Manenexeem, wat te doen van de zomer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Manenexeem, wat te doen van de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 14:20

We hebben sinds kort een paard, Beauty, en die heeft 's zomers erg last van manenexeem, nou wilde de officiele eigenaresse dit jaar alle vacht en manen gaan afscheren, ik heb begrepen dat dat ook gewoon moet om goed bij de huid te kunnen komen van het paard om het te behandelen...
Maar het vreemde is, dit is wat zij als eerste wilt doen, gewoon alles er gelijk af scheren. Ze is dus aan het genezen... Maar eigenlijk wil ik een paard met lange manen en wil ik voorkomen dat ze last heeft van jeuk,,, wat vinden jullie heirvan? afscheren of voorkomen? ik bedoel dus, IS er uberhaupt een manier om te voorkomen dat een paard manenexceem krijgt? ik kreeg zelf het idee dat de eigenaresse het niet zit zitten om van die dure vliegendekens te kopen.. is er een alternatief waarvan bekend is dat het zeker weten helpt? ook bij extreme gevallen?

hope so..
Alvast bedankt.

Tessa Geniets

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:31

Limo heeft ook staart- en maneneczeem. Hij had, toen hij bij ons kwam, een erg droge huid. Die heb ik met een shampoo met veel amandelolie en zwavel gewassen en het ook goed rond de staart- en manenaanplant ingemasseerd. Daarnaast ben ik hem knoflook gaan voeren, extra biotine en vitaminen om alles van binnenuit weer gezond te krijgen. De wei gaat hij op, maar dan wel ingepakt van hoofd tot staart, en alleen buiten de mugjes-tijden. Verder hebben we hem Fenonolf gegeven tegen de jeuk. Dat moet je op de staart en manen spuiten. Het heeft bij ons erg goed geholpen. Toen hij bij ons kwam waren zijn manen 1/2 handbreedte lang, inmiddels zijn ze 30 cm.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:32

alleen een fijngazig vliegendeken met hals en masker helpt goed helaas. maar dan nog prikken die rotbeesten erdoor heen. bij mijn paard knip ik zn staart aan de zijkanten op omdat als hij schuurt het er niet echt uit ziet en zo lijkt het net een dressuurcrack hi hi. je zou van die middeltjes kunnen proberen sweet itch enzo. bij extreme gevallen zou ik de da om advies vragen

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:40

Heey,
als je van al dat gezeur af wilt zijn moet je gewoon een deken erop leggen. zoown boett deken. Volgensmij heeft scheren geen nut, want het gaat om de reactie op het speeksel van die mugjes. Een haflinger bij ons heeft binnen de kortste keren zijn manen eraf en hij blijft toch wel schuren tot bloedens aan toe.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:42

Een x een deken aanschaffen is goedkoper dan elke keer middeltjes kopen want het werkt toch niet. Ik gebruik exemabalm maar dat verzacht alleen. Mugjes komen waar ze wezen willen. (en volgenmij zijn ze zomers verkoude, zodat ze geen knoflook ruiken Tong uitsteken)

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:44

Niet afscheren , maar al vroeg in het jaar beginnen met middeltjes tegen zomerexceem. Afscheren kan altijd nog.
Welke middeltjes, daar heb ik niet veel verstand van. Heb 1 verzorgpaard gehad die zomerexceem had en daar hielp Equi Doux goed bij. Gekocht bij de Divoza.
Nu heb ik eigen paardje, die gelukkig geen exceem heeft!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:24

Homeopathische druppels geven helpt ook.
Ik geef nu speciaal voer, dat je in de winter al moet geven naar het schijnt, zodat het van binnenuit gereinigd kan worden.
Heb zelf nog geen ervaring met het resultaat, maar dat merk ik van het voorjaar wel.
Helemaal afscheren lijkt me geen optie.
Als het paard TOCH jeuk krijgt, dan is de kans dat ze de huid stuk schuren (ipv de haren wegschuren) veel groter, en dan heb je er een naar probleem bij!

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:09

Ik zou het zeker niet afscheren is toch zonde.
Er zijn aardig wat middeltjes op de markt voor manen exceem, maar als dat niet helpt gewoon een vliegendeken er op en heb je als het goed is geen last meer.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:09

BOETT-deken.. et enige "middel" dat helpt!!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 00:16

ja, ik gebruik op dit moment om de jeuk te verzachten Itch Free, dat lijkt aardig te helpen, maar das slechts om de na-jeuk een beetje weg te krijgen, verder krijgen ze dagelijks zo'n 10 knoflookpilletjes en vitaminen (poedertje) maar dat ook maar sinds kort, nou, ik zal het er nog met haar over hebben, misschien is het dan toch maar goed om haar vacht gewoon te scheren en dan een dekentje (boett) erop te gooien zodat ze het niet te warm krijgt.

nee, de manen werden eraf geschoren omdat dan de geirriteerde huid beter behandeld kan worden, maargoed, dan kom je weer bij het punt dat je aan het genezen bent, niet aan het voorkomen!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 02:23

mijn oude verzorgpaard had ook zomereczeem, bij hem hielp het voldoende zodra hij ging schuren, te wassen met betadineshampoo, en regelmatig borstelen. dan ging hij om de drie weken ongeveer weer schuren, maar in de zomer is om de drie weken wassen niet een reusachtig probleem.
t is een soort combi tussen genezen en voorkomen, daardoor effectief: ik smeerde verder geen cremes en middeltjes en weet ik wat voor troep er is, en ook tijdens de schemering stond hij gewoon buiten, vlakbij een sloot, favo vliegjesplaats...

naja succes ermee,
xx hester