galoperen... wat een ramp!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

galoperen... wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 16:25

Mijn merrie.. waarschijnlijk draver geweest.. heeft moeite met het galoperen.
Als het haar dan toch lukt om in de galop te komen scheurt ze plat door de bochten.
Hierbij glipt ze soms onderuit.
Daarbij heeft ze een slappe achterhand.
Ze springt wel makkelijk aan maar valt er voor ze de hoeken door is weer uit.
Ik merk nu dat ze er moeite mee heeft als ik achterover ga zitten tijdens het draven.
Een nette galop zit er dus niet in.

en dan nog iets... ze loopt aan de teugel maar naar mijn gevoel loopt ze te diep aan de teugel..
hoe verhelp je dit?
Ze begint ongeloofelijk te protesteren als ik de teugels iets korter neem.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 16:39

5 mensen gekeken maar niemand heeft zo'n probleem????

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:45

tja een draver hé (ok niet alle dravers zijn zo) galop zal je rustig moeten oefenen en veel over nieuw aanspringen, kleine stukjes galloperen dus. Je kan ook oefeningen doen om de achterhand sterker te maken, zodat het al makkelijker voor het paard zelf wordt om te galloperen en ik weet niet of je met hem/haar buiten kan rijden. Maar daar lekker een stuk rechtuit galloperen i.p.v gelijk in de bak met al die bochten.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 16:57

ja op buitenritten galopeert ze perfect.
Ze heeft ook een periode gehad dat ik geen probleem met haar had en deed ze netjjes een dressuurgalopje.
misschien had ik dit erbiji moeten zeggen.
Ze is nu 7 jaar, ik heb haar 5jaar

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:00

sinds wanneer heeft ze problemen met de galop? en weet je misschien ook hoe het gekomen is dat het nu slechter gaat dan eerst?

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 17:02

toen ik haar kocht kon ze moeilijk galoperen...
2 jaar geleden heb ik een half jaar op een manege gestaan waardoor ik goed kon oefenen in een grote bak.
Toen deed ze het netjes.
Toen ik weer op de oude boerderij kwam was het weer over.
dus nu weer anderhalf jaar.

Zorra

Berichten: 34
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Kamerik / Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:03

Wat betreft dat galopperen... een pony op de manege waar ik rij heeft dat ook, is ook een draver. Ze is al een behoorlijke tijd op de manege maar dat onhandige galopperen zeg maar is HAAR in ieder geval niet echt af te leren. Heb ik nie echt tips voor eigenlijk... Vaker kleine stukjes aangalopperen helpt in ieder geval wel tijdelijk..

Dat tweede vanehh zeg maar onder de teugel lopen, ken ik ook van een paard. Hij houdt er nogal van om flink door te lopen en probeert dan het bit vast te houden en gaat met zn hoofd naar beneden lopen. (onervaren ruiters zien niet dat hij teveel buigt en denken JEEJ hij loopt aan de teugel Verward ) Als je hem probeert op te pakken gaat hij inderdaad ook protesteren. Wat bij hem het beste helpt (hoewel ik er zelf nog wel wat moeite mee heb, maar volgens mn instructice werkt het..) is om als hij de teugels vastpakt, goed aan te drijven maar hoeveel je aandrijft met je handen weer op te vangen, zodat hij zn hoofd wel meer omhoog MOET doen door de druk op je kuit maar het niet harder kunnen gaan lopen.
Klinkt een beetje tegenstijdig maar bij hem werkt het!

Succes ermee!
Marije

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 17:09

zo ben ik nu ook met haar bezig.. ik denk dadt ik dat maar door ga oefenen

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:11

Marilyn is dan wel geen draver, maar sjeest ook door de bochten.
Wat ik doe, is niet op de hoefslag gaan rijden, maar op een kleine volte.
Hier kan ze niet sjezen en hoe kleiner je hem maakt, hoe langzamer ze wel moet.

Buitenteugel er goed aan, maar niet trekken.
Soms vallen ze dan terug in draf, maar dat is gewoon kijken naar hoeveel been, hoeveel teugel om het zo maar ff te zeggen.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:02

Ik denk dat jouw draver gewoon nog niet de spieren heeft voor een rustige, beheerste galop! Het helpt om idd korte stukjes te galopperen, en veel overgangen te rijden. Voor het te diep lopen: goed je been eraan houden en proberen het paard met je hand een beetje hoger in te stellen. Doe dit wel voorzichtig, het paard denkt waarschijnlijk dat ze hartstikke braaf is omdat ze naar beneden loopt.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 20:16

als ik de reactie's zo bekijk ben ik met het minder diep lopen goed bezig.
ik rijd haar goed voorwaats en werk haar met m'n handen iets omhoog.
en met het galoperen ben ik ook steeds aan het oefenen dus ik denk dat ik gewoon wat mee geduld moet hebben.
en word het nog zwaarder voor haar als ik probeer te galoperen met een elastiek?

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:54

misschien kun je JamieD even pb!zij had ook een dravertje die ook een beetje deze klachten had maar die heeft ze nu ook prima op gelost!!Je kunt het altijd even proberen!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:58

Probeer het anders eerst een tijdje alleen aan de longe. Zo kan ze de spieren die ze voor de galop nodig heeft rustig opbouwen. Elastiek is (in een wat later stadium) aan de longe wel een goed plan. Ook balkjes draven is goed om de achterhand wat bespierder te krijgen.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 21:36

Wind schreef:
Probeer het anders eerst een tijdje alleen aan de longe. Zo kan ze de spieren die ze voor de galop nodig heeft rustig opbouwen. Elastiek is (in een wat later stadium) aan de longe wel een goed plan. Ook balkjes draven is goed om de achterhand wat bespierder te krijgen.


we zetten haar wel eens aan de longe met iemand erop.. dit doet ze perfect.
Na een tijdje heb je dan geen longe meer nodig en galopeerd ze zo ook een mooie volte.
Ik denk dat we gewoon moeten volhouden.
Maar ik weet nu in ieder geval dat we goed bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:42

waarom longeer je haar niet aan de Pessoa?

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 22:13

is misschien wel een idee!
ik zal eens rondkijken waar ze die dingen voor een normale prijs verkopen...
bij divoza zijn ze 49,96 euro . is dit een normale prijs?
Ik werk normaal nooit met zulke hulpjes.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:35

volgens een vriendin van me kun je die dingen ook redelijk makkelijk zelf in elkaar knopen. Gewoon plaatjes bekijken in boeken en een lang touw kopen Haha! Ik zou er zelf gewoon een kopen, maar dat terzijde Bloos

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:40

Dat met die galop heb ik met Ofir ook. In de hoek valt hij in galop, maar bij de volgende hoek gaat ie ook alweer in draf over. Bij hem is het probleem dat hij zo ruim loopt, dat hij gewoon de ruimte niet heeft die hij nodig heeft. Ik ga nu eerst op grotere stukken galopperen, om daarna te oefenen in het tempo. Als je eenmaal rustig kan galopperen, en ook in een rustige galop aan kan springen, kan je het in een bak proberen.
Dat diep lopen heeft Ilse ook met Racer, misschien kan je haar eens
pb-en

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:05

Wind schreef:
volgens een vriendin van me kun je die dingen ook redelijk makkelijk zelf in elkaar knopen. Gewoon plaatjes bekijken in boeken en een lang touw kopen Haha! Ik zou er zelf gewoon een kopen, maar dat terzijde Bloos

Zou kunnen maar dan moet je wel een voorbeeld hebben, het zijn idd wat touwen, en idd 50 euro is een goede prijs, je kan je paard dan beter over de rug trainen en doordat de achterhand ook wordt meegetraint( Zit een touw om zn kont) doet die ook aktief mee, ik heb mn paard er erg fijn mee kunnen trainen, galoperen was bij mij ook een ramp doordat ie uitelkaar viel.

Hij zal wel flink gaan bokken, maar niks van aan trekken!

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:50

Mijn verzorgpaard kan niet echt geloperen
het duurt heel lang voordat ze in galop zit en in de bocht moet ze uit galop valllen anders gaan we onderuit. Ze neemt veel tegroten passen hoewel we niet snel voor uitgaan, voelt heel raar ze heeft gewoon geen evenwicht. Ze moet gewoon opnieuw leren galoperen hoop dat het mij lukt om het haar teleren maar ik zeg je het is niet makkelijk

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 12:13

dat het niet makkelijk is ben ik wel achter na 5 jaar Tessake Haha!

En ik zal even een oproep plaatsen bij [EA] of niemand 2e hands zo'n pessoa heeft.
En ik zal nog even naar paardenwinkels hier in de buurt... voor ik naar Divoza vlieg.
Ben toch zo'n figuur die eerst prijzen gaat vergelijken... moet het ook maar van m'n uitkeringkje hebben met 2 pony's. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:36

haha ik herken dat wel dat prijsen vergelijken, ja soms moet je wel he, ik zou er een bij een plaatselijke winkel halen, bij Divoza heb je nl verzendkosten!
Ik denk dat het moelijk wordt zo'n ding tweedehands te kopen, heb je al op marktplaats gekeken?
Zo'n ding verkoop je meestal niet, ze zijn gewoon harstikke goed en handig.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 15:30

ik heb al een advertentie op bokt gezet en zal nog even zoeken op marktplaats.

Ik ga er maar niet 1 zelf maken... zoveel kennis heb ik niet van hulp teugels en dergelijken dus ben ik veel te bang dat ik em totaal verkeerd maak Lachen

dus als ik deze week geen reacite's krijg ga ik gewoon ff naar de ruitershop hier in de buurt.

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:57

ik heb een verzorgpaard, waar ik ook op rijd, maar die heeft een beetje hetzelfde probleem.. Ik krijg haar wel makkelijk in de galop, maar dan scheurt ze ook de bak door en ik ben best bang dat ze nog een keer op haar bek gaat. Ik rij in een buitenbak dus het kan er modderig zijn (drainage wekt niet goed) en dan vin ik het soms egt gewoon eng... maar een oplossing zou ik nie weten voor jou probleem, sorry maar toch suc6 OK dan!

SpeedyValuta
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:26

ik zou veel overgangen rijden, op de volte. tempobeheersing is de beste manier om een gecontroleerde galop te trainen.