verschil schouderbinnenwaarts/schoudervoor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

verschil schouderbinnenwaarts/schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 11:22

Beide termen hoor ik af en toe over het forum geslingerd worden... maar wat is nou eigenlijk het verschil? (liefst uitgelegd met hulpen *pwetty pweeze with cream and a cherry on top?* )


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:23

Ik geloof dat het een hoefslag scheelt. Bij schouderbinnenwaarts moet hij op 3 hoefslagen lopen en bij schouder voor geloof ik slechts op 2. Of heb ik het mis?

De hond is de betere mens

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:42

vraag je instructeur eens

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:57

Desiree schreef:
Ik geloof dat het een hoefslag scheelt. Bij schouderbinnenwaarts moet hij op 3 hoefslagen lopen en bij schouder voor geloof ik slechts op 2. Of heb ik het mis?


uuhh, maar dan loopt ie toch gewoon recht op twee hoefslagen?
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het is, ik dacht altijd een soort sb met minder buiging.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:57

Desiree schreef:
Ik geloof dat het een hoefslag scheelt. Bij schouderbinnenwaarts moet hij op 3 hoefslagen lopen en bij schouder voor geloof ik slechts op 2. Of heb ik het mis?


Als het paard rechtuit draaft, draaft hij ook op 2 sporen, ik denk dan eerder 4 sporen. Maar dan niet zo schuin; het spoor van het buitenvoorbeen tussen de sporen van de achterbenen... (als je begrijpt wat ik bedoel)

She's my lady Lovers

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:58

bij schoudervoor komt het binnenvoorbeen in het spoor van het binnenachterbeen. Hulpen: met de buitenteugel het paard naar binnen brengen en het binnenbeen zorgt ervoor dat hij niet van de hoefslag af komt.
Bij schouderbinnenwaarts komt het buitenvoorbeen in het spoor van het binnenachterbeen. Hulpen: Hetzelfde, maar dan wat meer buitenteugel zodat hij meer naar binnen komt. Als je trouwens een paard hebt dat niet graag lengtebuiging neemt (zoals ik Scheve mond ) moet je buitenbeen ook nog waken dat hij niet met zijn kont naar buiten gaat, opdat hij weer recht is... Dit kan echter alleen gebeuren als je het niet langs een omheining doet.
Schouderbinnenwaarts is een oefening, schoudervoor is om je paard recht te maken, omdat ze zich het liefst recht maken aan de bak (vooral in galop) en aangezien ze voor smaller zijn dan achter, zijn ze dan niet recht. Met schoudervoor ook niet, maar dan ben jíj tenminste de buitenkant en niet de bak.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 02-12-03 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:01

Nistria"]
[quote="Desiree schreef:
Ik geloof dat het een hoefslag scheelt. Bij schouderbinnenwaarts moet hij op 3 hoefslagen lopen en bij schouder voor geloof ik slechts op 2. Of heb ik het mis?


Als het paard rechtuit draaft, draaft hij ook op 2 sporen, ik denk dan eerder 4 sporen. Maar dan niet zo schuin; het spoor van het buitenvoorbeen tussen de sporen van de achterbenen... (als je begrijpt wat ik bedoel)
[/quote]
Als het paard rechtuit draaft, draaft hij toch niet op 2 sporen omdat zijn benen voor dichter bij elkaar staan dan achter?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 12:31

sorayalover: ga ik doen, alleen ik heb gemerkt dat sommige mensen op Bokt dingen handiger kunnen uitleggen dan m'n instructrice. Dan is het met die kennis veel makkelijker om haar specifiek dingen te vragen.

Lenn: Bedankt! Lachen Ik heb het licht gezien Knipoog

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:13

Ellende schreef:
sorayalover: ga ik doen, alleen ik heb gemerkt dat sommige mensen op Bokt dingen handiger kunnen uitleggen dan m'n instructrice. Dan is het met die kennis veel makkelijker om haar specifiek dingen te vragen.



wat voor instructrice heb je dan wel neit dioe je het neit goed uit kan leggen?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:48

sorayalover schreef:
vraag je instructeur eens


Tuurlijk, dat doet iedereen (hoop ik) maar het is ook leuk om andere ideeen te horen, anders is dit forum overbodig....

She's my lady Lovers

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:51

haah ja das waar mar je instructrice of instructeur kan het uitleggen als je op paard zit en kan je dantoch beter de hulpen vertellen want over het forum kun je wel typen wat je wilt maar of je het danook snapt?


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:52

Ligt aan het onderwerp...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 23:10

Ik heb een superinstructrice, maar ik ben zelf gewoon op dressuurgebied een totale leek... dan zijn verschillende meningen, vind ik, gewoon handig. Lesgeefmensen hebben toch ook niet altijd de gehele waarheid in pacht?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:15

Juistja, dat vond ik nou ook!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 10:03

Lachen en gefeliciteerd Lenn!

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 09:31

Schoudervoor is ook voornamelijk om je paard recht te richten.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers