Eruit peren tijdens een buitenrit iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Eruit peren tijdens een buitenrit iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 20:10

Mijn paard die gaat er altijd tussenuit.
En ik ben er al twee keer afgevallen.
En dan steekt hij een hele drukke weg over iemand tips?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:13

TIPS

- zorg dat je paard dressuurmatig goed in de hand staat;
- ga nooit alleen naar buiten, neem het liefst een ruiter met een bevriend paard mee;
- zorg dat je paard zijn overtollige energie kwijt is door eerst eventjes te longeren;
- als je je paard buiten niet kunt houden ga dan niet buiten rijden!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:18

Inderdaat eerst zorgen voor de controle in de bak. Als je hem in de bak niet 100% onder controle heb. Dan is het rijden buiten geewoon weg gevaarlijk.

Ga dan is gewoon is lekker met hem wandelen buiten. Lekker losjes, maar hij mag niet voorbij jouw. Jij geeft de richting en tempo aan. Dit zou al veel helpen.

Maar eerst die controle hé.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 20:21

Hoe krijgen jullie hem stil?
Mischien helpt een halstertouwtje om zijn nek meestal gaat ie van rengalop naar halt dan kan ik me aan het touwtje vasthouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:47

Als je met een geroutineerd paard naar buiten gaat dat ook in rangorde hoger staat dan jouw paard dan zal hij daar niet zo snel voorbij stuiven.
Toen ik mijn merrie nog had fungeerde ik heel vaak als geleide ploeg. Mijn merrie was zo dominant dat ze andere paarden wel duidelijk maakte dat ze niet langs haar mochten, ze gooide gewoon haar kont er voor *LOL*
Een onervaren paard zoekt veel steun bij een ervaren paard.

Eerste voorwaarde blijft dat je je paard goed in de hand moet hebben staan! Anders blijven het kamikaze ritjes.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:18

Jippie schreef:
TIPS

- zorg dat je paard dressuurmatig goed in de hand staat;
- ga nooit alleen naar buiten, neem het liefst een ruiter met een bevriend paard mee;
- zorg dat je paard zijn overtollige energie kwijt is door eerst eventjes te longeren;
- als je je paard buiten niet kunt houden ga dan niet buiten rijden!!


hier ben ik het mee eens.

maar mocht een paard er dan toch nog vandoor gaan. Dan trek ik 'm om (als er daarvoor de gelegenheid is) nu heb ik een pony en daar gaat het wat makkelijker bij denk ik. En omtrekken is zeker niet de vriendelijkste manier! Maar beter als onder een auto komen toch? Knipoog

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:57

Als hij zijn hoofd omhoog doet en daardoor niet te houden is kun je misschien een martingaal proberen. Maar als hij zo sterk is dat hij de martingaal kapot maakt of er zich niets van aantrekt kun je denk ik beter niet buitenrijden of in een groepje. Anders brengt je jezelf en je paard in gevaar. Ook de oorzaak van het er van door gaan is belangrijk. Is het omdat hij schrikt of omdat hij niet luistert?

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-03 17:56

Ja het is gewoon omdat hij schrikt is omtrekken niet gevaarlijk valt ie dan niet?

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:02

blando schreef:
Ja het is gewoon omdat hij schrikt is omtrekken niet gevaarlijk valt ie dan niet?


ja heb je wel kans op (zou t niet doen als het glad is). Maar meestal houden ze zich wel.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:37

blando schreef:
Ja het is gewoon omdat hij schrikt is omtrekken niet gevaarlijk valt ie dan niet?

Is dat wat ie nu doet dan niet gevaarlijk.

Ga voorlopig nog niet naar buiten.
Ga eerst in de bak de baas worden.

Daarnaast zou ik geen halstertouw om de hals doen maar een extra sperriempje door de oogjes van het zadel. Dit kan dan als bok/draagriempje fungeren. Heel makkelijk! Hier kan je ook de teugels doorheen halen. Dat als je eraf valt het paard niet in de teugels kan stappen, de teugels kunnen dan nooit over zijn hals gaan.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-03 20:30

In de bak kan ik hem heel goed de baas!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:38

blando schreef:
In de bak kan ik hem heel goed de baas!
Ben je hem dan ECHT de baas of probeert de pony dan gewoon niets?

Waarom vraag je dan eigenlijk hulp als je hem toch heel goed de baas bent? Dan rij je buiten toch net zo als je hem in de bak rijdt???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:01

Kleintje"]
[quote="blando schreef:
In de bak kan ik hem heel goed de baas!
Ben je hem dan ECHT de baas of probeert de pony dan gewoon niets?

Waarom vraag je dan eigenlijk hulp als je hem toch heel goed de baas bent? Dan rij je buiten toch net zo als je hem in de bak rijdt???
[/quote]

nou het kan zijn dat het paard buiten gewoon heel anders is als in de bak.
Dan is het misschien zo dat ze hem in de bak wel goed aan kan, maar buiten niet.
Kun je het niet langzaam opbouwen met je paard. Dus eerst goed aan het verkeer laten weten.
Door bijv in het begin maar kleine stukjes langs de weg te lopen. (en dan er evt langslopen?).

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:02

Suleika, wil je dan zeggen dat de pony in de bak NOOIT wegspringt? Want anders doe je buiten toch hetzelfde? Alleen zal je wat sneller moeten zijn lijkt mij.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:09

Nog een tip: niet in te grote groepen buitenritten gaan maken.
En als je in een groep gaat, duidelijke afspraken maken, en je er niet toe laten overhalen wel een rengalopje mee te pakken.
Eis van de anderen dat ze zich aan jouw aanpassen, en als ze dat niet willen, NIET meegaan.
En als je met een groep meegaat, blijf voorin, maar ga niet voorop.

Je suis Charlie.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:17

Kleintje schreef:
Suleika, wil je dan zeggen dat de pony in de bak NOOIT wegspringt? Want anders doe je buiten toch hetzelfde? Alleen zal je wat sneller moeten zijn lijkt mij.


nee tuurlijk niet. maar (dat is bij mij zo he, nu spreek ik dus even voor mezelf) als suleika ergens van schrikt ofzo in de bak, en hij springt weg. Dan heeftie meteen 1 sec. laten zowiets van ohww... ja waar schrok ik eigenlijk van? dan is ze vrij gauw gekalmeerd.

En als hij op de weg loopt, zou er een aaneenschakeling van enge dingen kunnen zijn. Dus hij schrikt bijv van een vogel (noem maar wat hoor), vervolgens vind ie een hond eng, dan weer een huis.

Zo bedoel ik het eigenlijk..

(misschien zou je dan idd beter kunne beginnen met veel enge dingen in de bak)...

Scheve mond

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:20

Juist.. je geeft het antwoord zelf al... oefenen met enge dingen. Daardoor leer je zelf sneller te worden en leer je hoe je moet handelen.
Want je moet er zelf mee leren omgaan.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 15:47

Hij schrikt niet maar hij heeft gewoon zin om eruit te naaien!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:58

Dan naai je gewoon heel hard terug.
Zet hem op een hele kleine volte, trek het hoofd helemaal tot aan jou stijgbeugel. Tot hij staat. Als je dat regelmatig en konsekwent blijft doen, is de lol er op een gegeven moment vanaf.
Als het niet lukt om dat te doen, zou ik er persoonlijk niet meer op buitenrijden. Of je moet levensmoe zijn...

Je suis Charlie.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:14

blando schreef:
Hij schrikt niet maar hij heeft gewoon zin om eruit te naaien!

Volgens mij heeft hij dan gewoon niet genoeg respect voor je! dus ik zo idd ook niet buiten gaan rijden op zon paard, zeker niet als omtrekken ook niet helpt. als het paard de weg op vliegt en tegen een auto aan knalt ben je nog veel verder van huis..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:22

Omtrekken. En ja, da's best link, maar als jij niet braaf blijft wachten tot hij weer stopt zal hij voortaan wel uitkijken met dat soort grapjes. De meest effectieve manier is zo: Pak de teugel aan 1 kant een heel stuk korter en plaats je hand flink naar buiten (niet naar achteren!) - trek z'n neus om. Als z'n hals eenmaal buiging heeft kan je 'm nog verder buigen, richting stijgbeugel zeg maar. Knappe jongen die dan door kan blijven stieren.

Zorg wel dat je de kant pakt waar je ruimte hebt, niet richting prikkeldraad oid.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:01

Wil je echt weten hoe ik dat zie?
Je bent pas 11 jaar. Nog heel erg jong.
Ik vind het dus niet verantwoord als je alleen met zo'n beestje naar buiten gaat. Je zou met een ander naar buiten kunnen gaan en een martingaal omdoen, maar ik blijf het gevaarlijk vinden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:13

Wat kleintje zegt ben ik het wel mee eens, niets tegen jou persoonlijk, maar inderdaad te jong.

Maar dat een pony die in de bak niets doet buiten ook braaf zou moeten zijn... Gaat niet altijd op. Ik heb er 1 die in de bak erg braaf is, wil wel eens een stukje (paar passen) wegschieten of een zijsprong maken maar daar houd het wel mee op. Buiten is een heel ander verhaal, ik kan zo snel zijn als ik wil, ik zie het 9 van de 10 keer al aankomen, maar nog rent hij er dwars doorheen. Slof geprobeerd, maar met zijn kop tussen zijn knieën vol aan de kletter. Het enige wat inderdaad werkt als hij echt gaat is omtrekken, ik heb wel eens zijn bakstuk moeten pakken en hem daaraan moeten omtrekken, teugel werkte niet eens. Zo zijn we al twee keer bijna onderuit gegaan.
Ik ga dan ook gewoon niet buitenrijden voorlopig, wacht wel weer tot de zomer (dan kun je er een kanon naast afschieten).

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 15:57

Ik ga echt niet alleen naar buiten.
Maar eigenlijk had ik alle twee de keren het verkeerd opgelost.
De 1e keer vond ik het wel tf alleen de tweede keer ging ik gillen dus.
Ik denk dat ik over een tijd echt goeie begeleiding meeneem.
Maar iedereen heeft verschillende meningen over omtrekken!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 01:04

ik ken het terrien niet waar je rijd...
Bij ons heb je lange zandpaden en maisvelden Haha!
Wil je lopen? dan zal je lopen... en dan desnoods een maisveld in (als de mais eraf is uiteraard) wil je niet meer lopen, dan loop je toch door....

Ik heb ook een paardje gehad/gereden dat in de bak, tijdens de les, op concours de braafheid zelve was. totdat je buiten ging rijden want dat was racen....ik had nog wel het geluk dat ze stopte aan het eind van een zandpad (een kort zandpad) Heb haar toen wederom meegenomen naar buiten en een ander zandpad uitgekozen (een lang zandpad met een zware bodem) na een poosje hield ze het voor gezien, en toen moest ze....
Dit heeft ze een keer of 3 volgehouden en toen maar de brui eraan gegeven om aan de klepper te gaan...

Eneh gillen op een pony? niet doen.....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers