Afkortingen op protocol? (M2)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Afkortingen op protocol? (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 14:28

Eén of twee jaar geleden zat ik te schrijven bij een jurylid en moest dingen als lengtebuiging en achterhand etc. afkorten (lb, ah en zo).

Nu zat ik een paar weken geleden weer bij een ander jurylid te schrijven (M2) en gebruikte deze afkortingen weer. Aangezien ze heel erg veel commentaar gaf kwam mij dat wel goed van pas. Kon haar geregeld niet eens bijhouden Ziek. Totdat ze een protocol even bekeek en vroeg wat dat voor afkortingen waren Verward. Volgens haar zouden de mensen dat niet begrijpen en moest ik onderaan elk protocol zetten lb = lengtebuiging; ah = achterhand.

Nou vraag ik mij toch af zouden jullie die afkortingen begrijpen?


Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:44

Ja, lijkt mij dat als je M2 rijdt dat je met enigszins logisch denken wel weet wat de afkortingen betekenen. Ik heb idd wel eens afkortingen gezien dat ik er ff over moest nadenken, maar al snel wist wat er bedoeld werd. Lijkt me gewoon logisch en goede afkortingen!
(Als ik schrijf teken ik een vierkantje voor vierkant en een rondje voor rond; ook wel handig als je veel moet pennen.)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:49

nou, eerlijk gezegd.... Ik zou het dan even niet weten hoor!
Het is heel logisch als je het antwoord er zo bij zet, zoals nu, maar ik denk dat wanneer je een topic opent zonder de antwoorden erbij, dat geen mens weet waar je het over hebt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:58

carola schreef:
nou, eerlijk gezegd.... Ik zou het dan even niet weten hoor!
Het is heel logisch als je het antwoord er zo bij zet, zoals nu, maar ik denk dat wanneer je een topic opent zonder de antwoorden erbij, dat geen mens weet waar je het over hebt.



Wat rij jij dan in wedstrijdverband?

Het lijkt mij nl. dat als je M2 rijdt, al zover in je ontwikkeling bent, dat het alleen maar logische afkortingen zijn!?

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:05

Maakt misschien ook wel verschil of je bij de ponies of bij de paarden aan het schrijven bent. Toen ik M2 reed bij de ponies had ik het denk ik niet begrepen... maar dat is ook alweer tien jaar geleden. Ik heb het idee dat de pony sport toen nog wat minder serieus was dan tegenwoordig.


LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:08

Ik begrijp best dat je die afkortingen gebruikt. Is ook hartstikke logisch, anders hou je t allemaal niet meer bij.
En ik denk dat iedereen wel weet wat die afkortingen betekenen. Ok, over sommige moet je misschien even nadenken, maar meestal weet je ze best snel. En anders kan je het altijd nog even navragen bij de jury.

*geen onderschrift*

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 15:19

't was M2 paarden. Vond het verder geen probleem dat ik het er onderaan op het protocol bij moest zetten, ik was alleen verbaasd dat het ene jurylid zegt dat de ruiters dat wel weten en dat het andere jurylid hoogst verbaasd is dat je ze gebruikt.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:34

Ik vind het heel logisch
Zeker als het commentaar bij een oefening als schouderbinnenwaarts of een keertwending staat Knipoog

Een M2-ruiter snapt dat volgens mij wel. Ik had op mijn M2-protocollen bij de pony's ook regelmatig dit soort afkortingen staan En begreep het altijd prima.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:34

Ik pas mijn commentaar altijd op de klasse en de leeftijd aan. Dus bij A pony's echt heel eenvoudig commentaar. Bij de paarden in de hogere klasses denk ik dat je het best kunt maken om lb te gebruiken. Ik heb ooit geschreven bij het ZZ licht en daar moest ik ook die afkortingen gebruiken.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:26

ik rijdt nu geen wedstrijden meer, maar je hoeft niet zo kattig te reageren hoor Randy!
Ik heb ook wel op dat niveau wedstrijden gereden, maar dat is al weer een aantal jaartjes geleden.
Misschien komt het ook wel omdat ik gewoon erg slecht in afkortingen ben.............. Ik zou dus echt wel even moeten nadenken als ik dat zou lezen, ook al zie ik die afkorting dan al voor de tiende keer ofzo.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:35

de ah voor achterhand is meer dan duidelijk in de m2. maar de lb voor lengtebuiging kan ook voor linkerbeen staan (dat het paard die niet genoeg meeneemt, laat staan etc etc). Afkortingen dus alleen als er niet meer mogelijkheden zijn.
En makkelijk is ook om het woord een maal voluit te schrijven en dan naar dat punt verwijzen.. (zie punt 2, zoiets)..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:38

schbw meer lb lijkt mij anders overduidelijk.
Dus nee, geen problemen mee.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:51

als er dan zoveel misverstand is , waarom dan eens geen lijstje maken en dat opnemen in de jurycursus, doorgeven in rijverenigingen, in manèges uithangen?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:57

Liever afkortingen en dan duidelijk geschreven, dan niet afkorten en daardoor zo in tijdnood komen dat het niet meer te lezen is --> as usual
K denk dat de afkortingen wel makkelijk te herleiden zijn, omdat je zelf ook wel weet wat er precies mis ging.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:58

jullie hebben nog chance dat je commentaar krijgt.

bij ons verzuimen der zelfs veel commentaar te geven!

gelukkig ben ik commentaar vrij !!!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:00

Nja ik vind t commentaar sowieso niet echt toppie.. er worden alleen maar dingen geconstateerd die je zelf ook wel door had... nooit tips of onderaan van: Probeer hem zo en zo te ... Nouja, kweetnie Schijnheilig

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:46

als ze bvb een 4 geven, mogen ze der wel bij zetten waarom ze dit doen.

tuurlijk weet je dat zelf wel, maar een bevestiging kan nooit kwaad.

een dom vb:
halsstrekken. van de ene jury krijg je een 4 en van de andere jury (zelfde proef) een 8. dan wil ik wel verantwoording van de 4 zoals het hoort.

onderaan wordt vaak weer wel een tip gegeven, aandachtspuntje genoteerd,...

maar > 5 moet er geen commentaar staan, dus ben ik blij met m'n leeg blad ! Haha!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:51

Ik had toen ik M1 reed (met pony) een keer AH IPV MH staan.
Dat was dus een keertwendig, maar het kostte mij toen wel even moeite om te ontcijferen. (toen ik het boekje erbij pakte snapte ik het wel)

Don't dream your life, live your dreams!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:45

Als ik een afkorting niet snap dan vraag ik t wel aan iemand anders.Zoals zaterdag had de jury er bij elke protocol op staan: te weinig bodem.
Niemand wist wat het was, maar t secretariaat had ervaring met die jury dus legde t ff uit, najah dan is dat ook weer duidelijk, je leert er alleen maar van Knipoog
En bv. a.w moet helemaal te snappen zijn.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:48

En wat was het?

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:57

Ik vind dat afkortingen best handig zijn ivm tijdnood, maar je moet wel rekening houden met niveau en leeftijd.....
Verder wil ik dus ook een verklaring wanneer ik ergens opeens een 4 voor heb Verward !
Inderdaad zijn tips ook zeer welkom (net als complimentjes Haha! ), maar dat is helaas zelden.......

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:36

Lenn schreef:
Nja ik vind t commentaar sowieso niet echt toppie.. er worden alleen maar dingen geconstateerd die je zelf ook wel door had... nooit tips of onderaan van: Probeer hem zo en zo te ... Nouja, kweetnie Schijnheilig


Les nr 1 van een jurylid: Nooit op de stoel van de dierenarts of de instructeur gaan zitten.
Daarom staat er alleen wat er fout gaat en niet hoe je het op moet lossen, dat is de taak van je instructie. Ik moet soms echt de tong afbijten om bij sommigen niet te zeggen hoe ze het op kunnen lossen maar ik houd braaf mijn mond Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:42

Echt? Goh... en waarom is dat?
maar tips mag dus ook niet? Want bij m'n zus stond wel eens van: Rijd hem wat actiever, dat scheelt een hoop punten.. zoiets dan. Was diegene dan in overtreding? Knipoog

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:13

die afko's lijken me duidelijk Knipoog

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 09:25

carola schreef:
ik rijdt nu geen wedstrijden meer, maar je hoeft niet zo kattig te reageren hoor Randy!
Ik heb ook wel op dat niveau wedstrijden gereden, maar dat is al weer een aantal jaartjes geleden.
Misschien komt het ook wel omdat ik gewoon erg slecht in afkortingen ben.............. Ik zou dus echt wel even moeten nadenken als ik dat zou lezen, ook al zie ik die afkorting dan al voor de tiende keer ofzo.


Het was absoluut niet kattig bedoeld hoor!
Ik vroeg me gewoon af of je een (actief) wedstrijdruiter was of niet. Omdat gesteld werd dat het over de M2 ging en vanuit dat oogpunt heb ik mijn mening gegeven. Als het bij een B-proef was geweest had ik een andere mening gehad.
Vandaar dus... maaruuh.. was echt niet afkrakend bedoeld hoor! Juist niet, juist interesse!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers