Iemand verstand van auto`s? HELP! Mijne is kapot!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Iemand verstand van auto`s? HELP! Mijne is kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 22:12

Help, mn auto doet erg vreemd! Heb al wel een vermoeden, maar misschien ziten er toevallig nog Bokkende monteurs of monteurvriendinnetjes hier? Haha!

Ik heb een oude Mazda 323, die normaal gesproken op Euro95 rijdt. Nu was mij al vaker verteld dat het goed zo zijn er eens Euro98 in te gooien. Heb al eens half om half gehad, niks aan de hand. Nu heb ik gisteren op een lege tank Euro98 gegooid, en meteen drie kwart vol. Gisteren allemaal niks aan de hand, auto rijdt prima.
Rij ik vanavond naar stal toe, en schakel in een bocht terug en neem gas terug. Staat dat ding ineens bijna stil! Lampjes van accu en oliepeil meteen branden. Ik weer motor aan, en heel langzaam al hortend en stotend het laatste eind naar stal afgelegd. Daar aangekomen eigenlijk meteen die mannen van stal erbij geroepen, die zouden er wel verstand van hebben. Daar werd me toen geadviseerd om hem eens goed op de staart te trappen om de motor en uitlaat te luchten, er zou vuil inzitten omdat ik van de week bijna leeg had gereden. Daad bij t woord toegevoegd, ding laten ronken als een gek (mensen kwamen kijken of ik misschien aan illegale autorace was begonnen in mn eentje! Bloos! ), en meteen weer aangereden naar huis, heb Kore geeneens gedag gezegd Huilen
Nou, onderweg precies hetzelfde liedje. Zodra ik gas terugneem of schakel, gaat hij hakkelen en stil willen staan. Dus vol gas naar huis, over drempels gevlogen enzo... Scheve mond
Thuis meteen vriend gebeld die aan het werk was. Hij meteen hysterisch aan de lijn, dacht dat het aan de Euro98 lag. Maar snel opgehangen en mn moeders vriend gebeld. Die is komen kijken, en hij dacht misschien ook benzine. Toen hebben we de olie maar eens nagekeken. Conclusie: Saharadroog die olietank! Bloos Bloos Nu denken we dus dat het aan de olie ligt, en misschien ook de benzine. Die moet er dan uit gepompt worden, en morgen iig meteen olie bijvullen....

Iemand nog andere ideetjes??


ps, nu moet ik morgen op de FIETS naar mn werk, wel bijna 5 km hoor!!! Haha! Bloos


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:19

Ehhh je hebt dus zonder olie gereden? Verward nou dan heb je mazzel als je auto het sowieso nog gaat doen, meestal kan een motor daar niet zo heel goed tegen.....
Ik help je hopen Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 22:25

Ik heb een brave auto dus, als ik het goed begrijp! Bloos

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:26

Ik denk niet dat het aan het verschil Euro95-Euro98 ligt...Ik tank zelf ook beiden, en autootje heeft geen vreemde kuren.

Ik denk dat het aan het oliepeil ligt hoor, dat moet je regelmatig eens nakijken, want zonder olie rijden is idd niet zo gezond voor de motor...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:27

Ik heb voor auto monteur geleert en werk nu in een garage bedrijf waar elke dag auto's worden gerepareerd dus ik weet er wel wat van af.
Punt 1; hoe oud is de auto?
Dit vraag ik ivm met een eventuele kathalysator, sommige modern geregelde kath's die kunnen niet tegen euro 98, sommige weer wel is afhankelijk van het bouwjaar.
Waarom ging je op andere brandstof over? Pingelde de motor? (Metaalachtig tikken wat een gebrek aan lood kan zijn?)

Punt twee; Dat die olie op is(FOEIII) gingje olie lampje niet branden dan? Dan is je sensor stuk van het olie carter, ik vraag me af hoe vaak pijl je je auto? Zou ik maar eens in de gaten houden, het kan opgeraakt zijn door overtollige motorslijtage, (pude motor) maar ook door lekkage, dan moet er een plas onder de motor liggen, uurlijk kan het ook opgeraakt zijn doordat je nooit pijlde.. Schijnheilig

Punt drie; de motor stotterde dat kan heel veel oorzaken hebben. als eerste kan de kathelysator vuil zijn,(als ie die heeft) of door de brandstof een opdonder hebben gehad.

Het kan de vuil uit de tank zijn(Ik denk dit punt) die nu in het brandstofsysteem zit, en dat veroorzaakt inhouden en stotteren, je brandstoffilter zal dan verstopt zijn.

Als ik jou was, zou ik naar de garage gaan en het verhaal uitleggen, of eens flink doortrappen als de motor warm is, (wat je al gedaan hebt) en dan maar eens goed laten schoonbranden als dat nog lukt.

Anders....zal je een reiniger in het systeem kunnen gooien( Brandstofreiniger) maar dit helpt alleen bij lichte vervuiling, bij zware bagger vervuiling( en er zit veel troep in een tank hoor na jeren rijden) een soort sludge, zal ik naar de garage gaan en het systeem laten schoonmaken en een nieuw brandstoffilter.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, als het een carburateur auto is, is die ook vervuild.

Komt wel weer goed met die auto, alleen zou ik dat oliepijl beter in de gaten houden als ik jou was, want dat is echt niet best wat je heb gedaan! Schijnheilig

Sukkes vertel je nog even hoe het afgelopen is???[/b]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-03 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:29

Ik ga er vanuit dat je motor overleden is. Zonder olie loopt je motor stuk.
Zo heb ik mijn eerste mini uit 1972 aan gort gereden Bloos Wist ik veel dat die lampjes pas gaan branden als het al te laat is Blond

Btw, waarom zou het in godsnaam goed voor de motor zijn om 98 ipv van 95 te gebruiken? 98 is nog duurder ook toch?

זכור

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:35

lis schreef:
Ik ga er vanuit dat je motor overleden is. Zonder olie loopt je motor stuk.

nee als ie stuk is loopt de motor vast en start ie helemaal niet meer, dat inhouden heeft niks met die olie te maken.

Oja het lampje brand echt wel op tijd hoor!(Mits die het doet dan he...)

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:46

Kan alleen zeggen dat mijn broer auto's kan repareren....

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 22:47

Het is een auto van een jaartje of 14-15 al volgens mij. Er zit geen shook op. Al die andere technische termen weet ik niet. Weet alleen dat de olie op is, en al lang niet gecontroleerd was (misschien 1 keer sinds Juli). De lampjes die gaan branden zijn die van de olie, en de accu. Maar het lampje van de accu doet dat vaker als hij niet wil starten als het heel koud is enzo. Ik hoop dat het alleen de olie is, heb momenteel echt geen geld voor grootschalige reparaties!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:52

Chiqa"]
[quote="lis schreef:
Ik ga er vanuit dat je motor overleden is. Zonder olie loopt je motor stuk.

nee als ie stuk is loopt de motor vast en start ie helemaal niet meer, dat inhouden heeft niks met die olie te maken.

Oja het lampje brand echt wel op tijd hoor!(Mits die het doet dan he...)
[/quote]

Hmm, mijn motor was echt stuk hoor. In eerste instantie begon ie te stinken (had nog niets door Bloos ) en daarna ook te stotteren.
Maar het was dan ook een mini uit 1972. Ruim 25 jaar oud destijds.
Misschien is het nu anders, maar ik vertrouw niet meer op mijn lampjes

זכור

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:53

als je geen geld heb voor grootschalige rep. zou ik die olie maar zeker de komende tijd in de gaten houden.
Ik denk dat er vuil in je brandstofsysteem zit, je zei toch dat je je tank had leeggereden?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 22:56

Ja ik reed een dag in het rode gedeelte. Dus jij denkt dat het meer als alleen die olie is? Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:00

Koortje schreef:
Ja ik reed een dag in het rode gedeelte. Dus jij denkt dat het meer als alleen die olie is? Scheve mond

Dom dom dom! Ik wist dat niet! Zo'n lampje is er toch niet voor niks....okee het is jou auto jou centen, het zal wel desinteresse in de auto zijn denk ik.

Weet je wat voor gevoel me dit geeft? Scheve mond (Sorrie mss ga je nu wel boos worden) verwaarlozing! Je poets je paard toch ook voor het rijden? Knipoog Kleine moeite dat pijl in de gaten houden, en al helemaal als het LAMPJE brand.....

Ik denk idd dat er meer aan de hand is, dit kan nog wel eens wat geld gaan kosten, start ik nog wel gewoon? geen raar getik of geratel?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:10

Ze reed een dag in het rode gedeelte van de brandstof tank, heeft imo weinig met verwaarlozing te maken... Ik rij mijn tank zelf ook altijd helemaal leeg (gastank wel te verstaan, benzine niet), rij rustig 2 dagen met het brandstoflampje aan. En die wagen is echt wel goed onderhouden...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:13

meestal gaat er een olie lampje branden, en geen brandstoflampje hoor, autos van dat bouwjaar hebben dat meestal niet eens.
Wat voor een lampje was het Koortje?
Acculampje kan je dynamo zijn die er eerdaags mee uit kan scheien...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:21

misschien een slangetje lek bij je olietank, als ie opeens echt droog staat?

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:22

hou op over acculampjes... Ik heb dat gelazer net achter de rug.... Auto starte wat moeilijk. Ik rij in een tunnel en het lampje van de accu begint te branden. Dus ik auto aan de kant, kijken of de riemen nog goed zitten. Ja die zaten goed... oliebol dynamo aan gort.... Je wil niet weten wat een nieuwe kost..... Dus mijn paps heeft hem er meteen ingezet nu rijd ie weer als een zonnetje Schijnheilig

Maar on topic.... Het kan heel goed zijn dat, doordat je zonder olie gereden hebt, je motor redelijk van slag is. Ik zou hem even na laten kijken.
Verkeerde brandstof tanken lijkt me niet het geval. In veel gevallen maakt het niet uit of je 95 of 98 tankt. Als dat bij jou wel het geval was dan had je eigenlijk meteen al stil gestaan. (Tja ervaring. Heb eens bezine in een diesel gegooit, was trouwens de schuld van de pomp, die hadden verkeerde brandstof in de tank gedouwd waardoor er ineens bezine uit de diesel slang kwam Boos! )

Maar je oliepijl moet je goed in de gaten houden hoor!! Erg belangrijk.
Ik moet toegeven dat ik het ook altijd vergeet. Gelukkig maar dat mn vader een autoschadebedrijf heeft en APK keurmeester is. Die kijkt hem regelmatig na en krijg ik weer op mn flikker Schijnheilig Bloos

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 00:01

ik reed in het rode gedeelte van de brandstof. Dat is geen lampje, maar een rood vakje onderaan de cirkel zeg maar. En een dag zo rijden betekent een keer op en neer naar mn werk (ongeveer 10 km max). Het lampje van de oliepeil brandde net alleen toen hij afsloeg, niet eerder. De olie vul ik morgen meteen bij, en dan zien we wel weer. Doet hij nog raar, dan bel ik de garage hier in Son wel...


Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:04

Koortje schreef:
ps, nu moet ik morgen op de FIETS naar mn werk, wel bijna 5 km hoor!!! Haha! Bloos


he, niet huilen! Tong uitsteken
ik moet elke dag minstens 8 heen en 8 terug en vaak nog meer als ik weer eens ergens heen moet Huilen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:51

Ik denk dat het alleen aan je olie ligt. Als je afremd, dan gaat de olie naar voren en waarschijnlijk kwam daardoor te toevoer van je motor droog te staan. Aan de benzine kan het volgens mij niet liggen. Zou niet weten wat het verschil in octaangehalte voor problemen op zou kunnen leveren. Je motor hoort er alleen iets zuiniger van te gaan lopen.
Wel erg slecht voor je motor als de olie op is. Olie zorgt niet alleen voor smering, maar ook voor koeling van de motor. Als je een warmloper hebt gehad, dan kun je je autootje wel gedag zeggen, vrees ik. Als het even mee zit, is het zover niet gekomen en kun je het simpelweg oplossen door je olie bij te vullen.

Hoe lang geleden na het rijden hebben jullie het oliepeil gecheckt? Was de motor nog warm of niet?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:02

Koortje schreef:
ik reed in het rode gedeelte van de brandstof. Dat is geen lampje, maar een rood vakje onderaan de cirkel zeg maar. En een dag zo rijden betekent een keer op en neer naar mn werk (ongeveer 10 km max). Het lampje van de oliepeil brandde net alleen toen hij afsloeg, niet eerder. De olie vul ik morgen meteen bij, en dan zien we wel weer. Doet hij nog raar, dan bel ik de garage hier in Son wel...


Aan de benzinetank kan het niet gelegen hebben. Ook niet als je al een dag in het rood hebt gereden! Een mazda (de jouwe) heeft 9 liter reserve, kijk maar na in je boekje. Dus vuil in de tank zal het niet zijn.

Dat ze af en toen 98 tankte ipv 95 is omdat 98 net iets meer vet/olie bevat zodat alles een keer goed doorgesmeerd wordt. Nog oudere auto's liepen op super plus met loodvervanger, dat is speciaal voor de smering!

Ik denk eigenlijk dat het de olie is geweest, zelf ook eens meegemaakt. (eerste auto, net mijn rijbewijs!). Maakte de auto een geluid alsof je in een tractor reed????

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:11

griebels schreef:
Maakte de auto een geluid alsof je in een tractor reed????

dat vroeg ik ook al...

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:31

Zonder olie rijden is tien keer schadelijker dan met weinig benzine rijden.

Bij mijn auto kan ik nog rustig 50-100 km rijden als het lampje gaat branden. Dus dat mag het probleem niet zijn.
Zonder olie is dodelijk voor een auto. Want als dat lampje gaat branden is het echt te laat. En olie moet je regelmatig peilen en indien nodig bijvullen.

Mixen van brandstof (benzines) is in principe geen probleem en daarop moet de auto gewoon kunnen rijden.
Mixen van euro en diesel is niet echt aan te raden, omdat je daarmee weer wel de motor naar de motoren-hemel kan helpen.

Maar als je auto echt veel lawaai maakt, moet je hem eens starten en er naast gaan staan en luisteren waar het lawaai vandaan komt.
Als het goed is, komt het lawaai aan de achterkant (bij de uitlaat). Maar komt het meer van halverwege of meer vooraan dan is (ook) de uitlaat stuk.

Maar let wel op dat als je hem weer start, dat er dan wel eerst olie in zit!!!!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 10:40

Sorry, nee de auto maakt geen tractor geluid!
Vandaag gaan we olie bijvullen, en zo`n brandstoffilter spul erin gooien bij de benzine. Hoe heet dat spul? Zo`n flesje schoonmaakmiddel zeg maar, mn vriend weet gelukkig wel wat `ie halen moet.


Tot overmaat van ramp vanacht nog ziek geworden, en vanmorgen dus op de fiets naar mn werk gemoeten... voel me dus redelijk ellendig vandaag! Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:40

Citaat:
Olie zorgt niet alleen voor smering, maar ook voor koeling van de motor.


Das de koelvloeistof Tong uitsteken Je olie wordt gemiddeld tussen de 70 en 90 graden heet, das niet meer echt koelen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-03 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt