hoe hou ik mijn paard rustig???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

hoe hou ik mijn paard rustig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 21:30

Mijn paard (arabier met een heel goed uithoudingsvermogen Haha! ) kan soms heel erg drul zijn. Op donderdag rij ik met hem in de springles van de manege. Hij vindt dit echt super leuk, maar wordt er ook heel heet van. Als ik gewoon met hem stap schiet hij er soms bokkend en springend vandoor, en als ik op een hindernis afga gaat hij heeeeeeeel hard (zijn al een paar keer onderuit gegaan door die snelheid) Ik vind springen echt super leuk maar niet op zo'n krosmonster.
Op vrijdag rijd ik in de carousel. Ook dat vindt hij volgens mij best leuk, maar ook dan is hij ontzettend druk, denk aan galoperen op z'n plek.

Ik rij elke dag met hem, en hij komt ook elke dag even los in de bak.
Voor het rijden losgooien heeft geen zin, tegen de tijd dat ik er op zit is hij al weer fit om te rennen.

Wat kan ik er aan doen om hem wat rustiger te krijgen? Zodat ik weer rustig kan rijden.

O ja, hij krijgt 1,5 schep stimix (van pavo) en 1 schep brok van de manege per dag. Ik kan hem niet minder geven, want dan wordt hij dun.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:42

het is niet de energie die jouw arabier kwijt moet op die dag maar het werk(springen e.d) die hem opgefokt maakt!

tja,je heb nou eenmaal een arabier (die staan daar bekent om).
neem veel stappauzes en het vooral niet gaan ontwijken. dan zou het toch wat beter moeten worden.

wat betreft het springen moet je gewoon veel dressuurmatig gaan rijden tussen hindernissen door en na een sprong weer dressuurmatig gaan rijden tot je paardje gekalmeerd is en dan de volgende sprong.

van tijd tot tijd kan je dan meer sprongen achterelkaar nemen..

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:50

Dat galopperen op de plek klinkt bekend Haha! Heb pas een topic geopend over mijn bijrijdarabier,het gaat dan wel niet over springen maar denk dat het een beetje het ras is,als ze eenmaal opgewarmd zijn worden ze druk (Al heeft die van mij vanavond weer braaf met mijn dochter in de bak heeft gestapt en gedraafd Lovers )
[RT] druk tijdens de buitenrit
Mischien staan er tips bij waar je wat aan hebt!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 03:53

Het hoeft niet altijd aan het voer te liggen maar het kan wel in combinatie.
Heb je wel eens naar je zadel laten kijken? Een zadel wat niet past is erg irritant en vaak pijnlijk. Paarden zijn vluchtdieren die kunnen dus voor deze onaangename druk weg willen vluchten. Dit zou de drukheid kunnen verklaren. Ook kan het een heel gevoelig paard zijn, die onrustig wordt van bv teveel druk in de mond of een onrustige hand. Het is moelijk om er echt iets over te zeggen waar je concreet wat aan hebt omdat ik jullie natuurlijk niet heb zien rijden. Maar probeer hier maar eens op te letten.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:35

haay
ik ben het eens met pasanova
probeer je paardje te laten wennen aan de hindernissen.
Rij gewoon dressuur als er hindernissen in de bak zijn. Ik denk dat je paardje ook op vrijdag best opgefokt is met de carousselles omdat het toch leuk is om met een ander te rijden en hij zich meer daarop concentreerd. Is hij altijd zo druk geweest of sinds je springt?

Arabieren staan er om bekend dat het niet de rustigste paardjes zijn. Zelf rij ik een arabier en een fries. Nou dat is echt een wereld van verscheel.

heel veel succes er verder mee.

kuzz eer

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:35

haay
ik ben het eens met pasanova
probeer je paardje te laten wennen aan de hindernissen.
Rij gewoon dressuur als er hindernissen in de bak zijn. Ik denk dat je paardje ook op vrijdag best opgefokt is met de carousselles omdat het toch leuk is om met een ander te rijden en hij zich meer daarop concentreerd. Is hij altijd zo druk geweest of sinds je springt?

Arabieren staan er om bekend dat het niet de rustigste paardjes zijn. Zelf rij ik een arabier en een fries. Nou dat is echt een wereld van verscheel.

heel veel succes er verder mee.

kuzz eer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:02

Als je paard heet wordt in het werk is dat helemaal niet erg, mits het te controleren is natuurlijk. Door goed te werken aan de dressuur werk je aan die controle.
Een paard dat heet wordt in het werk geef je heel veel stappauzes/lange teugel. Op die manier lat je de opgebouwde spanning weer afvloeien. Een ontspannen stappauze is alleen ontspanning wanneer je zelf relaxed op de rug van je paardje kunt zitten.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 21:12

Bedankt voor al jullie tips. OK dan! Maar aan het zadel kan het niet liggen, als ik dressuur met hem rij is hij heel erg sloom (dat doe ik met het zelfde zadel) En hij springt bijna z'n hele leven al (hij is nu 8), dus het lijkt me ook dat hij wel aan hindernissen gewend is.
Denk dat het toch teveel energie is, en dat hij het gewoon leuk vind.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:15

hey, als je het antwoord gevonden hebt....laat het mij ook even weten... Mijn schimmelmonster doet dit al 19 jaar Dressuurmatig rijden met haar gaat niet van harte. Ze loopt het beste als er hindernissen in de bak staan, dan heeft ze zoiets van "zo, nu eventjes goed opwarmen" totdat je voor het hout komt. Ik heb springles gehad (tot aan mijn verhuizing naar Belgie) van een professionele springruiter ( die ze ondanks haar maat en leeftijd (21) nog steeds wil kopen-zelfs nu belt hij mij nog regelmatig)
Ik was altijd de enige die moest proberen in stap aan te rijden wat nooit lukte. Simon (den Ekster) is nogal een fan van in-uitjes (ik dus helemaal niet Boos! ) vraag met niet hoe maar ondanks de voor haar verkeerde afstanden (ze is 1.52cm en de andere waren "echte" paarden) kwam ze er altijd overheen zonder een balk aan te raken. De keren dat ze uberhaupt een balk erafgegooid heeft tijdens oefenen of parcours, zijn trouwens op 1 hand te tellen.
Ik heb me er bij neergelegd, ze verandert niet, ook niet met leeftijd, het energie overschot zal ze altijd blijven houden. Stilstaan is ook onmogelijk.

In het verleden heb ik wel eens anderen op haar laten rijden, gewoonlijk eindigde dat in een bezoekje aan de ehbo afdeling van het ziekenhuis. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik beter kan rijden dan andere mensen, maar ik heb gewoon geleerd haar bokken (4 benen + 180graden draaien) uit te zitten. Letterlijk met vallen en opstaan. Aan het zadel of medische oorzaken ligt het niet ! ze heeft heel haar leven al op haar (moeilijke) rug (weinig schoft) aangepaste zadels gehad, momenteel een spiksplinternieuwe Stubben. Als je met haar naar de wei/stal loopt dan loopt ze ook als een stuiterbal naast je. Het is gewoon echt teveel energie!

Ik troost me met de gedachte dat mijn nu 16jarige veulen, die ik zelf heb ingereden geen van deze verschijnselen vertoont, het ligt dus niet aan mij!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:22

Zoals Jippie zegt, Dat een paard heet word is niet erg. Als het maar gecontroleerd blijft.

Als jij hem niet kan houden voor de sprong en als hij heet is. Dan zit er iets fout in de communicatie tussen jullie. Het paard moet altijd blijven luisteren. Ook al is hij nog zo heet, of ook al schikt hij nog zo erg. Het paard moet altijd op jouw commando/hulp weer onder controle blijven.

Maar ja hoe doe je dat. In iederegeval zoals gezegt niet ontwijken. Maar juist zulke situatie's opzoeken. En dan gaan werken aan reactie.

V.b mijn pony was vroeger niet te houden bij hindernissen. Er hoefde maar een balkje op de grond te liggen en hij ging er over. Heen en weer en dit net zo lang totdat je weg liep.

Door hem eerst goed de stop hulp aan te leren. En daarna juist in de situatie's dat hij er vandoor ging te werken. kan ik hem nu geheel onder controle houden. Overal en altijd. Ik kan hem zelfs net op het laaste nippertje laten wijgeren. En juist omdat hij zo altijd op mijn blijft letten. Heb ik hem voor maar ook na de hindernis volkome onder controle.

En door deze manier. Zul je ook gaan merken dat de dressuur ook beter gaat. Het paard moet zowel terug als naar voren kunnen gereden worden.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:48

Maak gebruik van de overtollige energie en zet hem goed aan het werk.
Het paard wat ik rijd had dat ook, erg heet worden.
Groot probleem in het begin, maar gewoon doorrijden en veel figuren rijden, cirkels verkleinen (zo kan hij namelijk niet echt snel gaan), terug vergroten.
Dit helpt alleen bij paarden die heet worden, maar zich daardoor niet vastzetten of helemaal opspannen.
Als dat wel het geval is, zijn de eerder genoemde stappauzes/lange teugel een oplossing.