wel of niet trainen nadat de hoefsmid is geweest..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

wel of niet trainen nadat de hoefsmid is geweest..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 08:39

Rijden/ longeren jullie als de hoefsmid het paard opnieuw beslagen heeft? En waarom wel/niet?

groeten!


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:45

ligt eraan, als hij hetzelfde soort beslag heeft gekregen als hij al had, dan ga ik altijd een half uurtje op straat stappen om de nagels er goed vast in te krijgen.
Als er een ander soort beslag onder komt (van blote voeten op ijzers of andersom) dan moet een paard een poosje wennen en kan je hem beter 24 uur laten staan.

Vraag het anders aan de smid, het is zijn vak.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:51

ja hoor, nooit problemen mee.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 09:08

Het ligt er denk ik ook aan hoe de hoeven van je paard zijn. Als de voet erg onderuit gaat staan naarmate de hoeven langer worden, moet zo'n paard echt weer wennen als die weer recht op z'n voetjes staan. Jij gaat toch ook niet de avondvierdaagse lopen op nieuwe schoenen? Knipoog

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 09:48

Ik kan altijd weer direct aan de slag, maar dat komt omdat er niets veranderd wordt aan de stand van de hoeven. Het hangt er idd vanaf wat er bij jouw paard moet gebeuren. Overleg met de hoefsmid, lijkt me het beste.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:19

Ook gewoon zelf even aftasten.
Als er niks is veranderd en je hoefsmid komt netjes om de 10 weken zal je paard er niet anders door lopen. Bij mij is mijn paard van zijn ijzers afgegaan, het heeft 1,5 week geduurd voordat hij weer wat minder gevoelig liep. Nu nog af en toe loopt hij niet helemaal lekker, maar het gaat erg goed verder. Je merkt zelf wel of je paard anders loopt dan anders. Als dit zo is, laat hem dan lekker een dagje staan. Loopt ie normaal, gewoon lekker aan het werk.

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:15

Citaat:
netjes om de 10 weken


bij mij komt ie netjes om de 6 weken!!!!!
Als ik 10 weken zou wachten, zou er dus geen ijzer meer onder zitten en zo wel, dan zou hij er ver overheen gegroeid zijn!


Fjorjon
Berichten: 199
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:59

Je kunt gewoon rijden nadat de smid is geweest, zegt onze hoefsmid tenminste

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:07

Ik ga gelijk weer aan de slag als de smid geweest is.
Behalve als er iets aan het beslag veranderd is, dan doe ik even rustig aan.
Maar als Destiny beslagen is rijd of longeer ik gewoon diezelfde dag.
En als Roduque bekapt is,rijd of longeer ik ook gewoon.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:41

Mijn smid komt om de 8 weken mijn paard beslaan.
Dezelfde dag als hij opnieuw beslagen ging ga ik gewoon aan de arbeid met hem.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:34

Ik rij gewoon als de hoefsmed is geweest.
Kan me wel voorstellen dat als je paard opeens op ijzers staat of heel ander beslag krijgt, dat ie dan wel even moet wennen. Maar anders gewoon rijden.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:19

Ik rij nooit als de smid is geweest. Remy's hoeven kunnen zich dan nog een dag aanpassen aan de nagels / ijzers die erin en eronder zitten en dat is gewoon beter. Best kans dat de ijzers er anders afvallen, en dan krijg je ze minder gemakkelijk weer eronder...

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:33

Dit hangt gewoon erg van je paard af. Sommigen zijn heel gevoelig als ze net bij de hoefsmid zijn geweest anderen hebben er totaal geen last van. Ik zou dus gewoon kijken hoe je paard loopt en als hij gewoon normaal loopt kun je doorgaan met je training!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:02

Ja hoor, het zijn geen porseleinen poppetjes hoor kom op als jij nieuwe schoenen krijgt dan loop je toch ook erop of niet???!!

Ik vind het onzin of hij moet verkeerd gekapt zijn ofzo of iets medisch nee hoor onzin gewoon aan de bak hoor!!!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:34

Ik train gewoon door, tenzij ik merk dat hij zelf niet prettig loopt, en ga dan buiten rijden

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:11

Mijn vz paardje mag niet werken op de dag dat ze beslagen is, want ze heeft dan gewoon last van der voeten.
Maar als je paard er geen last van heb, kan dat best.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:22

Lielle schreef:
ja hoor, nooit problemen mee.


Me too! Haha!

Toos paardloos

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:39

Ik rij toch niet elke dag , dus meestal ben ik dan heel makkelijk en hou ik het rustig de dag dat de hoefsmid langs is geweest.

Ze staat nu ook overdag gewoon op de wei , dus beweging krijgt ze toch wel , maar als ik dan toch iets wil doen 's avonds dan doe ik iets weinig belastends waarbij ze zelf haar lopen kan regelen en zo weer even zichzelf kan uitbalanceren op haar "nieuwe" voetjes Haha!

Bvb even lekker wat door de bak laten zwerven , los longeren.
Of stapritje , stukje lekker naast de fiets banjeren... ze is al niet zo handig qua uitkijken hoe ze haar voeten neerzet , dus ik laat haar liever even een dagje wennen als er iets veranderd is. Zeker omdat ik toch maar een paar keer per week erop ga komt dat wel goed uit Lachen .

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:43

Wanneer je een goede hoefsmid hebt, kun je zó weer weg rijden met je paard. Wij hebben er nooit problemen mee in ieder geval (mijn man beslaat onze paarden zelf Lachen )

Extremely rare and Beyond Compare

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:56

ik rijd of longeer eigenlijk nooit mijn paard nadat mijn smid is geweest.
Bij mijn vorige smid niet omdat mijn paard standaard platgespoten werd Scheve mond en bij mijn huidige smid niet omdat ik zelf nogal stijf ben na ruim 2,5 uur mijn paard vast houden Schijnheilig

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 09:31

mango schreef:
Ja hoor, het zijn geen porseleinen poppetjes hoor kom op als jij nieuwe schoenen krijgt dan loop je toch ook erop of niet???!!

Ik vind het onzin of hij moet verkeerd gekapt zijn ofzo of iets medisch nee hoor onzin gewoon aan de bak hoor!!!


Nou ik denk als je hoge hakken aan hebt dat je niet graag gelijk een uur erop gaat lopen of rennen. Erop lopen of erop trainen vind ik toch wel 2 verschillende dingen.

Het ligt helemaal aan de voeten van je paard die van mij worden altijd iets gecorrigeerd omdat hij nog wel eens plat wil gaan. Hij komt altijd aan het einde van de dag op zaterdag dus zorg ik dat ik ervoor gereden heb. Hij gign altijd om de 4 a 5 weken tegenwoordig gaat het goed en kunnen we het rekken tot 6 a 7 weken. Hij komt iedere week dus dat scheelt me een hoop geld. Met achter heb ik niet zo'n problemen met voor wel vooral omdat ik spring neem ik liever geen risico. Merk toch altijd dat hij er even aan moet wennen en doe 1 of 2 dagen wat rustiger aan (lange lijne niet te kleine voltes). Waarom zou ik het forceren die 1 of 2 dagen maakt ook niets uit.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:57

Ik heb er ook geen probelemen mee, ik merk ook niet dat hij anders loopt.
Ook als hij van hoefijzers naar blote voeten gaat rijd ik gewoon, hij loopt er niet gevoelig op.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 12:40

Die van mij is toch altijd iets gevoelig nadat bekapt is (hij moet ook altijd iets gecorrigeerd worden omdat ie snel scheef groeit) maar de smid houdt daar al rekening mee en meestal geeft t weinig problemen. Alleen als we buitenrijden zorgen we uiteraard dat ie zoveel mogelijk in de berm loopt. Maar dat doen we altijd standaard al;-)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:23

Ik rij altijd gewoon daarna en merk geen verschil. Meteen de nieuwe schoentjes uitproberen Haha!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:56

Ik zorg er altijd voor dat hij z'n beweging al gehad heeft als de hoefsmid komt, of ik ga een stapritje buiten maken ofzo.

Kasmier krijgt altijd een kleine standcorrectie, dus daar moet hij ook aan kunnen wennen.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jitskenienke, Karintich, Vagabondo en 49 bezoekers