jodphurs:ja of nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

jodphurs:ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:09

nou okee.....
ik wilde iets anders dan rijlaarzen.
dacht misschien aan jodphurs.

mijn vraag:zitten die dingen een beetje stevig?kan je ze zonder chaps aan?of vallen ze dan uit?(ik heb echt geen idee)

dus:
wat vinden jullie ervan?


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:28

Ik heb zowel rijlaarzen als jodphurs.
De jodphurs draag ik alleen tijdens warm weer als het met m'n laarzen echt niet meer uit te houden is.
Ik kan er niet fijn mee rijden, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er niet aan gewend ben.
Mijn benen wiebelen alle kanten uit en met laarzen heb ik voor m'n gevoel toch veel meer "steun".
Ik gebruik ze zonder chaps omdat anders net zo goed laarzen aan kan trekken (i.v.m. de warmte).
Zonder chaps vallen je jodphurs niet uit hoor Knipoog *LOL*

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:31

Ik heb die van mijn moeder een aantal weken geprobeerd, en ik vond ze verschrikkelijk.
In de winter zijn ze niet zo warm.

Zelf heb ik van die rij- / stal-schoenen. Die zijn bont gevoerd en dus lekker warm. Zitten ook prima

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:19

Ik heb er ook een paar. Vroeger had ik ze altijd aan, maar nu ik leren rijlaarzen heb nooit meer. Ik kan m'n benen dan helemaal niet meer stil houden en krijg last van m'n enkels. Heb ze nog wel eens aan als ik door de modder moet.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:24

Ik vindt ze heerlijk voor mij geen rijlaarzen meer. Wel in combinatie met een jodphursbroek. De kniestukken lopen door naar beneden, elastiek onder de laars en je broek blijft goed zitten.(zonder ook)
Inderdaad wel oppassen met diepere plassen en een laag modder dan komt door het elastiek van het laarsje nattigheid.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:59

Ik heb ze ook en ze zitten heeerlijk, ik rij nooit met laarzen ... Het is dan echt je zit die je netjes houdt zonder steun, wel een prestatie Haha!

Ze zitten als het goed is net als schoenen en zijn veilig in gebruik, evt. in combinatie met chaps, maar die heb ik ook al niet.
Ik vind het heerlijk.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:40

Jodhpurs zonder chaps vind ik een gruwel; ik ben echt een mietje, denk ik, maar mijn poezelige velletje gaat dan heel de tijd klem zitten tussen de stijgbeugelriem en het zadel, en dat is echt niet plezierig.
Ik draag wel vaak bergschoenen en chaps, dat vind ik toch een stuk minder warm dan laarzen, en chaps zijn handiger mee te nemen (en je kunt dan dus op gewone schoenen lopen totdat je echt gaat rijden, en dan pas je chaps aandoen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:56

met welke schoenen rijd je dan?
ik twijfel dus nog,tussen schoenen of johdpurs,
laarzen heb ik ook.
maar ik rijd op 2 verschillende plekken,100 km bij elkaar vandaan,en moet dus voor beide schoeisel.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:16

Mijn dochter wil ook chaps icm watvooreensoortschoenen...

Maar ik vindt dat laarzen een ander doel hebben dan alleen stevifheid of moeten tijdens concoursen of tervoorkoming van klem zitten van je huid...

ik denk dan meer aan bescherming van je onderbeen, enkel en voet..
Chaps voldoen dan pas aan die eis (van mij dan) indien er deugdelijk schoeisel bij gedragen wordt...(moet mischien een ander topic openen)
Maar, welk schoeisel dragen jullie behalve laarzen en dan wel of niet icm chaps... (topic starter: indien die vraag haaks staat op jouw bedoeling met jouw vraag, mijn oprechte excuses en zal een een ander topic starten)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:25

Ik draag altijd Jodhpurs in combinatie met chaps,
zonder chaps vind ik niet fijn rijden.
Jodhpurs gebruik ik ook grotendeels voor de veiligheid, je hebt een smallere voet met een hakje, dit voorkomt dat je bij een val blijft hangen of dat de voet door de beugel schiet.
Maar ik heb wel altijd goede, leren jodhpurs. Ik kan me voorstellen dat rubberen of die goedkope vormloze leren dingen voor geen meter zitten.
Op dit moment heb ik Ariats en daar kan een fatsoenlijke wandelschoen echt niet aan tippen. Ze zitten heerlijk warm en super comfortabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:27

alane:je hoeft voor mij geen ander topic te starten.

ik zat ook nog te denken aan werkschoenen,had hier al wat topics over gelezen....maar reacties altijd welkom

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:31

Hmmmm! Ja Ariats heerlijk alleen bijna(?) net zo duur als leren rijlaarzen. p.s. Waar blijven mijn foto's Schuimpje??? Zit maar te wachten en te wachten en te wachten....en ....te...........zucht!

....Mama mag ik pony les geven?
-'tuurlijk kind.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:38

Mijn Ariats waren ruim 100 euro, daar heb ik helaas geen nieuwe rijlaarzen voor, helaas want ben er wel hard aan toe Scheve mond

Zal de computer van mijn ouders weer een leven in blazen, daar staan ze op. (Enne, de naam is Sjuimpje, tssssk, schuimpje, dàt zou pas een rare naam zijn!)

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:43

Sorry! lief zal het niet meer doen.De A tjes die ik zag waren i.d.d. duurder maar zagen er wel super comfi uit.Heb geen geld voor lerenrijlaarsen en Ariatjes.Snif.

....Mama mag ik pony les geven?
-'tuurlijk kind.

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:07

ik heb altijd al Jodhpurs gedragen, ik vind ze heel erg makkelijk, maar je moet idd wel uitkijken met modder en plassen als je daar door heen moet.. Ik kan er verder ook goed mee rijden. Ik rij dan ook met chaps, en bij mij vallen ze echt niet uit... Ik heb ze nu een paar jaar ofzo, maar ze zijn nu toch wel aan vervanging toe. Ik koop denk ik volgende keer weer jodhpurs, ik vind ze erg lekker zitten een veel makkelijker dan rijlaarzen, die krijg ik zo moeilijk aan... Alleen ik heb geen leren, en die gene die ik heb daar ga je heel erg snel in zweten, daar moet je dus (als je ze gaat kopen) wel voor uitkijken....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:10

Voor door de weeks gebruik ik jodhpurs met chaps (jodphurs van Ariat en chaps Cavallo) en voor wedstrijden en les, gebruik ik mijn leren rijlaarzen.

Je kan zonder chaps, dus alleen met je jodhpurs, prima rijden. Persoonlijk vind ik het alleen fijn om dan buiten te gaan stappen, aangezien je enkel vrij los kan bewegen zonder chap eroverheen.

Het is makkelijk voor in de zomer (geen zwetende kuiten meer), ik ben er erg tevreden over.

Toos paardloos

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:42

Ik heb deze Ariats, ze rijden en lopen heerlijk, wel iets breder dan de Ariats van schuimpje...oeps, sjuimpje Haha!

Afbeelding

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:07

Ik heb jodphurs, vooral omdat ik het niet lekker vind zitten met rijlaarzen. Vooral voor in de zomer ideaal, ze zijn dan tenminste niet zo warm.

Met regenplassen is het minder fijn, maarja daar spring ik allang niet meer in Knipoog

En tsja voor in de winter, vind ik stalschoenen of jodhurs allebei niet warm, dus heb ik thermorijlaarzen.

Met me thermorijlaarzen druk ik wel mooi me hakken uit en verschuiven me voeten niet, dat heb ik nog wel met me jodhurs

22 Januari verwachten we ons kleintje

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:09

Ik heb ook jodphurs in combinatie met chaps en dat zit prima ! Het is imderdaad wel zo dat als je al de neiging hebt je been op te trekken, dat dit met chaps / jodphurs erger wordt. Zonder chaps rijden jodphurs voor geen meter vind ik .... dan voelt je been zo slap en los, alsof geen stevigheid hebt om aan te kunnen drijven. Maar waarschijnlijk is het net wat je gewend bent Lachen , er zullen genoeg mensen zijn die zonder chaps rijden.

Oh ja, , bij ons op de manege is het rijden met alleen schoenen verboden ivm. veiligheid. Rijden met jodphurs met chaps (of laarzen natuurlijk) is wel toegestaan.

Lachen

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:36

Afbeelding

ik heb deze is het zwart...zitten heerlijk...met rijden en lopend..alleen zijn ze wel pijnlijk met het inlopen !!
vind fijner als jodphurs...

Karaat_the_newforest op Instagram

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:43

Alane schreef:
Maar, welk schoeisel dragen jullie behalve laarzen en dan wel of niet icm chaps... (topic starter: indien die vraag haaks staat op jouw bedoeling met jouw vraag, mijn oprechte excuses en zal een een ander topic starten)

Nou ja, ik rijd dus met bergschoenen.
Die zijn heel stevig, en ik vind ze heerlijk zitten, alleen zijn ze wel een beetje breed, maar gelukkig zjin mijn beugels ruim genoeg en is dat dus geen probleem. Er zit ook goed profiel op de zool, dus ik glijd niet heen en weer.

Maar meestal rijd ik gewoon met laarzen, hoor. Schoenen + chaps vind ik vooral handig als ik ergens anders ga rijden, omdat het minder sleepwerk is. Lachen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:14

Ik heb een tijdje geleden met jodphurs en chaps gereden, ik vind het niet fijn, mijn benen wiebelen dan veel te erg. Daarom rijd ik nu dus alweer een tijdje met laarzen, vind ik veel fijner en steviger.

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:16

Ik vind jodphurs iig vreselijk eruit zien Verward

Gezocht, verzorgpaardje omg. Eindhoven

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:18

Maar ze lopen/rijden wel lekkerder dan rijlaarzen Haha!

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016


EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:18

Ik heb altijd mijn jodphers aan, behalve als ik ga rijden dan trek ik mijn leren laarzen aan. Ik heb idd hetzelfde probleem als de rest, als ik geen laarzen aan heb kan ik mijn benen niet stil houden. Ik vind jodphers echt heel lekker zitten, ze zijn lekker warm en ze lopen veel fijner dan bijvoorbeeld rubber laarzen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Lynn_Nikita, Myrthe1, Ymediem en 27 bezoekers