hooi natmaken bij vorst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

hooi natmaken bij vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 11:03

Ik ben zelf in de luxe omstandigheid dat onze paarden gevoerd worden, en bovendien hoeven ze geen natgemaakt hooi te hebben. Nou heb ik een lesklantje die dat dus wel moet voeren, en ze voorziet wat problemen bij vorst. Vorig jara was de pulp ook al bevroren dus het is er wel cht koud *fijn met les geven straks brrr* Nu is ze op zoek naar een alternatief en/of een oplossing. Geen hooi geven vind ik iig geen goed idee, paard loopt wel permanent op de wei en krijgt ook pulp, maar ik vind het zelf wel belangrijk om wat ruwvoer te geven. Iemand tips voor haar? Ik heb al gedacht aan een bal erop en evt kuilgras (minder stoffig).


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:17

Ik moet het hooi ook nat maken vanwege OCPD en als het erg koud is gebruik ik daar handwarm water voor.
Hooi los maken in een kruiwagen, halve gieter handwarmwater erover en direkt voeren.

Zolang de buitenkraan het doet (dus niet bevroren is) gaat er gewoon kraanwater over.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 11:21

ik geloof niet dat ze dat daar heeft want dat zou natuurlijk het simpelste zijn.

Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:16

Je kunt zelf een thermosfles gekookt water meenemen en dat mengen met koud water uit de kraan in een gieter. De Paardendrogist verkoopt ook een of andere spray voor over hooi heen. Moet ze even hun site bekijken.

Idd kuilgras voeren is een goed alternatief.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 12:17

thanks, ik zal die paardendrogist alvast eens doorgeven.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:32

Ik heb dat spul van de Paardedrogist ook eens gehad. Kon na een kleine 2 weken weer aan de Ventipulmin. Geen goed idee dus.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:04

Ik zelf laat bij echt strenge vorst het hooi gewoon droog, ivm koliek door het koude hooi door het water enzo.
Ik probeer het dan wel goed uit te schudden van stof.

Nou heeft de paardendrogist ook een oplossing, Le Brique (ofzo;) ) Het is een blok samengeperst hooi met een heel laag stofgehalte,en een hoge voedingswaarde.
1 briquet staat gelijk aan 2 plakken hooi.
Voor meer informatie moet je maar even www.paardendrogist.nl bezoeken.
Maar ik vind het wel een goed alternatief.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:06

Bij ons voeren de mensen die nat hooi voeren tijdens de vorst gewoon kuilgras.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:12

ik voer tijdens de vorst ook kuilgras aan mijn ponys die nat hooi moeten

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 13:15

ik heb haar de link gestuurd, kan ze alles zelf lezen.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:24

Ook ik voer kuil tijdens vorst. Paarden met longproblemen verdragen dit zeer goed, beter dan het hooi nat maken. Ze kan ook lucerne overwegen als ruwvoer, is ook niet stoffig.

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:20

Hnata staat bij een pension stalling......
maar volgens mij krijgt zij gewoon hooi Verward
maarja....


alvast veel sterkte met lesgeven deze winter Haha!

....................

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:38

Jady schreef:
Ik zelf laat bij echt strenge vorst het hooi gewoon droog, ivm koliek door het koude hooi door het water enzo.
Ik probeer het dan wel goed uit te schudden van stof..

Waarom zou een paard koliek krijgen door koud water over zijn hooi, terwijl hij ook gewoon hetzelfde koude water drinkt Verward Water is nooit kouder dan ong. 6 graden, want het komt van diep onder de grond vandaan (anders zou het wel bevriezen nl). Het is de gevoelstemperatuur (omgevings-wind etc) waardoor het kouder lijkt.

Je krijgt hooi nooit zo goed uitgeschud dat er geen stof (=schimmel) meer uitkomt. Want opgeschud stof slaat toch weer neer op het hooi.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:46

Bij ons wordt ook de waterleiding afgesloten, dus dubbel probleem. Ik nam altijd een paar colaflessen mee met warm water. Een paar jerrycans kunnen we bij de boerderij halen met koud water en die zette ik de avond ervoor al klaar. Dit mengde ik om de paarden te laten drinken.

Moet ook het hooi nat gaan maken en denk erover om een hooizak mee te nemen naar huis en deze in een ton met warm water te drenken, te laten uitlekken en met een vuilniszak er om heen mee te nemen naar stal.


Zij zou zo cementemmer op de wei kunnen zetten, hooi in een hooinet doen en een paar jerrycans met warmwater van thuis meenemen en het hooi te drenken op de wei. Ik zelf denk dat het paard geen probleem heeft met koud water, alleen zelf is dat zo verdomde pijnlijk aan je handen in de winter.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:12

Als ik haar was zou ik voordroogkuil gaan voeren ipv hooi. Ten eerste scheelt het een boel geklooi met water en ten tweede is het beter voor de longen omdat alleen geweekt hooi geen stof meer bevat, maar alles wat een beetje besproeid is, is wel weer stoffig.
Neem de tijd om goede voordroog te vinden en voer die alleen in die maanden dat het buiten goed koud is (< 10 graden) dan blijft het heel lang goed.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:55

Sugarmiss"]
[quote="Jady schreef:
Ik zelf laat bij echt strenge vorst het hooi gewoon droog, ivm koliek door het koude hooi door het water enzo.
Ik probeer het dan wel goed uit te schudden van stof..

Waarom zou een paard koliek krijgen door koud water over zijn hooi, terwijl hij ook gewoon hetzelfde koude water drinkt ?
[/quote]

Het is bij ons op stal dus 3 x voor gekomen dat een paard door het koude hooi, koud van het water koliek heeft gehad.
Ik pas hier dus altijd wel een beetje mee op.
En aangezien het kuilgras bij ons op stal niet van zulke denderende kwaliteit is,is dat geen optie.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 33 bezoekers