vraag je voor de mensen met inreiden ervaring!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

vraag je voor de mensen met inreiden ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 15:36

Hallo allemaal ben ff benieuwt naar meningen over het inreiden op leeftijd.

Ik ben al een tijd je op zoek naar een paard van ongeveer 3 en onbeleerd
maar de meeste zijn dan al voleerd op l niveu en lopen al streng aan de teugel.
Nou vraag ik me af is dit wel goed? veroorzaakt dit niet hoefkatrol als je hem zo belemert in het ontwikelen van zijn passen(loopje)?
Vaak als ik naar paarden kijk met hoefkatrol en je vraagt op welke leeftij dhij is ingereden is dat al vaak op 3 jarige leeftijd en als je dan op het paardrijd voel je heel dijdelijk dat hij dan meer op zijn linker of rechterhand loopt dan voel je ook dat hij heel erg op je handen steunt aan de teugel en dat ook maar aan 1 kant.
Meestal zijn deze paarden ook door mensen ingereden die nog maar net paard rijden en het eersten wat ze willen is dat ie in de krul moet.
Ik heb geleerd dat je hem eerst rustig moet laten wennen aan je gewicht en dat hij eerst zijn pas moet ontwikelen voor dat je hem gaat belemern ik laat mijn jongen paarden dan ook eerst wennen aan het gewicht in verschilende gangen.
Ik ga naar een bak ik ga er op zitten en laat hem doen wat hij wil (dus als hij gaat grasen langs de bak rand mag dat ook zo kanhij dus rustig wennen ik verleng dit ook steets met een half uur (ik begin met een kwatier) ik heb er tot nu toe nog geen 1 gehad met hoefkatrol.
Zie ik hier een verband met het rijden en ontwikelen van hoefkatrol of zie ik dit nu helemaal verkeerd.

Ps. ik kom hier aan omdat ik een stuk verhaal van monty roberts heb gelzen en ben er heel erg over aan het na denken en kom er niet over uit.

Graag julie mening!!!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:51

Ben met mijn paard begonnen met zadelmak maken toen hij 3 was.
Dus eerst longeren langzaam aan zadel laten wennen enz.
Ze is nu 4,5 jaar en het aan de teugel lopen begint nu pas een beetje te komen. Ik ken ook iemand die een 4jarig paard heeft gereden dat al galopwissels enzo kon, vond dat heel knap, maar iemand anders zecht weer dat dat soort paarden op hun 10e 'versleten' zijn. Ik weet niet wat hier van waar is maar ik doe het lekker rustig met Luna. Wat maakt het uit hoe uod ze is voor ze gaan presteren, als je maar lol hebt met je paard en je paard er ook plezier in heeft. Dat is mijn mening.

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 16:16

Kijk dat vind ik nou ook zolang je maar allebei plezier hebt maar wel op een redelijk niveu.
Wat verstaan ze allemaal inder versleten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:20

Juist niet............zorgen dat het paard van jongsafaan de juiste training krijgt zorgt ervoor dat het paard optimaal zijn lichaam gebruikt. Daardoor komen juist minder beenproblemen.

Paarden die slecht gereden worden, dus niet over de rug, niet nageeflijk hebben juist veel sneller medische problemen.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:33

ik ben benieuwd naar andere reactie's.

ik heb er nog nooit zo over nagedacht maar ben nu ook met mijn pony (2,5 jaar) begonnen met de beginselen.
Als ze 3 is wil ik een stap verder met beleren.
Als ze netjes beleerd is (is nog afwachten hoe lang het duurt, ze neemt alles heel goed op) wil ik er graag iemand wedstrijd op laten rijden (ben ndan zelf 18 en heb er liever iemand op die door kan met haar).
Hoelang zal ik hier dan mee wachten?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:21

Zadelmak maken is een koud kunstje, jonge paarden werken vaak verrassend fijn mee als je het een beetje rustig aanpakt.
De echte truc komt na een paar weken, als het nieuwe eraf is. Dan gaat het paard proberen onder het werk uit te komen met geintjes als kontje eruit draaien, tegen de hand, achter de hand, sjezen door de bochten. Alleen een goede maar ook handige en kalme ruiter zal zo'n onderzoekend paard in rechte sporen weten te leiden. Maw: zadelmak maken kan iedereen met wat geduld, echt inrijden is iets heel anders!

Ik ben het met je eens dat op jonge leeftijd L-klaar en in de krul te veel is van het goede. Ik geloof niet dat hoefkatrolontsteking daar aan te wijten is; ik geloof dat dat veel meer samenhangt met de stand van de benen (hoefverzorging!) en de omstandigheden van de bodem. En idd ook het niet recht richten van een natuurlijk scheef gebouwd paard.
Wat ik een veel ernstiger verschijnsel vind zijn al die exemplaren die zo eng achter de teugel lopen, tot aan de verbening van de nekwervels aan toe. Ligt ie opeens dood in de stal, blijkt dat door al die oefeningen de nekwervels zijn gaan vastgroeien en de doorbloeding van de hersenen is verstoord.... zorgwekkend.

De kunst is je paard naar een aanleuning toe te RIJDEN met je been, niet het af te dwingen met gekunstelde vingeroefeningen...
Maar goed, er moet wel contact zijn alvorens aanleuning te verkrijgen; rondhobbelen met een los teugeltje maakt ook geen sterkere paarden. Die paarden bouwen geen rijtechnisch funtionele spieren op, en zijn op die manier weer vatbaar voor rij-blessures.

stalbles

Berichten: 454
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:23

ik heb al heel wat paardjes ingereden
en eigenlijk begint het beleren al vanaf de geboorte maar meestal is daar de mogelijkheid niet voor. je moet ze vanaf veulen af aan al leren wat halt is en stap en draf door het te zeggen leren ze de comando's en dat maakt het inrijden al wat makkelijker.
meestal beginnen wij al met longeren als ze 2.5 zijn, om ze al wat sterker in de spieren te krijgen maar natuurlijk niet iedere dag meestal zon 2 x per week is genoeg. als ze drie zijn voeren we het trainingschema een beetje op door 4x in de week longeren met zadel en hoofdstel als dat allemaal goed is kunnen we erop. maar het ligt er ook net aan wat voor paard je gaat inrijden de een is er eerder klaar voor dan een ander.ik werk vaak met spring paarden en die zijn over het algemeen wat feller en moet je gewoon veel geduld hebben.
dit wou ik ff zeggen. ik hoop dat jullie er wat aan hebben
groetjes leonie

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 18:00

Is het niet zo dat jonge paarden ook rechtgericht moeten worden om zo niet scheef te leren lopen.een paard hoeft niet aldtijd al een scheve stand van benen te hebben.als een ruiten zelf scheef rijd dus meer druk op de ene teugel dan de ander gaat een paard ook leren scheeflopen..veroorzaak je zo niet hoefkatrol dus een ontsteking..ik weet ook dat hoefkatrol kan komen door te dunnen bloedvaten in de hoef en dat ze zo de aval stoffen niet goed kunnen vervoeren

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:33

Weet niet zeker of ik nou echt wel ervaring met inrijden heb Haha!
Par was ruim 3 en toen ben ik er met instructrice voor de eerste keer met zadel opgestapt.
Daarvoor had ik er een paar keer zonder zadel opgezeten en dat was gewoon zitten en het paard zijn gang laten gaan.

Dus toen ik er met zadel opging was het enige verschil dat er nog eens rare dingen aan de zijkant hingen, en tsja er sotnd iemand in het midden.

Samen met mijn instructrice zijn we begonnen met sturen, vooral met zit en been, en dat pakte ze heel erg snel op.
En tsja...dat kan ik eigenlijk van alles zeggen, het is heel snel gegaan en heb geen flauw idee hoe we het nou eigenlijk gedaan hebben Haha!

We hebben haar nooit in de krul getrokken, we hebben weleens gevraagt of ze het leuk zou vinden enigszins mee te geven.
En dat vondt ze ook wel geinig, achterhand eronder, nageefelijk.
Niet de hele 30 minuten lang, maar de stal vindt ze een makkie, de draf begint ze een makkie te vinden en de galop...ach...we zijn al blij als ze galopeert Knipoog

Ik heb me dus idd ook afgevraagt of het niet slecht voor haar was dat ze alles zo makkelijk deedt, tuurlijk zijn er moeilijkere dingen, maar dan werd ze even nijdig en kwam dat dus vanzelf goed.
Heb ook weleens opmerkingen gehad van goh ga je niet te snel.
Dus ga dit topic helemaal volgen, en als het slecht is gooi ik haar het land weer op *zal ze blij mee zijn met dit weer Haha! *

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:37

sjah... ik heb ook een pony gehad die hoefkatrol had en ik weet niet hoe snel jullie denken dat pony's hoefkatrol kunnen krijgen door een houding.
Wij hebben die pony gekocht toen ze 5 jaar was.
Ze was toen nog onbeleerd en we hebben haar zelf beleerd.
na een jaar kreeg ze hoefkatrol en bleek haar been scheef op haar hoefbeen te staan, we hebben haar af moeten laten maken.
Ik denk dus niet dat het altijd door het rijden komt.
Anders vind ik het wel snel om binnen een jaar met een pony met hoefkatrol te zitten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:41

ik ben van mening dat zodra een paard gewend is aan het gewicht van de ruiter, dan moet er ook gelijk mee gewerkt worden op de correcte manier, dat kan inderdaad resulteren in een paard dat 3 weken onder het zadel is en dan keurig netjes nagevelijk, recht en in een correct tempo een leuke b proef neer kan zetten........... Het is alleen maar beter om ze goed aan het werk te hebben

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:07

Ik sluit me bij Gijsenkim aan. Natuurlijk wel kijkend naar het paard of het het gevraagde kan verwerken en aan kan! Ene paard kan het makkelijk hebben, een ander paard blijft wat langer peuter en kan het nog niet aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:10

psies, zonder dwang.............

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:24

Een 4 jarig paard in rijden, en vlak daarna galop wissels kunnen rijden. Tja het is maar hoe je het bekijkt. Een paard dat los is. wisseld ook, maar gaat men heel verzameld rijden en zwaardere oefeningen rijden. Dit is geheel verkeerd voor het paard.

Een paard opleiden kost tijd en moeite. Het paard moet zijn spieren ontwikkelen. En pas na zijn 6de jaar kun je pas echt aan het werk.

Het gemiddelde sport paard word 7 jaar. En dan een show stal. Waar ze de paarden trainen voor films. Deze paarden worden gemiddeld 28 jaar. Een verschil hé.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:27

huh een gemiddeld sportpaard word 7 jaar........ ik denk dat je het 1tje ervoor vergeten bent

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:35

Volgens mij zei Antionne de Bodt dat een keer. En dan voornamelijk de sportpaarden hier in nederland.. Beetje vreemde uitspraak..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:37

Ik weet niet of dat op feiten is gebaseerd.
Ik denk op zich dat we hier in NL meer recreatiepaarden hebben die in de basissport lopen en die nooit goed zijn ingereden. Ik denk dat de mensen die ECHT met de dressuur bezig zijn, het paard daar ook op uitzoeken, dat die echt wel weten waar ze mee bezig zijn en dat die paarden goed recht worden gericht en goed aan het werk worden gezet.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:39

Ik heb het uit het bit. Het was een verhaal over een paarden arts. Die dit beschreef. En dan gaat het echt over sport paarden. Dus op hoog niveau.

Ik neem aan dat ze niet iets schrijven dat niet klopt. Daarbij heb ik het vaker gehoort.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:43

Ehm, hoog niveau en 7 jaar? Lijkt me niet echt logisch. Gezien ze minimaal 7 moeten zijn voor de hogere dressuur.

Klasse B minimaal 3 jaar
Klasse L1 en L2 minimaal 4 jaar*)
Klasse M1 en M2 minimaal 4 jaar
Klasse Z1 en Z2 minimaal 5 jaar
Klasse ZZ-Licht minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar minimaal 6 jaar
Klasse Lichte Tour minimaal 6 jaar
Klasse Midden Tour minimaal 7 jaar**)
Klasse Zware Tour minimaal 7 jaar
*) Na 1 oktober van elk jaar mag met 3-jarige paarden ook in de klassen L1- en L2-dressuur worden gestart.
**) Met 6-jarige paarden mag wel in de Intermédiaire I worden gestart, echter niet in de Intermédiaire II.

En ja, er is toch echt een hoop training voor nodig. Er zijn maar weinig topruiters in Nederland die met zo'n relatief jong paard in zulke klasses starten!

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:11

daarom vind ik uitspraken als "een paard in 1 jaar naar de Z rijden" erg raar.
Op marktplaats is er nu ook iemand die zichzelf aanbied om je paard te bereiden..
als extra info meld ze dat ze paarden in 1 jaar naar de Z kunnen rijden.

zie marktplaats.nl > dieren/benodigdheden > ruiters/verzorgers > friesland

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:14

ja kan een paard best in een jaar op Z niveau hebben lopen...... betekend zoveel als dat de knoppen erop zitten. Betekend geenszinds dat ze ook daadwerkelijk een Z proef met goed gevolg af kunnen leggen......

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:29

Hollander schreef:
Ik ben al een tijd je op zoek naar een paard van ongeveer 3 en onbeleerd
maar de meeste zijn dan al voleerd op l niveu en lopen al streng aan de teugel.


Vergeet niet dat beleerde paarden makkelijker te verkopen zijn dan onbeleerde paarden. De meeste mensen willen gewoon een paard waar ze direct op weg kunnen rijden.
Mijn paard is ingereden toen hij nog geen 3 was. Ze hadden hem eerder te koop gezet en er kwam niemand op, toen hij beleerd was en weer te koop stond waren er een ineens een hoop belangstellenden.

Sommige paarden zijn er helemaal klaar voor als ze drie zijn en sommige pas als ze 6 zijn, ik denk dat het dus erg van het paard afhangt, hoeveel werk hij/zij moet verrichten en hoe deskundig degene is die hem inrijdt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:36

Overigens... de meeste 3 jarige paarden zijn al 3,5 jaar oud. Dus de meeste paaden zijn nu al ingereden. Als je echt een 3 jarige zoekt, kijk dan begin van de zomer eens. De meeste mensen laten hun paard dan nog op het land en gaan daarna beginnen met inrijden. Dus veel paarden zijn nu al ingereden voor de winter. Want dan hebben de 3 jarigen ook beweging nodig en dan moeten ze wel aan de hulpen staan in de kou en frisse wind.

En zoals ook al eerder is gezegd... L niveau is wat anders als wedstrijden rijden op L niveau en ook nog redelijke punten halen. Want een pasje wijken hebben paarden zo geleerd.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:13

Dat de paarden dan zadelmak zijn ligt eraan omdat ze dan meer waard zijn. Dat ze in de krul lopen heeft te maken met onkunde van de ruiter.
Wij maken ze zadelmak door ze een tijd te longeren zonder en dan met tuig. Dan met ruiter en als ze er klaar voor zijn en de hoofdzakelijke hulpen (vooruit, sturen en een rem hebben) begrijpen gaan ze los. Zodra ze een beetje op eigen benen lopen beginnen we dat allemaal wat te verfijnen zodat ze met zo weinig mogelijk hulp zoveel mogelijk en zo snel mogelijk reactie geven als gewenst. Op dat moment beginnen we het paard los te rijden, het heeft meer balans en begint als je hem van achter rijdt, vanzelf de hand op te zoeken. Dan vragen we nagefelijkheid. Het paard geeft dus zelf aan of het er klaar voor is of niet. Slecht is het in mijn ogen dus niet. Alleen duurt het bij de een wat langer dan bij de ander. Wat betreft het L niveau ben ik het met Kleintje eens, vergis je daar neit in!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:18

Ik vind wel dat je stukje een beetje generaliserend overkomt, alsof iedereen z'n paard op 3-jarige leeftijd al echt in het werk heeft staan.

Verder, als voorbeeld: ik ben nu bezig met een 4-jarige merrie, heel groot, slap, en daarom ook pas deze zomer begonnen. Ik doe rustig aan, longeer veel - we hebben tijd!
Maar ik denk gewoon dat het per paard verschilt, het ene paard is op driejarige leeftijd al veel verder ontwikkeld dan het andere. Daarom denk ik niet dat je een grens kunt trekken, dat moet je doen door naar het afzonderlijke paard te kijken.

Nog ff een toevoeginkje: aan de teugel/in aanleuning rijden heeft mi niets te maken met aan het werk zetten of niet. Als ik rijd, probeer ik het paard wel nageeflijk te rijden (dus van achter naar voor), want anders heb je er niets aan, dan komt er alleen maar bespiering op verkeerde plaatsen.