wie helpt waar hood/sleezy!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

wie helpt waar hood/sleezy!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 10:38

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een hood/sleezy voor mijn paard ze gaat namelijk volgende week verhuizen naar een stal waar ze lekker naar buiten kan kijken maar met 1 klein nadeel het is dan ook een stuk kouder in de winter dus dacht ik ik schaf even snel een warme hood aan voor mn mopje maar helaas zo makkelijk zijn die dingen niet te koop, wie weet waar ik er een kan vinden???
alvast bedankt

be good to horses, the are also good to you


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:43

Probeer het bij Kebo of Arthur (hij heeft uitverkoop 26/27/28 december). Ik heb een fleece hood gekocht bij dineke jonker, lekker warm en dikker dan zo'n nylon hood. Denk dat ze bij de madepolder ook wel hoods verkopen. Tel nrs nodig?
succes
ciska

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:45

Kebo maakt ze zelf, en anders bij Arthur's Westernstore, of the Western Import Company op de Madepolder....

Hoods zijn te krijgen in lycra of fleece. Hou er wel rekening mee dat vooral de fleece versie, de kans erg groot is dat je de manen verstikt. Mijn merrie had een dikke bos met manen dat ik haar kocht, en daar was na een winter met muts op (lees: sleezy) niets van over. Dus bezint eer je begint. Als er een bovendeur op de box zit die dicht kan, zou ik er eerder voor kiezen om die 's nachts dicht te doen dan mijn paard met muts op te laten staan.

Je suis Charlie.

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:51

Mijn paard heeft ook 2 maanden een hals om gehad en zijn manen waren allemaal weg. Duurde het hele voorjaar voordat hij weer maantjes kreeg.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:29

Vanwege dit soort manen-weg-verhalen krijgt mijn paard dus ook geen sleezy op (ik gebruik wel een fleece muts in de trailer na een buitenrit in de vrieskou). Als je paard op stal staat (en dus niet in de regen), kun je eventueel een wollen halsdeken onder je winterdeken doen. Werkte bij mij vorig jaar prima en heeft haar manen niet beschadigd.

PS ik heb wel een losse hals (v. HH) gekocht die ik in de vrieskou op wil doen (kun je op de deken monteren), omdat mijn paard overdag buiten in de polder staat weg te woeien. Zou die ook zo gaan schuren??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:32

@ Mac: Als het een wollene halsstuk is, en je hem dagelijks op hebt, kan die inderdaad ervoor zorgen dat de manen afbreken. Maar als je hem alleen maar overdag ophebt, en ook alleen maar sporadisch als het echt koud is, denk het dat het wel meevalt. Ieder paard is daar verschillend in, de een heeft er geen last van, en de ander is na een winter kaal. Kwestie van uitproberen (maar ik heb wel een traantje gelaten dat ik hele plukken in mijn handen had, de manen waren bijna 1m lang dat ik haar kreeg! Ze zijn daarna ook nooit meer zo vol geworden.

Je suis Charlie.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:41

Even wat nuanceren Haha!
Een lycra sleezy (als 't ie goed past) glijdt over de manenkam heen en laat de haren niet breken / afschuren.
Maar er zijn paarden die zo'n ding irritant vinden en lekker langs de voerbak o.i.d. gaan schuren, dan kan het dus wel mis gaan.
Of het gaat jeuken, maar dat heeft te maken met je paard schoon houden en die sleezy wassen (en héééélll goed uitspoelen!) of dat het te warm is en gaat broeien.

Bij de hoods van fleece moet je kijken of er aan de binnenkant een strook gladde stof ingenaaid zit (ter hoogte van de gehele manenkam), fleece is zacht maar ook "rul" en kan gaan schuren.

Bij mij op stal staan meerdere paarden langdurig met een lycra sleezy op en de manen blijven intact.

Kortom, let op het gedrag van je paard, de pasvorm, type stof en reinheid Haha!

Overigens doe ik mijn paard alleen een sleezy om als het gaat vriezen.

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:53

Ik heb ze regelmatig een fleece sleazy op en heb nooit last van schuren of kapotte manen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:04

Maar ik heb altijd geleerd dat een paard zijn haren omhoog moet kunnen zetten bij kou. Mij lijkt mij dat dan juist in de winter een lycra sleezy eerder kouder dan warmer zou zijn ?!


esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 13:17

lycra misschien wel maar fleece is wel lekker warm!

be good to horses, the are also good to you

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:23

Je schijnt ook winterlycra te hebben, dat is iets dikker, maar ik geef ook de voorkeur aan fleece Lachen
Cornelie vergeet ook niet dat de meesten die vaak lycra omdoen een paard zonder winterhaar willen en dus bij erge kou haast ook wel aan 'de hood' moeten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:26

Ja, dat is ook weer zo ja. Maar ja, ik ben 'gezegend' met een paard dat nooit een dikke wintervacht kweekt dus dat probleem ken ik niet Knipoog

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:57

Ik maak zelf...
Velchten jullei in dan als de sleezy omgaat? en zou je niet een sleezy kunnen maken met gaten erin waar dan de plukken maan dorheen kunnen?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:25

Ik denk dat dit eerder nog meer irritatie geeft om te gaan schuren. Iedere opening in zo'n ding is een zwakke plek waar hij kan scheuren. Lips are sealed

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:36

Henriette schreef:
Of het gaat jeuken, maar dat heeft te maken met je paard schoon houden en die sleezy wassen (en héééélll goed uitspoelen!) of dat het te warm is en gaat broeien.


...of je hebt je paard net geschoren, en doet de sleezy op om te voorkomen dat de haren te snel weer te lang worden....Haha!

Je suis Charlie.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 08:13

dat is dus mijn verhaal ik heb mijn paard geschoren omdat het anders net zo een wolletje word die niet droog te stappen is en dat rijd niet zo prettig maar als ze kou vat ben ik nog verder van huis ik neem dan maar het risico van de manen ze heeft er toch genoeg!! nee dat is een grapje hoor, ik ben zuinig op mn huppeltje maar dat winterhaar he.

be good to horses, the are also good to you

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:35

Dat mijn merrie geschoren was heb ik alleen bij vriesweer een sleezy opgedaan. De rest van de tijd stond ze gewoon zonder. De haren zijn snel genoeg weer bijgegroeid hoor. Als je na het rijden ervoor zorgt dat ze droog (en haar anders een zweetdeken met hals opdoet tot ze droog is) hoeft ze niet ziek te worden.
Ik denk dat iedereen hier wel zuinig is op zijn paardje Lips are sealed

Je suis Charlie.

Edvanschaik
Berichten: 51
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: eersel (N.Br)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:39

Probeer eens bij Freckles hier op bokt, maakt deze in alle soorten en maten

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:27

Dank je ED voor de tip over sleazy's
Esme woont ook niet zo ver bij mij vandaan.
En ook niet zo ver bij stal dus als zij eens wil kijken pb,tje???????????

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:44

Goh, het lijkt wel of iedereen die dingen tegenwoordig zelf maakt Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:50

Das ook veel goedkoper Knipoog

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:58

Sugarmiss schreef:
Goh, het lijkt wel of iedereen die dingen tegenwoordig zelf maakt Lachen

Hoezo jij ook al dan

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:03

en niet alleen sleazy's, ik plak er nog een stuk 'kont' aan ook Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:32

En ik prutsmuts ook een eind weg. Mijn volgende 'project' wordt er toch echt eentje van fleece, als zweetdingetje. Ik heb ook nog een patroon van een 'echte' hood (gewatteerd) en dat is toch ook wel weer een uitdaging. Even leuke stofjes halen op de markt en naaaaaaaaien maar Lachen He, nog even en we kunnen een naaiclubje oprichten Lachen

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:59

En bij passende deken en staartzak en klaar is meneer zijn pyama:j

Tipje voor lycra www.tematurn.nl wel een beetje duur maar heel veel keus


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers