PONY gedekt door SHETLANDER?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-01 18:28

Ik kwam dus vanmorgen bij mijn pony aan, hoor ik van die man daar dat de shetland hengst (1.20 ofzo) door de SLOOT naar het weiland van mijn pony is gegaan.. Frusty
Ze hebben dus bij elkaar gestaan, niet lang, want toen die man kwam was die hengst nog nat van door de sloot gaan... mijn pony is 1.50 ofzo, bestaat er een kans, en hoe groot is die dan ongeveer dat ze nu drachtig is?
Haar hengstigheid is altijd heel erg moeilijk te zien, dus ik weet niet of ze hengstig zou zijn rond die tijd, of wanneer ze dat dan zou moeten worden...
Vandaag was de hengst helemaal gek, alleen maar aan het gillen en rondjes rennen langs de kant van de sloot, heb mijn pony maar op stal gezet want dit is natuurlijk niet de bedoeling.. Boos!
Morgen maar schrikdraad langs de sloot zetten... Extreme duivel }> Extreme duivel


Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 18:38

Geef der een morning after pilletje *LOL*

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 18:50

ik denk dat er een kleine kans bestaat
maar het is niet echt de bedoeling he. waarom zetten ze die hengst niet op stal? nu is jouw paard er dupe van en moet/hoeft zij nu op stal

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 19:16

Als het een echte shetlander is, dan is ie maar 1m07 maximaal.
Meer niet. En het zou kunnen. Je zou het kunnen meten. Kijken hoe ver die hengst komt als hij recht overeind staat Lachen
Ik hoop voor je dat ie niet zover kwam

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 19:23

Nou ze kunnen veel hoor.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 19:30

Een ponyhengst bij ons heeft een kleine boerenpaardmerrie gedekt. De hengst is 1.45, de merrie zo'n 1.55 denk ik.
De meeste merries worden in de winter niet meer hengstig maar met het warme weer van de voorbije week ...Bij ons op de manege hebben ze zelfs zes kuikentjes.
Er bestaat wel een injectie die je kan laten toedienen tegen ongewenste zwangerschap. Anders kan je binnen drie weken een echo laten doen (als je niet goed kan zien of ze hengstig is) en dan weet je 't wel.

doei

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-01 20:37

Het is ook geen ras echte shet... vandaar de stokmaat... (maar wel zeer leuk beessie!) En dat beessie heeft nog nooit echt op stal gestaan... Dus vandaar nu maar mijn pony.. Extreme duivel maar morgen moeten we maar een schrikdraadje spannen... Ik weet dus ook niet hoelang ze er bij heeft gestaan, laten we het hopen dat het niets geworden is Haha! en anders zien we dat volgend jaar wel.. hihi, vraag me dan echt af wat er daar dan uit gaat komen.. Koe

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 20:40

echt pech man....straks is ie drachtig!!
wel geen echte shet he? 1.20 is een b-pony!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 20:47

schadevergoeding eisen!!

Ik heb wel eens gehoord dat als je hier een hele heisa van maakt dat je dan schadevergoeding kunt eisen.

Vraag maar eens aan de mensen hier die wat meer in de wetten zitten ed.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 21:38

ja, want je merrie lijdt er tch onder, jij zit met een veulen (hecht je je aan, maar "je kun het niet houden" dus je eist gewoon geld! $$$!
(als je paardje er maar niet de dupe van wordt!)
Groetjes Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:08

ach hallo zeg. ze weet niet eens of ze wel drachtig is. die kans is hel klein. zeker als ie er maar heel even bij heeft gelopen. ik zou erover denken of ik een veulen zou willen en zo niet dus idd even een veearts raadplegen hoe die erover denkt. ik denk niet dat hij erbij kan bij de merries vagina. maar bel voor alle zekerheid een va. dan weet je het zo. succes. tja en over die schadevergoeding. het ligt aan jezelf. het geeft een hoop toestanden om dat af te dwingen. ik zou eerder als het zo is met die eigenaar gaan praten of hij voor de kosten wil opraaien die je eventueel moet maken. ik weet niet hoe goed je met hem omgaat, maar via een advokaat iets regelen maakt meer kapot dan je lief is. daar bedoel ik dus mee dat je daar alleen maar ruzie door kunt krijgen. het is niet goed dat hij zijn hengst daar had gezet. maar probeer er samen uit te komen als ze echt drachtig is. succes.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:58

Wel een hele grote shet he? Maar dat maakt niet uit! Zou je het heel erg vinden als ze drachtig is? Kijk als het nou een hele mooie hengst is dan zou ik het niet zo erg vinden, tenminste als je geen wedstrijden rijd ofzo of met iets anders bezig bent!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:46

Nou, zo te zien heb je je merrie liever niet drachtig.

Om even je vragen te beantwoorden:

Kan de merrie nu drachtig zijn? Antwoord = ja

Even verder zoeken. Kan je zien of de merrie gedekt is? Zo'n natte hengst laat nogal wat sporen na bij een merrie. Dus eerst even nazoeken of de merrie wel gedekt is.. Ik denk dat die kans al heel erg klein is, minder dan 10%. Als je helemaal niks ziet, dan is de kans nog veel kleiner..


Dan gaat het nog wat verder, mits de merrie gedekt is. Wat is nou de kans dat ze daadwerkelijk bevrucht is? Hmm.. als het zo gemakkelijk was, dan had iedereen netjes een veulen. Ik houd de kans daarvan maar weer op zo'n 30%.

De kans dat je merrie drachtig is, is dus zeker minder dan 3%, ofwel 1 op de 30!

Dus: gewoon je merrie na laten kijken door de d.a. en kijken of je merrie drachtig is. Vraag de d.a. wat je eraan kunt doen. Ik denk dat er best mogelijkheden zijn om een eventuele dracht af te breken. De kosten van het onderzoek en eventuele veterinaire handelingen kan je dan verhalen op de eigenaar van de hengst. Wel zo handig om dat eerst met hem af te spreken.

Je kunt de dracht pas na zo'n twee weken vaststellen, dus nog zat tijd om te overleggen. Als je achteraf om geld gaat vragen, kan de hengsteneigenaar moeilijk gaan doen, waarna het weer niet de moeite loont om naar de rechter te stappen....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 14:54

je kan ze toch binnen een bepaalde tijd gewoon laten spoelen?

Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:21

Hoi,
Ik weet dat die hengst klein is, maar als de merrie gewillig is gaat die liggen zo ken ik een merrie D-pony die door een shetlandhengst is gedekt een echt shetlander van 90 cm ofzo en het was nog een grote D ook dus er bestaat altijd een kans.
Groetjes Vasco


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 14:16

De kans is er, maar ZEEEER gering:

Als het al gelukt zou zijn....wat ik niet denk, dan moet je merrie net heel toevallig hengstig zijn geweest en moet het in 1 keer gelukt zijn.

Ik denk dus van niet.

Twijfel je, laat een dierenarts komen, die kan je meer vertellen.

SUCCES


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers