Wat helpt tegen hengstigheid???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Wat helpt tegen hengstigheid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 17:27

mijn merrie is precies 1 keer per maand hengstig en daar heeft ze heel veel last van, ze wil gewoon bijna niet lopen, ik kan helemaal nix van haar vragen, en het duurt meestal wel een week.
nu heb je veel middeltjes tegen dit kwaaltje, maar ja ik weet niet welke ik moet gebruiken, wat geven jullie?en wat helpt goed??
de dierenarts had het over reguleet ofzo, maar dat zou me 65 euro per maand gaan kosten. OOK HEB IK AL OP DE SITE VAN DE PAARDENSROGIST GEKEKEN MAAR WAT IS HET BESTE?
IK HOOP DAT JULLIE ME EEN BEETJE KUNNEN HELPEN


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:01

Laten dekken Lachen

Ik ken een paar mensen die voor hun paarden ook van alles gebruikt hebben, maar niks werkte.
1 paard liep hoog in de sport en daar hebben ze het heel grof aangepakt om alles weg te halen, het enige wat daarbij hielp.

En zelf heel consequnt rijden werkt ook wel wat.
Niet altijd natuurlijk,maar ik ken ook ruiters die dan aan alle kuren toegeven, want "ja ze is hengstig".
En dan denk ik erbij "en niet gek" Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:13

je hebt iets homeopatisch, heet moody mare of zoiets

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:19

Hoe reageerd ze precies?
Als ze wat prikkelbaar reageerdt is wat Stef al zegt Moodymare super.
Bij mijn pony heeft het iig gewerkt.
Is te koop bij de paardendrogist, het zijn kruiden die je heel makkelijk door het voer kunt doen.
Mijn kieskeurige merrie at het zelfs zonder moeite op Haha!

Als ze onregelmatig hengstig is, kun je Bronscure geven.
Dat zijn homeopatische druppels, ook bij de paardendrogist te koop.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 09:39

Het wil ook wel helpen om je merrie een keer te laten dekken. Vaak wordt de hengstigheid na een dracht minder intensief. Maar dat moet je wel willen natuurlijk.

Er schijnt ook een soort prikpil in de handel te zijn. Verkrijgbaar via de DA.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 09:59

wat de DA bedoelt is regumate. Dat heeft dezelfde werking als een "prikpil"alleen is deze dus aanzienlijk goedkoper (regumate 70 euro per maand, de prikpil (70 euro) werkt ongeveer 4/ 5 maanden). Knipoog Bovendien moet je regumate elke dag door het voer doen en zeker niet vergeten, anders is ze zo weer hengstig.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:27

Mijn instructrice had ook een merrie die erg vervelend deed als ze hengstig was. Haar veearts heeft het paard toen ergens mee ingeent. Ik weet dus niet wat. Maar vraag het gewoon eens aan de veearts na.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:56

Ik heb een keer van een dierenarts assistente gehoord dat je vitamine E en Selenium bij moet voeren. Mijn zusjes paard was echt ziek van de hengstigheid. Direct begonnen met voeren (lage dosis aangehouden) en het werkte meteen de eerste keer al een beetje. Ongeveer een jaar gegeven en toen gestopt. En het is niet meer terug gekomen. Misschien het proberen waard?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 17:52

mikey, weet je ook hoeveel je van dat moet voeren en waar kan ik dat halen?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 09:35


          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 09:46

dat Moody Mare is best wel duur volgensmij.
Mijn pony is ook heel erg hengstig, soms vind ik het echt zielig gewoon.. steeds als ze weer een paard ziet of hoort staat ze weer te plassen. verder is ze tegen mij niet vervelend, alleen het rijden gaat ietsje minder als ze afgeleid wordt Knipoog

Waar kun je dat halen Mikey? misschien is dat wel een idee voor de lente/zomer, want dan is het echt extreem..

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:04

ik vind dat je er niks aan moet doen. tja ik bedoel wij hebben toch ook ons maandelijks probleempje en wsommige worden daar toch ook ziek of chagerijnig van. ik vind dat hetd e natuur is. daar moet je niks aan doen. (is mijn mening)

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 22:11

ik slik toch zelf ook de pil omdat ik er erg last van heb..ik begrijp ook wel wat jij bedoelt, maar als ik met haar verder in de sport wil waar ze zeer geschikt voor is en ik kan 1 week per maand niet rijden is dat heel lastig en helemaal op school.

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:18

moody mare en ze zal nergens last van hebben

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:23

pjotr schreef:
ik vind dat je er niks aan moet doen. tja ik bedoel wij hebben toch ook ons maandelijks probleempje en wsommige worden daar toch ook ziek of chagerijnig van. ik vind dat hetd e natuur is. daar moet je niks aan doen. (is mijn mening)

Ja, maar als jij zelf elke maand 4 dagen ligt te creperen van de buikkramp zeg je ook niet 'het is de natuur', maar dan neem je toch echt een aspirientje... (ik tenminste wel, maar ik ben dan ook een mietje en houd niet van pijn Knipoog ). Ik ben ook net als Princess aan de pil gegaan omdat ik anders zoveel pijn had... waarom zou je je pony dan met die pijn moeten laten lopen als er iets aan te doen is?

soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:40

pjotr schreef:
ik vind dat je er niks aan moet doen. tja ik bedoel wij hebben toch ook ons maandelijks probleempje en wsommige worden daar toch ook ziek of chagerijnig van. ik vind dat hetd e natuur is. daar moet je niks aan doen. (is mijn mening)


mensen nemen ook een aspririentje of gaan aan de pil..
jij hebt zeker nooit een merrie gezien die echt veel last heeft van haar hengstigheid.. sommige merries zijn er echt ziek van hoor!
Ben je dan ook tegen wormenkuren?? want tja wormen zijn ook de natuur hoor... Scheve mond

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:19

poehee... laten we een paard even geen menselijke trekjes opdringen!

Mijn dierenarts zegt: een flinke, regelmatige hengstigheid geeft aan dat ze gezond en goed in haar vel zit. Het is een mooie controle...

...maar daarbij blijft het wel vervelend. Ik voer ook Moody Mare, maar de ene keer slaat dat wat beter aan dan de andere keer. Moody Mare hoef je (volgens mij) ook niet continue te voeren, maar een paar dagen voor de hengstigheid en tijdens de heftige dagen van de hengstigheid. Dan valt het bedrag weer mee... Helemaal weg is het nooit. De mijne wordt juist heel werkwillig van d'r hengstigeheid... dat maakt het ook minder erg Haha!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:45

runningkawa schreef:
Laten dekken Lachen

Ik ken een paar mensen die voor hun paarden ook van alles gebruikt hebben, maar niks werkte.
1 paard liep hoog in de sport en daar hebben ze het heel grof aangepakt om alles weg te halen, het enige wat daarbij hielp.

En zelf heel consequnt rijden werkt ook wel wat.
Niet altijd natuurlijk,maar ik ken ook ruiters die dan aan alle kuren toegeven, want "ja ze is hengstig".
En dan denk ik erbij "en niet gek" Lachen


Oeeeh nou...héél soms komt het voor dat ik net voor mijn ongesteldheid zit, en dan op mijn dan hengstige merrie ga rijden. Gelukkig is dit niet vaak gebeurd, maar als we allebei in zo'n jankbui zijn, kan ik er net zo goed meteen vanaf stappen, want dan is er geen land met ons te bezeilen, allebei niet toegeven, allebei koppig en heel snel overstuur. *LOL* *LOL* We zijn gek op elkaar, maar zodra die hormonen bij ons beide gaan opspelen.... Gelukkig duurt dat niet langer dan een dag.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:05

Gulpje"]
[quote="runningkawa schreef:
Laten dekken Lachen

Ik ken een paar mensen die voor hun paarden ook van alles gebruikt hebben, maar niks werkte.
1 paard liep hoog in de sport en daar hebben ze het heel grof aangepakt om alles weg te halen, het enige wat daarbij hielp.

En zelf heel consequnt rijden werkt ook wel wat.
Niet altijd natuurlijk,maar ik ken ook ruiters die dan aan alle kuren toegeven, want "ja ze is hengstig".
En dan denk ik erbij "en niet gek" Lachen


Oeeeh nou...héél soms komt het voor dat ik net voor mijn ongesteldheid zit, en dan op mijn dan hengstige merrie ga rijden. Gelukkig is dit niet vaak gebeurd, maar als we allebei in zo'n jankbui zijn, kan ik er net zo goed meteen vanaf stappen, want dan is er geen land met ons te bezeilen, allebei niet toegeven, allebei koppig en heel snel overstuur. *LOL* *LOL* We zijn gek op elkaar, maar zodra die hormonen bij ons beide gaan opspelen.... Gelukkig duurt dat niet langer dan een dag.
[/quote]

Dan moet jij ook maar gedekt worden *LOL*

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:18

Runninkawa, bedoel je met alles weghalen ook de baarmoeder e.d.????

Lijkt me stug, een paard kan namelijk niet zonder baarmoeder, dan zal ze sterven.

Het is gewoon het verstandigste om dit probleem aan de DA voor te leggen, zodat die kan bepalen welke methode het beste bij deze merrie zal werken. Er zijn talloze manieren om het haar makkelijker te maken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 10:57

Kan wel hoor Hazzebaz, ze hebben het ook voorgesteld om het toe doen bij mijn pismerrie. Het kost alleen zodanig veel geld dat het maar zelden toegepast is!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:12

laten dekken *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:48

sonjabelgium schreef:
Kan wel hoor Hazzebaz, ze hebben het ook voorgesteld om het toe doen bij mijn pismerrie. Het kost alleen zodanig veel geld dat het maar zelden toegepast is!

Klopt
dit werd toegepast bij een paard wat toen internationaal sprong, maar als ze hengstig was geen fatsoenlijk parcours wilde springen.
Alle middeltjes waren al gerpobeerd, zonder resultaat, dus toen de grove aktie maar.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:03

hallow,

wij hebben een tuiger en die werd om de maand vaak wel hengstig en dan werd ze ook link.
Toen hadden wij de da erbij gehaald en die had iets gegeven volgens mij eerst een spuit en toen later moesten we een bus bestellen en die deed je dan door het eten en dat hielp wel alleen ik weet zo snel niet meer hoe het heet maar het is wel een bus waar je even op moet drukken en dan komt er een spray uit.
Dat het voordeel is dat ze niet hensgtig word maar realiseer je wel dat als je d´r van het spul af doet om haar te laten dekken kan het zijn dat ze niet meer hengstig word.
Wij hebben haar nu van het spul af maar ze is wel weer hengstig en gelukkig niet meer direct om een maand.
En ze is minder gevaarlijk.

dit zou je kunnen proberren als ik het merk weet zal ik je ff raad geven!

succes

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:10

moody mare wil niet altijd helpen. ik heb twee merries op stal die ook altijd heel erg hengstig zijn en die krijgen moody mare ook, het helpt wel een beetje maar zeker niet helemaal.
je kan de merrie ook laten dekken dan wordt het wat minder.
ik heb wel eens gehoord dat je er ook een veulen bij an zetten dat gaat de merrie moederen over het veulen en is de kans groot dat de hengstigheid minder wordt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: genja, GoogleAdsense, LaDonna75, MightyMike, snorkel1986, Soepkipje en 23 bezoekers