Iemand tips voor zelfgemaakte taarten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Iemand tips voor zelfgemaakte taarten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 20:28

Ik ben bijna jarig en zit eraan te denken eens crea te zijn en het gebak zelf te maken.

Zo had ik een recept voor een zelfmaak kwarktaart, dat nu ergens op zolder te vinden zal zijn, maar ja, waar? *leuk joh, verhuizen ;P*
Het was een recept waarbij je een bodem maakte van verkruimelde biscuit, daarop een laag fruit (blik of pot) en daarna een kwarkmengel erbovenop en in de oven. Laat ik nou geen idee meer hebben van hoeveelheden en temperatuur en tijd in de oven.... Kent iemand een soortgelijk recept? Is een keer uit de Margriet of Libelle geknipt als je het mij vraagt.

Zelf ben ik ook gek op Mon Chou-taart Vingers aflikken , kun je daarmee ook varieren?

Iemand verder ideetjes voor lekker gebak????

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:59

Wat ik nogal eens maak bij verjaardagen of speciale gelegenheden is een gateau.
Dat is een soort taart van biscuitdeeg... Dit snij je nadat het gebakken en afgekoeld is doormidden, je besmeert beide lagen met wat slagroom (niet superdik) en daar leg je vruchten in.
Dan doe je de twee stukken op elkaar (je plakt m dicht dus) en besmeer je de zijkanten ook met slagroom, dan neem je boven- en onderzijden van de gateau vast en dip je de zijkanten in muisjes of geraspte chocolade.
Hierna besmeer je de bovenzijde van de gateau ook met slagroom en werk je het af met fruit (ik gebruik meestal mandarijntjes uit blik, kiwi en ananas... maar je kan ook kersen, aardbeien, ... gebruiken)

Als je niet zo gek bent van slagroom, kun je het ook met crème au beurre maken (witte en bruine) en dan natuurlijk zonder het fruit :d

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 10:13

Laatst bijgewerkt door Wmijn op 25-11-03 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 10:29

Monchou taart is echt geweldig (vind ik).
Je kan gewoon een pak monchoutaart in de winkel halen en daar staat op wat erin moet, of wil je dat niet?

:evaw:

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 17:18

Toch moest de kwark echt mee in de oven, dat weet ik zeker Haha!.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 19:22

Ik heb mijn recept gevonden in mams keukenkastje *LOL*:

1 rol volkorenbiscuits
75 gram boter
1 blik abrikozen op sap (ongeveer 800 gram)
2 eieren
75 gram suiker
2 zakjes vanillesuiker
1 eetlepel maizena
1 doos roomkwark (450 gram) (ik pak altijd de kwark in de smaak van de vruchten die ik gebruik!)
3 eetlepels abrikozenjam

Verwarm de oven voor op 180 graden. Verkruimel de biscuits in de foodprocessor of doe ze in een stevige plastic zak en verkruimel ze onder de bodem van een steelpan. Meng er de gesmolten boter door. Druk het mengsel gelijkmatig uit in een springvorm met doorsnee van 24 cm en zorg voor een opstaande rand van circa 3 cm. Laat de abrikozen uitlekken en verdeel ze in parten. Houd circa 12 partjes over voor de garnering en verdeel de rest over de taartbodem. Klop de eieren met de suiker en de vanillesuiker tot een licht en luchtig mengsel. Klop er de maizena en de kwark door. Verdeel het mengsel over de taartbodem. Zet de taart circa 1 uur in de voorverwarmde oven en laat in de uitgeschakelde oven afkoelen. Garneer de taart met de achtergebleven abrikozen en bestrijk met de met een scheutje water verwarmde abrikozenjam. Garneer desgewenst met slagroom.

Ik heb dit recept gemaakt met perzik, kersen en aardbeien, heerlijk!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:38

Ieuw, ik houd niet van kwarktaarten, maar de rest van mijn gehele familie is er verzot op. Ik zal mijn moeder dan ook eens dit recept doorgeven.
Andere tips...

*** Een cakebodem, laag banketbakkersroom, en dan ingemaakte aardbeien of morrellen erover. En dan gelatine erover. *Blief ik ook niet, maar schijnt lekker te wezen*

Verder de standaard mogelijkheden --> appeltaart, vruchtentaart (zoals boven) een ovenplaat (pruimen, kersen) appelcake (wel in een ronde vorm, kun je ook afwisselen met een kersencake. Soesjes met banketbakkersroom of gewoon met slagroom en chocoladeglazuur doen het ook erg goed.
Wat voor kinderen erg leuk is (ik weet niet of die er zijn?) kleine cakejes, naturel, met krenten, met choco, of naturel met glazuur en paddestoeltjes, bolletjes, bloemetjes enz.

Er zijn zat mogelijkheden, wees gewoon creatief, en probeer wat uit. Succes!

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:26

Monchou taart is echt lekker! Vingers aflikken Zelf maak ik vaak appelkruimel. Maar in de winkel heb je allemaal van die pakken en dan hoef je alleen nog een paar ingrediënten erbij te doen. Je hebt ze van kwark, mon-chou, appel, appelkruimel etc.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:28

Oei, klinkt allemaal erg lekker. Sorry, ik heb geen recept voor je, maar mocht het mislukken: ik vind dat de Hema altijd lekkere taarten heeft (mocht het op het laatst niet lukken, je hoeft ze niet te bestellen) voor een goede prijs. En uiteraard het vlaaienbakkertje... Kersenvlaai... Mmmm...

Ik hou dit forum even in de gaten (ben ook binnenkort jarig)...

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:07

Wat dacht je van spekulaastaart? Heb ik ook wel eens gemaakt en die viel erg in de smaak.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 21:07

hoe maak je die Jennygirl? Want ik heb nog een plekje open voor een taart Lachen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:59

Jennygirl schreef:
Wat dacht je van spekulaastaart? Heb ik ook wel eens gemaakt en die viel erg in de smaak.


Kan je ook kopen bij de HEMA deze tijd van het jaar.... 3,99 euro ofzo?
**ik maak reclame, ik werk er Knipoog**

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:42

Boehoe, ik kan het recept voor mijn speculaastaart nergens vinden. Huilen Sorry. Hij lijkt in ieder geval niets op de recepten die op het internet staan. Het was meer een soort van speculaascake, horizontaal door midden gesneden, met een laag chocolade tussen de twee plakken, en ook van buiten zat er een laag chocolade omheen.

Misschien maakt dit recept wat goed:
Pure chocoladevlaai
deeg: 125 gr boter, 2 eetl poedersuiker, 1 ei, zakje vanillesuiker, 200 gr bloem, mespunt zout
vulling: 250 gr pure chocolade, 2 eieren, 4 eidooiers, 3 eetl poedersuiker, 200 gr boter in blokjes

Oven voorverwarmen op 180 graden. Boter, bloem en suiker mixen tot romige massa, eieren en vanillesuiker toevoegen. Tot grote bol kneden en 20 minuten laten rijzen in de koelkast.
Vlaaivorm van 30 cm diameter invetten en met bloem bestrooien. Deelbol uitrollen tot een lap van 1/2 cm dik en vlaaivorm hiermee bekleden. Rond stuk bakpapier op het deeg en daarop droge bonen. Bak de vlaaibodem voor 10 minuten in de oven. Verwijder de bonen en het papier en weer de oven in, voor 5 a 10 minuten (totdat de bodem gaar is). Laat afkoelen.

Smelt de chocolade au-bain-marie. Voeg eieren, dooiers & suiker toe. Mix de massa tot het volume 4 keer is toegenomen. Meng de boter door dit mengels, maar zorg dat het volume niet afneemt. Verdeel de vulling over de bodem en bak 10 minuten in de oven. Zet het na het afkoelen nog een uur in de koelkast. Heel machtig, maar lekker voor de chocolade liefhebber.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 23:00

ben bang dat dat me net iets TE machtig wordt, zo'n chocofreak ben ik nou ook weer niet Haha!.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:02

Je hebt van die pakken waar mix voor de bodem en het ebslag in zit. Zo heb ik ook lekker kwarktaart gemaakt, lekker vruchtjes erdoor en dan.. smullen! Haha! Bovendien heb je bij die kwarktaart geen oven ofzo nodig.

"What we call human nature, is actually human habit.."

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:00

Mijn moeder bakt altijd appeltaart met verjaardagen Vingers aflikken Die zijn echt lekker, gewoon met een pak mix voor appeltaart van honig (dacht ik)

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 00:02

Ik denk dat ik idd een appeltaart bij ga bakken. Dan heb ik de volgende taarten:
Kwarktaart perzik
Monchou
Yoghurttaart met mandarijn en kiwi
Appeltaart.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:32

Ik hoorde net van mijn huisgenoot dat haar moeder altijd een scheut (halve fles Knipoog ) rum door de appeltaart doet. Daardoor zat ik dan weer te denken aan boeren jongens door de appeltaart (rozijnen of krenten geweekt in de rum). Lijkt me lekker Vingers aflikken

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:35

Doet mijn moeder er ook door, die rozijnen geweekt in rum dus Vingers aflikken

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 00:41

Laat me dat nou net weer NIET lekker lijken.... Lachen

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers