Hmm? Vegetarisch?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sparrow

Berichten: 194
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Tilburg

Hmm? Vegetarisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 00:50

Ik zag net op de slowchat een topic hierover, en oh oh oh wat had ik er graag een berichtje bijgezet, maar om de een of andere reden gaat dat niet..

Allereerst heb ik ENORM genoten van alle leuke berichtjes en discussies die over het forum vlogen. Zo heb je nog eens wat leuks te doen om 1 uur 's nachts.. Je moet wat.. Scheve mond

Ikzelf ben nu ruim 2 jaar vegetarier. Wel een neppe, moet ik zeggen. Ik eet namelijk wel gewoon kroepoek (bij voorkeur plantaardige, maar ik laat het echt niet staan als er toevallig een garnaal in verwerkt zit). Ik draag ook leren schoenen. Veel mensen vinden me dus geen echte vegetarier. Dit las ik ook veel in de SlowChat maar.. Ik vind, dat je als "vegetarier" zelf je grens moet trekken. Oke, dan kan ik mezelf geen vegetarier noemen, so it be. Ik doe tenminste IETS, ik doe waar ik me goed bij voel, of ik nu "echt" of "nep" ben. Je doet het voor jezelf, toch niet voor iemand anders?

Ik ben vegetarier geworden omdat mijn verzorgpaard en haar drie koeien-maatjes na 2 jaar mijn beste vriendjes geweest te zijn ineens geslacht werden. Deels uit respect voor hen, en deels uit straf voor mezelf, dat ik het heb laten gebeuren, eet ik geen vlees meer. En ik moet eerlijk bekennen dat ik echt snak naar een kommetje kippensoep van de poelier en een broodje kroket.. Het leven is hard.. Knipoog

Alright then, I confess.. It's my intention to commandeer one of these ships, pick up a crew in Tortuga, raid, pillage, and plunder, and otherwise pilfer my weasley black guts out.


LilAngel
Berichten: 222
Geregistreerd: 29-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:06

tja... onze voorouders aten ook vlees... die slachtten ook koeien. Het is gewoon natuurlijk ik ga dus geen vlees laten staan. Honden en katten eten het ook, die ga je toch ook niet vegetarieer laten worden?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:23

als je en geen vlees eet en geen leren schoenen draagt enzo dan ben je toch een veganist en geen vegetarier? dus ben je volgens mijn wel een echte vegetarier

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:23

Sparrow schreef:
Ikzelf ben nu ruim 2 jaar vegetarier. Wel een neppe, moet ik zeggen. Ik eet namelijk wel gewoon kroepoek (bij voorkeur plantaardige, maar ik laat het echt niet staan als er toevallig een garnaal in verwerkt zit). Ik draag ook leren schoenen. Veel mensen vinden me dus geen echte vegetarier. Dit las ik ook veel in de SlowChat maar.. Ik vind, dat je als "vegetarier" zelf je grens moet trekken.


Ben inmiddels 6 jaar vegetarier en ik vind het nog steeds zo vreemd dat mensen zeggen, jaaa maar je eet (nu) wel vis! Jaaa maar je hebt een leren zadel. Zucht... ben ik vegetarier geworden om dat woord voor mijn naam te kunnen zetten? Verward Uit principe, en nee niet vanuit het principe dat ik tegen vlees eten ben, helemaal niet. Maar de manier waarop wij tegenwoordig in deze landen met dieren omgaan is ronduit smerig en daar wil ik zo min mogelijk aan meedoen.

En zoals jij ook zegt, je trekt toch zelf je grens? Als mensen 2x per week hun vlees laten staan of bijvoorbeeld scharrel/biologisch vlees zouden kopen, nou dan is dat hun grens.

Waarom moeten 'vlees eters' toch altijd zeggen tegen 'vegetariers', dat het zo ook nergens op slaat, geen nut heeft of maar half half is.
Ik zeg verd*mme nooit iets tegen al die mensen met een andere mening dan ik!!!!! Scheve mond Sorry, kan me er wel eens kwaad om maken...

Soms heb ik het gevoel dat degenen die dit zeggen proberen het voor zichzelf goed te praten door zichzelf en de ander voor te houden dat het toch niet helpt...
Er zijn wel mensen die respect hebben voor je keuze, maar heel eerlijk gezegt zijn dat er weinig en dat is jammer, vooral omdat ik hen toch ook respecteer?

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:44

Ik heb zo'n 20 jaar geen vlees gegeten om dezelfde reden als Elise. Ik sta niet achter de manier waarop wij dieren houden en opfokken voor vlees. Ik wil niet meewerken aan dat onnodige dierenleed.

Sinds kort heb ik de site van stichting de Ark ontdekt en heb nu ook een pakket vlees bij hen besteld [op www.wildernisvlees.nl lees je het verhaal achter dit vlees]. Toch is het voor mij het makkelijkste om tegen buitenstaanders gewoon te zeggen dat ik vegetarier ben. Als ik moet gaan uitleggen welke principes ik er op na hou krijg je meteen een boterham met worst aangeboden met de mededeling: je eet toch vlees, dit dier is toch al dood. En daar wil ik dus absoluut niet aan meewerken.

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:08

Elise schreef:
ik vind het nog steeds zo vreemd dat mensen zeggen, jaaa maar je eet (nu) wel vis! Jaaa maar je hebt een leren zadel.


dat is bij mij dus ook! ze vinden dat ik geen vegetarier ben omdat ik wel vis eet, maar ik eet minstends 1x per week vis omdat als ik dat niet doe heel erg ziek wordt en daarbij komt ook nog eens dat is wel vis uitzoek die gewoon in de zee is gevangen en nog een paar jaar vrolijk heeft rond magen zwemmen, ik eet geen vis die is gefokt voor consumptie.
Ik zou natuurlijk liever ook geen vis eten, vind het ook wel een beetje een naar idee, maar het kan gewoon niet anders omdat er stoffen in vis zitten die ik nodig heb om normaal te kunnen en die niet vervangbaar zijn met andere voedingsmiddelen of pillen oid.

Dat leer probeer ik ook wel vanaf te komen, ik heb nog wel leren schoenen en ben ook wel van plan die te dragen tot ze helemaal op zijn. Maar verder ben ik niet echt van plan om nog leer te kopen, er zijn genoeg andere verbangbare matrialen voor leer dus waarom zouden ze daar dan ook nog eens extra dieren voor moeten fokken [ja dat gebeurd, denk je nou echt dat die vleeskoeien nog mooi leer kunnen opleveren nadat ze hun hele leven zo rot zijn behandeld, daar worden dus ook apparte koeien voor gefokt, het gaat niet meer zoals 'vroeger' toen de mensen alles van het beest op gebruiken ]

Mensen gaan ook nog heel raar staan kijken als je zegt dat je vegetarier bent en ook paardrijd, dat schijnt ook iets heel vreemds te zijn Verward , ze begrijpen ook het verschil tussen vegetarier en veganist totaal niet Scheve mond , ze zeggen dat het ook zielig is voor die paarden als je ze 'kunstjes' laat doen omdat je dat zelf leuk vind, nou ik weet uit ervaring dat er genoeg paarden zijn die het hartstikke leuk vinden om te rijden en daarbij heb je ook nog zoiets zoiets als natural horsemanship wat voor hun al helemaal een vreemd fenomeen is....

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:24

Ik ben, tot mijn grens ook vegetarier.
Mede ook doordat ik ooit op een heldere dag me bedacht dat het wel heel hypocriet is, om vlees te eten,maar verder neit te willen weten hoe het beest geslacht is,en wat voor een vreselijk leven het dier gehad heeft.
Want er zijn zoveel mensen,die wel lekker vlees willen eten maar vooral niet willen weten hoe het dier aan zijn einde is gekomen.
En ja dan vind ik je nogal hypocriet bezig.

Voor mij zelf,wil ik gewoon zo weinig mogelijk meedragen aan al het dierenleed.Ik eet dat ook zo weinig mogelijk vlees,maar een visje is gewoon goed en gezond voor je.
En verder eet ik zoveel mogelijk biologisch,en scharrel.
Ik vind dat als je ook maar probeert 2x per week een scharrelvleesje te kopen ipv het gewone vreselijke-leed-vlees dat je dan al een goed gevoel mag hebben,want dan help je ook mee.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:52

Ik stel het voor mezelf zo: ik ben geen vegetariër, maar eet wel zo veel mogelijk vegetarisch. Ik ben een kotstudent, en kan doordeweeks zelf bepalen of ik vlees eet, welke soort en hoeveel. Meestal eet ik zo een keer of twee per week vlees, de rest gewoon met of zonder een vleesvervanger, en ik eet wel veel eieren, maar alleen eieren van bij de boerin naast waar mn pony staat, ik ken die kippies dus en die hebben een super leventje.
Ben ik in het weekend bij mn ouders, de ouders van mijn vriend of bij mn tante (waar mn pony staat), of bij vrienden, dan eet ik wel gewoon vlees mee, maar heel weinig.
Wat betreft schoenen, heb ik sowieso al een reuzeprobleem om schoenen te vinden die geschikt zijn voor mij (omwille van knie-en heupproblemen, en speciale -enorm dikke- steunzolen), zodat ik echt niet nog eens de keuze heb om leren schoenen "af te wijzen".

Verder heb ik ook zoiets van: ik ga niemand proberen te overtuigen om het nut in te zien van vegetarisch eten, zolang ze mij niet lastigvallen met mij proberen te overtuigen dat het bullshit is en dat ik meer vlees zou moeten eten. Als ze dat doen, kunnen ze namelijk de wind van voren verwachten.

En zoals hierboven al vermeld is, alle beetjes helpen, jij legt gewoon de grens voor jezelf en helpt daarmee OOK mee.

Laatste opmerkingen: laat jij je door al die mensen (die naar ik vermoed zelf geen vegetariër zijn) aanpraten dat jij geen echte vegetariër bent? Wie zijn zij om daarover te oordelen??
En dan nog: een vegetariër eet geen vlees. Een veganist eet geen vlees, zuivel, om het even welk product waar iets dierlijks in verwerkt zit (gelatine etc) en gebruikt geen producten afkomstig van dode dieren (leer etc), wel wol dacht ik (omdat schapen toch sowieso moeten geschoren worden ofzo)
Jij bent dus wel n vegetariër, maar geen veganist.

Oh ja, wat die kroepoek betreft, ik betwijfel het of daar ook maar iets van "echte garnalen" inzit. Volgens mij net zo'n nep synthetisch smaakje zoals in yoghurts (zonder stukjes fruit) en dergelijke

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:57

ik ben vegetariër omdat ik gewoon misselijk wordt als ik vlees eet... dat heb ik bij veel soorten, maar er zijn ook stukjes vlees die ik wel lust. maar als ik ga zeggen tegen mensen dat vlees lust ik wel en dat niet, gaan ze lopen zeuren dat ik te kieskeurig ben....
nu ben ik vegetariër gaan ze lopen zeuren dat ik geen echte ben omdat ik alleen maar geen vlees lust...
maar ik eet wel vis, daar wordt ik gewoon niet misselijk van en moet de bepaalde stoffen toch binnen krijgen... nee dan mag ik van hun ook geen vis eten, dat is toch ook vlees? mag ik zelf nog even bepalen wat ik wel en niet lust!!

jeetje zeg, dit is niet goed, dat is niet goed.... mag ik nog even voor mezelf bepalen of ik vlees eet of niet!!!

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:00

owja..vergeet ik erbij te zetten

sommige mensen kunnen ook niet begrijpen dat je als vegatarier wel eieren eet, dan zeggen ze dat dat dan ook zielig is omdat er dan geen kip meer uit kan komen.
erg onligisch want de meeste eieren zijn niet eens bevrucht (wat erg raar blijkt te zijn in hun ogen) maar denken ze nou echt dat er bij die legbatterijen vrolijk een haan in die kleine hokjes zit die af en toe de kippen bespringt zodat ze eieren kunnen leggen? Frusty beetje logisch nadenken mensen...en is er niet dat ene gezegde (?) van een kip moet zijn ei kwijt (ofzoiets Tong uitsteken )

sommige mensen...

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:14

uuhh blijkbaar denken ze dat wel! Haha!

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:43

e_l_m_o schreef:
uuhh blijkbaar denken ze dat wel! Haha!

Ze denken maar, toch?

ps ik ben ook vanaf me 4de vegatarisch, door een juf die zei dat vlees van dieren gemaakt werd Haha!

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:53

Ik ben sinds mijn 11e ofzo vegetarier. Uit principes. Het was rond de tijd van de BSE en ik zag al die zielige koeien en wilde geen vlees meer eten. Ik krijg ook vaak allerlei opmerkingen van mensen die wel vlees eten.
Ik ben eigenlijk niet zozeer tegen het eten van vlees maar net zoals elise en jippie voornamelijk tegen de manier van houden, verzorgen en behandelen van de dieren. Heb ook nog een tijd wel vis gegeten maar toen ik hoorde dat die ook lang niet allemaal een natuurlijk leven hadden gehad, ben ik daar sinds ongeveer 4 jaar ook mee gestopt. En nu moet ik er niet meer aan denken om vis of vlees te eten. Ik vond het altijd erg lekker hoor, maar nu zou ik er denk ik niet eens meer van kunnen genieten. Ik vind het prima zo zonder vlees, en ben dus ook niet van plan het ooit nog te gaan eten.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:14

ik ben geen vegetariër. Het is gewoon de natuur dat wij vlees eten. Iedereen eet elkaar, dieren onderling eten elkaar ook. Wel eet ik bij voorkeur scharrelvlees, maar ik laat geen kipnuggets staan ofzo.

[o]

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:33

hee! volgens mij weten een heleboel vleeseters het verschil niet tussen een vegetariër en een veganist! een vegetariër eet geen vlees (en vis), een veganist eet, draagt en gebruikt geen dierlijke producten!
ik ben zelf niet vegetariër, mijn vriend is het wel, maar ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. op een of andere manier sla ik altijd mannen aan de haak die geen vlees eten (michiel is de derde al...) Haha!
en als hij quorn eet, eet ik mee, superlekker en ook nog goed voor je cholestorol Haha! . en 1 x per week vis eten kan een hele goede remedie zijn als je die stoffen en vitaminen per sé nodig hebt!!

Faber quisque fortunae suae

luv_lot

Berichten: 453
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:38

gouda schreef:
als je en geen vlees eet en geen leren schoenen draagt enzo dan ben je toch een veganist en geen vegetarier? dus ben je volgens mijn wel een echte vegetarier

ik dacht altijd dat een veganist iemand is die geen producten van dieren eet dus geen melk en kaas! ik ben zelf ook al een jaartje vegetariër!
en ik eet ook geen kroepoek...maar als vegetariër mag je toch wel leren schoenen dragen? Verward ik dacht dat het daarbij alleen om het eten ging Scheve mond

Heb een eigen forum, is nog rustig, interesse?:
http://lima.messageboard.nl/5566


Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:40

verootjoo schreef:
ik ben geen vegetariër. Het is gewoon de natuur dat wij vlees eten. Iedereen eet elkaar, dieren onderling eten elkaar ook. Wel eet ik bij voorkeur scharrelvlees, maar ik laat geen kipnuggets staan ofzo.



Oh ja ik ben michiel (van alet) en niet aangemeld bij bokt vandaar deze manier.
He das handig als ik binnenkort in de supermarkt paarderookvlees zie liggen laat ik het ook liggen. ik heb namelijk ook liever scharrelvlees! vandaar dat ik die verzorgpony van jou binnenkort wel even ga vangen en roosteren op een vuurtje van gesprokkeld hout net als vroeger lekker puur natuur. Haha! poedersuiker dat ik vegetarisch ben dipje is dat ik had net zo'n zin in een sappige fjord.

Faber quisque fortunae suae

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:41

poedersuiker banketstaaf paasei prutsmuts

Faber quisque fortunae suae

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:42

sorry, ik moest even de censuur van de scheldwoorden bekijken! wat grappig!!! banketstaaf paasei

Faber quisque fortunae suae

luv_lot

Berichten: 453
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:49

je kan ook gewoon even op voorbeeld klikken!

Heb een eigen forum, is nog rustig, interesse?:
http://lima.messageboard.nl/5566

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:17

LilAngel schreef:
tja... onze voorouders aten ook vlees... die slachtten ook koeien. Het is gewoon natuurlijk ik ga dus geen vlees laten staan. Honden en katten eten het ook, die ga je toch ook niet vegetarieer laten worden?


ja,maar onze voorouders hadden geen legbatterijen,geen krappe hokken waar die beesten hun reet niet in kunnen keren en worden nietmet zen alle op een hoop gegooit.

En ja,ik ben ook vergetarier.Nu bijna een jaartje of 5.
Mede omdat ik het gewoon zielig vind voor de dieren.Die vleesvervangers zijn net zo lekker....Haha!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:26

het leuke van het verhaal is, dat we geen vlees nodig hebben,
zolang je gevarieerd, gezond eet , is vlees helemaal niet nodig in je dieet, je kunt heel goed zonder toe
kijk ik ben geen vega, ik kan vlees niet laten staan veel te lekker.
maar de reden om wel vlees te blijven eten omdat je lichaam niet zonder kan , das onzin je kan namelijk wel zonder
maar vega zijn , waarom niet , als je je daar goed bij voelt, go for it, toch?


ik heb een collegaatje van me nog meer vega gekregen als ze al was, ze drinkt nu geen melk meer omdat ik haar verteld heb hoe dat proces is doormiddel van de stelling , melk zaaien is bloed oogsten

ik ben wel pro biologisch vlees, beestjes die lekker de ruimte hebben gehad om te scharrelen, varkens die de neus in echte aarde hebben kunnen steken, al die bio industrie mag van ook afgeschaft worden, maar dan zal wel de halve bevolking over moeten stappen op eco vlees, zolang er vraag is naar goedkoop vlees zal de bio industrie bestaan, das de enige manier om zo goedkoop vlees te produceren

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

LilAngel
Berichten: 222
Geregistreerd: 29-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:40

tja of je vlees nodig hebt... ik vind van wel... en er zijn ook mensen die vegetarieer waren maar er mee zijn gestopt omdat ze merkten dat ze sneller moe werden ed.
trouwens, hoe doen jullie het met jullie huisdieren dan, alsje honden/katten of zo hebt? geven jullie die ook vleesvervangers??? of een bakje sla????

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:49

Dat je het nodig hebt is echt de grootste onzin die er is!
Verder ben ik het helemaal met Elise eens, staat er super omschreven. Als het niet zo zou gaan als nu, zou ik er ook niet moeilijk over doen een stukje vlees te eten. Maar op de manier van tegenwoordig wel. En dat is MIJN keus, die doe ik niet, zoals andere al zeiden, voor een ander maar helemaal omdat ik mezelf daar prettiger bij voel. Wat andere daar van vinden of denken is hun zaak.
Net als dat andere wel vlees eten, daar zeur ik ook niet over.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 08:30

luv-lot vegtarier zijn gaat volgens mij ook alleen maar om het eten misschien toch maar even de dikke van dale op na slaan.

ik ben een groot dierenliefhebber maar weeg erg onder mn gewicht (1.85 lang en schommel tussen de 55 en 56 kg qua gewicht) nu wil ik al heel lang vegetarisch gaan eten maar vraag me af (misschien stomme vraag maar je) VAL JE NIET AF VAN AL DIE TAUGE EN TOFU ENZO???. ik vind die gerechten heel lekker maar ben bang als ik overschakel ik helemaal een skelet word. hoe zijn jullie vegetarier geworden? onder begeleiding van een dietist die tips geeft over wat je in ieder geval moet eten om geen vitamines tekort te komen enzo. of hebben jullie dat uit boeken ofzo.