zz-licht...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

zz-licht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 15:12

OK, januari gaat nu toch aardig dicht bij komen, en dan ga ik zz-licht starten met prakkie.
Wat ik wilde weten is waar letten ze op en wat straffen ze snel af??
-Zien ze liever een iets grotere kwart pirouette die mooi doorgesprongen is of een kleinere pirouette (dus zoals hij hoort), maar waar je paard iets minder mooi in buigt. Als ik ze kleiner rijdt, dan neem ik dus een wat groter risico, ze kan eerder gaan stuiteren, etc.
-Oprichting en verzameling is erg belangrijk. Als ze een keer in een oefening iets duiken (dan niet met het hoofd tussen de voorbenen, maar gewoon iets minder mooi bovenin), wordt dit dan zwaar afgestraft??

En alle andere tips en ideeën zijn natuurlijk ook welkom.

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten


jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:35

Het allerbelangrijkste is: Dat de combinatie het in zich heeft om verder te komen dus aanleg heeft voor het zware werk.

Als je in het Z2 regelmatig boven de 200 punten rijdt hoef je nergens bang voor te zijn ...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:06

Net als bij de basis heb je ook bij zzgp verschillende juryleden met soms ook wel verschillende inzichten. Ik zou je adviseren de eerste keer gewoon op zeker te rijden. Zorg dat je alle onderdelen goed uitvoert, bij de onderdelen die je paard heel goed beheerst kan je iets meer risico nemen. Zoals je in de topics van tyrza kan lezen wordt er momenteel wel veel actie gevraagd maar met actie rijden en vervolgens een onderdeel de mist in laten gaan daar heb je niets aan lijkt me. En schroom niet om na de proef even met de jury te gaan praten als je protocol niet duidelijk is.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 19:48

prakkie schreef:
gewoon iets minder mooi bovenin), wordt dit dan zwaar afgestraft??

En alle andere tips en ideeën zijn natuurlijk ook welkom.


In principe wordt alles zwaar afgestraft. Waar je in het Z2 een 7 voor haalt is in de ZZ-L een 6. En een 8 in het Z2 is een 7 in de ZZ-L.

Alles moet veel nauwkeuriger, rijtechnisch correcter en toch wel spectaculairder om aan goede punten te komen. Dus zoals jij aangeeft wat ze liever zien in een kwart pirouette: eigenlijk klein EN mooi doorgesprongen EN mooi gebogen EN mooi in de aanleuning. Als 1 van deze dingen niet klopt heb je al gauw een 5-je.

Daarom rijden zoveel nieuwe ZZ-L combinaties ook lage punten of net 60 % want allemaal 6-jes is 60% en met enkele 5-jes zit je er net onder.

Eigenlijk moet alles beter voor elkaar zijn, meer verzameld, mooier bovenin met de neus voor de loodlijn en de hals op lengte maar met veel ruimte, tact en schwung en daarbij heel nauwkeurig op de letter rijden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:02

Je zou ook eens bij een ZZ-L wedstrijd kunnen gaan kijken, als er een bij jou in de buurt is, en dan even kritisch naar alle combinaties gaan kijken en ze aan het eind een soort beoordeling geven, als de punten bekend worden kan je gaan kijken of je een beetje op een lijn zit met de jury's daar, en niet dat degenen die jij het beste vond ergens onderaan staan.

Heb ik ook gedaan (ga ik januari ook ZZ-L starten!) en bij mij kwam het redelijk goed overeen.

Wat me wel opviel was dat er verschrikkelijk slecht werd gereden, alleen wel strenger beoordeeld natuurlijk.

Over die kwart pirouettes: Die moet je rijden zoals ze er met jouw paard er het beste uitkomen! Niet expres actiever, meer gebogen of wat dan ook gaan rijden, dan sluipen er al snel fouten in. Heb het er goed over met je instructice dan wordt het een en anders al snel duidelijker.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:14

astridh schreef:
Zoals je in de topics van tyrza kan lezen wordt er momenteel wel veel actie gevraagd maar met actie rijden en vervolgens een onderdeel de mist in laten gaan daar heb je niets aan lijkt me.


Nou Wen dat moet wel lukken toch Tong uitsteken Nee hoor grapje Haha!
Heel veel succes OK dan! Het gaat er nu eindelijk van komen hè Knipoog Laat ze maar eens zien wat voor een leuk paardje je hebt (ach ja ik ben niet echt meer objectief Knipoog )

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 09:42

Ik weet dat alles een stuk strenger wordt...logisch, want je gaat weer een klasse hoger. En het liefst zou ik ook een kwart pirouette draaien die mooi gesprongen, mooi gebogen, mooi bovenin en mooi in de aanleuning, maar wat ik dus net al schreef, dat lukt nog niet helemaal (nog niet altijd althans Haha! ). Dus vroeg ik me af wat dan de beste oplossing is. Ik heb nog anderhalve maand, dus ik hoop dat ik Prakkie dan zo voor elkaar heb, dat die kwart pirouettes gewoon goed gaan.

Bij de vorige keer dat ik les had, ben ik het vergeten te vragen. Barbara gaat nu alleen naar Amerika, dus wortd moeilijk vragen... Haha!
Gelukkig heb ik 10 dec weer les van Frenk, dus kan ik het mooi even aan hem vragen.

De rest gaat gewoon heel lekker: in draf loopt ze mooi bovenin met een mooie tact erin, ook in de oefeningen.
In de galop is ze heel sterk, ook middengalop op de diagonaal en dan onder X een wissel, bijvoorbeeld, kan ze echt heel mooi en superrecht.
Alleen die kwartpirouettes zijn soms nog wat te moeilijk...
Ach, ze is pas 6, dus mag zeer zeker ook niet klagen...

En haar stap is ook heel goed. Ze stapt heel correct en kan hele mooie en kleine keertwendingen stappen. ook haar uitgestrekte stap is heel goed, meestal een 8, zou dus nu een 7 zijn. Maar die gaat wel x2 dus dat is al een extra compensatiepunt.

En ik verwacht echt niet de eerste keer superhoog te scoren, hoor. Als ik rond de 57%zit, ben ik echt tevreden. Ik moet ook nog wennen... Knipoog

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:31

Off-topic

Jeemig Bloos! wat goed zeg dat je al helemaal daar bent.

Dat is voor mij alleen maar een vage DROOM. Hyper!

Zit vol bewondering te lezen echt super OK dan!

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 15:39

Dank je wel...
Heb ook echt wel een superpaard onder me. Ik heb haar gekregen van mijn zus, en zij is ook supertrots op ons....

ben ook heel blij dat we januari zz-licht gaan starten...

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:43

prakkie schreef:
De rest gaat gewoon heel lekker: in draf loopt ze mooi bovenin met een mooie tact erin, ook in de oefeningen.
In de galop is ze heel sterk, ook middengalop op de diagonaal en dan onder X een wissel, bijvoorbeeld, kan ze echt heel mooi en superrecht.
Alleen die kwartpirouettes zijn soms nog wat te moeilijk...
Ach, ze is pas 6, dus mag zeer zeker ook niet klagen...


Wauw, 6 jaar en dan al zo ver met je 'meegewerkt'... zuinig zijn op zo-eentje!!! OK dan!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:00

Helaas kan ik je geen tips geven, daar is mijn kennis echt niet toereikend genoeg voor Knipoog

Ik wil wel even van de gelegenheid gebruik maken om je heel veel succes te wensen !
In je profiel heb ik wat foto's gezien van Prakkie.... wow, wat een plaatje ! Vingers aflikken

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:11

Ik heb ook in je profiel gekeken, wow, wat een mooi paard zeg! Wat ben je al ver met hem!
Knap zeg!

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:17

Lydiia schreef:
Wat ben je al ver met hem!


Tis een "haar"... Knipoog

Alvast veel succes Wendy!! Ik kan zo vanaf hier niet beoordelen of je er klaar voor bent maar het blijft toch altijd een soort van russische roulette, t kan goed uitpakken maar je ook in de middenmoot blijven hangen....
Goed je best doen en afwachten... OK dan!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:40

Afwerking is het magische woord. Laat zien dat je je oefeningen goed voorbereid en afwerkt. En dus ook in de grijze zones, zoals hoeken: benut deze om je paard even wat scherper aan je been te maken of iets meer door de kaak te krijgen.

Rij gewoon op zeker en kijk hoe de jury dit waardeert. Aan de hand hiervan kan je op je protocol uitmaken wat de jury graag wil zien.

Maak je niet druk en probeer lekker te genieten van dat je op dit niveau mag rijden! Knipoog

Veel succes!!!! OK dan!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 08:34

jacobien schreef:
Het allerbelangrijkste is: Dat de combinatie het in zich heeft om verder te komen dus aanleg heeft voor het zware werk.


Als je ZZ-licht start moet je laten zien dat je een ZZ-licht proef kan rijden. En eventueel de belofte voor de volgende klasse.

Lang niet alle paarden zijn geschikt voor het zware werk (GP), maar dat betekent niet dat je in de lichte tour, of zelfs middentour geen winstpunt kan rijden!

Verder moeten alle oefeningen gewoon nog beheerster en expressiever gereden worden dan in het Z2.
Alles wordt idd nog net wat strenger beoordeeld.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:46

Ja daar heb je gelijk in !
Bedoelde te zeggen dat de jury in hun punten altijd meeneemt of de combinatie het een klasse hoger ook goed zou kunnen doen. en als ze dit denken verdien je dus een winstpunt Pling

Nogmaals als je in het Z2 regelmatig boven de 200 rijdt zal je in het ZZ licht ook goed scoren

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 10:43

ok, genoeg tips dus..ga zeker nog een keer keer kijken bij een zzgp wedstrijd...
En ga ook nog eens extra oefenen op het heel secuur rijden...dus dat elke cm van mij is....

laat jullie weten hoe het gegaan is, heb er erg veel zin in....

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:38

Suzanne F. schreef:
In principe wordt alles zwaar afgestraft. Waar je in het Z2 een 7 voor haalt is in de ZZ-L een 6. En een 8 in het Z2 is een 7 in de ZZ-L.


Wel is mijn ervaring dat je sneller een 9 krijgt waar ze in de basis op een 8 blijven hangen.
Op de echt goede punten kun je dus ook weer meer compenseren.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 11:51

Dus jury's durven meer te jureren...durven iets echt af te straffen, maar ook iets te belonen...dat is wekl heel fijn...

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:09

prakkie schreef:
Dus jury's durven meer te jureren...durven iets echt af te straffen, maar ook iets te belonen...dat is wekl heel fijn...


Ja inderdaad, als iets slecht is wordt het snel een 3 maar als iets goed is krijg je ook je verdiende punt!

She's my lady Lovers

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:12

prakkie schreef:
Dus jury's durven meer te jureren...durven iets echt af te straffen, maar ook iets te belonen...dat is wekl heel fijn...


dat ligt ook maar net aan welke jury je hebt hoor....

ik heb zo mijn ervaringen....


prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 12:17

ok...dus wat dat betreft verandert er weinig..bij de regionale wedstrijden ligt het ook heel erg aan welke jury je hebt...

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:27

Tyrza"]
[quote="prakkie schreef:
Dus jury's durven meer te jureren...durven iets echt af te straffen, maar ook iets te belonen...dat is wekl heel fijn...


dat ligt ook maar net aan welke jury je hebt hoor....

ik heb zo mijn ervaringen....
[/quote]
En het ligt natuurlijk ook nog steeds aan je naam... als je geen van Baalen of van Silfhout heet zullen ze doorgaans voorzichtiger zijn met de hoge punten. Bij die personen weten ze dat als het ook maar enigszins goed is, dat het goed is, bij minder bekenden namen zullen ze misschien nog twijfelen, of het van een minder positieve kant bekijken.

Ik heb trouwens vandaag het aanmeldingsformulier voor de ZZGP op de post gedaan, zodat ik in elk geval volgend jaar kan gaan starten daar!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:41

Wauw, leuk Bettine! We gaan je in de gaten houden hoor! Knipoog

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 09:38

ja, ik heb het ook al op de bus gedaan.

Ik heb btw as. zondag een proefgerichte clinic bij mij op stal. Je hbet dan 40 minuten les. Eerst rij je een proef en daarna ga je aan de slag met de moeilijkere punten uit de proef. Dus dan kan ik mooi even een generale repetitie houden. De clinic wordt trouwens gehouden door Mathie Boomaars.

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers