Gebokt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Gebokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 14:33

Opium heeft iets nieuws bedacht: trappen naar de zweep! Het is niet wereldschokkend ofzo, hij loopt momenteel als een treintje. Eigenlijk jammer dat ik momenteel geen wedstrijden start, maar da;s een ander verhaal.

Hij loopt op zich dus prima, mooi met de achterhand eronder. Soms sloft hij net een beetje en als hij niet direct reageert op mijn kuit durf ik hem bij te tikken met de zweep. Niet eens hard, het zijn geen mega knallen meer. Niet meer zeg ik dus, want hij heeft een periode gehad dat ie niet erg wilde lopen, absoluut niet aan het been was, en in die tijd heeft ie wel eens een tik op zijn billen gehad. Destijds heeft dat effect gehad. Maar nu schopt hij/bokt hij, als ik hem bijtik. Zou dit een nawee of trauma zijn van de tijd dat hij wat meer op zijn billen kreeg? Of gewoon domweg protest?

En dan ook: wat doen jullie hiermee? Mijn instructeur zegt: als ie na die bok, wel gaat doen wat je wilt, heb je je doel bereikt en moet je niet nog een klap na gaan geven. Een ander zegt: "geen paard bokt met mij erop, op zijn falie blijven geven tot ie stopt met dat gebok" , waarmee hij eigenlijk dus wilt zeggen dat iedere bok naar de zweep afgestraft moet worden met een tik met de zweep. Ik ben bang dat ik dan een uur lang al bokkende door de bak heen ga, en daar heb ik niet zo'n zin in. Maar die klappen als ik hem even bijtik, vind ik ook niet nodig... wie helpt mij?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:40

de mijne bokt ook naar de zweep, hij bokt me er zelfs af Boos! Hij bokt al als er iemand langsrijdt met een zweep die zijn richting op beweegt....
Mijn instructrice zegt: negeren, maar ik ben al gestopt met galop omdat ik bang ben iets te breken als ik er weer afgebokt word en ik ben 45, dus dat heelt nooit meer
ik ben uiterst voorzichtig geworden met de zweep!
Laatst bijgewerkt door Morrie op 03-12-03 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 14:44

Volgens mij kan je bij 45 best nog wel eens iets breken, dat heelt best nog wel! Afgezien daarvan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je naar beneden gaat, en dat is mij dus ook nog niet gebeurt.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 14:45

Volgens mij kan je bij 45 best nog wel eens iets breken, dat heelt best nog wel! Afgezien daarvan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je naar beneden gaat, en dat is mij dus ook nog niet gebeurt.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:00

Citaat:
Volgens mij kan je bij 45 best nog wel eens iets breken, dat heelt best nog wel


sterker nog: je breekt veel sneller iets en het duurt 2 x zo lang voor het geheeld is!

Ik ben van de zomer overlopen door mijn koudbloed en heb 4 middenvoetsbeentjes gebroken, ik kan nog steeds niet geheel pijnloos schoenen aan en al mijn leuke schoenen kan ik nooit meer aan......

ik ben dus erg voorzichtig geworden!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 15:02

ja, ok: maar ik vond je instelling erg negatief, het getuigt niet echt voor doorzettingsvermogen. Maar we gaan erg off-topic en ik wil heel graag antwoord op mijn vraag, dus kom maar op, bokkers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:20

Britty schreef:
ja, ok: maar ik vond je instelling erg negatief, het getuigt niet echt voor doorzettingsvermogen. Maar we gaan erg off-topic en ik wil heel graag antwoord op mijn vraag, dus kom maar op, bokkers!


Op een gegeven moment bereik je een leeftijd dat je niet zo veel meer durft als toen je 20 was. En dat zal waarschijnlijk de reden zijn, dat smurf niet een keer durft door te slaan. De kans dat je in een cirkel terecht komt, waarbij het paard steeds meer gaat bokken is wel erg aanwezig. Maar als je dan zelf niet durft door te slaan, kan je iemand vragen die daar wat handiger in is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:29

Maar waarom bokt hij denk je? Bokken is verzet, ik neem aan dat je dat weet?

Dus wat doe jij fout, dat hij verzet toont?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:42

hij is doorgeslagen, door mijn lesgeefster en iemand die wel durfde en niet bang is om eraf gebokt te worden.
Buiten galoppeert ie keurig, rechtuit, zonder bokken, maar die bak (60 x 80, menbak) is gewoon te klein voor zo'n koudbloed, die toch al liever niet galoppeert. Bovendien is hij heel hard aan het groeien en nogal overbouwd (wordt maar 2 x per week bereden, 1 x les en 1 x buitenritje van een uurtje) en de rest gelongeerd of op de wei).

Ik kan me goed indenken dat ie niet graag galoppeert. Hij doet keurig aanspringen op de hulpen, doet 3 sprongen en gaat slaan omdat ie verweacht dat ie klappen krijgt, dat is het. Daarom laten we het rusten, gewoon een half jaar niet galopperen. Dan doet ie hjet waarschijnlijk meteen goed.
Ik heb 10tallen paarden van dit ras zadelmak gemaakt de afgelopen jaren en dit ben ik al eerder tegengekomen.

Alleen jammer dat mijn rug weer scheef staat na de laatste duikeling (overigens omdat mijn 23 jarige medelesser een klap uitdeelde aan mijn paard, waarvoor nog hartelijke dank) en ik het nu net een uurtje volhoud in het zadel, dan weer met de nodige pijnstillers de dag door moet tot de SI gewrichten weer recht staan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:59

Smurf............mijn laatste berichtje was niet voor jou Haha! Was gericht aan de topicstarter.

Jij weet de reden al waarom hij bokt Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:07

smurf schreef:
Alleen jammer dat mijn rug weer scheef staat na de laatste duikeling (overigens omdat mijn 23 jarige medelesser een klap uitdeelde aan mijn paard, waarvoor nog hartelijke dank) en ik het nu net een uurtje volhoud in het zadel, dan weer met de nodige pijnstillers de dag door moet tot de SI gewrichten weer recht staan.....


Bedoel je nu dat het paard of de medelesser zelf jouw paard een klap gaf?

Zoals ik het lees de amazone zelf en dat is toch verd** een brutale actie!

Over dat bokken, als ik op dit moment (3.5 jarige, half jaartje onder het zadel) been geef moet hij wel reageren. Doet hij dat niet, geef ik hem een tikje achter mijn kuit. Ik eis dan wel dat hij ook voorwaarts gaat en naar mijn been slaan zou ik niet pikken. Als hij gewoon een bokje tussendoor geeft, vb van schrik of als hij blij is reageer ik daar niet op.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:35

de medelesser gaf een klap omdat ze zich ergerde dat ik niet in galop durfde......de volgende les mocht ze het zelf even voordoen op mijn paard, ze is er wel van genezen nu! Clown

Hoe kan je afstraffen dat ie slaat nar de zweep?
Nog een klap geven, slaat ie weer terug..... ik laat de zweep weg nu, ik zal het met mijn benen op moeten lossen, vrees ik.
ik kan wel zeggen: dit pik ik niet, maar mijn paard weegt tegen de 700 kilo (koudbloed) en is toch veel sterker dan ik!
In de mond rukken o.i.d. werkt ook niet, nog harder slaan werkt averechts, dus, wat dan??????

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:10

Niet dat ik zo'n held ben, maar ik heb inderdaad wel eens het recht van de sterkste gespeeld, met een ander paard trouwens.
Ik gaf haar een tikje achter mijn kuit en ipv dat ze vooruit ging bokte ze, toen heb ik weer een goeie tik uitgedeeld en ze bokte weer. Net zo lang tot ze ophield.
Nu moet ik zeggen dat dat bij haar gemakkelijk ging, ze bleef stilstaan en sloeg of bokte naar mijn zweep. Er gebeurde dus helemaal niets, zat bij wijze van spreken lachend op.

Als het gevaar voor je zelf oplevert zou ik dat niet doen. Je weet van jezelf dat je dan niet zeker van jezelf bent en dat dat voelt dat paard ook.
Weet ook niet hoe je het dan moet oplossen, inderdaad maar gewoon de zweep weglaten of misschien een ander eens laten proberen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:16

bij sommige paarden heeft doorslaan totaal geen zin, die gaan gewoon over de rooie. Wat ik in dat geval doe, is aanpakken met het been ("naar voren!") en daarna de oefening herhalen. Als ze het dan goed doen, zijn we weer vriendjes, anders krijgen ze opnieuw een tik. Raimaer is een perfect voorbeeld, die is zo verschrikkelijk beledigd door een tik "wie ben jij wel dat je denkt mij een tik te mogen geven" dat ze echt heftig reageert (meestal op de plaats staan stuiteren). Doorslaan heeft alleen maar tot gevolg dat ze steeds hysterischer wordt, dus ik schop haar dan vooruit, neem onmiddellijk weer terug en herhaal de oefening (op dit moment vooral wijken Haha!). Meestal gaat ze dan wel netjes opzij ("oh oke, je had eigenlijk wel gelijk"), doet ze dat niet (voldoende) krijgt ze opnieuw een tik. Werkt prima.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:29

Citaat:
misschien een ander eens laten proberen

er zijn er al 2 die het hebben geprobeerd en die eindigde net als ik.....om de hals of op de grond Haha! de vrijwilligers zijn nu op.....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:45

smurf schreef:
Citaat:
misschien een ander eens laten proberen

er zijn er al 2 die het hebben geprobeerd en die eindigde net als ik.....om de hals of op de grond Haha! de vrijwilligers zijn nu op.....



Haha! Haha! Oei, typisch geval van jammer..
Misschien moet je iemand omkopen?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:46

ik heb wel een paar potentiele kanidaten op het oog }> Extreme duivel

van die mensen die altijd alles beter weten...... ~~}>

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:51

smurf, een ervaren springruiter die lef heeft? Laten aasnpirngen verlicht zitten, en laat maar even doorbokken.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:57

ik ken geen enkele springruiter meer, ik sta bij een boer en heb een koudbloed dus ik ben uit dat wereldje......zelfs de jachtruiters die ik ken stappen niet op die knol, die moet je voor een wagen knopen, zeggen ze.

Ik laat de galop lekker voor wat ie is, ga een half jaartje aan andere dingen werken en dan ineens kan ie het, zo is het met 10tallen andere Norikers ook al gegaan en zo zal het bij Morrie ook gaan....hoop ik...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:05

ik (ook springruiter Knipoog ) zou er rustig opstappen als ik in de buurt was *LOL* Vaak is zo'n simpele benadering, "je mag best bokken maar we blijven wel galopperen (hard is ook best) " uiterst effectief. Juist het beheerst moeten galopperen is vaak te veel gevraagd, zeker als hij het buiten wel goed kan.

Daarom is de galop laten rusten ook effectioef, over een half jaar is hij waarschijnlijk sterker en beter in balans, zodat het dan makkelijker kan.
Succes ermee, laat je weten hoe het gaat straks?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:35

smurf schreef:
ik heb wel een paar potentiele kanidaten op het oog }> Extreme duivel

van die mensen die altijd alles beter weten...... ~~}>


ohoh, ik hoef er toch niet op Schijnheilig

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:29

Heeeeee, zie ik Britty daar met een rugzak vol optimisme
en goede moed over de bakrand springen? Haha!

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:35

Nou veel succes met je paard. Ik hoop dat je hem niet hoeft te verkopen hoor! Er komt vast een oplossing. Misschien idd een tijdje niet galoperen, alleen buiten als hij dat wel goed doet. Doe wat je aan kan en niet meer. Laat je niet gek maken door medelessers!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:57

Citaat:
Ik hoop dat je hem niet hoeft te verkopen hoor


dat nooit

mijn paard is namelijk nog ergens heel getalenteerd in (behalve grasmaaien) en wel boomslepen!

Citaat:
Heeeeee, zie ik Britty daar met een rugzak vol optimisme
en goede moed over de bakrand springen


dan wel de bakrand bij de boerderij waar ik met mijn Morrie sta }> en pas als ik de digi weer heb..... Cheese!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:52

Mijn paard bokt (soms) ook naar de zweep en als ik hem direct daarop weer een tik geef bokt hij gewoon nogmaals.
Soms geef ik hem dan juist een NOG hardere tik en dan houd hij wel op met terugbokken als reactie alleen het gevolg hiervan is dat hier direct heel gespannen gaat lopen.
Terwijl als ik hem na die bok niet nogmaals een tik geef, hij gewoon lekker soepel verder loopt.

Het is bij mij dus een keuze.... wil ik dat het stopt moet ik echt even doorgaan(tik geven), maar wil ik lekker ontspannen verder rijden... kan ik het beter bij die ene tik houden Lachen