toxid-shock syndrome (tampons)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

toxid-shock syndrome (tampons)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 13:55

Ik had gisteren een documantaire gezien op discoverychannel.

Aangezien er hier al veel topics zijn geweest over tampons en over het hoe lang inlaten van een tampon enz enz... wil ik even een paar dingen kwijt.

In America was eerst een hele tijd geleden een nieuw soort tampon op de markt gekomen. Deze tamponsoort werd beschreven als superabsorberend.
Ongeveer 20% van de vrouwen over een aantal staten van America gebruikten voortaan dat merk.

Wat er vooraf ging:
Veel vrouwen werden ziek, het begon met een onschuldig griepje. Tot ze opeens flauwvielen en moeite kregen met ademhaling. Ook functioneerder de organen niet meer goed (er was ook nog wat met de (slag)aders aan de hand). Uiteindelijk konden die vrouwen in coma belanden als er niet snel genoeg behandeld werd.

Wat er gebeurde:
Steeds meer vrouwen kwamen met een 'diagnosis unkown' in het ziekenhuis terrecht. De dokters stonden toen voor een raadsel.
Een overkoepelende organisatie en een groot aantal dokters besloten om uit te zoeken wat er aan de hand was.

Ze hielden een enquete. De enige overeenkomst bij die vrouwen was dat ze een tampon gebruikten.

Ze lieten de tampons onderzoeken, na veel beraad en na nog heel veel andere dingen onderzocht te hebben (lang verhaal, geen zin om op te schrijven) bleek dus dat 75% van die 20% ziek was geworden van die tampons.

Dat merk werd meteen uit de winkel gehaald. Het aantal zieken en doden daalde. Ook werd er het een en ander anders samengesteld bij tampons.

Conclusie:
Omdat die tampons super absorberend zijn was dat DE ultieme broedplaats voor bacterien. Ontzettend veel vrouwen werden dus met het Toxid-shock-Syndorme geinfecteerd en enkele hadden de dood gevonden. (in het begin was het sterftegetal 7, daarna weet ik het niet).

Omdat de tampons nu wat anders samengesteld zijn en de ziekte inmiddels bij veel artsen bekend zijn kan er sneller worden gehandeld als iemand die ziekte krijgt.

Maar nog steeds krijgen in Engeland gemiddeld 40 mensen per jaar, en in de US gemiddeld 100 mensen per jaar het Toxid-Shock-Syndrome, waarvan er (nogsteeds) enkele sterven.

Dat is waarom de tampon maximaal 4 tot 6 uur ingehouden mag worden. Omdat het anders een broedplaats wordt voor bacterien.



( Scheve mond


petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:59

Dat is een van de redenen waarom ik nooit tampons gebruik maar altijd een goede always.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:04

jeps, ikke ook *LOL*

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 14:04

ik wist niet dat je daardoor die ziekte kon krijgen dus ik hield tampons ook wel es langer in.
Nu niet meer....

Maandverband werkt bij mij niet... lijkt wel of ik dan 10x zo erg ongesteld ben en ik voel me er ook heel vies door. 's nachts gebruik ik wel maandverband.
Laatst bijgewerkt door mirkip op 03-12-03 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:04

petraaken"]
Dat is een van de redenen waarom ik nooit tampons gebruik maar altijd een goede always.
[/quote]
OK dan! My thoughts exactly!

[quote="Suleika schreef:
Maandverband werkt bij mij niet... lijkt wel of ik dan 10x zo erg ongesteld ben en ik voel me er ook heel vies door.

Voordeel vind ik wel dat je weet hoe erg het is. Is met een tampon altijd weer een verassing als je dat ding verwisselt. En vies? Dat maandverband van tegenwoordig is uitstekend, je ziet het niet, je voelt het niet... Heb wel nare ervaringen met tampons. Hoop gepruts en erg "auw"... Scheve mond

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:16

Als het auw is, doe je toch iets verkeerd denk ik.
Ik zweer bij een tampon,ik vind maandverband namelijk altijd zo'n 'vies' gevoel geven bij mijzelf.
Ik voel me met een tampon altijd veel schoner.
Alleen snachts draag ik een maandverband.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:45

Gebruik ook altijd een tampon, laat em idd nooit zolang zitten, maar maandverband vind ik echt helemaal niks..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:48

Toxid-shock-Syndorme is de naam van een epedimie, die al sla je me dood, een hele lange tijd geleden in de vs is geweest, een tijd terug was er een documantaire op tv van het Toxid-shock-Syndorme.
Was best intressant om naar te kijken, alleen asociaal veel mensen werden slachtoffer in 1 keer, dat was wel vaag!

gewoon geen onderschrift :D

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:56

Er staat ook een waarschuwing voor in de bijsluiter die bij elk pakje tampons zit. (ob e.d.) Daar kun je het ook in lezen..

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 15:15

ja inderdaad. Maar omdat er eerst een topic over was (weet zo niet meer welke) en mensen dachten dat het allemaal wel mee zou vallen. Dacht ik van... nou laat ik deze eens plaatsen.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:31

lang leven de inlegkruisjes en het maandverband Haha! .. ik kan niet tegen tampons Tong uitsteken

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:11

voor mij geen tampons hoor. Ik krijg er steeds een blaasontsteking van Verward lang leven always OK dan!

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:11

Ik vind tampons ook niet echt lekker zitten, ik heb liever maandverband, alleen onhandig met die strings tegenwoordig!! Maar daar hebebn ze de vrouwenboxershort weer voor uitgevonden Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:17

Haha de eerste dagen doe ik meestal een maandverband, en idd een boxershortje Haha!
En aan t eind niet meer, maar ik vind maandverband echt verschrikkelijk zitten dat wel.

Ook lekker detail dat vroeger de vrouwen alles gewoon lieten lopen Haha!
Ook geen ondergoed enzow :S

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:18

Suleika schreef:
In America was eerst een hele tijd geleden een nieuw soort tampon op de markt gekomen. Deze tamponsoort werd beschreven als superabsorberend.


En de fabrikant daarvan was ...Tampax! Bloos!

Kerstmuts


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 16:36

Guinevere"]
[quote="Suleika schreef:
In America was eerst een hele tijd geleden een nieuw soort tampon op de markt gekomen. Deze tamponsoort werd beschreven als superabsorberend.


En de fabrikant daarvan was ...Tampax! Bloos!
[/quote]


oh echt! dat wist ik niet. werd geloof ik niet genoemd in de documentaire!!!
(tampax verkopen ze btw nogsteeds bij de kruidvat).

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:36

Ik weet van de ziekte af, maar toch ben ik zo stom om met tampon in te slapen. Bij mij wordt het altijd zo'n zooitje met maandverband. Maar misschien moet ik toch maar maandverband gebruiken 's nachts, moet ik gewoon wat onderbroeken kopen, want met srings werkt bij mij echt niet.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:26

Ik verwissel standaard na elke 4 uur, soms vaker. Ook 's nacht gebruik ik tampons, wordt helemaal kriebelig bij de gedachte alleen al aan maandverband. Ik loop gewoon midden in de nacht even naar toilet en weer terug, opgelost. Is standaard, wordt vanzelf wakker (nou ja, wakker is een groot woord).

Maandverband zal ik zolang het geen bittere noodzaak is never nooit meer geruiken. Voel me ook erg vies en op de een of andere manier beperkt. Paardrijden wordt er ook een stuk minder leuk van in die tijd, het idee dat ik in mijn eigen bloed zit veroorzaakt kippenvel.

Ik ken ook wel mensen die het wel WILLEN gebruiken, maar het niet MOGEN gebruiken van de huisarts, een allergie ofzoiets

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:28

Volgens de bijsluiter kun je er gewoon mee slapen hoor.. Als je hem daarna maar gelijk verwijderd.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:31

Robyn schreef:
Volgens de bijsluiter kun je er gewoon mee slapen hoor.. Als je hem daarna maar gelijk verwijderd.


Ja, klopt. Volgens mij bijsluiter ook. Daar staat ook in: maximaal 8 uur. En niet gebruiken als je niet ongesteld bent.
Tsja, dat lijkt me logisch. Waarom een tampon als je niet ongesteld bent? (okay, als je het binnen een paar uur kan worden, dan kan ik het me indenken, maar anders?)

Het is nou eenmaal al routine bij mij en ach, warom veranderen? Vind het wel zo fris...

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:40

Het is overigens Toxic-shock syndrome, niet toxid, afgekort TSS.

Nulla tenaci invia est via

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:44

Suleika"]
[quote="Guinevere"][quote="Suleika schreef:
In America was eerst een hele tijd geleden een nieuw soort tampon op de markt gekomen. Deze tamponsoort werd beschreven als superabsorberend.


En de fabrikant daarvan was ...Tampax! Bloos!
[/quote]


oh echt! dat wist ik niet. werd geloof ik niet genoemd in de documentaire!!!
(tampax verkopen ze btw nogsteeds bij de kruidvat).
[/quote]

Nee, het werd inderdaad niet genoemd, maar ik was nieuwsgierig. Knipoog

Over het gebruik van Tampax hoef je je geen zorgen te maken.

Tampax wordt geproduceerd door Procter & Gamble. Zij lanceerden in de tijd van de TSS epidemie de Rely. Deze kon wel 20x zijn eigen gewicht absorberen en zorgde daardoor voor de nodige problemen. Zo namen ze soms zo veel vloeistof op, dat ze door een dokter verwijderd moesten worden! Bloos!

De Rely is uiteindelijk uit de handel gehaald. Tampax kan je dan ook gewoon veilig gebruiken, al moet je ze natuurlijk niet te lang in laten zitten.

Voor meer info: De Rely & de TSS epidemie

Kerstmuts

AnnemiekvM

Berichten: 8244
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:41

Nou, ik ben blij dat tampons bestaan hoor! Maar lees wel eerst de bijsluiter! Daar wordt gewaarschuwd over TSS.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:46

Jady schreef:
Als het auw is, doe je toch iets verkeerd denk ik.
Ik zweer bij een tampon,ik vind maandverband namelijk altijd zo'n 'vies' gevoel geven bij mijzelf.
Ik voel me met een tampon altijd veel schoner.
Alleen snachts draag ik een maandverband.


Ik ook OK dan!

Toos paardloos

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:31

ik gebruik overdag en snacht tampons.
heb een hekel aan maandverband Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Britta31, chinnie, eva1969, hagelslag, Kabayo, nano, Roosch, Rooss_24, Traiectum, WendyShet, xPearl, xRooss en 151 bezoekers