Hoe hou je een vieze,vette staart schoon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Hoe hou je een vieze,vette staart schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 00:03

Mijn paard heeft echt een vieze staart en ook heel vet. Als je eraan voelt merk je echt verschil met een staart van een ander paard. Zijn staart is erg dik en dan nog een beetje krullen erin en op sommige plekken zit het gedraaid. De laatst tijd komt er ook steeds modder in (bak is nat en doordat hij erin loopt komt het in zn staart) en poep. Mijn vraag is nu hoe je dit een beetje schoon en klit-vrij kan houden? Met een borstel kom je er niet goed doorheen omdat hij zo'n vette en dikke staart heeft. Equishine ofzo helpt ook maar weinig, dan moet ik echt veel in zijn staart spuiten en dat vind ik vies aanvoelen. Wassen en crèmespoeling erin helpt ook niet veel. Heb de zoekfunctie een beetje gebruikt en daar stond nog iets van baby olie of zoiets, dat heb ik nog niet gebruikt.

Ik zoek echt iets wat helpt tegen een vette en dikke staart, wat mensen voor hun kwpn-er gebruiken zal waarschijnlijk niet heel veel helpen (niet dat die geen dikke staart kunnen hebben hoor maar over het algemen hebben die een hele andere staart dan mijn paard heeft).

Zal shampoo voor mensen met vet haar misschien helpen Verward

Gamble


Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:13

Dash 3 in 1, goed laten weken en dan er weer uit.
Succes

Fiesta, freiberger, what else?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:47

elke week of elke twee weken wassen.

en als je in de modder gaat rijden een vlecht erin doen.
ook de staart niet te lang laten worden wil wel eens helpen

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:01

Met de hand uitpluizen, daarna iedere dag equishine erin doen

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:25

Ik doe er altijd equishine in, werkt prima!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:48

Biotex. Gewoon de staart in een emmer water met biotex hangen, goed in laten weken en goed uitspoelen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 16:18

Klinkt waarschijnlijk een beetje vreemd, maar ik was de witte staart van mijn haffie met
dubro, afwasmiddel Lachen..
het wordt er echt heel schoon van, en daarna laat ik hem in de paddock rollen waar strandzand in ligt, en blijft hij dus heel lang wit..

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:32

Kun je dat wassen ook allemaal met koud water doen, op stal heb ik geen warm water. Equishine iedere dag vind ik geen oplossing, dat maakt het niet echt schoon, er komt een laagje omheen (siliconen?). Ik gebruik het wel als de manen heel erg in de klit zitten of als de staart schoon is en je wilt hem helemaal uitpluizen/borstelen. Het resultaat is dan prima.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:46

was de staart een x goed met shampo en doe erna cremespoeling erin, vervolgens laat je hem drogen daarna met de hand helemaal uitpluizen en dan moet je het met een gewone borstel (die je ook voor je eigen haar gebruikt) kammen, kan de staart elke dag goed uit en dan blijft de staart waarschijnlijk mooi glad. je moet alleen wel zorgen dat je onderaan begint met uitkammen en dan steeds een stukje verder naar boven. in het begin zullen er veel haren uitkomen maar dit word later minder. ik doe dit ook elke dag en het helpt bij mijn pony erg goed!! zorg er ook voor dat je de staart regelmatig knipt!
veel succes ermee

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:14

equishine. dat werkt echt goed!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:22

Nee niet met koud water! Dan weekt het vuil er niet goed af...
Ik zou gewoon mensenshampoo voor vette haren doen, dan 10 min laten weken in biotex (beiden met heet water) en dan cremespoeling vooor mensen met vette haren en dan equishine, dan een nacht in laten trekken en de volgende ochtend uitkammen met borstel. Dan MOET het goed zijn!

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:07

ik was mn paard altijd alleen met koud water, wij hebben geen warm.. geeft geen problemen hoor!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:09

EsterSi: geloof me, er zijn genoeg paarden die niet van koud water aan hun staartwortel houden! Lachen

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:34

Ellende schreef:
EsterSi: geloof me, er zijn genoeg paarden die niet van koud water aan hun staartwortel houden! Lachen


ik geloof je zo! maar daar ging het niet om hoor..
het ging of dat het vuil er goed afgeweekt zou worden..
vandaar *LOL*

xxxjes
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-12-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:38

Equishine, is een super product daarvoor. Mijn paardje haar staart is ook altijd meteen vettig en dan spuit ik er wat van dat product in en pluis hem met mijn handen uit en het werkt super !

Don't drink and drive, you may hit a bump and spill your beer !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx............

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:32

EstherSi schreef:
ik was mn paard altijd alleen met koud water, wij hebben geen warm.. geeft geen problemen hoor!

Ja, maar hoe warmer hoe beter, waarom heeft een wasmachine anders verschillende temperatuur-standen Tong uitsteken
En hoe doe je het 's winters dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:00

Een per maand lekker wassen met shampoo ook op de staartwortel. EN dan iedere dag eventjes uitspoelen voordat je paard op stal gaat.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:16

Jippie schreef:
Een per maand lekker wassen met shampoo ook op de staartwortel. EN dan iedere dag eventjes uitspoelen voordat je paard op stal gaat.


Hoe zorg je ervoor dat je alle zeepsop eruit spoelt?


Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:27

essie79"]
[quote="Jippie schreef:
Een per maand lekker wassen met shampoo ook op de staartwortel. EN dan iedere dag eventjes uitspoelen voordat je paard op stal gaat.


Hoe zorg je ervoor dat je alle zeepsop eruit spoelt?
[/quote]

Met de tuinslang

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:01

essie79"]
[quote="Jippie schreef:
Een per maand lekker wassen met shampoo ook op de staartwortel. EN dan iedere dag eventjes uitspoelen voordat je paard op stal gaat.


Hoe zorg je ervoor dat je alle zeepsop eruit spoelt?
[/quote]
warm water Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:36

Jippie"]
[quote="essie79"][quote="Jippie schreef:
Een per maand lekker wassen met shampoo ook op de staartwortel. EN dan iedere dag eventjes uitspoelen voordat je paard op stal gaat.


Hoe zorg je ervoor dat je alle zeepsop eruit spoelt?
[/quote]
warm water Haha!
[/quote]

Ik bedoelde eigenlijk dat als je ook de staartwortel helemaal inzeept, en je daarna gaat uitspoelen, hoe je er dan zeker van bent dat alles is uitgespoeld?

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:19

ik doe nooit bij de staartwortel in de buurt. Stel je voor dat r iets blijft zitten, dan schuurt hij alles kapot. En het moet wel heeeel errug zijn als hij zelfs bij z'n staartwortel vies is, denk je niet?!

Ikke ---> Lovers <--- Robin

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:36

Krijgen die beesten geen jeuk van Biotex, Dash enzovoorts? Ik waste wel eens met Dreumex, groot succes Haha! Maar het jeukte aht ikw el, dus toen maar weer gestopt ermee. Overigens heb ik ook alleeen kkoud water op stal, en een waterkoker. Het is even zoeken maar met de juiste temp. in een emmer gaat het ook wel goed, geeft wel een hoop gedoe. SOms neem ik een jerrycan met heet water mee van thuis, 20 liter, moet genoeg zijn Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:39

Bij de staartwortel sowieso niet met Biotex of Dubro wassen. Gebruik daar een milde babyshampoo of paardenshampoo voor.
Voor de rest, niet alleen bij het rijden een vlecht indoen, maar hem daar ook overdag mee laten staan. En tegen de klonters prut helpt de vlecht met daaromheen een staartzak. Vlecht een keer in de week loshalen, en goed uitpluizen, daarna de vlecht er weer indoen.

Als je geen warm water hebt op stal, is er ergens een mogelijkheid voor een waterkoker? Heet water in een emmer, koud water erbij tot hij genoeg is afgekoeld en daarmee uitspoelen.

Je suis Charlie.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:12

Ik volg ook de vlechtprocedure van Cassidy, maar dan zonder staartzak. Ik was de staart met Tea Tree shampoo voor paarden en daarna "onderhoud" ik 'm door er wekelijks een kloddertje Cowboy Magic (ja, daar gaan we weer Haha! ) in te smeren.

Overigens was ik de staart ook met koud water en dat werkt prima. In de winter als het echt heel koud is was ik 'm niet. Wil je dat wel doen, volg dan de emmer-met-warm-water-procedure van Cassidy Cool .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Milow2018, Pony2024 en 93 bezoekers