Advies over maat pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angel gaby

Berichten: 44
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 11:46

Hallo!

Ik houd heel veel van paardrijden, maar dan eigenlijk op pony's, omdat ik die lekkerder vind lopen. Nou vroeg ik me af... vanaf welke shofthoogte kan ik op pony's rijden? Ik kan het zelf wel zien als ik er naast sta natuurlijk, maar vanaf een computer gaat dat nogal moeilijk Tong uitsteken Ik ben 1.68 lang en weeg ongeveer 52 kilo. Ik wil over een paar jaar een eigen pony kopen, dus ik kan wel wat advies gebruiken Lachen Alvast bedankt!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:47

Als ik jou was zou ik gewoon een grootte D of een E pony kopen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:49

Met jouw lengte kun je best rijden op een stevige D-pony (1.45-1.48) of op een E-pony (tot 1.56 dus). Ik rijd zelf ook het liefst op pony's, maar het nadeel is dat je weinig beencontact hebt als je zelf wat te lang bent en de pony te klein.

Ik heb zelf een tijdje op een smalle pony van 1.45 gereden en rijd nu af en toe op een normaal gebouwde pony van 1.56 (ik ben zelf 1.69). Misschien overbodig om te zeggen dat het laatstgenoemde beter aanvoelt, qua contact dan.

Overigens kun je ook best op een heel stevige pony rijden die iets kleiner is, een Fjord of Haf van rond de 1.40 ofzo. Meestal zit het wat beter naarmate de pony wat steviger is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:49

Over een paar jaar kan de situatie er wel heel anders voor staan!
Wie weet ben je dan wel aangekomen, of geef je helemaal niet meer zoveel om pony's!

angel gaby

Berichten: 44
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 11:49

Ja, zoiets had ik me ook al bedacht, maar weet je ook hoe groot die ongeveer zijn? Ivm met advertenties en dergelijke

Heeft er trouwens iemand een tip hoe je (snel) iemand kunt vinden die een bijrijdster nodig heeft?

angel gaby

Berichten: 44
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 11:51

Bedankt voor jullie reacties! Ja, een stevigere pony rijdt inderdaad wel wat lekkerder. Maar ook weer niet té stevig, dan heb ik altijd het gevoel dat ik in de spaghaat zit... *LOL* Op de manege waar ik heb gereden hadden ze echt de perfecte pony...

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:52

ie een klein paard anders geen optie? Zo rond de 1,60? Daar kun je langer mee doorrijden, heb heb je meer aan dan Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:18

Ik ga rijden op mijn welsh cob van 1.52 Ik ben echt geen lichtgewicht. *snik*

maar op de wat stevigere rassen kun je je hele leven doorrijden.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 16:30

pony's kunnen over het algemeen vrij veel hebben...neem een voorbeeld aan de ijslander, klein maar kan makkelijk een volwasse man dragen.
wat eerder een probleem kan worden is dat je je benen naar voren gaat steken, of dat je de neiging krijgt met een kromme rug te gaan zitten..
Ook als je gehecht bent aan je pony, en dat ja dan opees toch echt te groot bent... dat zou jammer zijn!
Denk er goed over na en neem anders een E-pony..
p.s paarden zijn leuker dan je denkt... Haha!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 18:14

hoi

zelf wilde ik ook altijd een pony en absoluut geen paard nu heb ik een paardje rond de 1.60 slank gebouwd maar ze rijd heeerlijk net zo als pony's eigenlijk echt paarden zijnleuker dan je denkt.
dit is mijn paardje geeft je ff een indruk hoe ze gebouwd is ( eigenlijk net een grote pony)
[img]../upload/595/magned_buiten2.jpg[/img]
zelf ben ik 1.70 lang en weeg 45 kilo.
groetjes heleen

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 19:05

Ja, ik snap het helemaal. Ik heb ook liever pony's, ben ermee opgegroeid en vind het karakter en de streken van pony's harstikke leuk. denk eens aan een welsh Cob, min of meer het karakter van een Welsh Mountain, maar de maat van een D/Epony. En lekker stevig..en rijden heerlijk..en heel lief enz enz

angel gaby

Berichten: 44
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 19:42

Ja, op de manege waar ik reed hadden ze ook een welsh, en die reed echt super!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 21:46

Gewoon een e-pony nemen die zijn vaak het mooist en zorgen ervoor dat een mogelijke overstap naar paarden minder groot is. En je kunt er natuurlijk langer op vooruit als je nog groeit.
En als je wilt kun je met een e-pony ook bij de paarden gaan rijden. En aan jou maat te zien is een e-pony ook zeker het mooiste!
groetjes jeannette

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 21:57

een e pony of een stevige d
ik heb zelf een kleine maat e, slank en ik ben 1.65 en hij 1.49
hier fotos voor het idee
[img]../upload/671/yenopex2.jpg[/img]
[img]../upload/671/yenopex.jpg[/img]

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 13:44

nu jullie het er toch over hebben,
ik, nou ja mn ouders, gaan binnenkort een paard voor mij kopen, ik word over een jaartje al 18 en wil wedstrijden gaan rijden dus om voor een jaar een andere pony te kopen is ook wat onzinnig, maar ik ben nogal klein ik pas nog perfect op een stevige pony van 1.40, mn eigen is trouwens 1.45 ofzo alleen die is zo dun dat ik mn been niet goed kan aanleggen, ook reageert ze fel op het been dus moet ik mn been als ik m aanleg super stil houden anders zit ik weer in een dribbeldraf of stuitergalop!
en aangezien mijn benen nogal lang zijn is dat best irri! ze is trouwens ook geen kei in dressuur, meer springen, maar ja dresuur basis heeft ze nodig om beter te kunnen springen! Maar omdat ik dus verder wil komen moet ik haar verkopen, maar zal ik dan een groot of een klein paard kopen, ik ben ong 1.60 iets keiner nog geloof ik en ik weeg 49/50 kg.????

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 14:24

ja ik ga ook met de naerdere mee een d-pony of e-pony of misschien een stevige pony een haflinger,fjord,welsh cob

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 15:01

Als het toch pas over een paar jaar is, waarom ga je dan nu al zoeken. Geeft alleen maar frustratie dat je nog zolang moet wachten.(mijn ervaring)

Antwoord:
Min. 1.50 m. kun je altijd op blijven rijden, tenzij je super lang of zwaar wordt. Dan moet je een stevig type nemen en de problemen zijn opgelost.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 21:51

gewoon een e pony heb ik ook.
Mijn pony is 1.53 ik zelf ben 1.70 en weeg 60kg (vind ik best zwaar)
ik kom er met m,n voeten nog geen eens onderuit hoor!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 22:04

Gewoon een welsh cob nemen die zijn harstikke sterk en die denken ook nog eens met je mee.