Oud paard onder dwang DB laten afmaken????

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Oud paard onder dwang DB laten afmaken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 12:34

Een goede vriend van mij vertelde mij afgelopen weekend het volgende verhaal:

Ongeveer 2 jaar geleden gebeurd. Zijn vader heeft altijd bij ons in de rijvereniging gereden en had natuurlijk een paard. Toen het paard te oud werd kreeg het zijn verdiende pensioen en stond lekker in het land naast hun huis aan de weg en 's nachts op stal. Toen hij een jaar of 27 was begon hij er wat minder uit te zien, slechter in de vacht, wat magerder, beetje doorgezakte rug, maar verder kerngezond en altijd attent en vrolijk. Zijn manen waren ook al tijden niet meer getrokken en dat zag er in combinatie met de rest van zijn uiterlijk natuurlijk niet zo florisant uit. Kreeg 's avonds en 's morgens gewoon goed te eten, werd 's middags op het land met slobber en hooi bijgevoerd en had altijd beschikking over vers water. (dat was toch wel duidelijk te zien, paard stond aan de weg)
opeens stond de dierenbescherming aan de deur, ze hadden klachten ontvangen over een verwaarloost paard Verward . Of ze even mochten kijken.. naja natuurlijk, nadat ze begrepen hadden dat hij al 27 jaar was, was alles in orde, maar of ze hem dan een beetje wilden opknappen. Zo gezegd zo gedaan, manen netjes getrokken, staart bijgeknipt, eens gewassen en hop weer de wei op met opa.
4 weken laten stond de politie voor de deur, er waren wederom klachten over een verwaarloosd paard en moest onder dwang van de politie of DB afgemaakt worden Verward De dierenarts is 4 dagen later gekomen en heeft hem "uit zijn lijden verlost", terwijl dit paard vast nog een hele tijd in de wei had kunnen lopen.

Wat vinden jullie hier nu van? Ik kan me hier echt verschrikkelijk boos om worden... Boos!

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground


Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:37

zo'n soort paard als dit bedoel je?

Afbeelding
Afbeelding

onze ouwe Trammelant Lovers
als dit verhaal klopt, is het knap schandalig.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:37

Ik vind het een beetje vreemd verhaal. Zo gauw laat de DB echt niet een paard inslapen. En wanneer een dier over voldoende water en voedsel beschikt kan de DB niet eens veel doen voor zover ik weet tenminste...

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 12:40

Tja, wat ik ervan begrepen heb is dat er erg veel klachten bij de politie waren binnen gekomen en die zijn op dat geweldige idee gekomen. Het paard stond aan de weg, waar redelijk wat auto's langskomen, mensen zien dat paard staan en denken agossie wat zielig. Ik moet je bekennen ik had het ook nog nooit gehoord. Maar ik vind het knap schandalig

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 12:42

Lielle, nou ja, ik deze zag er nog iets slechter uit, slechte plukkerige vacht, lange manen, wat doorgezakt, je kent het wel, gewoon een echt bejaard paard, wat zn hele leven gewerkt heeft (nouja tot zijn pensioen dan) beetje stijf, maar nooit kreupel geweest.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:54

misschien had het paard de ziekte van cushing en dat maakt ze er niet mooier op. Mensen moeten zich niet op die manier bemoeien. Als mensen een oud paard aan huis houden, dan is dat echt uit liefhebberij, anders hadden ze het dier allang af laten voeren. met een oud paard kun je namelijk niets.

De hond is de betere mens

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:55

zo daar kan ik ook echt boos om worden kan het bijna niet geloven dat juist de db zoiets doet! ik heb een paard van 31 die ziet er qua uiterlijk nog goed uit maar is het niet echt meer en we hebben nog meer oudjes (24+) op stal die er slechter uit zien maar veel beter in hun vel lijken te zitten qua energie enzo. zelfs 1 van 31 die niet te houden is. belachelijk gewoon weet alleen niet wat je nu nog kunt doen tegen de 'daders"

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:58

Een kennis van ons heeft ook een zwaar bejaarde pony staan, beest is een eind in de 40. Ze ziet er niet uit, een lange plukkerige vacht, de kleur helpt ook al niet mee (roan), een onwijs doorgezakte rug, dikke beentjes en ze lijkt mager (ribben zijn 's zomers bovenop te zien, verder in goede conditie).
Die man heeft dus ook al meedere keren de DB aan zijn deur gehad, nadat mensen hadden geklaagd. Deze pony staat ook aan een weg, en dan loopt er ook nog eens een fietspad langs de wei, waar op zondag alle tochtjesmensen langskomen...
De pony is verder hartstikke vrolijk, kan nog flinke sprintjes trekken, kijkt helder, etc.
Hier is echter niet gedreigd de pony in te laten slapen, wel om hem in beslag te nemen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:28

dat de mensen zich eens gaan bezighouden met mishandelde dieren of dieren die echt vrwaarloosd worden Boos!

als dit verhaal klopt is het te erg voor woorden!!zonde van het paardje!

hier staat ook vlakbij een pony van bijna 30, boomstammetjes benen, mager lijfje, ingezakte rug en een krullende plukkerige vacht en lange manen enz
maar daar wordt ook weleens wat van gezegd, maar als je dan uitlegd dat hij al 30 is, dan zijn de meeste mensen wel stil!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:32

Tja, daarom steun ik de dierenbescherming dus niet!

Het is toch logisch dat die oude dieren er niet meer zo knap uit zien. Heb je wel eens een knappe oma / opa gezien?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:36

Hier in het dorp staat ook een oudje.
Ik weet gewoon niet anders of hij heeft daar altijd gestaan en ik ben bijna 30.
Dat beest heeft een gigantische doorgezakte rug, heeft ook geen mooi gladde vacht meer.
s'middags zie ik hem samen met zijn weide maatjes rustig knabbelend aan het hooi.
Was hij zo slecht zou dat vast niet meer gaan.

ik vind het juist geweldig dat deze mensen die paard laten staan en hoop dus ook dat er geen andere mensen zich ermee gaan bemoeien, want nee, een mooi paard is het niet meer.

De DB vind ik in jou verhaal ronduit schandalig, want dan is ook dat paard in ons dorp toe aan de slacht Verward
En dan hoor je soms verhalen die wel erg zijn en daar gaan ze nog maar amper kijken.


AnnemiekvM

Berichten: 8231
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:37

Ik vind ook dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. De meeste oude paardien zien er niet mooi uit. Zolang ze maar gelukkig zijn.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:49

Bizar zeg. Dat dier is toch gewoon oud en mankeerde toch niets? Schandalig om hem dan onder dwang van de DB af te laten maken. Gemeen vind ik het. Dat paardje had best nog een flinke tijd van zijn pensioen kunnen genieten in de wei... zonde...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:55

Verschrikkelijk, wat een raar verhaal. Je zou denken dat de DB toch wel anders zou handelen, heerlijk toch voor een paard als ie zijn oude dag lekker in de wei mag slijten? Je zou verwachten dat zo'n organisatie wel begrijpt dat een paard op leeftijd er niet al te florissant meer uit ziet, maar om hem nou zonder echt bewijs te laten afmaken.... Als er dan nog een dierenarts bij was geweest die had kunnen bewijzen dat het paard pijn had ofzo, dat hij niet rad meer liep, dat het dus dierenbeulerij was om hem in leven te houden, alla. Maar dit... Snap er nix van!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:17

Ik vind het een beetje een raar verhaal Verward
De DB noch de politie kan je nooit verplichten een oud paard af te laten maken.
De DB kan wel een verwaarloosd paard in beslag nemen (en evt. laten afmaken) waarneer de Dieren Welzijn&Gezondsheid Wet wordt overtreden en er geen andere oplossing is, maar daar is hier absoluut geen sprake van.
Dat is alleen als er aantoonbaar gemaakt kan worden dat het dier de nodige verzorging wordt onthouden en er zo slecht aan toe is dat hij letterlijk uit zijn lijden moet worden verlost.
Dit is weer ter beoordeling van een deskundige (D.A), dus geen enkele politieagent mag dat wettelijk gezien beslissen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:19

Ik geloof er echt de ballen van

Mellow

Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:56

nou dit slaat echt alles.
een gezond dier word afgemaakt en bij een ander dier zeggen ze ja helaas we kunnen niks doen....
hmmm raar.

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:57

Ik vind het ook een wat onwaarschijnlijk verhaal. D'r zal wel meer aan de hand zijn dan alleen een ouder paard, of het is wat anders verlopen dan hier verteld is.

Extremely rare and Beyond Compare

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:00

Weetje.. die mensen hebben er gewoon geen verstand van Boos! denken meteen dat een oude pony verwaarloosd wordt...
Wij zien er toch ook niet meer uit als we 80 zijn Verward

Boos! Boos! Boos!
Samantha Lovers Splash

    S p o t.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:02

Vind het ook een raar verhaal. De DB kan idd zoals Ilindra al zegt niet zomaar dieren laten afmaken. Wel in beslag nemen, maar dat is hier dus blijkbaar niet gebeurt..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:25

Ik heb er ook mijntwijffels over maar goed.

Tip: Zet een bord in de wei met daarop de naam en leeftijd van het dier, zal het gezeur gauw over zijn.

Oude paarden zijn zeker alleen goed in het rusthuis Verward

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:39

Of dit verhaal waa ris of niet (het zal mij zeker niet verbazen als het gewoon waar is), ik vind de DB de meest waardeloze instelling die er maar bestaat. Van mij krijgen ze ook geen cent. Ze zijn altijd daar waar ze niet moeten wezen en daar waar echt dieren in nood zijn, echt hulp nodig hebben daar vind je ze niet.

'Paint' it 'Black'

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:36

Cowgirl schreef:
Tip: Zet een bord in de wei met daarop de naam en leeftijd van het dier, zal het gezeur gauw over zijn.


OK dan! 'Ik ben Kobus, 35 jaar, en geniet van mijn oude dag. Ik word goed verzorgd door liefdevolle baasjes die het niet erg vinden dat ik er niet meer zo pril uitzie.
Als u zich wérkelijk zorgen maakt, maak dan geld over aan de Stichting..... opdat meer oude paarden van hun oude dag kunnen genieten.'

www.homocaballus.net

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:51

TongeR schreef:
nou dit slaat echt alles.
een gezond dier word afgemaakt en bij een ander dier zeggen ze ja helaas we kunnen niks doen....
hmmm raar.


Dat was dus ook het eerste dat bij mij opkwam!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:53

carola schreef:
Tja, daarom steun ik de dierenbescherming dus niet!

Het is toch logisch dat die oude dieren er niet meer zo knap uit zien. Heb je wel eens een knappe oma / opa gezien?


Is dit niet wat erg kort door de bocht?
Dit is natuurlijk geen verhaal uit de eerste hand.
Ik zet vraagtekens bij dit verhaal. En daar bedoel ik mee dat ik me afvraag of het verhaal wel volledig is. Ik weet zeker dat de DB hier niet aan meehelpt.

En Fasel, vergeet niet dat de DB één van de weinige organisaties is waar mensen rechtstreeks een beroep op kunnen doen (i.t.t. greenpeace, Brooke enz). En dan ook nog voor van alles en nog wat. Logisch dat er dan ook negatieve verhalen in de wereld komen.

DB kan echt niet alles doen wat ze ook zouden willen doen. Tegengewerkt door politiek, tekort aan mankracht en weet ik wat.

Ik ben erg blij dat de DB er is en zal me zeker niet door wat negatieve verhalen hier en daar van de wijs laten brengen.

Voorbeeldje: mijn da heeft schapen en zijn landje ligt aan een soort doorgaande weg. Schaap is aan het lammeren terwijl er een paar stadsmensen langs lopen (ben ik zelf ook hoor Knipoog ). Mensen over de rooie omdat ze vinden dat schapen lekker warm binnen horen te staan (was gewoon in de zomer). Dit soort mensen belt de DB.

Heb zelfs wel eens meegemaakt dat twee vrouwen bij ons op stal kwamen klagen. Er was één paard zonder deken en die had lekker in de blub liggen rollen. En dit was volgens deze mevrouwen toch echt wel dierenmishandeling Verward . Wij kregen een hele scheldkanonnade over ons heen. Ook zij gingen de DB wel eens even bellen. Kan me voorstellen dat het voor hun niet altijd makkelijk is het kaf van het koren te scheiden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, atilla en 5 bezoekers