Hoe vader overtuigen om paard te scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Hoe vader overtuigen om paard te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 11:28

Montana heeft een echt verschrikkelijk dikke winterpels. De meeste en mijn vader denken van "oh maar dat is toch kei schattig", nu is dit echt verschrikkelijk onhandig om mee te rijden. Steeds al ik rij of ga wandelen en ik nog maar wat draaf of intensiever rij staat ze nat in het zweet en dit is niet op te lossen door een lange tijd rond te stappen hoor. Ze blijft zweten. Nu merk ik ook aan haar gedrag tijdens het rijden dat ze last heeft van de warmte dan. De oplossing zou dus zijn "scheren", maar... mijn vader is er dus absoluut tegen omdat ze van 10.30u tot 16.30u overdag op de weide gaat. Dit alleen als het droog is natuurlijk, als het regent of gesneeuwd heeft blijven ze lekker in hun stal staan. Nu heb ik al echt bijna alles zitten proberen om hem te overtuigen maar het lukt mij echt niet. Dus mijn vraag: wie weet wat tips voor mij om mijn vader mss toch overtuigd te krijgen???

Montana: L1


Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:51

leg uit dat Montana ziek word als je haar helemaal nat op de wei moet zetten. (overdrijf desnoods een beetje Haha! )

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:03

vertel hem dat ze niet helemaal geschoren hoeft te worden? misschien alleen nek ofzo?

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:05

Uitleggen dat je nu niet meer lang hoeft te wachten totdat ze droog is en dat je dus meer tijd hebt voor je huiswerk of om thuis meer te helpen Haha! Hier was mijn vader vroeger wel ontzettend gevoelig voor... Haha! Ik weet niet of je vader de rekening van de dierenarts betaald??? Ook dit wil nog weleens helpen.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 12:27

Dat ze ziek wordt door ze nat op de weide te zetten heb ik al geprobeerd, hij zegt dan "ja en zo geschoren gaat ze vooral geen koud krijgen ". Dat ze niet helemaal geschoren zou worden is de bedoeling, ik zou het dekenmodel nemen. Ja mijn vader betaald de rekening van de dierenarts maar dat helpt niks hoor.

Montana: L1

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:28

uitleggen dat je paardje er ziek van word en dat h i niet helemaal op het kortste standje geschorenhoeft te owrden en doe dan buieneen deken op zo duurzijn die ok niet meer

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 12:56

ja, dat heb ik ook al geprobeerd, maarja mijn vader denkt dat ze eerder ziek wordt van geschoren te zijn dan van te zweten.

Montana: L1

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:58

sorayalover schreef:
uitleggen dat je paardje er ziek van word en dat h i niet helemaal op het kortste standje geschorenhoeft te owrden en doe dan buieneen deken op zo duurzijn die ok niet meer

In paardenscheerapparaten, heb je geen verschillende standjes hoor, maar gewoon alleen kort.
Ik had vroeger een haflinger en mijn pa wilde ook niks weten van scheren.... tot mijn haffie dus een bonchitus kreeg van het zweten.
Enne met een goede deken krijgt je paardje het echt niet koud op de wei hoor.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:59

Een paard wat te dik in zijn wintervacht zit gaat zweten en krijgt dat niet verwerkt, waardoor elk vleugje wind al een aanleiding is voor een koutje of erger. Jou vader zal dan vrij vaak de veearts te zien krijgen.
Een paard wat geschoren is kan tijdens het rijden zijn zweet wel kwijt en droogt op doordat zweet in de deken trekt na het rijden. Een geschoren paard heeft altijd een deken op voor voldoende warmte. Doe je dat goed, dan word het paard ook niet ziek en zal jou vader geen veearts meer hoeven te zien.

En paard is dus niet hetzelfde als een mens. Een mens trekt in de winter wat aan en een paard trekt wat uit.
Een paard op rust cq de wei heeft dit allemaal niet nodig, maar een paard wat getraind word weer wel. En aangezien jij verteld dat jij jou paard toch regelmatig traind, is het gezonder om gewoon te scheren zodat hij zijn zweet ergens kwijt kan.


Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:15

Je kunt voorstellen om een streep te scheren aan de onderkant van de hals en buik, zodat je paard wel de warmte kwijt kan, maar nog steeds goed in de vacht zit voor het normale buitenstaan. Schijnt goed te werken.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:16

dan scheer je met eenmensen tondouse en dus neit op het kortste standje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:07

Zorgen dat je volgend jaar gelijk een deken eropgooit. Knipoog
Maar voor nu zou ik zeggen, dat het voor jou paard ook niet prettig werken is. Om als voorbeeld te gebruiken voor je vader: als hij in de winter de maraton moet lopen, dan doet hij toch ook geen winterjas aan? Hij doet juist zo min mogelijk kleding aan omdat je weet dat je het toch wel warm gaat krijgen. En pas na afloop doe je een jas aan tegen het afkoelen en tegen ziek worden. Dit heeft dezelfde werking bij een paard. Waarom denk je dat zoveel mensen hun paard scheren, heus niet omdat ze dat leuk vinden (op een enkeling na), puur om het practische en het betere voor je paard.

Zo laat jou papa dit stukje hierboven maar eens goed doorlezen Haha! Knipoog Tong uitsteken

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 19:25

Thx, maar dit heb ik allemaal al geprobeerd!

Montana: L1

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:35


BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:29

tja als pa niet wil luisteren misschien moet hij dan voelen?
Laat hem je paard maar eens goed droog stappen na werk. Misschien ziet hij dan wel in dat het erg lang duurt voordat je beertje weer droog is.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers