wat is nou eigenlijk het doel van longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-01 03:06

Ik weet dat eigenlijk niet echt.Ik deed het wel eens bij me vorige vzponytje maar dat was puur alleen dat ik geen tijd had om te rijden en ze toch even moest lopen.
Is dat nou ook het doel of hoe zit dat???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 08:49

Longeren kun je met verschillende doelen:
1. Beweging geven
2. Trainen op souplesse
3. Trainen op gehoorzaamheid
4. Trainen op conditie

Ad 1.
Touw eraan en rondslingeren maar. Dan gaat het er echt alleen maar om dat het paard wat loopt. Ik doe dat met Milena bv als ze al de hele dag in het land heeft gestaan (dus bewogen heeft) en ik geen zin heb om te rijden of als ze "vrij" heeft. Ik zet dan niet bij oid.

Ad 2.
Bijzetje, touwtjes of slof eraan, en gymnastiseren die handel. Ik begin altijd eerst zonder bijzet, als rustige warming up. Daarna gaat de bijzet (ik gebruik meestal m'n slofteugel) eraan, en dan wordt het werken geblazen. Grote circels, kleine circels, pasje wijken, achterhand laten draaien etc.
Ik eindig ook altijd zonder bijzets, als cooling down.

Ad 3.
Kan prima gecombineerd worden met 2. Ik maak dan heel veel overgangen, en doe ook "the seven games" van Pat Parelli, grondwerk-oefeningen. Dus behalve netjes in walk-jog-lope (stap-draf-galop) ook bv blijven staan als ik het zeg, komen als ik roep, met touw een voorbeen optillen etc.

Ad 4.
Intervaltraining aan de longeerlijn. Dit kun je echt het beste doen in overleg met iemand die daar echt verstand van heeft, omdat dan je verhouding tussen de gangen heel belangrijk wordt. Dus bijvoorbeeld 5 minuten stappen, 10 minuten draven, 5 minuten galopperen, 5 stap, 10 draf, 5 galop en dan lang stappen.
Zelf een beetje voorzichtig mee zijn, want het werken op een circel is intensiever dan je denkt en kan (KAN) schade veroorzaken aan je paard als je niet goed weet waar je mee bezig bent.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 10:49

het trainen en losmaken van een paard, maar ook conditie en gehoorzaamheid op de stem!!!

Ik sluit me volledig bij Sonja aan!!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 12:32

er is nog een reden waarom mensen longeren. Om de ergste frisheid ervan af te halen.

Ik longeer Barley eerst. Natuurlijk om ze gehoorzaam te maken en conditie op te bouwen.(die heeft ze genoeg) maar ook om haar een beetje moe te maken voordat ze bereden wordt.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 13:31

en natuurlijk bij het beleren van jonge paarden
aan de longeerlijn kunnen ze aan het zadel wennen
en als de ruiter er op zit kan de longeerlijn ook een goed hulpmiddel zijn omdat het paard de normale hulpen natuurlijk nog niet snapt

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 14:03

iik ben het helemaal met sonja eens maar ook met heike mijn vz paard is ook in de winter heel erg vervelend druk (debiel *LOL* ) maar goed ze heeft dan zoveel conditie is erg fris en gaat helemaal uit dr dak ze let niet eens op waar ze rent ze gaat schuin door de bochten zo hard gaat het Haha!
dan denk ik *PFF* blij dat ik er nu niet opzit ja echt waar ze doet dit ook als je er op zit *GRR* hoe meer je haar naar binnen trekt ze blijft door gaan haha..maf beest je kunt haar wel in de hoek stil zetten gaat ze schijn bewegingen maken links rechts naar achter naar voor Schijnheilig
maar goed in de winter gekd voor mij een kwartiertje longeren even het gekste er uit en dan opzadelen en er op *LOL*

jildert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 22:24

reactie op sonja:

Wat voor oefeningen doe je dan zoal met de seven games? ben zelf ook bezig maar heb geen conctrete oefentips zoals been optillen etc.!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 11:30

Interval training aan de longe lijkt me niet zo'n stak plan. Voltes in een goede galop zijn zeer zwaar voor de gewrichten.

Zelf vindt ik dat je enkel interfal kan doen tjdens een buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 11:51

Ik longeer eigenlijk vrijwel nooit meer, ga er liever opzitten om problemen op te lossen. Ik vind dat stukken makkelijker maar da's heel persoonlijk natuurlijk. Goed longeren is erg moeilijk namelijk.
Longeren lijkt minder belastend vanwege het achterwege blijven van een (storende?) ruiter, maar je moet niet vergeten dat het werk op de cirkel een behoorlijke belasting voor het pees- en bandapparaat is. Op zich geeft dat niet hoor, trouwens, een gezond paard moet daar tegen kunnen als je met beleid longeert.

Ik heb nergens zo'n hekel aan als aan mensen die hun frisse paarden (die dan net 23 uur op het hok hebben gestaan) "eens even lekker laten uitbokken aan de longe" door er eens goed achteraan te jagen. Daarmee vráág je om blessures. Bovendien zijn die paarden meestal niet fatsoenlijk te longeren, omdat ze zodra jij een stap achteruit doet ze gillend wegspurten. Net als met in de wei zetten: het zou niet de eerste keer zijn dat er iemand een klap tegen z'n hoofd krijgt op die manier.

Het is prima om een fris paard te longeren voor je erop gaat, voor ieders veiligheid, maar doe het dan een beetje met beleid. Bijzet eraan, en hij moet t.a.t. op jou letten en op je wachten. Laat hem netjes, rustig wegstappen (ik gebruik daar het engelse commando "walk on" voor trouwens) en laat hem niet wegspuiten. Eigen initiatief wordt niet gewaardeerd Haha! Op dezelfde manier moet hij weer op jou commando aandraven, etc. Geeft hij eens een bok tussendoor dan is dat op zich niet zo'n ramp, maar sta niet toe dat hij spetterend en knetterend door de baan scheurt. Slecht voor je paard, en slecht voor de bodem bovendien!

Je kunt trouwens heel makkelijk de longeersingel waar de bijzets aanzitten over je zadel vastmaken. Als je klaar bent met longeren haal je het hele zaakje eraf en ben je in no-time klaar om te rijden. Je kunt er tegelijkertijd je beugels mee vaststeken zodat die niet klapperend om je paard heen vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 16:56

Jildert:

*Stay (wachten)
*Achteruit lopen door jezelf groot te maken en met het leidtouw te wiebelen
*Met het leidtouw achter de kont van je paard om lopen, Stay, en pas komen als je roept. Het paard moet dan eerst van je wegkeren voor hij naar je toe kan komen.
*Schouderpartij laten wijken
*achterhand laten wijken

Eigenlijk leer je je paard dus gewoon wijken voor druk. Dus als jij ergens druk geeft, gaat het paard daarvoor weg tot de druk weg is. Dat de druk weg is, is dus eigenlijk een beloning. Zo leer je een paard heel makkelijk achterwaarts, wijken etc. waar je onder het zadel ook weer heel veel plezier van hebt.

Aanrader voor grondwerk: het boek "het paard als partner" van Elma Middel en Marike Coverdale.
Daarin worden ook specifiek de Seven Games uitgelegd.

En Kim,
Idd is werken op de volte heel belastend, daarom dus alleen doen met begeleiding van een kundig persoon. Maar interval aan de longe is mogelijk, zolang je maar goed weet waar je mee bezig bent, en goed kijkt en luistert naar het paard. Maar dat is met alles...

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 19:45

ik doe het alleen voor de beweging de rest is al opgenoemd