najaarsdeken als onderdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

najaarsdeken als onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 14:19

Ik heb afgelopen maandag een HH winterdeken 400 grams gekocht. Ondanks dat deze 400 grams is en haar oude 300 grams heb ik het idee dat deze toch niet warmer is. Ik wil dus graag een onderdeken erbij kopen, nou kan ik alleen niet veel meer krijgen, oa nog een onderdeken bij divoza van 350 gram. Zou dit samen niet een beetje teveel zijn ? (ze is niet geschoren) Ik heb ook nog een deken liggen die ik zeg maar als eerste op heb gedaan toen het "dekentijd" begon te worden. Zou ik deze eventueel als onderdeken kunnen gebruiken of gaat dat schuiven? Ik heb ook nog een fleecedeken maar daar zitten weer geen buiksingels aan, wie weet wat het beste is?


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:25

Leg het deken een sop je een tijdje als je naar tv kijkt Knipoog. Je merkt al snel of hij wel of niet goed warm is! Deken zonder singel kan best onder eentje met singel, en anders een los dekensingeltje erover doen. Een bovendeken als onderdeken kan ook geen probleem. Alleen uitkijken dat het dan weer niet té warm is voor je paardje Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:26

loulou is geschoren en heeft een hh highliner op en daar overheen een waterdichte herfst/winterdeken.
als jouw paard niet geschoren is lijkt het me niet nodig een extra deken op te doen.
300 of 400 gram moet dan eigenlijk wel genoeg zijn.
als je denkt dat ze het koud heeft zou je er misschien eerst een fleece deken onder kunnen doen. maar ik zou er nou nog geen extra deken opleggen. wat moet je dan als het vriest...?

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 14:32

ze heeft onder haar deken echt een heel vies vettig laagje, nou werd me verteld dat het een natuurlijke afwering was tegen de kou. Als ik nu mijn hand onder de deken doe bij die van mij voelt het lang niet zo warm als bij de rest van de paarden op stal.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:35

Sannie1980 schreef:
ze heeft onder haar deken echt een heel vies vettig laagje, nou werd me verteld dat het een natuurlijke afwering was tegen de kou. Als ik nu mijn hand onder de deken doe bij die van mij voelt het lang niet zo warm als bij de rest van de paarden op stal.


alle paarden hebben dat, het is gewoon huidvet
het hoeft ook niet gloeiend heet te zijn onder de deken. maar als je denkt dat deze deken te koud is leg je er gewoon een fleece dekentje onder. als het dan gaat vriezen kun je er altijd nog een dikkere deken onder leggen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 14:50

ik moet eerlijk zeggen, mijn paard is de enigste die dat vet heeft. Alle andere paarden glimmen als een spiegel en die van mij ziet eruit alsof ze nooit gepoetst wordt (elke dag dus!)


loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:03

loulou heeft ook veel van dat vet.
al m'n borstels zijn grijs van het vet.
en ook van de onderkant van m'n gelpad kun je het vet afschrapen.
maar loulou glimt verder wel gewoon.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 15:08

die van mij alleen op haar hals! Ik geef sinds 2 weken ofzo lijnzaadolie, en dat helpt iets, maar ook niet veel.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:36

vreemd.
maar het kan wel dat ie een iets doffere vacht krijgt van de deken. er kan nou eenmaal veel minder zuurstof bij en dat is natuurlijk niet zo goed voor de vacht.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:27

Par is ook niet geschoren en heeft een 300 grams deken op.
400 grams lijkt me al erg dik worden voor deze temeraturen, maar verschilt natuurlijk per paard en ras.

Een meisje bij ons op stal had 2 dekens over elkaar heen, omdat haar normale deken gesloopt was, deze 2 over elkaar ademde helemaal niet goed en pony had paar weken later volgens de da last van vachtverstikking.
Dus met stapelen zou ik in ieder geval goed uitkijken en opletten wat voor dekens je oplegt.

En voor die vacht kan je misschien samen met de lijnzaadolie wat zeewier erdoor heen geven Lachen
Par krijgt zeewier en lijnzaadolie en glanst als een spiegel.
Hoop dat je daar wat aan hebt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RoRo44 en 28 bezoekers