Passend engels zadel voor brede quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Passend engels zadel voor brede quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 16:11

Hallo mede westernruiters,
hebben diegenen onder jullie die hunter starten ook zo'n moeite gehad om een zadel te vinden dat pastte?
Mijn merrie is dermate breed met een lage shoft dat ik tot op heden nog niet echt een passend zadel heb kunnen vinden. Ik rij nu met een 5e hands passier maar mijn eigen kont zit er niet lekker in. (dikke kont, zeg t maar gewoon Haha! )
Zelfs zadels van fjorden/haflingers bij mij op stal passen in de verste verte niet!
Hoe hebben jullie dat opgelost?
thanks!
ciska

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:26

Ik ben geen westernruiter, maar heb zelf een Daaleman zadel, deze zadels worden helemaal op maat gemaakt voor je paard en jezelf, er zijn zelfs 19 inch zadels te krijgen, meer info vind je via www.daaleman.nl Lachen

Gillian


mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:41

Ik had er geen moeite mee gebruik meestal de springzadel van me vriend een kieffer en die zit als een huis heel veel mensen zeggen dat. een john canvas (jc) pas ook wel vaak je moet wel een 18" hebben geen 17,5" dat is meer voor kinder konten veel succes met zoeken!
gr. Marjolein

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:50

Ik denk dat een jc zadel niet breed genoeg zal zijn , ik zou ens kijken voor een KN zadel of eente op maat laten maken bv hulsebosch ofzo.
Veel succes..

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:58

Hoi, een standaard zadel zal niet breed genoeg zijn voor je paard. Mijn am. appie is opgemeten en heeft zelf maat 34. Overigens is dit zeker niet een weinig voorkomende maat, tegenwoordig heeft elk doorsnee paard al maat 33/34. Het probleem is alleen dat zadels nog niet breder gemaakt worden maar nog in de jaren 70 zijn blijven hangen. Over het algemeen is de breedste maat maat 32. Mijn kieffer heb ik daarom door van triest uit meppel laten verbreden en inmiddels verdenk ik pride ervan dat hij al weer breder is geworden. Een 'doorsnee' zadelmaker mag/kan een zadel niet verbreden en zal hooguit de vulling wat aanpassen maar let op, dan is het zadel nog niet echt verbreed!! Er zijn gelukkig wel steeds meer merken die ook in maat 34 leverbaar zijn maar daar moet je dan net lekker in zitten. En omdat ik waarschijnlijk zelfs nog breder nodig heb dan dat wordt het voor mij weer nog lastiger. Merken die maat 34 kunnen leveren zijn:
www.equestor.nl
www.thorowgood.nl
bij divoza: prestige top dressage ( dressuurzadel)
Van deze zadels weet ik het zeker, van de overige zadels niet. Ook de breedtste boom van wintec is maar 32, maar zo'n beugel is wel makkelijk te verbreden.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:09

Misschien kun je ook eens informeren naar een FRYSO zadel.

Die zijn ontwikkelt voor de bredere friese paarden. Misschien zit er wat voor je QH bij.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:15

Been there, done that, ook fryso kan niet breder leveren dan maat 32. Overigens komen deze 'handgemaakte' zadels gewoon kant en klaar uit engeland en worden er hier hooguit nog wat pietluttige dingen aan gedaan.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:14

tip: bel eeens een zadelmaker op. bijv Van Triest in meppel. hij kan een zadel voor je zoeken en op maat maken. ik heb ook een paardje gehad met 34 heeft ie ook op maat gemaakt dus je zou het kunnen proberen...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:05

cornelie schreef:
bij divoza: prestige top dressage ( dressuurzadel)
Van deze zadels weet ik het zeker, van de overige zadels niet. Ook de breedtste boom van wintec is maar 32, maar zo'n beugel is wel makkelijk te verbreden.


Een wintec mag dus niet het moet een leren zadel zijn het liefst een springzadel.
Of een veelzijdigheid richting springen

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:33

Daaleman komt passen met kale zadelbomen en kan ze evt. verbreden, Courbette/Lemetex kan nu ook bredere zadels (33/34 cm) leveren, meer info via www.courbette.com Lachen

Gillian

DubbelFun

Berichten: 88631
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:43

AQHA-rule book:
Citaat:
(e) Saddles must be black and/or brown leather of traditional
hunting or forward seat type, knee insert on the skirt is optional.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:01

Duitsland is al wat verder en een miepie daar (heb ik al wat van gekocht) kan vzh zadels leveren t/m maat 36. Leuke zadels voor leuke prijzen.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 11:41

Hallo allemaal, bedankt voor alle tips.
Het is niet de bedoeling dat ik voor 1400 euro een zadel ga laten aanmeten bij hulsebos of daaleman. Ik wil m voor de 'heb' erbij. Ik ben een reining ruiter die voor de fun ook eens hunter wil starten en af en toe een sprongetje wil maken zonder tegen mn knop te butsen. Heb vroeger een Kieffer gehad maar die paste ook niet. Kun je elke Kieffer laten verbreden dan? en waar moet je dan zijn?
Cornelie heb je het adres van dat duiste mieppie voor me?
Het hoeft geen superdeluxe zadel te zijn als het maar past en graag een normale prijs, deze hobby kost al genoeg geld... maar dat hoef ik niemand uit te leggen denk ik, hahaha. Haha!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:05

Nou, persoonlijk vind ik dat dat duitse miepie verdraaid leuke zadels heeft voor leuk geld. Kosten rond de 330,- en verzenden kost 20,50. Ik ga miepie even zoeken.
Elke kieffer kan verbreed worden, er komt dan een extra beugeltje in omdat het smeltpunt vrij laag is, dus terugvormen is dan niet meer mogelijk. Verbreden kost wel zo'n 100 euro en een gebruikte kieffer is ook rond de 400,- of meer.
Miepie:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=22180

kamerbreedte t/m 36 maar zit is max 17,5 inch, kweetniet of dat een probleem is?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:58

Tot welke kamerbreedte gaat de Stübben dan? Dit zijn vaak ook vrij makkelijke zadels.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:03

32

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 15:16

Thanks cornelie, zal eens informeren bij ze!
groetjes
ciska

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:37

Wij hebben een welsh cob en die had eerst ook een JC zadel. Onze Cob is ook behoorlijk breed.. en dat is zacht uitgedrukt Clown Maar een westernzadel ligt toch echt het fijnst op haar.. maar aan deze opmerking heb je niet veel. JC heeft in ieder geval fijne zadels Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers