Jong paard begint sterk teworden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Jong paard begint sterk teworden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 20:06

Hallo, ik rij een jonge merrie van 3,5 jaar.
Ik rij haar nu ongeveer vanaf juni/juli, dressuurmatig, ze kan al netjes aan de teugel lopen (met behulp van privéles). Alleen als ik met de eigenaresse van deze merrie een buitenrit ga maken, gaat ze ervandoor als ze ergens van schrikt, dit is op zich niet zo heel erg, alleen ze schiet dan het voorste paard voorbij, en daar zijn we helemaal niet blij mee
Dit heeft ze nu 2 keer gedaan, de eerste keer, ging ze ervandoor, omdat er een mountainbike achter haar zat (had ik niet door, maar zij natuurlijke wel), en de 2de keer omdat er een paar paarden in galop in een weiland aankwamen, toen vloog ze ook de 2 voorste paarden voorbij. Nu is mijn vraag kan dit komen, doordat ze zich sterk begint te ontwikkelen in haar spieren en hierdoor sterk begint teworden, en hoe kan ik haar onder controle houden, tijdens een buitenrit, want ze is verder wel braaf voor een jong paard.

Groetjes B[/b]

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:17

Dit is niet het sterk worden. Maar vluchten uit angst.

De paarden waar je meer rijd. Staan die bij hem in de wei. Is dat zo, dan zou hij makkelijker onder controle zijn.

Daarbij ga geen buitenrit maken als je niet volkome controle heb in enge situatie's. Dus ga eerst maar is in de bak met enge dingen oefenen. Goe voor jullie relatie, en goed voor de controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:27

Daar sluit ik me volkomen bij aan.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:54

Ik sluit me er ook bij aan en wil er je ook even op wijzen dat als zij schrikt jij vooral moet blijven doen alsof echt niks aan de hand is. Niet boos worden, niet laten gaan gewoon rustig terug nemen en haar weer op haar plekje terug zetten. Zij moet op haar ruiter leren vertrouwen dat die haar nooit in gevaar zal brengen en ze dus ook er niet tussen uit hoeft te peren. Samen wandelen aan het hoofdstel is ook een heel goede oefening. Neem haar mee langs alles wat eng kan zijn en laat haar aan de hand alles onderzoeken....

blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 20:05

Ik rij altijd met de paarden, bij wie deze merrie in het weiland staat, buiten, dus dat heeft er niks mee temaken, maar ik kan er toch niks aan doen als zij schrikt, en er dan vandoor wil ( vluchtgedrag) , ze moet inderdaad nog leren, dat als ik op haar rug zit er "niks"kan gebeuren.
Maar daar wordt aan gewerkt.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:39

Op een gegeven moment wordt een jong paard steeds sterker en gaat ook kijken wat hij kan doen. Is hij in de pak nu ook moeilijker te rijden als in het begin? Dan kun je in de bak al aan het oefenen gaan. Het buitenrijden is natuurlijk nog spannend, dus dat is iets wat je vaak moet doen, zodat het steeds makkelijker gaat. Hoe loopt hij voorop? Probeer van alles uit! Of ga eerst in de bak rijden en dan nog een half uurtje naar buiten. Maar het is zeker zo dat jonge paarden op een gegeven moment gaan uitproberen. Blijf rustig, maar corrigeer wel waar nodig!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:47

dit is idd vluchten voor d'r angsten.
hoe vaak ben je al met haar naar buiten gegaan. Je kunt niet van een paardje van 3,5 verwachten dat ze super braaf loopt en als er een paard aankomt of wat dan ook ze gewoon blijft staan kijken.
Mijn paardje van 29 schrikt ook nog wel hoor.
Duss heel veel buitenrijden en probeer de dingen vooral niet te ontwijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:56

blossem schreef:
......maar ik kan er toch niks aan doen als zij schrikt, en er dan vandoor wil ( vluchtgedrag) , ze moet inderdaad nog leren, dat als ik op haar rug zit er "niks"kan gebeuren.


Dat alles heeft te maken met een stukje wederzijds vertrouwen. Daar moet je als baasje dus heel hard aan werken dmv dressuurles / grondwerk noem maar op.
Zo lang je paard liever luisterd naar zijn eigen vluchtinstinct dan naar jou als ruiter is het niet verantwoord om naar buiten te gaan [voor jullie beiden].

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:05

ben het met jippie eens.......... je creeert levensgevaarlijke situaties als je zo naar buiten gaat....... eerst de basis er goed in, dan de rest pas

lieke2
Berichten: 2130
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:29

volgens mij heeft ooit (vergeef me als ik de verkeerde naam heb) Ernest Wolf (of werner)geschreven dat elk paard moet worden afgericht naar de basisbeginselen. Zelfs als een paard enkel buiten wordt gereden, betekent dit dat dit dier aan de hulpen moet staan. Dus nageeflijk, voor het been etc. Zolang je dit niet in een bak voor elkaar hebt, kun je dus eigenlijk ook nog niet buiten gaan rijden omdat je je paard niet goed onder controle kunt houden. Veel mensen vergeten dit.

Ik zou zelf veel oefenen in de bak, ook met vreemde dingen, om je paard onder controle te gaan houden. Wat doet het paard als eerste wanneer hij schrikt? Hij rent zo hard mogelijk weg. Dat betekent dus voor je controle dat je in ieder geval zijn tempo ten alle tijden moet kunnen controleren.

veel succes, en voor straks, veel plezier weer met buiten rijden!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:00

wandelen, wandelen en nog eens wandelen, net zolang tot ze het niet meer eng vind! Heb ik met mijn 3.5 jarige ook gedaan. En nu is buitenrijden geen probleem! Als hij nu iets 'engs' ziet, wil hij nog wel eens omdraaien, en kont toekeren! Maar nooit meer wegrennen. Al weet ik weer niet hoe die van mij in groep is, rijdt altijd zielig alleen met hem buiten!
En idd, het is het vertrouwen waar nog aan gewerkt moet worden!
Succes!

blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 19:09

Om nog even wat duidelijker tezijn, deze merrie luisterd goed naar de basishulpen, ze is goed nageeflijk, maar ik weet natuurlijk ook wel dat ze nog jong is en nog heel veel moet leren, maar ik kan niet zeggen dat ze me niet vertrouwd, want als dit niet zo is, zou ze in de bak ook gekke dingen gaan doen toch? Verward
Maar goed, alvast bedankt voor de tips.
Groetjes B

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:49

blossem schreef:
........maar ik kan niet zeggen dat ze me niet vertrouwd, want als dit niet zo is, zou ze in de bak ook gekke dingen gaan doen toch? Verward


Ik gok dat er buiten veel meer dingen zijn om eventueel van te schrikken dan in een binnenbak. Maar 't is maar een gokje hoor Schijnheilig

lieke2
Berichten: 2130
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:44

Als ze verder, voor zover mogelijk gezien haar africhting, goed aan de hulpen staat zou ik zeggen: veel succes buiten, goed oefenen buiten en vaak buiten rijden zodat ze veel kan zien. En wees zelf op je hoede zodat je ze voor kan zijn zodat ze niet al te ver naar voren schiet als ze iets engs ziet. Misschien dat als jullie even stil zouden gaan staan dat ze dan alle tijd heeft om even het nieuws in zich op te nemen ipv direct te gaan rennen.

enne, succes straks met het veulen!

lieke2
Berichten: 2130
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:47

Rijdt je trouwens in een buitenbak of binnenbak? Kan natuurlijk ook schelen. Is het niet mogelijk om een keer op een vreemd terrein wat oefeningen te rijden zodat ze ook weet dat ze om bepaalde momenten haar aandacht bij jou moet houden ipv bij de omgeving?
Ga je straks ook nog wedstrijden rijden?