Inteelt. Goed of slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Inteelt. Goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 15:45

Op internet kwam ik deze stukjes tegen:

Citaat:
Dit is een ruin uit de combinatie Derby x Derby ; of terwijl het bloed van Derano Gold en Dornick dubbel ingeteeld.
Passender kan haast niet.


Citaat:
Merrieveulen v. Romantico m. Silbersanne mv. Cantus mmv. Ramano

Ramano is ook de vader van Romantico toch?

Ik dacht altijd dat inteelt nadelig was. Maar zolangzamer hend begin ik daaraan te twijfelen.
Wie helpt me uit de droom?


yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:46

Ik krijg ook een merrie die is ingeteelt. Zij is een furinos (v. Furios 2) x een purioso merrie. Maar soms pakt het gewoon heel leuk uit. Welke hengst was dat ook al weer.....die had 3 keer amor achterzich!

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:11

Kwadraatteus was ook ingeteeld op renovo x renovo, hij heeft in de sport enorm goed gepresteerd.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:26

Wij krijgen een Olivi uit een Havel merrie (dubbel Cocktail dus) als hij al z'n goede eigenschappen maar vererft! Knipoog

Het kan dus super uitkomen! Maar natuurlijk ook misvormd als je vader x vader hebt!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:28

Inteelt kan geen kwaad mits gedoseerd. Door inteelt worden namelijk de goede eigenschappen van het paard vastgelegd, maar ook de slechte!
De prestaties van het F1 product (het ingeteelde paard) zijn meestal beter dan dat van zijn ouders. Ga je echter op het inteeltproduct nog verder intelen, dan is de kans groot dat er familiekwaaltjes (erfelijke afwijkingen) aan het licht komen.
Een keer intelen kan dus geen kwaad, maar daarna moet je outcross toepassen (een heel andere lijn toevoegen).

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:58

Moederlijn principe

Het geloof dat het manlijke ouderdier in de vererving de grootste rol speelt is wetenschappelijk achterhaald. Desalniettemin is via de vaderdieren een snelle beïnvloeding in grote aantallen in de fokkerij te behalen. Juist hierin schuilt ook een zeer groot gevaar bij ondeskundig gebruik. Met name in de vererving van afwijkingen die op erfelijke aanleg berusten. Het gebruik van bijv. dan deze hengst en dan weer die hengst geeft een diverse erf massa, met zeer uiteenlopende eigenschappen. Volgens deze fokmethode die overigens door bijna iedereen wordt toegepast, kun je ook niet over een lijn of stam spreken met karakteristieke eigenschappen. Elk product is als het ware een toevalsproduct.

Om tot een stam of ras met specifieke kenmerken te komen is opbouw van erf-massa vereist. Op deze manier zijn alle gedomesticeerde rassen ontstaan met een selectie op gewenste en minder gewenste eigenschappen. Een zeer effectieve manier om dit te bereiken is het fokken volgens het moederlijn principe. Hierbij fungeert het goede moederdier als basis, waarbij de manlijke paringspartner bij uitstek uit dezelfde moederlijn komt. Volgens deze weg kun je tot een zeer uniform fokproduct komen, met alle door ons als fokker gewenste eigenschappen. Ook de minder gewenste en verborgen (recessieve) eigenschappen komen zo naar voren die uitgeselecteerd kunnen worden. Dit principe is als eerste en met groot resultaat in de Engelse volbloedpaarden en greyhounden fokkerij toegepast.

Resumerend kan men stellen dat er altijd wordt uitgegaan van de duurzame, basale erf-massa van het goede vrouwelijke dier.



Dit dan niet directe inteelt.... Bij de in het wild levende dieren komt het regelmatig voor dat je combinaties krijgt van moeder X zoon, vader X dochter.... Het grote gevaar is niet zozeer dat je daardoor misvorming krijgt maar meer het vastleggen en doorfokken van erfelijke afwijkingen....waardoor weer het produkt een misvorming heeft, bijv. verkeerde stand van de benen....

Ik heb nu zelf een veulen lopen waar de vader van de hengst en de vader van de moeder dezelfde is.
V: High Flown Japhet (v: Revel Japhet)
M: Voorthoeve's Busty (v: Revel Japhet)
Ik had zelf niet voor deze combinatie gekozen omdat zowel High Flown Japhet niet mijn favoriet is als de, nog jonge) fokprodukten (dit is puur optisch en zegt niets over de daadwerkelijke kwaliteit van de hengst als zijn nakomelingen)

Outcross dus toevoeging van een vreemde bloedlijn kan nodig zijn om de basis te verbreden, en niet om inteelt te "verdoezelen", want dan had die inteelt geen zin....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:21

In de drafsport stamt eigenlijk alles af van een paard zo ongeveer...en iedereen kent ook vast wel het verhaal over de orlof draver...als ik dat plaatje nog op internet kan vinden zal ikt ff plaatsen..Ik vind inteelt tot nu toe positief maar ik ben wel altijd bang wanneer t nou eens ophoud....ooit zullen de foute dingen wel eens gaan doorfokken toch?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:34

ruitje schreef:
In de drafsport stamt eigenlijk alles af van een paard zo ongeveer...en iedereen kent ook vast wel het verhaal over de orlof draver...als ik dat plaatje nog op internet kan vinden zal ikt ff plaatsen..Ik vind inteelt tot nu toe positief maar ik ben wel altijd bang wanneer t nou eens ophoud....ooit zullen de foute dingen wel eens gaan doorfokken toch?


Juist door inteelt/lijnenteelt komen de "foute dingen" naar voren en kunnen daardoor worden uitgeselecteerd waardoor het dier met al zijn gewenste eigenschappen overblijft....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:43

Het lijkt mij ongezond. Een soort incest, alleen denken paarden zelf daar natuurlijk anders over. Want het komt er op neer dat een hengst zn eigen dochter dekt, nou lekker..!
Hoe het verder in de praktijk werkt weet ik niet zozeer, heb geen ervaring met inteelt paarden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:45

Kijk maar eens in de afstamming van Koortje, ik denk dat je daar toch wel bloedverwantschap vind.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:49

Maar dan spreek je alweer over lijnenteelt.
Dat heeft zowat elk paard, toch?

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:55

Zoals al eerder gezegd, ook de natuur kent veel inteelt. Zo worden stammen met specifieke eigenschappen gevormd en de selektie versneld. Een sterke hengst in de natuur zal vaak lang genoeg sterk blijven dat hij ook zijn dochters dekt. Vaak is het weer zo dat een van zijn zonen weer de sterkste is, dus die dekt dan weer zijn halfzussen en soms zijn moeder. Tot de inteeltdepressie toeslaat en een bloedvreemde de plaats inneemt, waarna het verhaal van voorafaan begint.

Zorg wel dat je bij inteelt de beste kiest, ga niet intelen op inferieure dieren!

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:58

Ik weet wel dat de foute dingen naar voren komen maar volgens mij kun je sommige dingen niet uitselecteren hoor...ik heb wel eens geruchten gehoord dat bijvoorbeeld friezen nogal vaak last hebben van n longbloeding maar dat zijn van die dingen die je er minder snel uitselecteerd...verder kan inteelt nooit gezond blijven volgens mij,eens bereikt het een punt waarop je nieuw bloed nodig hebt anders wordt het alleen maar nadelig

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:02

Er is in Engeland een welshfokkerij (downland) die vrouw s zoveel aan het intelen geweest dat op den duur waren alle fouten eruit gefokt.Waarschijnlijk zal bij Joost ook wel zulke verhalen bekend vorkomen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:28

joostvangestel schreef:
Zoals al eerder gezegd, ook de natuur kent veel inteelt. Zo worden stammen met specifieke eigenschappen gevormd en de selektie versneld. Een sterke hengst in de natuur zal vaak lang genoeg sterk blijven dat hij ook zijn dochters dekt. Vaak is het weer zo dat een van zijn zonen weer de sterkste is, dus die dekt dan weer zijn halfzussen en soms zijn moeder. Tot de inteeltdepressie toeslaat en een bloedvreemde de plaats inneemt, waarna het verhaal van voorafaan begint.

Zorg wel dat je bij inteelt de beste kiest, ga niet intelen op inferieure dieren!


inferieure. Joost niet van die moeilijke woorden...
Haha!

Waardoor door in de natuur een vaderdier die slechte eigenschappen heeft verkregen eerder aan de kant staat dan eentje die door inteelt vooral de sterke eigenschappen heeft geerft....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:03

chantal1 schreef:
Kijk maar eens in de afstamming van Koortje, ik denk dat je daar toch wel bloedverwantschap vind.


Wat bedoel je precies? Blond

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:12

Joshua, ik ben het niet geheel met je eens. In Finland hebben we daar een heel pijnlijk voorbeeld van lopen: Downland Ensign. Die is hier puur en alleen op naam gekomen (en zelfs goedgekeurd).

Overigens is Downland niet degene die het zwaarst inteelt. De meeste klassieke gevallen bij de Welsh vind je in de sektie A: origineel bij de Grove stoeterij, toen bij de Wentworth stoeterij, toen bij Coed Coch, toen bij Bowdler, toen bij Brierwood.

In de jaren 80 en 90 was de inteelt op de Revel stoeterij waarschijnlijk de meest intensieve die ooit bij een ras is gedaan. Daar kwamen toppers uit, maar ook miskleunen. Een voordeel van die Revel ponies is dat ze bijna fokzuiver zijn. Een nadeel is dat sommigen fokzuiver zijn voor de verkeerde eigenschappen.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:26

Wij hadden ook een Zip's Jewel x Sunflowers Joys Jewel. Laatstgenoemde is de vader van de Zip. Het is een mooie pony om te zien, alleen ietswat klein vergeleken met de voorgaande ouders.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:34

Ik heb een inteeltproduct, omdat de zoon van mijn merrie (gekocht door een vriendin) per ongeluk zijn moeder heeft gedekt. Het is een prachtig veulen geworden dat ook nog eens heel aardig kan lopen.

Gelukkig is het goed uitgepakt, het had ook anders kunnen gaan. Ik heb nu in ieder geval een veulen met twee Amorlijnen. B'elanna is Vasco x Ecrasiet. Van de vader van het veulen komt daar dan nog Wolfgang bij.

Het veulen uit deze combinatie (Wizkid) is een eigenwijs mormel, dus dat belooft nog wat Lachen

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 09:43

Wij hebben op stal een Chambertin x Cambridge x Caletto (en de rest van de afstamming durf ik niet eens op te noemen!!!!) en ik weet niet wat dat nou is...
Het lelijkste paard wat je ooit gezien hebt, met een vreselijk hoofd (de moeder staat er ook, maar dat hoofd is nog veel erger) en erg lomp in het lijf.
Maar dat beest kan lopen en springen, niet meer normaal.
Het is maar waar je voor kiest denk ik... (paarden zijn dus niet van mij Haha! )

Ik denk ook niet dat een paard nadenkt bij inteelt... zie het verhaal van Anya Knipoog

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:51

Ik rijd een merrie van Elan (v. Wiesenklee) x Wiesenklee (foto's in profiel).
In haar geval heeft de inteelt goed uitgepakt. Ze liep ZZlicht, maar is wegens omstandigheden niet verder uitgebracht. Ook heeft ze een geweldig springvermogen.

Toch op haar karakter afgaand zou ik zeggen dat ze wel een chromosoompje teveel heeft Blond

זכור

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:18

Missouri schreef:
Wij hebben op stal een Chambertin x Cambridge x Caletto (en de rest van de afstamming durf ik niet eens op te noemen!!!!) en ik weet niet wat dat nou is...


Ik denk ook niet dat een paard nadenkt bij inteelt... zie het verhaal van Anya Knipoog


Ben je niet in de war? Chambertin heeft als vader Camebridge, die op zijn beurt heeft Caletto I als vader. Ik weet dat ze in Holstein de hand niet omdraaien voor stevige lijnenteelt, maar dit lijkt me wel erg pittig.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 09:46

Voorbeeld de merrie die ik rijdt is een mermus x joost x abgarxx. De afstamming van mermus is burggraaf x ramiro x joost x abgarxx en even voor de duidelijkheid dit is echt een goed paard. Dit heet gewoon lijnenteelt. En als je bij Stal Roelofs kijkt, ontstaan al de fokmerries en dekhengsten uit lijnen teelt.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:59

Excuseme schreef:
Ben je niet in de war? Chambertin heeft als vader Camebridge, die op zijn beurt heeft Caletto I als vader. Ik weet dat ze in Holstein de hand niet omdraaien voor stevige lijnenteelt, maar dit lijkt me wel erg pittig.


Nee, ik ben zeker niet in de war. Zo erg is de inteelt, en daarom durfde ik de rest ook niet op te noemen (okee, Cor de la Bryere x Landgraf).

Ik dacht eerst dat het papier verkeerd om was afgedrukt Haha! maar nee, dit is de goede volgorde...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:04

springt zeker de muur van 2.65 !

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers