Tips gevraagd voor met Bosal rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Tips gevraagd voor met Bosal rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 20:04

Ik heb vandaag voor het eerst met een Bosal gereden. Mandy keek er wel van op maar verder had ze zo iets van " daar heb je haar weer ".
Mij viel op dat ik met bochten rijden en afwenden erg door de bocht zeilde. Ze blijft erg recht en buigt niet mooi mee. Is dat wennen en wat is een goede manier van leren inbuigen? Ik ben heel voorzichtig omdat ik bang ben haar neus zeer te doen en blijf angstvallig overal af. Teugel tegen de hals leggen snapte ze direkt, prikte zeker nogal.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:42

Ja die teugel tegen de hals leggen is natuurlijk je nekreining en die hoort bij zulk soort dingen ook in top vorm te zijn (niet aanvallend bedoeld).
En dat inbuigen moet je vooral met benen oplossen en je kan best aan je bosal zitten je moet aardig wat doen om het neusbeen te breken en dat hangt ook ak van de hoogte waar die op de neus hangt en dat heeft nog met andere dingen te maken natuurlijk.
maar dat van die neus meenemen vind ik zelf prettiger om me het bit te leren om dat je dan aan het hoofd kan zitten bij een bosal moeten je been reacties goed zijn en je nekreining natuurlijk.
En inbuigen is zoals ik al zei prettiger om met een bit te doen omdat je dan links en recht vna het hoofd zit ne dit zit natuurlijk middenonder.
Das mijn mening en visie.

Groetjes en Succes

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 21:27

Trinity schreef:
Ja die teugel tegen de hals leggen is natuurlijk je nekreining en die hoort bij zulk soort dingen ook in top vorm te zijn (niet aanvallend bedoeld).


Maar als je alles al voor elkaar moet hebben voordat je met een bosal begint, waarom worden ze dan vooral met jonge paarden gebruikt? Dat gebeurt vooral met het wisselen van het gebit, begrijp ik. Maar verder kunnen die paarden toch nog niet goed doorgereden zijn. En zowiezo dat je alles al voor elkaar moet hebben, dan zit je dus al op topniveau en rijd je met shanks.
Trouwens gaat het met teugels gewoon goed, het inbuigen. Ik heb later nog even met een gewoon bit gereden en dat ging voor ons doen zelfs heel goed.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:14

klopt margee de bosal wordt vooral bij jonge paarden gebruikt en je gaf zelf ook al een beetje het antwoord. de mecate van paardenhaar is juist ontwikkeld omdat het een beetje prikt waardoo paarden eerder leren te reageren op de druk van de teugel tegen de nek dus het aanleren van nekreining.
ik rijd zelf sinds de zomer met bosal en ik vind het heerlijk. een bosal werkt anders in als een bit en daar zal je paard aan moeten werken. baily wou de eerste keren ook wat moeilijk met inbuigen. ze moeten er aan wennen en jij ook. wat betreft voor verdere hulpen (zoals het niet met 2 teugels gelijk opnemen van de druk etc. wil ik je graag verwijzen naar de site van cl@udia www.slidinghorse.nl
zij rijd al haar eigen paarden (incl. dekhengst) met bosal en weet er veel van af. er staan veel tips op haar site over de bosal of je kunt een mailtje sturen. ze wil je vast antwoord geven. zij heeft mij de eerste keer ook begeleid met bosal.
voor inbuigen kan ik alleen zeggen. heel veel voltes met stelling binnen en buiten rijden. veel oefenen.
veel suc66... (p.s. als je meer wilt weten pb je maar)