Equimax?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Equimax?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 12:15

En hoe zit dat precies met Eguimax? Dit moet een wormspuit zijn die voor alles is. In de Divoza staat 2x per jaar toedienen en op de folder van Equimax staat om de 10 weken. Ja dat is nog al een verschil! Moet je dan tussendoor nog een ander spuit gebruiken? bv eraquell?
Maar in Equimax zit Ivermectin en Praziquantel
en in Eraquell zit ook Ivermectine. Dan heb je geen Moxidectine stof.
Je moet toch een kuur geven met Moxidectine en Ivermectin?

Ik snap er niets meer van en ik wil graag mijn paard op de juiste manier ontwormen.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:54

Ontwormen
Worminfecties vormen één van de grootste bedreigingen voor de gezondheid en weerstand van uw paard. Ieder paard heeft wormen en moet regelmatig ontwormd worden.

Goed ontwormen
Ontworm volgens een goed doordacht schema, eenmaal per jaar ontwormen heeft weinig zin. Paarden die 's zomers in de wei staan, geeft u vanaf het vroege voorjaar om de 6-8 weken een kuur. Het is raadzaam om in oktober/november tweemaal (met 6 weken ertussen) een pasta te geven die ook de horzellarf bestrijdt (Furexel, Sivermec Pasta, Eraquell of Eqvalan).

Begin weer om de 6-8 weken te ontwormen zodra de paarden de wei ingaan. Begin bij veulens 7-10 dagen na de geboorte. Behandel altijd alle paarden tegelijk. Ontworm net voordat de paarden worden omgeweid.

Welke werkzame stof kiest u?
Alle wormpasta's zijn geregistreerd en voldoen hiermee aan de eisen van veiligheid en werkzaamheid. U kunt dus uit elke werkzame stof kiezen. Pyrantel en fenbendazol zijn ca. 6-8 weken werkzaam, ivermectine 8-10 weken en moxidectine 12 weken. Over resistentie voor bepaalde stoffen (dat wil zeggen dat de wormen er niet meer dood van gaan) zijn de meningen verdeeld. Om resistentie tegen te gaan, lijkt het raadzaam om pasta's op basis van pyrantel of fenbendazol om de 4 tot 5 keer af te wisselen met een pasta op basis van ivermectine. Tegen ivermectine en moxidectine is nog helemaal geen resistentie bekend, afwisseling met een andere werkzame stof is dan ook niet nodig.

Worminfecties
Worminfecties zijn in eerste instantie moeilijk herkenbaar, maar kunnen uiteindelijk zeer verschillende ziekteverschijnselen veroorzaken, zoals vermageren, diarree, koliek, bloedarmoede, jeuk, doffe vacht, enz. Er zijn heel veel verschillende soorten wormen. De ene soort doorboort de darmwand en/of bloedvaten, de andere gaat dwars door de lever, longen en het hart. De meeste wormen komen (tijdens het grazen) als larf het paardenlichaam binnen, waar zij zich verder ontwikkelen.

Horzellarf
Een aparte plaats wordt ingenomen door de horzel.

Ontwormtips
Houd nieuwkomers apart tot 48 uur nadat ze een wormpasta hebben gehad.

Zorg dat de mond van het paard leeg is, leg een hand over het neusbeen, en leeg de spuit zover mogelijk achter op de tong.

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:01

Equimax "pakt" de ingekapselde larven niet. Die bestrijd je met moxidectine, welke in Equest is verwerkt.

Wat ik zou doen: eerst ontwormen met Equest en dan na 3 maanden Equimax.

http://www.equimax-gel.com

Dan ga je naar Frequently Asked Questions en vervolgens staat daar:

Does Equimax treat the encysted stages of the small redworm?

Equimax does treat the lumen dwelling immature stages of the small redworm. However it does not treat the encysted stages that may be present in the gut mucosa over the winter. If horses have been wormed regularly over the spring and summer, then there should not be a significantly high level of larvae present to encyst over the winter. However if a horses worming history is not known or is questionable then a larvicidal treatment should be given over the winter before the spring dose of Equimax.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:18

Ik ontworm m'n paarden met regelmaat, een één keer per jaar laat ik ze door een DA controleren. Gek genoeg heb ik nog nooit een wormpje gezien Verward Je zou denken dat ze er toch uit zouden komen Verward