Wat zegt een merriestam over een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Wat zegt een merriestam over een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 13:23

Titel spreekt voor zich? Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:28

Ik weet niet precies hoe het genetisch in elkaar ligt. Maar onze fokmerrie geeft haar geweldige karakter aan al haar kinderen en kleinkinderen door! Ze hebben stuk voor stuk geweldige eerlijke karakters.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:33

Ligt eraan. Als je een fokmerie zou zoeken, doet de stam er wel iets toe. je hebt namelijk meer kans om goede paarden uit een bewezen stam te fokken, dan uit een onbekende stam. Zoek je een sportpaard en wil je die kopen op bijv. 5 jarige leeftijd, zou ik meer afgaan op wat dan voor je neus staat. What you see is what you get, ondanks of dankzij de goede stam.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:52

Het paard zelf moet er zijn dat is natuurlijk punt 1. Echter je kunt niet in de binnenkant kijken, zeg maar de factoren die je niet ziet. Deze zijn heel wezenlijk. Naar mijn idee meer voor een springpaard dan voor een dressuurpaard omdat daar de invloed van buitenaf (milieu) groter is.

Ga jezelf eens na; zie je eigenschappen die met de binnenkant te maken hebben van je ouders en grootouders terug in je zelf?

Kortom theoretisch zijn met name de eerste drie vier generaties zijn van wezenlijk belang. Echter in de praktijk lijkt het erop dat de theorie 'de helft van vader en de helft van moeder' niet altijd op te gaan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:02

Als er daadwerkelijk is gekozen om te gaan fokken met en merrie en door fokken met hengsten die uit diezelfde moederlijn komen, dan heb je dus te maken met een fokker met verstand van zaken....

Dus het antwoord op je vraag: dat de fokker bewust bezig is geweest en met een bepaald doel voor ogen heeft gefokt.... dat wil niet per definitie zeggen dat je het ideale produkt voor je hebt.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 22:12

Okay, bedankt voor de antwoorden. an moet ik er nou nog achter zien te komen wat het doel van de fokker van de albina-lucystam was. Haha!