slofteugel gebruiken bij shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tijgeramigo

Berichten: 97
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: gelderland- elburg

slofteugel gebruiken bij shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 20:22

hallo, ik heb nu een week een slofteugel bij mij shet gebruikt maar het is vet op geknapt! met aan de teugel ik reed haar gisteren zonder slof en toen wou ze zomaar aan de teugel wat ze anders nooit deed Verward wel vreemd maar in draf wil ze het nog niet zo en galop helemaal niet.

maar vinden jullie wel dat ik een slofteugel mag gebruiken bij een shet van 105 cm?

I LOVE AMIGO AND POLLY!! EN MIJN VERZORG SHETJES


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:25

die vraag moet je hier niet stellen, krijg je toch alleen maar gezeik op.
Ik zal daarom mijn antwoord verder achterwege laten, ik ben namelijk voorstander van slof.

tijgeramigo

Berichten: 97
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: gelderland- elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 20:26

hoe bedoel je voorstander voor slof?

I LOVE AMIGO AND POLLY!! EN MIJN VERZORG SHETJES

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:12

over het gebruik van een slof ga ik wijzelijk niets zeggen. ik zeg alleen dat een paard van 1.80 hetzelfde is als een shet van 105 cm

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:16

Ach, jong geleerd, oud gedaan he

'Paint' it 'Black'

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:17

Barvrouwke schreef:
ik zeg alleen dat een paard van 1.80 hetzelfde is als een shet van 105 cm


Dit is niet zo, kijk eens naar de bouw van een paard (KWPN oid) van 1.80 of 1.60 of whatever en die van een shet van 1.05 (of kleiner) Ze zijn niet hetzelfde. Een shet is heel anders gebouwd.

Verder moet je zelf weten of je een slof gebruikt bij je paard/pony, of het dier nou 1.05 is of 1.80 dat maakt niet uit, je moet het gebruiken naarmate de resultaten je wil hebben. Ik gebruik ook een slof bij m'n shet van 1.04 alleen niet om in de krul te krijgen, maar om aan de lange lijnen te oefenen Haha!

Verder moet iedereen voor zich weten of hij/zij een slof wel of neit gebruikt, daar ga ik verder niet op in, dat is een eindeloze discussie

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

FasHi0n

Berichten: 91
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:29

Haai!
Zonde dat je het met slof doet.. er zijn genoeg andere manieren om een shet naar benden te rijden.. en trouwens het is een shetlander hoor geen Grand prixx sport paard!! maarja.. dom vind ik het wel een beetje.. een martingaal wil soms wel helpen dat is misschien wat geschikter of een tideman

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:58

jaaa een thiedeman, die kan je tenmiste niet meer loslaten als ie lekker loopt, nee da's pas fijn. Dit was wat ik bedoelde. Ik gebruik graag een slof, maar als je je er te veel over uitlaat, dan krijg je pb's van penny meisjes die zeggen dat ze het allemaal veel beter weten enzo.... zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 01:23

sherwood schreef:
jaaa een thiedeman, die kan je tenmiste niet meer loslaten als ie lekker loopt, nee da's pas fijn.


Die houdt toch vanzelf op met werken op een bepaald punt?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 07:04

sherwood schreef:
jaaa een thiedeman, die kan je tenmiste niet meer loslaten als ie lekker loopt, nee da's pas fijn. Dit was wat ik bedoelde. Ik gebruik graag een slof, maar als je je er te veel over uitlaat, dan krijg je pb's van penny meisjes die zeggen dat ze het allemaal veel beter weten enzo.... zucht.


Pennymeisjes??? Proest!! Nou ik hoop dat je weet wat je zegt want dit zijn geenszins pennymeisjes.

En een thiedemann niet loslaten? Heb heel andere ervaringen. Maar goed, dat is mijn idee.

'Paint' it 'Black'

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:50

Tja, slof gebruik.....
Ik ben op zich voor slofgebruik, mits op een goede manier en door de juiste persoon bij het juiste paard in de juiste situatie.
Ik kan dus niets zeggen over of jij het bij je shet al dan niet had mogen gebruiken. Ben iig niet pertinent tegen slofgebruik.
Zie trouwens ook niet in wat er tegen de thiedeman is. Mits goed gebruikt enz.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:58

Fasel"]
[quote="sherwood schreef:
jaaa een thiedeman, die kan je tenmiste niet meer loslaten als ie lekker loopt, nee da's pas fijn. Dit was wat ik bedoelde. Ik gebruik graag een slof, maar als je je er te veel over uitlaat, dan krijg je pb's van penny meisjes die zeggen dat ze het allemaal veel beter weten enzo.... zucht.


Pennymeisjes??? Proest!! Nou ik hoop dat je weet wat je zegt want dit zijn geenszins pennymeisjes.

En een thiedemann niet loslaten? Heb heel andere ervaringen. Maar goed, dat is mijn idee.
[/quote]
hoe weet jij in hemelsnaam wie er in mijn inbox staat Verward
Daarbij ik heb ook een thiedeman, gebruik hem alleen nooit meer. Hij is te corrigerend naar mijn mening. Je maakt hem vast, loopt ie geoed, werkt ie niet, tot zo ver prima. Maar wat mij dan irriteert aan dat ding is dat je hem niet meer kunt geven dat de thiedeman toe staat. Soms wil ik alles geven en soms niks. Daar past een thiedeman niet bij, slof weer wel.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:01

slof gebrijk ben ik niet op tegen mits het maar 'eerlijk' gebeurt.
alleen bij een shet vind ik het toch anders,
kleine halsje dat naar beneden moet,
ik heb niets tegen haflingers fjorden en tinkers, maar ik vind niet dat die op de slof gereden hoeven te worden.

en wat al eerder is gezegd hij hoeft geen GP te lopen

Kiekeboe

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:03

sherwood"]
[quote="Fasel"][quote="sherwood schreef:
jaaa een thiedeman, die kan je tenmiste niet meer loslaten als ie lekker loopt, nee da's pas fijn. Dit was wat ik bedoelde. Ik gebruik graag een slof, maar als je je er te veel over uitlaat, dan krijg je pb's van penny meisjes die zeggen dat ze het allemaal veel beter weten enzo.... zucht.


Pennymeisjes??? Proest!! Nou ik hoop dat je weet wat je zegt want dit zijn geenszins pennymeisjes.

En een thiedemann niet loslaten? Heb heel andere ervaringen. Maar goed, dat is mijn idee.
[/quote]
hoe weet jij in hemelsnaam wie er in mijn inbox staat Verward
Daarbij ik heb ook een thiedeman, gebruik hem alleen nooit meer. Hij is te corrigerend naar mijn mening. Je maakt hem vast, loopt ie geoed, werkt ie niet, tot zo ver prima. Maar wat mij dan irriteert aan dat ding is dat je hem niet meer kunt geven dat de thiedeman toe staat. Soms wil ik alles geven en soms niks. Daar past een thiedeman niet bij, slof weer wel.
[/quote]

Oh sorry Bloos had het hele stukje van pb niet gelezen. Excuus.

'Paint' it 'Black'

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:12

Waarom wil je jouw shet aan de teugel hebben?
Omdat je het mooi vindt? Verward
Of omdat hij zijn rug niet goed gebruikt? Verward
Of ga je wedstrijden met hem rijden? Verward

Als je recreatief rijdt en af en toe een beetje dresuur rijdt gebruik dan geen slof. Vaak gebruiken ze hun rug dan niet of verkeerd en komt de kracht niet uit hun achterhand maar lopen ze een beetje te sloffen terwijl ze in de krul lopen.

Ik zal jezelf eens goed afvragen waarom je jouw shetje aan de teugel wil en waarom je dat met slof wil doen. Je kan ook eerst eens proberen om gewoon lekker los te werken aan allebei de kanten dan komen ze vaak wel vanzelf een beetje naar beneden waar jij het dan kan oppakken.

En het gebruik van een slof is voor je paard of pony of shet of wat dan ook alleen eerlijk als je weet hoe je het moet doen!

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:36

ik heb ook welleens met slof gereden hoor.
maar hier heb ik wel les mee gehad.
ik had hem maar 10 min nodig. alleen om dat kleine beetje te geven. nu gebruik ik hem niet. tenzij mn lesgever het me zou aanraden.
maar ik vind dat je het zelf moet weten wat ej doet maar als je niet weet hoe je het moet gebruiken neem dan wel les. is beter voor jou en voor je pony.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 02:32

Kennelijk is het praten over een slof taboe.....een beetje vreemd lijkt mij.
Ik zou jouw shet, niet met slof rijden. Een paard moet je leren dragen en zal dan uitzichzelf nageeflijk worden. Dat principe geldt voor elk paard waar op gereden wordt en dat heeft niets te maken met grootte en/ of bouw. Een slof (of hulpteugel) geeft een vertekend beeld weer. Dat doet juist wat je eigenlijk niet wil, de balans uit een paard halen. Maar omdat veel mensen helaas zo gefixeerd zijn op het in de krul lopen, zien ze werkelijke werking niet. Dus ik zou gewoon blijven oefenen, als je hem dan op de goede manier(dus 2 ons druk in elke hand) nageeflijk krijgt, loopt het diertje tenminste echt aan de teugel.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 08:26

Ik vind dat er veel antwoorden zijn van mensen die de functies van bepaalde teugels niet eens weten!
Ik geef maar een tip. Neem les van een goede instructeur en die kan jou verder helpen. Ook kan diegene je leren hoe je om moet gaan met bepaalde hulpteugels als het nodig is. Vaak kun je met les al voorkomen dat je er van alles aan moet hangen. Wil je het toch? Doe het dan verstandig en onder begeleiding.
En jullie moesten trouwens eens weten hoe goed sommige shetlanders, haflingers, fjorden of tinkers kunnen lopen. Je hoeft echt geen KWPN sportpaard te hebben om iets te bereiken. Kijk maar eens goed om je heen. Dan zie je dat het niet alleen aan het paard ligt, maar aan de ruiter! Dus alle shet, haf, fjord en tinker liefhebbers OK dan! OK dan! succes!

Voor altijd in m'n hart, Tommie

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 08:57

ik denk dat een slof gebruikt kan worden bij ieder paard zolang je het op de goede manier doet. Ga jij te ver dan ben je gewoon je paard aan het verpesten. Ik denk dat je paardje nadat je eerst 1 week met sloft hebt gereden en daarna niet, je paardje gewoon denkt: Ja hupa weer mu hoofd omhoog

succes

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:55

Ik denk dat een shet, klein met meestal een forse nek het heel moeilijk vindt om ´in de krul´te lopen. Ik denk dat werken met een slof in het begin wel helpt, maar denk dat het inderdaad net is als wat Elady zegt.
Zonder slof kan na een week weer betekenen hoofd omhoog.

Ook vind ik dat het rijden met een slof alleen met professionele hulp moet gebeuren. Hij of zij kan je uitleggen hoe je er mee moet rijden en vooral wanneer je hem los moet laten hangen.

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:58

wat een gedoe zeg....ik vind het ook een beetje onzinnig om een shet met een slof te berijden..maarja het is denk ik hetzelfde idee als mensen het met een paard doen...en ik weet wat er bedoeld word met een shet is hetzelfde als een paard van 1.80...
maar ik hou verder mn mond

groetjes esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:13

Shetlanders hebben wel degelijk een andere bouw dan bv een kwpn-er je zul ze dan ook niet zo gauw zo rond en diep kunnen zien lopen simpelweg omdat hun schouder en nek veel korter zijn shetlanders lopen vaak ietsjes hoger en korter met het hoofdje.
Natuurlijk zijn er shetjes die wel mooie diep kunnen lopen maar die zijn meer uitzondering dan regel.

Als je de slof als middel wilt gebruiken om tot een bepaald doel te komen moet je jezelf eerst afvragen of dit wel het juiste middel is.
Hij gooit z'n hoofd snel omhoog las ik in je profiel, is dat dan een reden om er een slof aan te zetten?

Een slof is een hulpmiddel die je gebruikt om tijdens de training het paard meer door de rug heen probeert te rijden en in veel gevallen over een drempel/blokkade heen probeerd te helpen, althans dat is waarvoor ik deze in het verleden gebruikt hebt.
Het is dus een teugel die het PAARD moet HELPEN niet de ruiter, vaak genoeg wordt het als hulpmiddel gebruikt voor de onkunde van de ruiter en is het paard de dupe.

Rijd je wedstr. met je shet? of recreatief? want bij het eerste ga ik ervan uit dat je les hebt en dan kun je misschien beter met je instructrice overleggen, dat ze haar hoofd geregeld omhoog gooit.
als je recreatief rijd dan kun je kijken of er iemand in je omgeving is die meer verstand heeft van rijden zodat jullie samen tot een oplossing kunnen komen, want nu (tenminste zo lijkt het, kan mij vergissen) is het meer een hulpje vor jou dan voor de pony. en uiteindelijk zijn jullie beide niet geholpen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 09:31

"Het is een hulpteugel die het paard moet helpen, niet de ruiter" Mooi gezegd zeg!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:53

veel shetlanders hebben moeite met nageeflijk rijden (en dat is iets meer dan enkel het koppie op de loodlijn) omdat ze simpelweg een ontzettend korte hals hebben, en dus niet zoveel hebben om te buigen....


animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:31

ik vind een slof vreselijk of het nou voor een shet of een gewoon paard is ik vind dat slofteugels slecht zijn voor paarden.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers