Hydrocortiderm zalf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Hydrocortiderm zalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 10:54

Graag wil ik er toch nog het een en ander over weten.

Na mijn vorige topic over dat Polly staart exzeem heeft en ik daar hydrocortiderm voor had gehad heb ik daar nogal wat verontrustende reacties op gehad. Onder andere dat het hormoonzalf is en dat je het met handschoenen moet opbrengen, je mag het niet gebruiken als je zwanger bent (ben ik niet hoor Haha! ) enz. Ook zei degene die ze geschoren had dat de huid er heel dun van wordt en zo is het " wonderzalfje" voor mij veranderd in iets wat ik liever niet had gehad.

Sinds die tijd had ik het ook niet meer gebruikt, maar gisteren was ik vlak voor mijn werk even op stal en Polly verging van de jeuk, toch maar even, met handschoenen, hydrocortiderm gesmeerd en ik heb haar na mijn werk gewassen met betadine scrub (dat helpt nog altijd ook heel goed, maar ik was liever niet in de winter). Vanmorgen was het gelukkig al een stuk beter.

Ik moest gisteren nog naar de dierenarts om Betadine te halen en toen heb ik meteen maar even geinformeerd naar de risico's van hydrocortiderm, ook voor de vruchtbaarheid later. Volgens mij rolden de ogen van de assistente nog net niet uit haar hoofd toen ik de meningen van bokkers vertelde. Ze had er nog nooit van gehoord dat het met handschoenen moest, deden ze zelf ook nooit en dat het problemen met vruchtbaarheid zou geven had ze helemaal nog nooit van gehoord.

Ze raadde me aan om toch de dierenarts te raadplegen als ik heel erg twijfelde (mede omdat ik Pol weer wil laten dekken komend jaar), maar ik wil toch nog een keer jullie mening en ervaringen horen.

Ikgebruik het nu zo weinig mogelijk en als ik het gebruik smeer ik het op met handschoenen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:03

Ben bang dat de bokkers eerder gelijk hebben dan de assistente van je dierenarts. Het probleem van een heleboel medicamenten voor dieren is dat assistentes en vaak ook nog veeartsen niet eens op de hoogte zijn (of onvoldoende) van de bijwerkingen. Hydrocortiderm wordt ook vaak nog klakkeloos voorgeschreven en ik heb nog nooit iemand gehoord dat de dierenarts iemand vroeg of die zwanger is of niet (ivm de bijwerkingen). Ik denk dat het een stukje service is en kennis die de meesten nog niet hebben, maar ik zeker hoop dat ze die snel gaan krijgen. Hydrocortiderm heeft trouwens ingredienten die op de doping lijst staan (zie Ulla Salzgeber haar diskwalificatie) en inderdaad hormonen die bij veelvuldig gebruik in de bloedbaan een te hoog niveau kan geven. Of het ook nog problemen met de vruchtbaarheid zou geven heb ik nog niet eerder van gehoord, zou best wel eens kunnen. Om zeker te weten, vraag de dierenarts de bijsluiter met bijwerkingen voor mens en dier! Op mijn verpakking van de hydrocortiderm die ik ooit heb gehad, stonden trouwens wel waarschuwingen voor gebruik van handschoenen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:11

Ik vond de reactie van iedereen ook vrij overdreven. Het hormoon komt bijna niet in de bloedbaan, omdat het eigenlijk niet opgenomen wordt. En ja, als er ook maar een microgrammetje van doping in een paard zit, wordt je gediskwalificeerd. Maar dat is al bij zeer extreme lage waarden, zolaag dat je paard daar echt niets van merkt. Vaak is het zo dat sommige middelen zo langzaam uitgescheiden worden zodat na een vrij lange tijd na het stoppen met medicijnen ze toch nog wat terug kunnen vinden, ook al heeft het helemaal geen waarde als geneesmiddel. Dat je er onvruchtbaar van kan worden... Geloof het niet, mischien ben je minder vruchtbaar als je je zelf helemaal onder smeert met het spul. maar na een tijdje niets gebruikte te hebben, verdwijnt de hele werking van het middel, dus geen angst voor niet vruchtbaar enzo. Dat van die handschoenen is nogal logisch. De huid wordt er dunner van, en wat is er irritanter dan een dunne huid op je handen, je krijgt dan wel heel snel wondjes. Bijwerkingen kun je gewoon lezen in de bijsluiter en ik neem aan dat de DA op dezelfde school les hebben gehad als mij, dus weten ze het wel. Gevaar voor zwangerschap heb ik nog nooit gehoord.
Wel is het zo dat de pillen of injecties veel meer bijwerkingen hebben en WEL in de bloedbaan komen. Die zijn dus wel schadelijk. (maar meestal is de kwaal erger dan het middel en moet je wel, er zijn ook corticosteroiden met minder bijwerkingen, daar kun je dan ook op over gaan) En zoals van hoefbevangenheid door hydrocortison.... Dat kan echt niet! Het middel komt gewoon nauwelijks in de bloedbaan, en aangezien je pas bijwerkingen krijgt als het in de bloedbaan komt, heb je die niet bij een zalfje. (behalve dan de dunne huid)
Er is wel vrij recent een hormoonvrij preperaat op de markt speciaal voor exzeem. Dit middel geeft niet de dunne huid, terwijl het wel de jeuk bestrijdt, volgens de bijsluiter. Het is een humaan middel en heet Parfenac (r) (verkrijgbaar bij drogist en apotheek) Geen idee of het werkt, maar als je echt zo bang bent voor de bijwerkingen, dan is dit misschien een optie. Al zal het wel wat duurder zijn.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:11

Het is een lang en een beetje een warrig verhaal geworden... SORRY!

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:18

Canta heeft ook een tijd hydro zalf nodig gehad i.v.m ernstige mok. Maar heb het nooit met handschoenen opgesmeerd, en ben tot nu toe nog niet veranderd in 1 of ander groen hydrocortidermmonster.
Canta heeft er verder ook helemaal geen last van gehad het heeft alleen maar goed geholpen tegen de mok.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:55

Ik gebruikte ook hydrocortiderm (voor mok/rap) en het enige dat ik kon vinden is dat de huid er dunner van wordt.
In de bijsluiter stond dat je contact met de eigen huid zo veel mogelijk moest vermijden, dus bracht ik het op met een handschoen, later waren de handschoenen op en deed ik het gewoon met de blote hand (wel daarna mn handen gelijk gewassen).
Ik heb er zelf nooit last van gehad en Luna ook niet voor zo ver ik weet, alleen heeft het bij haar weinig geholpen.
Een kennis van mij gebruikt heel vaak hydrocortiderm voor mok en rap bij haar paard en deze is afgelopen zomer vrij makkelijk drachtig geworden dus ik geloof ook niet dat het gevolgen heeft voor de vruchtbaarheid.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:20

Staat volgens mij niks in over vruchtbaarheid van het paard...
Ik geloof dat het alleen schadelijk KAN zijn als je als MENS zwanger bent.
En WAT er dan precies moet misgaan weet ik niet hoor. Misschien moet je het dan vooral niet opeten Tong uitsteken ?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:16

En vaak staat er in de bijsluiter wel zoveel bijwerkingen dat je het middel bijna niet duft te gebruiken. En het is zo, dat de bijwerkingen op KUNNEN treden, maar eigenlijk zo zelden, want anders had het middel nooit goedgekeurd mogen worden. (en daar zijn ze echt streng op)