recept voor gegratineerde aardappeltjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

recept voor gegratineerde aardappeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 17:33

Wie heeft er voor mij een recept voor gegratineerde aardappeltjes / -schijfjes / -partjes?

*heeft geen idee hoe het precies klaargemaakt moet worden maar pakt alvast een ovenschaal, aardappels, kaas en verse tuinkruiden*

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:37

Heb even voor je op smulweb gekeken, deze lijkt mij wel lekker:

3/4 l melk
zout, peper
nootmuskaat
1 kg aardappelen, geschild, in dunne plakjes
1 teentje knoflook, gehalveerd
50 g boter, in klontjes
150 g geraspte Gruyerekaas
1/2 dl slagroom

Breng de melk met zout, peper en nootmuskaat aan de kook. Voeg de aardappelen toe en kook ze afgedekt 20-25 min. Wrijf de ovenschaal in met de knoflook en daarna met boter. Verwarm de oven voor op 180 graden. Schep de aardappelen met een schuimspaan uit de pan en leg ze in lagen in de ovenschaal. Strooi tussen elke laag wat kaas. Laat de melk iets inkoken en schenk deze samen met de slagroom over de aardappelen. Leg klontjes boter erop. Gratineer de aardappelen ca. 30 min. in het midden van de oven.

Succes! OK dan!
Ps als je meer recepten wilt, even aanmelden op smulweb, staan heel veel recepten op!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:41

Je kunt volledig met kaas gratineren, maar met wat room er doorheen is ook lekker.

Aardappels schillen en in schijfjes snijden.
Even afspoelen en droogdeppen.
De schijfjes doe je in een ovenschaal.
Daar doorheen doe je de roomsaus, maar als je die niet hebt dan kun je ook plakjes kaas nemen.
Hier kun je ook je tuinkruiden doorheen mengen (ook lekker met een beetje knoflook !)
Bovenop een flinke laag kaas, de oven in, en na ruim een half uur is het klaar.

Eet smakelijk ! Vingers aflikken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:42

ook erg handig is om de magnetron er bij te gebruiken. Dan zijn ze eerder gaar en in combi met de oven smaakt het hetzelfde. Ik zal tijd en stand wel opzoeken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:59

Eigen creatie van mij is rauwe aardappeltjes in schijfjes snijden, en overgieten met een mengsel van room met een ferme lepel pesto erbij en kaas. Ik combineer over met microgolf Knipoog

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 10:21

Thanxxxx... zou ik ook van die aardappelschijfjes kunnen gebruiken van Celavita oid? Die zijn al iets voorgekookt geloof ik.
Ik ga dit weekend maar eens experimenteren!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:38

ja, dat doe ik altijd Haha!