Rugklachten.. van de ruiter, zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Rugklachten.. van de ruiter, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 18:10

Hoi,
Ik heb loop nu al vanaf begin januari vorig jaar met erge rugklachten. De eerste maanden niks aangedaan, mijn borsten waren door de pil van een kleine Ccup naar een grote Dcup gegaan en dacht dat het hier mee te maken had. Na 4 maaden werd het alleen maar erger en zijn we toch naar de dokter gegaan. Hij kon niks vinden en heeft me wat oefeningen meegegeven. Hielpen niks, en na een dramatisch wedstrijdseizoen (Endurance, heb een paar wedstrijden echt Huilend af gelegd) ben ik terugggegaan. Weer niks, maar toch maar naar de Cesartherapeut. Daar loop ik nu een maand of 3 bij, en het wordt met de week erger. Ten eerste pijnlijk, ten tweede frustrerend (een half uur fietsen en ik lig plat), en ten derde geen goed vooruitzicht op een druk wedstrijdseizoen. Ten eerste ben ik benieuwd of iemand hier ook last van heeft, en hoe dat gaat met rijden? Ten tweede ben ik erg benieuwd of iemand een idee heeft of er zadels zijn die rugklachten verminderen, of zorgen dat deze minder worden in het zadel. Mijn huidige zadel; een Thorowgood Endurance met erxgtra groot zitvlak, bied overal weinig steun, misschien werkt dit averechts?

Kortom, ervaringen gevraagd Lachen

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:15

ja een goed passend zadel kan je ondersteunen in een correcte houding te paard. Ik ben van een veelzijdigheidzadel zonder veel steun naar een dressuurzadel met veel steun gegaan en heb nu minder klachten.
Daarnaast hielp bij mij de manueel therapeut erg goed. Ook is het van belang om de juiste spiergroepen te trainen. Ik doe dagelijks bepaalde fitness oefeningen met apparaten.
Spieren train je in een aantal weken, pezen in een aantal maanden en botten in een aantal jaar.

Fiesta, freiberger, what else?


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:59

Ik heb een tijdje op een Spaans zadel gereden waar ik niet lekker op zat. Ik had ik het begin echt een beetje last van m'n onderrug. Ik denk dat je die spieren teveel spant of zo. Nu rij ik weer op een dressuurzadel en ik heb nergens last van.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 19:26

Kan er dus wel degelijk mee te maken hebben.. Maar kunnen rugklachten er ook door ontstaan? Mijn zadel heb ik nu 2,5 jaar, maar gebruik het pas echt intensief vanaf januari vorig jaar, toen ik ben gaan trainen vooor de echte lange afstanden. Misschien dat ik mezelf een verkeerde houding heb aangeleerd aan daardoor bepaalde spiergroepen heb overtraind of verwaarloosd? Of iets heb overbelast?

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:34

Ik heb juist last van mijn rug als ik wat langer op een dressuurzadel rij. dat is het ergste in stap. Dan ga je veel heen en weer. Dan is mijn rug te recht door die houdingscorrectie van zo'n zadel.
Op mijn vzh/vss is het niet. Ja..bij lang stappen, beetje wisselen.

Beetje vreemd.. Nu heb je al zo lang last van je rug.
Dan zou er toch iets meer aan de hand moeten zijn.
Een dokter zou je kunnen verwijzen..of bij ernst naar ziekenhuis of goede therapeut.
Zo'n Cesar (ook gehad) gaat alleen vanuit je houding werken. Die verbeteren en misschien versterken door oefeningen. Daar schiet je niet zo veel mee op, kennelijk.

Waar heb je last in je rug?


Ik heb al veel therapeuten (fysio, div artsen en voor div. aandoeningen) versleten en wil niet betweterig overkomen, maar:
ik kreeg begin sept. last van onderrug..waren echt mijn spieren..lopen ai ai..liep wat scheef, voorover..enz. Ruime maand niks gedaan.
De therapeut heeft een ouderwetse harde behandeling gegeven, meerdere. Ik voelde meteen verschil. Ik bleek een zenuwbeknelling te hebben waardoor de spieren verkrampen en zo je wervel krommen.
Hij bekeek ook telkens of ie recht was.
Hij is fysio/manueel th. en accupuncturist. Hij heeft wel hard gewerkt, maar geen rare manuele kraakhandelingen.

Hoe is het als je opstaat uit stoel? Of iets pakt van een lage tafel?

Paardrijden hoeft zeker niet slecht voor je rug te zijn...
Maar ideaal voor je rug..is een gangenpaard. Je zal ook goede zadels hebben ervoor... geen standaard denk ik.
Ik zou dan vast beginnen met iets dempend op je zadel te doen: lamsvel of gelzitting?

Laat maar weten als je iets meer wil horen oid....

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:39

Ik heb nu al zo'n 5 jaar rugklachten zonder dat iemand enig idee heeft wat het is en waar het vandaan komt.
Ik rijd op een manege dus kan geen zadel voor me zelf kopen die lekker zit en waarmee ik prettig kan rijden.

Ik heb vroeger altijd kaars recht gezeten tot dat ik een flinke tijd terug bijna met mijn neus aan de oren van het paard zat. Frustrerend gewoon, ik kon niet meer recht zitten! (of lopen, fietsen etc.)

Uit eindelijk ben ik dan ook naar de Fysio en Cesar therapie geweest maar dit hielp niet. Later nog een MRI scan laten maken en heel veel rontgon foto's. Alweer niets.
Ook nog een tijdje bij een sportmasseur geweest voor mijn spieren, maar na een tijd wilde dat ook niet meer.

Ik heb een tijd met veel, echt heel veel, pijn paard gereden. Zat er toen nog over te denken om te stoppen, maar ben toch door gegaan.

Ik kan nu prettig in het zadel zitten als ik me goed ontspan en dan even doorduw naar de houding die ik moet hebben. Niets geforceerd dus, eerst van te voren ontspannen.
Mijn houding is nu weer correct en ik heb steeds minder last met rijden.

Pijn voel je extra wanneer je het gaat proberen te ontlopen.
Als je pijn in je onderrug hebt zit je vaak met een holle rug op je paard om je rug te ontlasten.
Juist door de lasten te dragen kan ik weer dingen die ik een tijd terug niet kon.

De volgende stap nu is het bukken *LOL*

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:40

Eem boomlooszadel schijnt goed te helpen tegen rugpijn Haha!
Als ik op een manegepaard met bijbehorend zadel rijd, heb ik twee dagen daarna altijd rugpijn, op mijn eigen Daaleman heb ik nergens last van, het kan dus wel door je zadel komen Scheve mond

Gillian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:23

Mischien moet je eens een afspraak maken met Jacco Dun, hij is zowel mensen als paarden fysiotherapeut.
Een vriendin en haar paard hebben er erg veel baat bij gehad.
Hij komt regelmatig op de paardenkliniek Kootwijkerbroek (0342 441290).

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:31

ik heb altijd last van mijn rug, mijn SI gewrichten staan scheef.
nu ben ik een maandje geleden van mijn paard gebokt en heb ik nu weer erg veel last.

Op mijn boomloze Barefootzadel houdt ik het echter ruim een uur vol zonder rugijn, geen rare dingen doen, niet galopperen (dan springt ie weg opzij) en niet laten bokken.......

Als het te erg wordt, vraag ik weer een verwijsbriefje voor de manueel therapeut, die ik heb heeft niets van doen met kraken. Alleen krijg ik dan heel veel spierpijn en mag ik 8 weken geen paardrijden......dus ik wacht liever tot het vanzelf over gaat

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:36

Scheefstand gaat meestal niet vanzelf weg. Pas maar op.
Hulp daarbij is toch wel effe fijn.
Ik ging dus met m'n scheve rug op vakantie. Na bijna 2 weken bij de therapeut..ja, die had meer moeite, was al lekker vast gaan zitten.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:59

Probeer eens contact te leggen met www.equireva.nl

zij pakt ruiter en paard aan,en bekijkt het hele plaatje.Ik heb er positieve ervaring mee OK dan!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:31

In de 22 jaar dat ik rijd, heb ik nog nooit mezelf zo bezeerd als de keer dat ik op mijn sokken met glas in de hand de trap af liep en viel, het glas was nog heel, mijn rug niet! Om een lang verhaal heel kort te maken, ik ben bij een kraker (via huisarts)terecht gekomen, die nog ehet e.e.a. verziekt heeft, vervolgens een andere kraker (wel een goede) hij kon maar niet geloven dat die schijven telkens weer als een mikado spel in elkaar zakte, uiteindelijk zag hij het ook niet meer zitten, en wilde mij in een revalidatiekliniiek stoppen (over mijn lijk Boos! ) echter net tijdens mijn behandeling had ik net een huis gekocht waarbij stallen gebouwd moesten worden etc. dus de paarden, van wie 1 spat op had gelopen, reed ik nieten liepen in de wei: gevolg al mijn rugspieren waren verdwenen !!! deze helpen je wervels op zijn plaats te houden. Die revalidatie kliniek zag ik niet zitten, dus ik ben gewoon weer paard gaan rijden (de 1e drie maanden jankend in draf !!)
vervolgens heb ik voor mijn arabier een nieuw zadel gekocht (stubben scanica) die heel veel steun biedt. Voor mijn andere paard had ik (tot voor 2 weken geleden) een vzh Kieffer, met weinig steun.
Ik merkte heel erg het verschil, als ik met mijn arabier 2 uur reed, had ik nergens last van ..... maar die grote van mij, als ik dan ging zitten (op een stoel)kwam ik bijna niet meer omhoog.
Een zadel maakt in mjin ervaring heel veel verschil !!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:59

Ik heb even je profiel bekeken. Het valt me op, dat je op bijna alle foto's net boven je zadel lijkt te zweven. Heb het idee daardoor dat je je knie drukt en je been gespannen heb. Op die manier ga je bonken.

Laat je been is lekker zakken onder je. Lekker lang en ga dan gewoon is lekker zitten. Kantel ligt je heupen, zodat je rug recht word. En laat alles los. Teugeels zo lang dat je je eleboog recht naar beneden kan laten hangen en je schouder naar achteren kan houden. En kijk voor je uit.

Juist als je gaat spannen, gebruik je je spieren verkeerd. Je rug word daardoor hard en kan de schokken niet meer opvangen.

Daarbij joga oefeningen helpen ook goed.
Ik zelf had ook nooit last van mijn rug. Totdat ik er weer is werd af gegooit en een klap in mijn zij na kreeg. Toen heb ik jaren lopen klungelen. Totdat ik maar uit nood joga ben gaan doen. Na een paar maanden was het al veel beter. En nu ben ik helemaal goed.

Je moet je spieren sterker maken om je rug te kunnen ondersteunen.

succes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:04

Als het inderdaad door je grote voorgevel ( Haha! ) komt is het vaak bovenin je rug, tussen je schouder bladen.
Ik heb dat zelf ook namelijk (Cup DD/E Boos! ).
Een goede strakke stevige BH doet dan wonderen en goed opletten dat je je schouders naar achteren houdt.

Anders zou idd je zadel één boosdoener kunnen zijn.

:evaw:

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:08

Misschien moet je gewoon eens wat zitlesjes nemen en idd proberen je rugspieren sterker te maken.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:12

Inderdaad...in je profiel die foto's... lijkt net of je echt bovenop het zadel zit, plaats van erin.
Net of je op een stoel zit.
Beugels zijn ook vrij kort?
Maar goed, wil niet zeggen dat dit het probleem veroorzaakt. Probeer eens eea te veranderen, leen eens een zadel van iemand?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:23

nou ik heb ook je foto's beken maar ik vind dat je zadel te klijn voor jou is en dat je eens een week moet gaan rijden op een ander zadel en dan kijken of het met je rug beter gaat.
en ik zou een naar een homiopaat gaan en dan eens naar je rug laten kijken.
hun kijken even verder dan hun neusen lang zijn.
bijna iedereen heeft wel eens last van zijn rug .allen kan het wel honderden oorzaken hebben en bij iedereen is dat verschillend.
ikzelf heb altijd last een week voordat ik ongesteld word.
dat komt door mijn hormonen.
nu heb ik homeopatische druppels en het is zo goed als weg.
ik zou zeggen kijk ook even cerder dan je neus lang is. OK dan!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:04

Vannie, wat voor homeopatische druppels zijn dat?
Waar zijn die allemaal goed voor?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 13:27

ja daar zitten allemaal kruiden in . alles is op natuurlijke basis. je hebt denk wel 100 derden verschillende vlesjes elk weer weer voor een andere kwaal. mijn homeopaat (natuurgeneser) maakt ze zelf hij werkt ook met paarden heel handig ook voor je paard groetjes

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 16:58

Probeer inderdaad zoals al een paar keer gezegt is eens een ander zadel. Dan weet je of het door het zadel komt of niet.

En je zei dat je na een half uur fietsen al plat ligt. Dit is voor mij heel herkenbaar. Ik heb al een paar jaar pijn in mijn benen en regelmatig ook op andere plekken. Bij mij is onlangs fibromyalgie vastgesteld. Dat is weke delen reuma. Kijk hier eens http://groups.msn.com/AATenJENNYmeCVSfm ... algie.msnw
of je iets herkent.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 17:31

ik heb ook even in je profiel gespiekt Haha! en het viel mij vooral op dat je op alle foto's voorovergebogen zit en dat je je schouders naar voren laat hangen (ook bij de foto's waar je niet op het paard zit).
Daar kun je dus ook rugklachten van krijgen, misschien dat je wat meer op je houdinh moet gaan letten, ook als je niet rijdt, je onderrug moet je iig recht houden en je schouders wat meer naar achteren, zo staan de wervels in je rug in een normale houding, wanneer je alsmaar voorover gebogen zit/staat slijten de wervels te veel waardoor je rugpijn krijgt.
Het is heel moeilijk om jezelf er steeds maar aan te moeten herinneren dat je recht moet zitten maar het kan wel heel goed helpen Lachen .
(weet je trouwens zeker dat het niet door je borsten kan komen? cup d is volgens mij wel erg zwaar voor jouw postuur)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 18:02

Je zadel lijkt idd niet helemaal te passen.

Ik denk dat jij beter af bent met een zadel die een westerzit heeft ,Podium, western zonder knop of wellicht een torsion/barefoot.

Ik heb onlangs met mijn hernia rug een Barefoot geprobeerd en heb met succes eindelijk inds 9 maanden weer kunnen galoperen.

Gisteren heb ik ook succesvol weer een buitenrit gemaakt met galop op mijn westernzadel.

Maar ik denk dat het verstandig is eens iemand naar jou en je paard laat kijken en met name tijdens het rijden.
Ik weet dat je paard HKO patient is en mijn ervaring(antoine de Bodt) is dat HKO paarden vaak scheef zijn. Dit kan minimaal zijn en je bent er aan gewend natuurlijk.

Mijn eigen paard was ook scheef en ik had ook vaak last van mijn rug tijdens het rijden. Na de lessen bij antoine was dit bijna over totdat ik een hernia kreeg.

ga toch ook nog eens naar de dokter en laat je eens ff binnenste buiten keren(foto en een mri).

Zakt de rugpijn weg als je een tijdje niet gereden hebt?(min 2 weken) Probeer dat eens uit.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 18:26

josien schreef:
Ik heb even je profiel bekeken. Het valt me op, dat je op bijna alle foto's net boven je zadel lijkt te zweven. Heb het idee daardoor dat je je knie drukt en je been gespannen heb.

Ik wil niet betweterig overkomen Josien, maar sommige paarden "laten" je gewoon niet zitten. Een van mijn paarden is er ook zo een, daar kan ik -als semi-rugpatient- gewoon niet op "zitten". En zodra je niet kan "zitten" kun je ook geen goede hulpen geven en wordt het van kwaad tot erger. Mijn andere paard (die nu ingezet wordt als revalidatiepaard voor Cowgirl Haha! ) is gewoon veel prettiger om uit te zitten en het rijden gaat dan ook super zonder last te hebben van rug of wat dan ook.

Voor Navvy wil ik zeggen: Ik heb ong. 5 zadels versleten voordat ik bij de juiste uitkwam, sommige zadels zijn te breed tussen de knieen waardoor je dus last krijgt van bekken en onderrug (wat bij mij dus het geval was). Gewoon uitproberen dus.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 03:19

Weet miet of dit al eerder vernoemd is, maar er zijn mensen met rugklachten die heel veel baad hebben bij (het inbouwen van) het flair systeem. De lucht in de kussens absorbeert schokken. Iemand die ik ken heeft een hernia. Op een normaal zadel kan hij het niet uithouden van de pijn en met het luchtkussensysteem kan hij gewoon weer rijden.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 18:59

Ontzettend bedankt allemaal. Jullie geven me tips die ik nooit eerder gehoord heb, bednakt!

Om te beginnen met het laten zitten.. Dat doet Navy inderdaad niet. Ik KAN gewoon niet doorzitten. Ik hou het hooguit een korte zijde vol. Op andere zadels had ik dit niet, maar ik geef de schuld eerst maar aan mijn rug.

Een gangenpaard heb ik al, Navy beschikt over de basisgangen en daarnaast tolt en telgang.. Maakt het zaakje nog vreemder..

Ik mis inderdaad ook het gevoel van "in" je paard zitten. Ik heb het gevoel dat ik er meer ophobbel. Heb ook heel lang moeten wennen aan de hoge ligging van dit zadel, het ligt zelf al meer "op" het paard als een normaal zadel.

Ik loop dus al bij een Cesar, voor mijn houding dus. Zij zegt dat ik juist flink veel rugspieren heb, en begrijpt mijn klachten dan ook niet helemaal. Mijn schouderspieren zijn ook goed ontwikkeld, ik hou ze inderdaad alleen te ver naar voren, iets wat ik me aangeleerd heb op mijn borsten te verbergen, had daar in het begin erg veel moeite mee (ik had al C terwijl andere uit mijn klas en omgeving plat waren..). Dat gaat nu beter, draag mijn schouders meer naar achter.

Het naar voren zitten is om mijn rug te ontlasten. Holle rug helpt bij niet. iuk maak 'm juist liever bol om de pijn te verlichten. Dus.. dan ga ik naar voren zitten en krom..

Ik geloof niet dat mijn zadel te klein is, maar het laat me veel verder naar achter zitten. Op andere zadels heb ik dit dus niet, nu kom ik zelfs weleens op mijn boom (aan de achterkant) terecht, bij een rare beweging..

Las ik mezelf zo hoor, lijkt het me nderdaad geen goed zadel. Maar kan dit ook de oorzaak zijn? Ik kreeg echte rugklachten rond februari vorig jaar. Toen ben ik ook begonnen met het echte trainen voor lange afstanden. Ik heb toen rond april rustiger aangedaan, meer wegens tijdgebrek, en toeb ging het beter. Later weer de Endurancetraining opgepakt, en het werd alleen maar erger. Klasse II gestart, en toen was het het ergst. Nu heb ik het idee dat het dagelijks erger word.

Ik kan niet meer meegymen op school, fietsen naar Navy wordt bijna een reden het een keer over te slaan, en lopen is nu ook dramatisch. De pijn is vanuit mijn rug ook naar mijn rechterbeen uitgezaaid, om het zo maar te zeggen.
Het is geen pijn waar ik kapot van ga, maar ik zit dagelijks te janken. Niemand zegt me wat het is, ik zie mijn toekomst al verpest worden, mijn aankomende Enduranceseizoen, mijn conditie, etc.. 'Nachts word ik af en toe wakker omdat ik op mijn rug lig, van pijn.. Wat zou het fijn zijn als ik zonder kon..

Nogmaals bedankt!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, OmgiliBot en 70 bezoekers

cron