Paard voorwaarts neerwaarts rijden in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Paard voorwaarts neerwaarts rijden in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 13:55

Hoi,

Heeft iemand goede tips om je paard voorwaarts neerwaarts te rijden in draf? Veel overgangen maken en figuren rijden horen al tot de oefeningen. De achterhand wordt er al goed ondergezet, alleen is het jonge paard verkeerd ingereden en komt tegen de teugeldruk in verzet als hij moet gaan draven/gallopperen, etc. Dat is wat mij verteld is.

Alvast bedankt.

OK dan!

Myke


Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:54

Helaas zou ik het moeten zien om je de échte juiste tips te kunnen geven.

Maar: 1 goede tip: hals strekken, hals strekken, hals strekken en hals strekken.

Geef het paard hét juiste vertrouwen in je hand door alle bewegingen met je hand te volgen en veel lucht te geven. Wees licht in je teugelvoering en de druk. Nodig je paard goed uit om je hand te volgen. Op den duur moet je verbetering zien/voelen.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:02

Ik ben het wel met Randy01 eens, maar ik mis een van de belangrijkste punten. Je BENEN!
Rij naar de hand toe. Dus rij naar voren en vang voren op wat te veel is, vervolgens sta je je hand toe maar je blijft je been erbij houden dmv aan en ontspanning van de kuitdruk. Op die manier nodig je je paard uit de hand te volgen die ten alle tijden ontspannen blijft maar toch corrigerend kan optreden. Dus als hij omhoog komt weer een ophouding met benen en ontspannen. Zo lang mogelijk laten worden maar wel met een actieve achterhand. Zonder dat het tempo omhoog/omlaag gaat. Iemand die ernaast staat om te kijken of de achtersporen nog wel in die van de voorbenen treden is misschien handig in het begin. Om het juiste gevoel te ontwikkelen. Oefening baart kunst, succes.

AnnemiekvM

Berichten: 8245
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:44

Bij Tommie rijd ik hem eerst aan de teugel en probeer daarna steeds meer lengte te krijgen. Ik geef hem wat been en rijdt hem als het ware wat meer naar mijn hand toe. Ik geef hem steeds meer wat lengte en vul die op met mijn been. Zo wordt hij steeds langer in zijn hals. Ik heb er al zelf eens een 8 voor gehad, dus het werkt echt! Probeer dat je paard je hand vertrouwt!

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:47

Ik wil er alleen aan toevoegen dat je vw-nw alleen moet doen als je paard verder goed recht gericht is. Is het paard dit niet, dan is vw-nw voor de meeste paarden erg moeilijk. Omdat het zicht dan nog minder is en de balans is ook redelijk weg met het hoofdje zo laag. Daarom moet eerst dat recht richten er goed in zitten.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:22

je zou dit kunnen trainen dmv het longeren icm een gogue.

Amor Vincit Omnia

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:40

Kleintje schreef:
Ik wil er alleen aan toevoegen dat je vw-nw alleen moet doen als je paard verder goed recht gericht is. Is het paard dit niet, dan is vw-nw voor de meeste paarden erg moeilijk. Omdat het zicht dan nog minder is en de balans is ook redelijk weg met het hoofdje zo laag. Daarom moet eerst dat recht richten er goed in zitten.


Ik zelf gebruik vwnw juist o.a voor het rechtrichten. Daar leren ze heel goed van op eigen benen lopen en als je het goed doet dan is dit voor mij iig een ideale manier om ze helemaal los te werken op een eerlijke manier waardoor ze op 2 kanten gelijk los worden, vertrouwen in de hand krijgen dus makkelijk door de kaak en de spieren ontwikkelen.

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:16

pfoew.....ik heb een hele lange uitleg voor mensen die eigenlijk net beginnen of met jonge paarden bezzig zij...om ze voorwaarts neerwaarts te krijge...iemand die het verhaal wil horen pb me maar

groetjes esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:18

Okkie1 schreef:
Ik zelf gebruik vwnw juist o.a voor het rechtrichten. Daar leren ze heel goed van op eigen benen lopen en als je het goed doet dan is dit voor mij iig een ideale manier om ze helemaal los te werken op een eerlijke manier waardoor ze op 2 kanten gelijk los worden, vertrouwen in de hand krijgen dus makkelijk door de kaak en de spieren ontwikkelen.

Vergeet niet dat jij het hier over een jong paard hebt en niet een paard wat aan 1 kant echt al helemaal vast is gereden. Voor een jong paard vind ik dit toch anders dan voor een scheef gereden paard.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:47

Ik heb met mijn paard (dat lang en slap was en moest revalideren) het volgende gedaan:

* Als eerste (samen met een ander paard) drie kwartier enkel buiten stappen. Buiten op het asfalt lange rechte lijnen en gebruik maken van de voorwaardse drang om 'm laag en over de rug te krijgen. Handen breed (heeeel breed als het moet op je knie) en zorgen dat de hals recht of lager uit de schoft komt en de neus voor de loodlijn. Kan je mooi elke keer vragen aan degene die naast je stapt. Niet losgooien en niet vasthouden: contact houden. Dit heb ik bijna 2 weken elke dag gedaan. Het ging steeds makkelijker. In het begin maar enkele passen en na een week moeiteloos.

* Daarna de bak in en daar stappen met diezelfde brede handen; hals laag en neus eruit. Maar pas op: struikelen betekent vaak op de voorhand, dus je benen zijn absoluut nodig. Laat 'm niet in een te hoog tempo lopen en niet douwen met je zit.

* Is ook dat geen probleem meer, dan kan je kleine stukjes gaan draven. Elke keer dat ie omhoog komt handen breed en zakt tie dan niet; terug naar stap. Hou het tempo vrij laag maar wel actief. Hij moet jou meenemen en niet dat jij hem moet voort duwen. Langzaam betekent kracht leveren. Dan gaan ze eerst terugkomen (ontrekken), vervolgens rennen (vluchten), daarna zwabberen, (als je pech hebt een bok en een steiger) en dan heb je het gehad en doet tie het.

Zo heb ik het afgelopen jaar gedaan en ik kan die van mij op elk moment laag en hoger instellen. Aan (echte) oprichting werken we nog. Ik heb wel als voorwaarde dat tie aan mijn been moet zijn. Niet allert = niet werken. Ik begin dan ook altijd met overgangen, al tijdens het losstappen, zonder compromis te sluiten. Been is weg en ik bepaal hoeveel been. Onvoldoende of halfzachte reactie is een pony-schop (ik rij ook altijd zonder spoor, die is voor een wedstrijd) en nadat tie twee passen naar voren mocht schieten herhaal ik het.

Mijn probleem is nu weer dat tie te attent op mijn been is en daarmee te makkelijk met z'n kontje schommelt... heel leuk...not Haha!

Bij mij werkte dit, misschien kan jij er ook wat mee. OK dan! OK dan!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 03:47

Kleintje schreef:
Ik wil er alleen aan toevoegen dat je vw-nw alleen moet doen als je paard verder goed recht gericht is. Is het paard dit niet, dan is vw-nw voor de meeste paarden erg moeilijk. Omdat het zicht dan nog minder is en de balans is ook redelijk weg met het hoofdje zo laag. Daarom moet eerst dat recht richten er goed in zitten.


Ja vw-nw moet je rijden als je paard een goede balans heeft. Anders stimuleer je het ontrekken van het niet recht zijn en dus niet in balans zijn.
Je helpt je paard dan dus eerder de neagtieve richting uit dan de psoitieve richting.
Vw-nw is ook een term en is zeker niet een oplossing voor een probleem.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 03:49

SuperPepeijn schreef:
je zou dit kunnen trainen dmv het longeren icm een gogue.


Wat is jouw gedachte achter dit advies? (gewoon intresse hoor *LOL* )

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 08:16

Kleintje"]
[quote="Okkie1 schreef:
Ik zelf gebruik vwnw juist o.a voor het rechtrichten. Daar leren ze heel goed van op eigen benen lopen en als je het goed doet dan is dit voor mij iig een ideale manier om ze helemaal los te werken op een eerlijke manier waardoor ze op 2 kanten gelijk los worden, vertrouwen in de hand krijgen dus makkelijk door de kaak en de spieren ontwikkelen.

Vergeet niet dat jij het hier over een jong paard hebt en niet een paard wat aan 1 kant echt al helemaal vast is gereden. Voor een jong paard vind ik dit toch anders dan voor een scheef gereden paard.
[/quote]

Ik weet niet hoe scheef jij precies bedoelt, maar ieder paard heeft van nature een 'favoriete' kant en kan dus idd 'scheef' zijn. Ieder paard (jong of oud) moet rechtgericht worden tijdens het rijden. De heupen van het paard zijn nu eenmaal breder dan de schouders en zodoende moet een paard altijd rechtgericht worden. Hieraan werk je idd al gedeeltelijk door vw-nw te rijden, maar ik doe het vnl. m.b.v. schouder voor rijden (het rechtrichten dus).

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:19

Ik heb les volgens methode van Johan Hinneman en Coby van Balen.
Ik moet juist eerst lang en laag rijden en losgelassenheit krijgen (vrije beweging door het hele lijf) paarden hebben niets om zich aan vast te houden en raken daardoor vaak eerst uit balans (zwabberen) dan kan je ze in aanleuning rijden en verder werken...
Het tempo is juist niet te hoog, omdat paarden die in een voor dat trainingsstadium in een te hoog tempo worden gereden zich vast gaan houden en juist meer op de voorhand gaan lopen omdat de achterhand de voorhand niet meer bij kan houden... Wij beginnen dus: lang, laag en langzaam en bouwen daarop voort...
Zij vond de voorwaart de achterhand er bij proberen te krijgen een oude methode (heb het maar gevraagd, want op die manier krijg ik les bij de club, ook wel een goede instructeur) Hij wil je juist meer rond hebben om te gymnasticeren en voorwaarts houden (niet te snel) om het achterbeen actief te krijgen/houden... Tja...

On topic: voorwaarts neerwaarts krijg je door vooral elastisch te blijven met je handen en vooral de ruimte te geven.
Bij mijn huidige instructrice moet ik wel blijven vragen (ophouding omhoog en weer naar voren, opzij en weer naar voren, waarbij het weer naar voren geven zorgt dat je paard juist je hand gaat volgen.

tja... beetje controversieel misschien?


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:01

Randy01 schreef:
Ik weet niet hoe scheef jij precies bedoelt, maar ieder paard heeft van nature een 'favoriete' kant en kan dus idd 'scheef' zijn. Ieder paard (jong of oud) moet rechtgericht worden tijdens het rijden. De heupen van het paard zijn nu eenmaal breder dan de schouders en zodoende moet een paard altijd rechtgericht worden. Hieraan werk je idd al gedeeltelijk door vw-nw te rijden, maar ik doe het vnl. m.b.v. schouder voor rijden (het rechtrichten dus).

Ja, een paard is altijd scheef, jong of oud. Maar een paard wat al 'verkeerd' bereden is en waarbij er nog 1 kant echt is vastgezet, daar heb je een groter probleem mee dan een paard wat nog geen spieren heeft en van nature scheef is.

Daarom zou ik een ouder paard wat enorm scheef is, eerst recht richten en dan pas zijn hals laten uitschuiven. Je schrijft het zelf al, schouder voor rijden.
Want een paard wat scheef is, en die je vw-nw leert, die kan je bijna niet recht krijgen. Eerst recht, dan vw-nw.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:14

Kleintje"]
[quote="Randy01 schreef:
Ik weet niet hoe scheef jij precies bedoelt, maar ieder paard heeft van nature een 'favoriete' kant en kan dus idd 'scheef' zijn. Ieder paard (jong of oud) moet rechtgericht worden tijdens het rijden. De heupen van het paard zijn nu eenmaal breder dan de schouders en zodoende moet een paard altijd rechtgericht worden. Hieraan werk je idd al gedeeltelijk door vw-nw te rijden, maar ik doe het vnl. m.b.v. schouder voor rijden (het rechtrichten dus).

Ja, een paard is altijd scheef, jong of oud. Maar een paard wat al 'verkeerd' bereden is en waarbij er nog 1 kant echt is vastgezet, daar heb je een groter probleem mee dan een paard wat nog geen spieren heeft en van nature scheef is.

Daarom zou ik een ouder paard wat enorm scheef is, eerst recht richten en dan pas zijn hals laten uitschuiven. Je schrijft het zelf al, schouder voor rijden.
Want een paard wat scheef is, en die je vw-nw leert, die kan je bijna niet recht krijgen. Eerst recht, dan vw-nw.
[/quote]

Helemaal mee eens! OK dan!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:01

Zorg dat je de ontspanning blijft zoeken, als jou paard juist wat feller wordt van overgangen (net als die van mij..) zou ik ze niet rijden en blijf ik juist onder het werktempo rijden.
Niet te veel sturen, blijf lekker ontspannen voltes rijden, links en rechtsom..
Succes

She's my lady Lovers

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:05

Aqua8horse"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
je zou dit kunnen trainen dmv het longeren icm een gogue.
Wat is jouw gedachte achter dit advies? (gewoon intresse hoor *LOL* )
[/quote]een gogue nodigt een paard uit voorwaarts-neerwaarts te lopen. loopt hij te hoog voelt hij nl. druk achter zijn oren. loopt hij laag en lang is hij dit kwijt. voor het voorwaartse kan je zelf zorgen.

ook al zegt dit niets over alle paarden, ik heb de mijne 2 jaar hiermee gelongeerd met heel fijn resultaat.

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers

cron