Welke hengsten "fokken" mogelijke beenproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Welke hengsten "fokken" mogelijke beenproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 11:02

Wij hebben een jonge Krack C staan die afgekeurd is op zijn benen.

Nu was ik op bezoek bij een hengstenhouder en die vertelde me dat Cantus ook veel beenproblemen vererfde en dat hij ook die hengst of nakomelingen niet meer zal gebruiken voor de fokkerij.

Nu hebben wij een elite merrie van Havel waar ik een goede hengst bij zoek. Ze fokt klein, dus moet een hengst op die groot fokt. Zij is elite dus geen beenproblemen. Nu zocht ik info van Burggraaf (fokt groot) maar ik kwam veel topics met beenproblemen tegen. En zelfs Flemmings met beenproblemen!

Voor welke invloeden (L'invasion bijv.) moeten we oppassen met beenproblemen?
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 04-12-03 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:18

Er is al vaker een topic geopend met dezelfde strekking,
die werd gesloten om belastend gespeculeer te voorkomen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:20

Ja klopt, ook omdat er op deze manier veel onwaarheden de wereld in kunnen worden geholpen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:22

Zeer vaag topic.

1 troost................Havel had zelf super-rontgens........


en Cantus................ja da's een Holsteiner, daar worden 3-tjes gewoon goedgekeurd.
maar ja...........holstein was toch een SUPER-stamboek?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:23

OP een elitemerrie uit Havel zou ik eens gaan kijken naar Farrington. Beest heeft zelf een giga-been probleem ( Knipoog), maar is kwa fokkerij meer dan de moeite waard.
Suggestief of niet, over Farrington heb ik nog nooit klachten gehoord kwa extreme aantallen afgekeurd. Staat voor jullie nog lekker dichtbij ook...

Idd, het laten noemen van namen die een zgn vlekje zouden hebben is kennelijk taboe hier op bokt.
Toch, ik ben van mening dat de waarheid best aan de grote klok mag hangen. Maar noem het dan alleen zo van "mijn paard stamt van die x die, en is helaas ook niet goed op de benen.". Dat is een feit, en dan kan de lezer daar zelf wellicht een beeld bij vormen, zonder dat er met modder wordt gesmeten...
Laatst bijgewerkt door Dees op 04-12-03 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:25

Bij ons op stal staat een Holsteiner (en zijn opa is Cantus...) die wel helemaal goed is op de foto.
Twee Whinny Jacksons met OCD (volle broers... zou dat aan de dravermoeder liggen?)
En iemand die heel hard roept dat als ze mooie droge benen hebben, ze natuurlijk ook goed zijn op de foto.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 11:37

Wij hebben hier ook een Rohdiamant die met 3tjes op de straal is afgekeurd. Ze moest als driejarige gekeurd worden en toen zijn ze net gegaan van 3 naar 2 en viel ze dus buiten de boot.

Als er waarheden zijn dan mag het toch wel tot het daglicht komen?

Kan anders iemand mij een linkje geven naar de desbetreffende topics?

We moeten de fokkerij toch zo zuiver mogelijk houden? We moeten dus oppassen voor bepaalde invloeden?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:38

Maar wat had de moeder dan van cijfers? Vaak wordt dat nogal over het hoofd gezien.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:41

Missouri schreef:
Bij ons op stal staat een Holsteiner (en zijn opa is Cantus...) die wel helemaal goed is op de foto.
Twee Whinny Jacksons met OCD (volle broers... zou dat aan de dravermoeder liggen?)
En iemand die heel hard roept dat als ze mooie droge benen hebben, ze natuurlijk ook goed zijn op de foto.


Mijn Whinny Jackson is helemaal goed op de benen. Alleen 1-tjes.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:41

Omdat er onderzoek nodig is voordat je zulk soort dingen kan beweren,
ik vind dat geneuzel over Flemmingh gewoon onzin.
Tuurlijk zijn er zat Flemminghs die worden afgekeurd, nogal logisch aangezien er enorm veel Flemmingh nakomelingen rondlopen en zoals elke populaire hengst worden ze relatief gezien veel ingezet op brandhout...
Komt bij dat de opfok ook een groot aandeel in gebreken heeft.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:41

Ik ken juist een paar Farringtons die allen niet goed zijn op de benen. Ik zal hier niet melden wat, je mag er over pb-en, ik wil er ook niet mee zeggen dat hij dit persé doorfokt maar het is wel toevallig dat ik 3 Farringtons ken en allen hebben ze dit zelfde probleem.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 11:45

Zannekin schreef:
Maar wat had de moeder dan van cijfers? Vaak wordt dat nogal over het hoofd gezien.


De moeder van de Rohdiamant is niet gekeurd op haar benen. Is vooral niet gedaan omdat twee van haar kinderen goedgekeurd zijn met 1tjes (Havel en een Dukaat)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:49

Havel had veel enen en Dukaat was ook netjes.
Zegt dus niet alles over demoeder..........

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:52

...en komt daarbij dat de erfelijkheid nu niet zooo rechtlijnig is. 2 en 2 geven niet 100% 2. Wat geeft een 1 en 2 in combi?, daar kan ook al eens een 3 bijzitten.
Anders was dit alles veel makkelijker weg te fokken.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:54

Nou ja, je mag op zijn minst de conclusie trekken dat de match tussen de hengst Rohdiamant en die merrie niet gunstig is.

Waarmee helemaal niet uitgesloten is dat Rohdiamant bij andere merries wel hele goede en gezonde dieren kan geven.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 12:05

CGJ12 schreef:
Havel had veel enen en Dukaat was ook netjes.
Zegt dus niet alles over demoeder..........


Nee dat weet ik daarom zitten we ook te tobben of zij ook maar voor de keuring moet.

Onze Krack C (uit Rohdiamant) was dus goed verkeerd. Geeft Flemming dan ook paarden met benen die gevoelig zijn voor oc of ocd?

Weet iemand voor welke hengsten er vroeger gevreesd werd? Zoals L'invasion die ook bekend stond om zijn hoefkartrollers. Hij komt idd in de stam voor. 5de generatie geloof ik

En de hengst Zuidhorn? Hoe staat hij bekend?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 12:06

CGJ12 schreef:
Havel had veel enen en Dukaat was ook netjes.
Zegt dus niet alles over demoeder..........


Nee dat weet ik daarom zitten we ook te tobben of zij ook maar voor de keuring moet.

Onze Krack C (uit Rohdiamant) was dus goed verkeerd. Geeft Flemming dan ook paarden met benen die gevoelig zijn voor oc of ocd?

Weet iemand voor welke hengsten er vroeger gevreesd werd? Zoals L'invasion die ook bekend stond om zijn hoefkartrollers. Hij komt idd in de stam voor. 5de generatie geloof ik

En de hengst Zuidhorn? Hoe staat hij bekend?

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:09

Wat dacht je van Havidoff? Daar ken ik alleen twee hele grote van uit minder grote moeders, maar ze zijn allebei perfect op de benen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 12:09

Havidoff..... ja dat lijkt me zo gek nog niet! Weet je waar die staat?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:12

Van de Bommel.
Geen SWS-hengst.

Maar om je merrie ook echt drachtig te krijgen mag je de Lieve Heer wel een verzoekje doen (no offence) Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:14

Leuk deze discussie. Maar naast erfelijke aanleg is ook nog zoiets als geluk, opfokken en moeders van deze paarden en hun erfelijke belasting. Tuurlijk, leuk voor een discussie welke hengst slechte beenkwaliteit meegeeft, maar is dat wel bewezen. De paarden met slechte kwaliteit hebben ook allemaal een moeder, zijn afhankelijk van kwaliteit van de opfok (dat dit invloed heeft is wel degelijk bewezen) en andere factoren van buiten af. Door een hengst te selecteren die op basis van verhalen goede nafok geeft, geeft absoluut geen garantie op een veulen zonder problemen. Lijkt me ook dat je op een andere manier een hengst moet selecteren dan wat je nu doet.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:15

dat weet ik wel zeker.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:28

33 % van de veulens per jaar heeft OCD waar dan ook in het lichaam, moet je dan van alle vaders van die veulens zeggen dat ze slechte been gebreken vererven. Lijkt mij heel moeilijk.
En dan heb je met hengsten zoals Krack, C, Flemmingh, Gribaldi en Indoctro het probleem dat ze rond de 300 veulens per jaar leveren.

We hebben een enter gehad met een gigantisch stuk ocd, we weten niet of het aan de vader of moeder heeft gelegen.
Wat we wel weten is dat dit veulen op een betonnen vloer ter wereld is gekomen, omdat het veulen veel te vroeg was.
Rondom zijn sprong is alles 2 maanden lang open geweest en waarschijnlijk is dat toen de oorzaak geweest.
Laatst bijgewerkt door Adriana op 04-12-03 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:28

Eleonoor schreef:
Leuk deze discussie. Maar naast erfelijke aanleg is ook nog zoiets als geluk, opfokken en moeders van deze paarden en hun erfelijke belasting. Tuurlijk, leuk voor een discussie welke hengst slechte beenkwaliteit meegeeft, maar is dat wel bewezen. De paarden met slechte kwaliteit hebben ook allemaal een moeder, zijn afhankelijk van kwaliteit van de opfok (dat dit invloed heeft is wel degelijk bewezen) en andere factoren van buiten af. Door een hengst te selecteren die op basis van verhalen goede nafok geeft, geeft absoluut geen garantie op een veulen zonder problemen. Lijkt me ook dat je op een andere manier een hengst moet selecteren dan wat je nu doet.


Amen

Over Zuidhorn: ik ken daar een aantal ruinen van. Nooit een kreupele gezien, weet niet hoe ze op de foto zijn. Wel een héél erg lief karakter in de omgang Lovers , soms wat drakerige buien met rijden, maar zeker goed te rijden en te bewerken!

Weet niet of dat representatief is voor alle Zuidhorns.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:31

Ik ken 4 Flemminhgs, 3 ervan zijn op de foto gezet en alle 3 100% goed.
De 4e moet nog een keer op de foto, door mijn ervaringing zeg ik geen probleem, door de verhalen op bokt zou ik bijna gaan huiveren.