Zuiver Gelderse dekhengst onnodig afgemaakt !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Zuiver Gelderse dekhengst onnodig afgemaakt !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 17:40

Gisteren op de ledenvergadering van de Afdeling Gelders Paard van het KWPN kwam plotseling verbazingwekkende informatie boven water, die van groot belang is voor de toekomst van het Gelders paard.

Een van de weinige tot voor kort nog in leven zijnde zuiver Gelderse dekhengsten was de hengst Fortissimo. Hij was goedgekeurd als tuigpaardhengst en is onlangs voor de tuigpaardfokkerij afgevoerd, zie het topic "Constateren dat een tijdperk is afgesloten…". Fortissimo paste echter ook prima in de fokkerij van het Gelders paard, zoals blijkt uit de goedkeuring als Gelderse hengst van zijn zoon Nickson (die inmiddels niet meer beschikbaar is voor de fokkerij).

Tijdens de ledenvergadering werd gevraagd of er van de kant van de Afdeling Gelders Paard iets gedaan was om de hengst Fortissimo voor de Gelderse fokkerij te behouden. Het bestuur van de Afdeling Gelders Paard en ook de leden van de Fokkerijraad Gelders Paard bleken in het afvoeren van Fortissimo niet gekend te zijn.
Vervolgens bleek in de vergadering dat de Gelderse hengstenhouder Van Donkelaar begin dit jaar al wist dat Fortissimo ging vertrekken als tuigpaarddekhengst. Van Donkelaar wilde deze hengst heel graag hebben op zijn dekstation. Hij heeft aan het KWPN advies gevraagd m.b.t. de aankoop van Fortissimo voor Gelderse dekhengst. Het KWPN heeft geantwoord dat Fortissimo daarvoor niet in aanmerking kwam. Met als gevolg geen nieuwe toekomst maar een voortijdige einde voor Fortissimo.

Het was gênant dat de Fokkerijraad Gelders Paard blijkbaar door het KWPN zó weinig serieus genomen wordt. Door de voorzitter van de Afdeling Gelders Paard werd aan KWPN-adj.directeur Van der Kuilen gevraagd om de Gelderse Fokkerijraad voortaan bij dit soort zaken te betrekken.

Voor Fortissimo komt dit uiteraard te laat, maar de vraag blijft: Als een 100% zuiver Gelderse hengst - die bovendien een zeer goed karakter en uitstekende gangen vererft - niet acceptabel is voor de Gelderse fokkerij, wat is dan wel het KWPN-beleid ten aanzien van het Gelders paard? (zie ook "Wereldklasse" www.gelderlanderhorse.nl)


Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:19


Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:05

Uit pure narrigheid zit ik serieus aan Walser te denken voor Ilindra.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 19:24

Yootha schreef:
Hier is ook al een discussie over in het topic van Albert. [FA] Constateren dat een tijdperk is afgesloten....

Zijn Flemminghs misschien een optie? Schijnheilig

Het KWPN blijkt t.a.v. het (niet) beschikbaar zijn van Fortissimo voor de Gelderse fokkerij een cruciale rol gespeeld te hebben. Met de bedoeling om nog meer bloed van Flemmingh etc. in de Gelderse fokkerij te brengen?
Daar moet meer duidelijkheid in komen. Er is al meer dan 5 jaar geen informatie over het fokbeleid van het KWPN t.a.v. het Gelders paard in In de Strengen verschenen. Niemand weet wat voor bloedvoering op de komende hengstenkeuring door de jury als het meest ideaal wordt gezien: een 100% Gelderse hengst zoals Galant, een buitenlandse rijpaardhengst zoals Flemmingh of een tuigpaard met Hackneybloed zoals Droomwals.
Het gebeuren met Fortissimo is onvoorstelbaar. Voor de tuigpaardfokkerij is het zuiver Gelders bloed een gepasseerd station - hoe jammer dat ook is - daarover ben ik het met Albert eens. Daarover wil ik het hier niet hebben. Maar misschien kan het lot van Fortissimo nog iets positiefs opleveren voor de toekomst van het Gelders paard nl. duidelijkheid i.p.v. achterkamertjes-politiek.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:15

Ontzettend jammer voor de toekomst van de Geldersen. Wij willen eigenlijk ook een beetje die richting op....

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:35

Het word mij helaas steeds duidelijker dat het behoud van Het Gelders Paard niet in goede handen is bij ons KWPN.
Dat er wat mis is met de interne communicatie ligt misschien niet alleen aan het KWPN maar in deze is de fokrichting gelders paard ook wat laks geweest.
Het systematisch afvoeren van zuiver Gelderse hengsten en het promoten
van fokproducten die slecht zijdelings met het Gelders paard te maken hebben is al jaren aan de gang.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:15

kopietje uit de anders discussie:

Albert schreef:
Inmiddels bereikt mij het bericht dat HBC-stallen in Boyl de laatste zuiver Gelderse tuigpaardhengst hebben afgemaakt omdat hij wat beengebreken zou hebben (?) het dier was 16 heeft zijn leven hard moeten draven, wat wil je dan?

Het is een schande!


Ik heb het maar even nagezocht, maar Fortissimo is al 3-jarige geröntgend en had een 3 op het straalbeen links, en een 3 op rechts..............
Dus de hengst heeft uberhapt gemazzeld dat ie nog heeft gedekt (net in het juiste jaar is geboren).
Een dergelijke hengst ga je toch niet gebruiken in je Gelderse fokkerij.
Die staat nu juist bekend om de gezonde paarden .........toch?

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 11:10

CGJ12"]
kopietje uit de anders discussie:

[quote="Albert schreef:
Inmiddels bereikt mij het bericht dat HBC-stallen in Boyl de laatste zuiver Gelderse tuigpaardhengst hebben afgemaakt omdat hij wat beengebreken zou hebben (?) het dier was 16 heeft zijn leven hard moeten draven, wat wil je dan?

Het is een schande!


Ik heb het maar even nagezocht, maar Fortissimo is al 3-jarige geröntgend en had een 3 op het straalbeen links, en een 3 op rechts..............
Dus de hengst heeft uberhapt gemazzeld dat ie nog heeft gedekt (net in het juiste jaar is geboren).
Een dergelijke hengst ga je toch niet gebruiken in je Gelderse fokkerij.
Die staat nu juist bekend om de gezonde paarden .........toch?
[/quote]

Dat pretendeert het KWPN toch voor alle fokrichtingen. Daarom zijn de AES-hengsten voor het KWPN niet acceptabel.
Is het volgens jou een schande dat het KWPN van deze hengst al 1 zoon heeft goedgekeurd voor de Gelderse fokkerij en 2 voor de tuigpaardfokkerij?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:14

Niet zolang die hengsten voldoen aan de gestelde eisen.
Van de gelderse fokkerij en tuigpaardfokkerij pretendeer ik geen verstand te hebben overigens.
Ik heb alleen gekeken naar objectief waargenomen feiten.

En meningen mogen best verschillen, maar ik verkoop mijn gefokte parden pas na 6-jarige leeftijd, dus gezondheid staat voor mij op nummer 1.
Ik begrijp heel goed dat vele grote fokkers hun veulens verkopen op de veilingen op 6 maand en die interesseren zich totaal niet voor die rontgens.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 11:37

Tijdens een informatie-avond van KWPN-afdeling "Het Zuiden" dd. 29-2-2000 door de bekende dierenarts Hofland uit Bodegraven zette deze zijn talrijke toehoorders/toeschouwers op veel punten aan het denken o.a. door te wijzen op het verband tussen veterinaire zaken en het gebruik van het paard in de praktijk.
Een van die punten was: Paarden met platte hoeven hebben veelal voor het straalbeen een röntgenklasse 0-1 en paarden met veel verzenen een röntgenklasse 2-3. Paarden met platte hoeven vallen echter in de springsport uit als het zwaarder wordt, terwijl paarden met goede verzenen dan doorgaan.
Zie over de waarde van röntgenfoto's ook:"Kreupele kansen" http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

De kwaliteiten van het Gelders paard hebben er altijd in bestaan - hoewel ze misschien niet extreem fotogeniek zijn - dat ze in ieder geval in de praktijk in goede gezondheid heel lang presteren.


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:44

Oh wellicht is er een verband met hoefvormen en dergelijke.
Da's weer een heel ander topic en daar wil ik best over nadenken.

Maar ik ga niet mjin ogen sluiten voor de feiten. Een 3 is een 3.
Al wordt ie NOOIT kreupel.
Ik moet wel die 6-jarige verkopen en als ie een 3 krijgt kan ik zo een NUL achter de prijs wegpoetsen.
Daarom koop ik NOOIT een veulen.
Het feit blijft dat ik ze als 6- jarige ook weer kwijt moet en een 3 kan ik aan de straatstenen niet slijten, al kan ie de GP al lopen.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 13:59

Ik heb een e-mail doorgestuurd gekregen, verzonden door de HBC-Stal op 4 december 2003, met de volgende inhoud: "De hengst Fortissimo is teruggetrokken uit de dekdienst. Dit houdt in dat de hengst gecastreerd is en niet meer kan worden ingezet voor de fokkerij."
Dit betekent dat Fortissimo nog in leven is, hoewel niet meer geschikt voor de fokkerij. Het betekent ook dat de 16-jarige Fortissimo kerngezond is en helemaal geen last heeft van beenproblemen. De HBC-Stal zou nooit extra kosten gemaakt hebben om hem een - waarschijnlijk nog jarenlange - onbruikbare en pijnlijke toekomst te bezorgen. Fortissimo zal als ruin wel weer een plek vinden.

Hoe het hem in de toekomst verder zal vergaan blijft interessant. Onder andere vanwege de kritiek op zijn twee 3-tjes voor het straalbeen. Fortissimo is wat dat betreft namelijk in zeer goed gezelschap. De in 1984 geboren dekhengst Casimir (F1 x F1) heeft als internationaal springpaard opvallende prestaties geleverd. Zijn grootste succes was het winnen van de Grote Prijs van Champion Arnhem 1995, waarbij hij de komplete wereldtop versloeg met o.a. Libero H, Weihaywey, Midnight Madness, Dollar Girl. Er zijn maar heel weinig KWPN-gefokte hengsten met zo’n enorme prestatie. Ondanks de twee 3-tjes van Casimir voor het straalbeen. Had zo'n hengst door het KWPN nooit goedgekeurd mogen worden? Lees het eerder in dit topic vermelde artikel "Kreupele Kansen" eens echt goed.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 14:00

Albert schreef:
Het word mij helaas steeds duidelijker dat het behoud van Het Gelders Paard niet in goede handen is bij ons KWPN.
Dat er wat mis is met de interne communicatie ligt misschien niet alleen aan het KWPN maar in deze is de fokrichting gelders paard ook wat laks geweest.
Het systematisch afvoeren van zuiver Gelderse hengsten en het promoten
van fokproducten die slecht zijdelings met het Gelders paard te maken hebben is al jaren aan de gang.


Dat de Gelderse hengstenhouder Van Donkelaar geen bod heeft uitgebracht op de hengst Fortissimo komt door de brief van het KWPN aan hem dd. 27 mei 2003 met de volgende inhoud: "Naar aanleiding van uw vraag betreffende de hengst Fortissimo kan ik u meedelen dat de Hengstenkeuringscommissie voor de fokrichting Gelders Paard dit voorjaar de hengstenstapel van de andere fokrichtingen heeft doorlopen om te kijken of bepaalde hengsten geadviseerd zouden kunnen worden voor de Gelderse fokrichting. Fortissimo is daarbij niet naar voren gekomen."
Bijzonder interessant is het antwoord op de vraag waarom deze zuiver Gelderse hengst helemaal niet naar voren is gekomen en welke niet-Gelderse hengsten uit andere fokrichtingen volgens de hengstenkeuringscommissie dan wel in aanmerking komen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:14

CGJ12 schreef:
Oh wellicht is er een verband met hoefvormen en dergelijke.
Da's weer een heel ander topic en daar wil ik best over nadenken.Maar ik ga niet mjin ogen sluiten voor de feiten. Een 3 is een 3.
Al wordt ie NOOIT kreupel.
Ik moet wel die 6-jarige verkopen en als ie een 3 krijgt kan ik zo een NUL achter de prijs wegpoetsen.
Daarom koop ik NOOIT een veulen.
Het feit blijft dat ik ze als 6- jarige ook weer kwijt moet en een 3 kan ik aan de straatstenen niet slijten, al kan ie de GP al lopen.


Nadenken ??????????? Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:22

Je moet niet altijd zo zitten te janken Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Ceasario...........
Je lijkt wel een klein kind man. Haha!

Het gaat maar om een paard hoor..............

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:32

CGJ12 schreef:
Je moet niet altijd zo zitten te janken Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Ceasario...........
Je lijkt wel een klein kind man. Haha!

Het gaat maar om een paard hoor..............

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!



En jij denkt dat paarden niet kunnen denken. Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen
Het zijn niet allemaal domme bokken. Huilen Huilen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:45

Doet me even denken aan een Koepelvergadering waar bij stemming het KWPN nipt werd verslagen door de andere stamboeken. KWPN wilde het onderzoek ONGELIJKE VOETEN en de rest van de stamboeken voor het onderzoek ZOMEREXCEEM Ik had toen zo'n idee van; Schort er iets aan het hoefmechanisme van die KWPNers?
Laatst bijgewerkt door greetje op 05-12-03 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:49

ceasario schreef:

En jij denkt dat paarden niet kunnen denken. Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen
Het zijn niet allemaal domme bokken. Huilen Huilen


Hé............ de Huilen -toets zit vast geloof ik..............

Prozac? Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:28

CGJ12"]
[quote="ceasario schreef:

En jij denkt dat paarden niet kunnen denken. Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen
Het zijn niet allemaal domme bokken. Huilen Huilen


Hé............ de Huilen -toets zit vast geloof ik..............

Prozac? Haha!
[/quote]

Heb dat woord eens op gezocht.

Is voor ADHD-paarden.
Voeren jullie dat? Ik kende het merk niet.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 121 bezoekers