Chronische rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Chronische rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 17:51

Goed... dit keer gaat het eens niet om mijn eigen pony (die is als het goed is nu écht van haar kreupelheid af Haha!), maar over die van mijn beste vriendin. Beetje uitgebreid verhaal, maar dan staan er tenminste veel gegevens in:

Het betreft een nu 11-jarige KWPN-merrie, die dressuurmatig tot L-niveau is gereden, maar nu alleen voor recreatie gebruikt wordt.

Ze heeft eerst vrij lang in een wei met schuilstal gestaan, en toen nooit problemen gehad. Toen ze verplaatst is naar een andere stal, waar ze meer binnen stond, kreeg ze last van rotstraal. DA erbij, één of ander middeltje erop, en na een tijdje was het over. DA nog een keer komen controleren, en volgens haar was het helemaal in orde.
2 weken later kwam de hoefsmid, en die ontdekte dat de buitenste laag weliswaar droog was, maar dat het daaronder vrolijk door aan het rotten was. Die heeft toen samen met een andere DA het paard verdooft, en alle rot eruit gesneden (zat behoorlijk diep).

Maar goed, die rotstraal blijft dus eigenlijk terugkomen. Mijn vriendin heeft nu spuitbusjes met ontsmettend spul, wat ze er op spuit, en dat helpt goed, maar zodra ze een paar dagen niet spuit komt het weer terug. Nou is dat niet zo'n probleem, alleen mag je dat spul niet te vaak gebruiken, en stel nou dat het nog erger wordt en ook dat spul helpt niet meer...

Het paard staat op stal en komt alleen buiten om los te werken, te longeren en te rijden, en dus niet op de wei (omdat geen van de paarden daar in deze tijd van het jaar op de wei mogen omdat ze die dan kapot lopen). Nou heeft de hoefsmid gezegd (en ik geloof hem wel) dat het nogal slecht voor haar is dat ze op stal staat, omdat ze dan als het ware staat te weken in haar eigen urine, en dat de amoniak daarin heel erg slecht is. Alleen is er dus eigenlijk geen mogelijkheid om dit paard buiten te zetten...

Nou vroeg ik me dus af of iemand tips heeft over hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Is het beter haar regelmatig met dat spul te behandelen, of zou ze dat juist moeten proberen af te bouwen? Zou het helpen om veel buiten over de weg te gaan stappen? Hoefschoentjes? Speciaal beslag? Natuurlijk bekappen?

Het is niet mijn paard, en mijn vriendin kan haar écht niet op een wei met schuilstal zetten (hoewel ze daar eerst ook op stond, kun je gewoon merken dat ze zich nu véél beter voelt, behalve die rotstraal dan), maar alle tips zijn verder welkom!


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:56

Schrik niet van wat ik ga zeggen (want ook hiervoor is een oplossing!) maar weet de smid en DA zeker dat het rotstraal is en geen straalkanker. Het komt niet zo gek vaak voor, maar het wordt vaak met elkaar verward. Wat die smid gedaan heeft klinkt goed, maar als het toch terug blijft komen.....
Op www.hoofcare.nl vind je meer info hierover + behandelmethode.
Nogmaals, ik zeg niet dat dat het ook is, maar misschien iets om over na te denken ?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:12

En zorgen dat de stal goed droog is. Gewoon enorm veel stro of zaagsel of wat dan ook in de stal en dat zo droog mogelijk houden. Elke dag er wat uit en eventueel bijvullen. Dat staat ze het droogst en heeft het de meeste kans om te genezen. Succes!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 18:23

Mjah, in principe wordt de stal dus goed droog gehouden, maar dat paard vreet alle verse stro op wat erbij gegooid wordt (en geloof me, dat komt níet doordat ze te weinig hooi krijgt, want dat beest vreet zichzelf gewoon helemaal ongans Haha!). Ze kunnen er dus niet eindeloos bij blijven gooien, i.v.m. het risico op verstopping.

En Mist, ze hebben idd. nog even over straalkanker gedacht, maar volgens de hoefsmid en DA was dat het niet... Tsja, ik weet ook niet; ooit moet je toch de experts geloven, al heb je er nog je twijfels bij. En het is ook niet mijn paard, en mijn vriendin vindt het wel best en vindt het niet nodig om er een andere DA bij te halen (wat ik zelf wel zou doen, voor de zekerheid).

Ik zal in elk geval eens op die site gaan kijken, en haar de link ook doorgeven!

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:28

bij mij weten is zaagsel ook funest voor rotstraal neemt wel de urine op maar niet de dampen van de urine......dus de damp gaat weer in de straal zitten want trekt weer omhoog heb er ook ervaring mee,want de mijne heeft ook rotstraal en staat gewoon op stro en gaat veel beter nu,a.s maandag komt de hoefsmid weer en kan ik je meer vertellen als je wil,stuur maar een pb bij intresse.....
Gr.Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

loveakira
Berichten: 82
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:49

egyptische zalf is heel goed voor rotstraal
succes

Akira Ashley 29-6-2009 bevallen van een donker bruine merrie haar naam is Jk's Aqilah
Rust zacht lieve akira 14-03-1993 18-10-2009

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:39

een paar keer in de week betadine erin dat helpt goed om het onder de knie te houden, bij mijn pony is het ook chronisch en nu gaat het goed Alleen zit er een diepe groef in de middelste straalgroeve en daar gaat elke keer rotzooi in zitten. Dus dan maak ik het schoon en doe er betadine in.

Come over to the dark side, we have cookies!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:55

Ik weet niet waar je woont maar zeewater is ook heel goed.

Het is altijd te proberen om een paar keer per week naar zee te gaan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 12:18

Zee is te ver weg (ongeveer 100 km.), maar toch bedankt voor de tips!

Ook bedankt voor de andere tips, ik zal ze aan haar doorgeven. Lachen Of ze er iets mee doet weet ik niet (ze heeft nu ook een middeltje wat goed werkt, en vindt dat op zich voldoende), maar ik geef het toch door. Lachen

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:53

Hoi,

Nog een oplossing - Badedas. Mijn paard heeft ook altijd last van rotstraal. Hij staat nu zonder ijzers, is beter voor de doorbloeding. En daarnaast was ik zijn hoeven met Badedas Vital. En het werkt !!! Ben nu een maand bezig en zie voor het eerst in jaren gezonde straal tevoorschijn komen. Badedas bevat namelijk kastanje-extract, dit is licht desinfecterend en huidgroeibevorderend.
Ik was namelijk al die middeltjes helemaal zat, volgens mij zijn ze super ongezond ! Badedas is dat in ieder geval niet.

Succes !

Groetjes,

Maris

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 20:05

Badedas? No way! Haha!
Dat is grappig, dat verwacht je echt niet, dat zoiets dan helpt. Heel erg fijn dat het voor jouw pony zo goed werkt! Lachen

Ik weet niet of ze de hoeven uit kan wassen, want het paard durft de wasplaats niet op (ik kan het ook niet helpen... :S), maar volgens mij moet dat met een teiltje water gewoon ook wel lukken.

Ik denk ook wel dat je gelijk hebt dat die chemische troep eigenlijk helemaal niet goed is, maar mijn vriendin heeft daar weinig moeite mee... en het blijft natuurlijk haar paard. Maar ik zal deze tip zeker doorgeven!

Nou las ik op de site van de hoefschoenen van Smit dat die dingen ook gebruikt kunnen worden bij hoefaandoeningen. Ik citeer: "Paarden die met hoefproblemen kampen, kunnen de schoenen de gehele dag dragen. De schoen wordt alleen afgenomen voor verzorging van de aandoening."
Dit zou de hoeven van dat paard natuurlijk ook mooi droog houden... heeft iemand hier ervaring mee? Het is misschien ook niet goed om dat beest eindeloos 24 uur per dag met die dingen te laten lopen (i.v.m. niet genoeg zuurstof erzij enzo?), maar misschien kan dat ook wel weer geen kwaad... Weet iemand meer over het gebruik van deze hoefschoenen bij rotstraal?

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:54

Ik ben benieuwd naar antwoorden op je laatste vraag en zal dit topic dan ook ff blijven volgen ook omdat mijn paard met rotstraal staat...

keep calm, I'm engaged!!! <3

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:20

OP de volgende site http://www.rwl-quality.nl/be/index_4.htm
staat ook een en ander over rotstraal en straalkanker.
Hier is ook de zgn Blue Boot waarin je je paard uren lang in een badje kunt zetten.
Ik heb de Blue Boot ook in huis en zelfs mijn rillerige merrie kan ze aan Haha!
Succes!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 14:17

Hoi,

Ik heb voor Gam ook hoefschoenen ( wel van een ander merk ) , maar die gebruik ik alleen tijdens de buitenritten, dus niet in de wei. Daar zijn de hoefschoenen die ik heb ook niet voor gemaakt. Maar ik geloof dat er ook echt schoenen bestaan voor in de wei ?! Alleen wat gebeurt er als je paard zo'n schoen uittrapt, valt hij dan, gaat de schoen kapot of ......?

Gam staat dus nu gewoon elke dag wel in de wei ondanks de rotstraal. De blubber is idd niet zo goed voor de rotstraal, de beweging echter weer wel. Nou en dan na de wei lekker schrobben met Badedas. Dat doe ik trouwens ook gewoon in een emmer .
En 2 a 3 maal in de week spuit ik zijn stralen daarna ( na de Badedas en droog maken ) in met Betadinespray.

Weet iemand trouwens wat er precies in RWL - quality zit ?

Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 14:36

Hoi,

Nog een gekke vraag misschien ? Maar hoe weet je dat de rotstraal over is ? Gaat dan b.v. ook de diepe spleet tussen de hoefballen weg ?

Groetjes,

Maris

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 21:13

Citaat:
Weet iemand trouwens wat er precies in RWL - quality zit ?


*LOL* dat is nou net het geheim van de smid.

wat erin zit lijkt me duidelijk: iets dat die beesten aanpakt !

Een mailtje naar RWL zou ook kunnen helpen Haha!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 10:26

Waarom kan ik via de site niks bestellen?(van rwl) Ik vul alles in maar verder doet hij niks meer,verstuurt ook niks... VerwardKan verder ook geen mail knop vinden om de mensen zelf te mailen??? Wie o weet hoe dat moet?? (als iemand het emailadres weet kan je dat dan pben naar mij??? )

keep calm, I'm engaged!!! <3

hertog
Berichten: 94
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:50

Mijn paard had ook last van rotstraal. Iedere dag iets anders hielp goed. Blauwsel, betadine en egyptische zalf. Goed schoonmaken en dan met een watje dat spul in de straal doen. Teer erover heen en klaar. Wel dagelijks doen.

Nieuwe foto's in mijn profiel, op 2 januari 2006

Geniet van de dag, en ga nooit boos slapen!!!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:57

obelix schreef:
Waarom kan ik via de site niks bestellen?(van rwl) Ik vul alles in maar verder doet hij niks meer,verstuurt ook niks... VerwardKan verder ook geen mail knop vinden om de mensen zelf te mailen??? Wie o weet hoe dat moet?? (als iemand het emailadres weet kan je dat dan pben naar mij??? )



Ik heb even voor je gekeken,maar de site is veranderd.Het e-mailadres is weg Verward
Je kunt natuurlijk ook even bellen:0522-473017

Ik krijg het rechtstreeks van hem..
succes

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 07:56

Tnxx..zal vd week is bellen...

keep calm, I'm engaged!!! <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bronsveen, lovelucydan, maxie, Melzazu, nadcha, nienmoon, Sjors050 en 32 bezoekers