Hoeveel ruimte nodig voor rengalop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Hoeveel ruimte nodig voor rengalop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 15:43

Ik had laatst een discussie met een klasgenoot. Zij beweerde in rengalop geweest te zijn over een schelpenpad wat daar volgens mij veel te kort voor is. Janke en ik rijden daar ook wel,en als we net lekker snel galoperen (nog LANG geen rengalop) moeten we al weer inhouden omdat we bijna aan het einde zijn.

Oke,aan jullie de vraag,hoeveel ruimte (lengte van een pad zeg maar) heb je nodig om echt voluit te galoperen. En dan bedoel ik niet een middengalopje wat de pennymeisjes ook rengalop noemen,maar echt RENgaloperen?


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:54

Ik denk toch wel een kilometer. Een paard zit meestal wel aardig snel in rengalop ( ligt er ook aan wat voor paard natuurlijk) maar het terugbrengen naar een langzamere gang duurt meestal toch wel een tijdje.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:59

wij hebben bij de boerderij ongeveer een pad van 500 meter,
hierop red ik het laaaaaaaaaaaaaang niet om met lady voluit te gaan.
en tussen voluit gaan en rengalop zit natuurlijk ook een verschil.
Ik zit met lady al snel in nde rengalop omdat ze super hard aanzet ... maar het afremmen neemt veel lengte

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:03

Hangt van je paard af. Om alleen in rengalop te komen heb ik niet zoveel meters nodig maar om af te remmen heb je natuurlijk wel ruimte nodig.

Maar even iets anders. Als zij op een schelpenpad in rengalop gaat vind ik het niet echt een slimme tante

'Paint' it 'Black'

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:03

Tja.. ligt eigenlijk aan het paard/pony.
heb je een pony wat zo ongeveer vauit stap in een snelle galop kan gaan en meteen wegspurt, dan heb je een minder lange weg nodig.
Heb je er een die als een stoomlocomotief op gang moet komen da heb je een alnge weg nodig Knipoog

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 16:06

Fasel schreef:
Maar even iets anders. Als zij op een schelpenpad in rengalop gaat vind ik het niet echt een slimme tante



Nee,ik ook niet.
Dat meisje ken ik verder ook niet,t is een vriendin van een klasgenoot.
Maar het rechte stuk van dat schelpenpad is volgens mij nog geen halve kilometer lang.
(janke,correct me if I'm wrong)
Wij galoperen altijd door de berm ernaast,en het is echt maar een klein stukje.

stalbles

Berichten: 454
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:09

Fasel



Berichten: 4943
Woonplaats: Lelystad
Geplaatst: 03-12-03 16:03

--------------------------------------------------------------------------------

Hangt van je paard af. Om alleen in rengalop te komen heb ik niet zoveel meters nodig maar om af te remmen heb je natuurlijk wel ruimte nodig.

Maar even iets anders. Als zij op een schelpenpad in rengalop gaat vind ik het niet echt een slimme tante
_________________

Help mij aan elfjes. Klik hier
Nog steeds superverliefd op jou

dat vind ik nou ook
je hebt helemaal gelijk over dat schelpenpad. het paard zou maar eens struikelen en vallen brrrr ik moet er niet aan denken

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:13

Het verschilt per paard/pony, en hoe groot de passen zijn.
Want als ik in rengalop ga,en dan echt volluit gas, ben ik al aan het einde van het pad als mijn vriendin met een ietsie kleiner paard nog halverwege is.
Destiny heeft gewoon zeer ruime gangen,en die van haar is wat korter.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:14

nou, ik heb wat renpaardjes gereden en die waren iig direct vanaf de start (uit een echte startbox *LOL* ) op volle snelheid Haha! Remmen kosten een honderd meter Haha!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:34

ik heb een paard die renpaard is geweest. Die zit dus meteen in rengalop, ik doe dat meestal op het zandpad bij ons in de buurt en dat is ong. 1 km. en dan moet je ook nog remmen, dat vind die van mij nogal moeilijk geloof ik *LOL*

[o]

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:56

Dat gaat soms veel te goed op de lange zijde van een een 20x60 bak Scheve mond
Alleen de bocht is dan wel wat rottig Clown

Nulla tenaci invia est via

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:57

zo'n muur is best effectief hoor Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:05

"Boem is ho" is dan wel heel letterlijk Haha!

Maar het was een buitenbak, met alleen een biels en de omheining van het weiland aan het eind...Scheve mond

Nulla tenaci invia est via

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:08

Paarden zijn de dieren die het snelst vanuit stilstand hun topsnelheid kunnen bereiken heb ik altijd gehoord...ík denk dus ook dat het terugnemen het grootste probleem is...

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:15

Margreet schreef:
"Boem is ho" is dan wel heel letterlijk Haha!

haha! Dat zei mijn instructrice altijd als je te hard ging of niet goed stuurde ofzo *LOL*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:29

*haalt schouders op*

Rowan kan in drie sprongen op topsnelheid zitten, maar als hij echt 'in de sferen' zit heb ik toch een goede 250 meter nodig om weer af te remmen. Want dan kachelt hij eigenlijk veel liever door. En dan na een kilometer ofzo raakt hij het zat (tenzij we met andere paarden aan het galopperen zijn) en gaat vanzelf wel weer terug naar middengalop.

Ik vind het overigens ook knap link op een schelpenpad...

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:56

Weet je eigenlijk zeker dat ze rengalop bedoelt? Sommige mensen noemen een gewoon galopje al snel rengalop.... Clown

Lachen

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:13

Dat kun je heel simpel uitrekenen. Rengalop is grofweg vanaf 50km/h. 50km/h is ongeveer 14mtr/sec. Om dus 500mtr af te leggen heb je 35sec nodig. Let wel dit is vliegend tempo, ik tel geen start en stoptijden. Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat ze in rengalop over een dergelijk pad is gesjeest.
We hebben een draver ooit geklokt op 62km/h in draf. Mijn paardje liep een lekker pittig tempo aan 40km/h, maar dat was zeker geen rengalop.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:16

Miko schreef:
Weet je eigenlijk zeker dat ze rengalop bedoelt? Sommige mensen noemen een gewoon galopje al snel rengalop.... Clown


Ik wou net zeggen, mijn broertje riep in stap al hooo niet zo hard.
Denk dat ze gewoon een lekker hard galopje, misschien een middengalopje had en dat voor de eerste keer Knipoog
Het wordt altijd nogal snel rengalop genoemd

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:21

Je hoort ook vaak van die meisjes: Ja en toen sloeg die pony op hol in de binnenbak!!Hij zat echt moeilijk in rengalop joh!!

Dan denk ik...Rondje Dobbeplas op Destiny??
Dan weet je heeeel snel het verschil *LOL*

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 18:22

Miko schreef:
Weet je eigenlijk zeker dat ze rengalop bedoelt? Sommige mensen noemen een gewoon galopje al snel rengalop.... Clown


Ja,ze bedoelt echt rengalop.

Daarom heb ik er ook nadrukkelijk bijgezegd dat ik niet een gewoon snel galopje bedoel.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:09

ik had vroeger een jachtpaard, een Ier, in Ierland afgericht en als je perongeluk GALOP (op z'n engels zei) werd ie een halve meter lager en een meter langer en kon je alleen staan in de beugels en hopen dat ie stopte aan het eind van het pad.......en geen bokje, zijsprongetje of changementje deed, want dan liep het niet goed af......sprak zij uit ervaring Clown

Je weet dan wel het verschil tussen een galopje en een rengalop....

Overigens kan de koudbloed die ik nu heb ook rengalop, als hij maar opgenaaid wordt door andere paarden, hij gaat door tot ie een dubbelslag heeft en haalt Arabieren en Criollo's gewoon in...... en dit is NIET leuk!!!! Hij is niet meer te sturen, te stoppen en je bent achteraf uren zoet met hem weer normaal te laten ademen. Ik ga dus ook nooit met andere paarden op stap!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:21

Margreet schreef:
"Boem is ho" is dan wel heel letterlijk Haha!

Maar het was een buitenbak, met alleen een biels en de omheining van het weiland aan het eind...Scheve mond

dan wordt het wel een leuk sgw paard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:18

Haha! Leuke verhalen om te lezen. Voor de lengte verwijs ik naar "Ikke" ben ik het wel aardig mee eens Lachen
Bij mij is het lang geleden dat ik in rengalop met Amanda heb gezeten, maar ik heb wel een polderweg van 2 kilometer nodig. Eerst moeten we op gang komen, dan worden ingehaald door een ander paard, even wachten, en laten knallen, en dan zit ik in no-time in rengalop. Dan ff laten sjezen, en dan nog een halve km voor ze in arbeidsgalop zit, en dan nog een kwart voor ik haar weer tot stap heb Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:43

Volgens een jury laatst, kon ik op een lange zijde van 40 meter rengalop doen, en ook nog eens afremmen, haha knap he Tong uitsteken, de volgende jury vondt t weer een lekker gewaagde middengalop.Ik denk dat ik me bij de 2e aansluit Haha!.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Samo, YandexBot en 36 bezoekers