Een geruint veulen.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-01 17:24

Bij ons op de manege hebben ze vorige week een "hengsten" veulen gekocht van een handelaar. Het is een mooi donkerbruin veulen met best goede stamboom cocktail x ferro geloof ik. Hij was behoorlijk goedkoop voor het stamboom dat erachter zat. Scheve mond\ Hij is alleen heel mager en bijzonder lief voor een hensgtenveulen. Nu werd hij vandaag gekeurd en bleek het een ruin te zijn Verward dus echt geen klophengst, maar echt "geruint". Dit is toch helemaal niet goed op deze leeftijd (amper 9 maanden) en wie weet hoelang hij al ruin is.... Hoe zal die uitgroeien?


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:57

Nou heel lang ruin zal ie niet zijn meestal rond hun 6de maand dalen de ballen in en dan kunnen ze geruind worden.
Wij doen het meestal zo om en nabij de 11 maand

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 19:33

Ik ben naaar de da geweest om voor penotti te vragen.Ik vroeg wanneer hij op z,n vroegst geruind kon worden omdat ik allemaal van die wilde verhalen gehoord had over niet geruinde shetjes.
Hij vertelde mij dat de ballen tussen het jaar en 1en n half jaar in dalen en dat je daarvoor beslist niet mag castreren. Hij zei me dat dit ook helemaal niet nodig was eerder ,dus ik vraag me nu wel af waar die mensen mee bezig geweest zijn.


blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 15:12

dat paardje kan niet geruind zijn, want op die leeftijd zitten de ballen nog in de buikholte.
wij ken een paard waarvan ze dachten dat het een riun was, maar hij was ook te vroeg geruind waardoor het wel een klophengst was.
ik zou het toch nog maar effe navragen!

de mensen die hem geruind hebben weten dan ook niet wat ze gedaan hebben. je kan een hengst pas na 1 jaar ruinen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 15:50

Ach dat verhaal met die ballen klopt niet, die kunnen er al veel eerder zijn, onze Sundancer Silver Glory was twee weken en toen zag je ze al.Bij een klophengst komen ze helemaal niet.Zie op de

keuring veel jonge veulen die al bebald rondlopen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, _Natasja_, Albertina71, Bielsje, Hanneke_68, laura22, Sanet, SemrushBot, sterregoud en 42 bezoekers