Wegenbelasting voor paardentrailers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Wegenbelasting voor paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:59

In de Paardenkrant van vandaag staat een heel stuk over wegenbelasting op paardentrailers.
Het blijkt al sinds 1994 verplicht te zijn wegenbelasting te betalen voor aanhangers zwaarder dan 750kg.
Gebruik je de aanhanger hobbymatig hoef je maar voor 1 kwartaal te betalen, dat is tussen de 20 en 32 euro.
Je krijgt de aanslag niet automatisch maar moet de aanhanger zelf aanmelden.
De controle gebeurd door de Douane en met flitsapparaten.
De pakkans is dus erg klein.
Het is de bedoeling dat de kentekengegevens van het RDW in de toekomst gekoppeld worden aan de belastingdienst net zoals nu gebeurd met auto´s en dat je dan automatisch moet gaan betalen.

Ik wist dit dus echt niet en ging er vanuit dat een trailer "gratis" is Scheve mond
Wie heeft zijn trailer ooit aangemeld en betaald wel?


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:58

Uh, nee... Eigenlijk heb ik daar nog nooit aan gedacht. Volgens mij is mijn huidige trailer iets van 740 kilo, dus dan zou ik geen belasting hoeven te betalen, als ik je verhaal naga.

En ik ben niet gek, ga geen slapende honden (RDW-medewerkers) wakkermaken!

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:40

Het gaat om het totaal gewicht, dus ledig gewicht plus laadvermogen.
Ook al weegt een lege trailer maar 500 kg met laadvermogen komt hij altijd boven de 750kg.
Ik ben zelf ook niet van plan actie te ondernemen, ik kan heel erg goed dom blondje spelen Blond Haha!

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:43

Foei Lia, die domme blondjes actie bewaar ik altijd voor de politie Knipoog Tong uitsteken
en iedere keer trappen jouw collega's er weer in.

Ik wist het overigens idd niet en dit berichtje heb ik niet, ik herhaal NIET, gelezen Schijnheilig

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:43

Er staat dat een aanhanger tot een TOTAALgewicht (dus inclusief laadvermogen) vrijgesteld is van wegenbelasting. Dus vrijwel alle paardentrailers komen met laadvermogen boven de 750 kg vallen dus wel in de belastingregel. Het bedrag echter wordt berekend over het leeggewicht van de aanhanger.

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:47

Dit is echt nieuw voor mij. Ik vreesde echter al wel wegenbelasting toen ze met die kentekens voor aanhangers kwamen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:55

*Vroeger* betaalden we belasting voor de trailer in de vorm van een 60-dagen kaart. Die is toendertijd afgeschaft:?

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:01

ik heb nooit iemand gehoord over die belasting. Niet de verkoper, maar ook onze verzekering niet. Zal eens kijken bij de RDW.
Vroeger was er wel belasting (zo'n 15 jaar geleden) met een soort strippenkaart. Zal die 60 dagen kaart wel zijn... Die was afgeschaft...
Nooit gehoord dat er iets voor in de plaats is gekomen. Ook niet bij het E-rijbewijs van mijn vriend.
Vrachtwagentjes hoef je ook maar heel weinig wegenbelasting voor te betalen... En die rijden "zelfstandig"
Ik weet dus ook van niets.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:24

Ja, idd daar zeg je wat Joyce.
Dan hadden ze dat toch zeker in het theorieboek voor mijn E-rijbewijs op moeten nemen??

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 02:05

Zelfs de politie weet dit dus niet, hoeveel mensen zullen dit dus wel weten?

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 02:15

Vroeger ( zo'n 15 jaar geleden) hadden we dat voor de caravan ook, maar volgens mij is dat later afgeschaft. Ik kreeg in die tijd een acceptgiro o.i.d. en later stopte dat ineens. Het laatste blaadje ervan heb ik jaren in mijn tas bewaard, maar die is helaas in februari uit mijn auto gestolen, dus ik heb die niet meer. Als je betaald had, kreeg je er dus een bewijsje van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 08:44

Steef schreef:
Zelfs de politie weet dit dus niet, hoeveel mensen zullen dit dus wel weten?


Maar de politie heeft dan ook niets te maken met de belasting, we controleren ook echt geen autobelasting of welke belasting dan ook.
Daar heeft de belastingdienst de Douane voor.
Hoewel de meeste mensen de Douane alleen van Schiphol kennen is het een in het hele land bevoegde fiscale opsporingsdienst.
Zij doen bijv. ook de rode diesel controle´s (gaat om accijns).

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:28

Ik heb recent een trailer aangeschaft. Dacht altijd dat je wel WB moest betalen. Maar bij registratie van kenteken op het postkantoor zeiden ze van niet. Dit vertrouwde ik niet, dus heb Belastingkantoor hierover gebeld. Hierbij zeiden ze dat zoals ik de trailer gebruik (hobbymatig) dat je GEEN WB hoeft te betalen.
Heb het artikel trouwens niet gelezen (Is dit door iemand in te scannen?)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:55

Beetje off-topic maar ik heb idd een keer controle gehad van de Douane.
Ze keken toen of ik een juist gebruik van het grijze kenteken had, dus geen banken achterin en of de auto wel bedrijfsmatig gebruikt werd.
Ja tuurlijk ..... Schijnheilig

Vervolgens moest ik nog beantwoorden waar ik tankte en ging hij met een slangetje de benzinetank in om te checken of ik wel gewone diesel had.

Dus idd wordt er zeker gecontroleerd. Ben blij dat ik op dat moment geen trailer achter de auto had hangen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:40

Nooit van aanhangwagen-wegenbelasting gehoord.
Idd niet van de trailerverkoper, niet van de verzekeringsmaatschappij, maar ook niet van die club uit Veendam, die de kentekens afgeeft. Ook geen belastingdienst die er ooit over publiceerd...

Maar dat we weer moeten gaan betalen is onafwendbaar; weer meer dan 3 % begrotingstekort in de nationale boekhouding...dusss....we zijn het haasje. We gaan voor van alles meer betalen....
Ook paardenbelasting gaan ze binnenkort vast uitvinden Scheve mond

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:13

Dees schreef:
Ook paardenbelasting gaan ze binnenkort vast uitvinden Scheve mond

Yep, vandaar het chippen.

De hond is de betere mens

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:44

Randy01 schreef:
Hierbij zeiden ze dat zoals ik de trailer gebruik (hobbymatig) dat je GEEN WB hoeft te betalen.

kijk even op www.belastingdienst.nl wanneer je hobbymatig de trailer gebruikt hoef je maar 1 kwartaal wegenbelasting te betalen en mag je wel een heel jaar rijden! lang leven de geldkloppende belastingdienst Verward
ik heb mijn trailer voor de zekerheid toch maar aangemeld!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:55

Yep, dat wist ik wel. Mijn schoonouders hebben jarenlang eerst een 60-dagen kaart betaald en zijn daarna overgestapt op de kwartaalbetaling. Toen we een kenteken moesten aanvragen voor de trailer hebben ze de trailer op naam van mijn vriend gezet. Wij gingen er van uit dat wij dan automatisch (net als bij auto's) ook wel aangeslagen zouden worden voor de wegenbelasting voor de trailer. Ik heb echter nog niks gezien (zou natuurlijk ook pas in 2004 kunnen komen) maar ben eigenlijk niet van plan slapende honden wakker te gaan maken.......

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:55

Dit wist ik niet... en nu nog steeds niet Schijnheilig

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

cobiie

Berichten: 7298
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:01

Mayo schreef:
Dit wist ik niet... en nu nog steeds niet Schijnheilig


Idem hier

[o]

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:13

Nooit van gehoord... ik weet hier niets van.. dit bericht heb ik dan ook niet gelezen.

WAT? Belasting voor de trailer zegt u meneer? Echt waar? Nou, daar heb ik nog nooit van gehoord hoor meneer, echt niet...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:33

Wij hebben gelukkig geen last met wegenbelasting. Wij lenen altijd een trailer van iemand tegen een kleine vergoeding.


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:29

Ilindra schreef:
Hoewel de meeste mensen de Douane alleen van Schiphol kennen is het een in het hele land bevoegde fiscale opsporingsdienst.
Zij doen bijv. ook de rode diesel controle´s (gaat om accijns).


Yep, die controle heb ik laatst gehad, wist niet wat me overkwam! Bedrijfsauto van m'n vader, wist ik veel. Niks aan de hand overigens, maar je staat toch raar te kijken als ze je aan de kant zetten en in je tank gaan hengelen. Ze mogen die kerels trouwens wel eens een cursusje klantvriendelijkheid geven, wat een horken zeg!
Belasting op trailers heb ik nog nooit van gehoord en ik ga het ook echt niet zelf aanmelden. De acceptgiro komt vanzelf wel in de bus nu alle trailers een eigen kenteken hebben...

Nulla tenaci invia est via

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:09

ik heb een old timer trailer dus voor mij geldt dit niet }>

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:17

Margreet schreef:
Yep, die controle heb ik laatst gehad, wist niet wat me overkwam! Bedrijfsauto van m'n vader, wist ik veel. Niks aan de hand overigens, maar je staat toch raar te kijken als ze je aan de kant zetten en in je tank gaan hengelen. Ze mogen die kerels trouwens wel eens een cursusje klantvriendelijkheid geven, wat een horken zeg!
Belasting op trailers heb ik nog nooit van gehoord en ik ga het ook echt niet zelf aanmelden. De acceptgiro komt vanzelf wel in de bus nu alle trailers een eigen kenteken hebben...


De acceptgiro komt niet in de bus. Je moet je trailer aan melden bij het belastingkantoor. Je kan ook de gegevens faxen naar 055-5287141 t.a.v. Mevr. Hamming. Dit schijnt makkelijker te gaan, dan bij het belastingkantoor tig forulieren in te vullen. Verward Als je je trailer verkoopt, dan ook doorgeven op dit faxnummer.

Ik heb geen fax, dussss uh Haha!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Chicken01, knockout1, spruitje12 en 95 bezoekers