Advies gevraagd: veulen kopen? (met fotootje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Advies gevraagd: veulen kopen? (met fotootje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 23:23

Ik heb weer eens een paardje op het oog! Haha!

Dit is niet de eerste keer dat dat gebeurt, maar wel de eerste keer dat het aanschaffen ook echt mogelijk is. Misschien hebben jullie het bij EA zien staan, maar er staat een IJslands-hengstveulen te koop voor slechts 500 euro. Dat is geen geld voor een IJslander en hij heeft een leuke afstamming! Ik ben sowieso van plan een IJslander aan te schaffen, maar dat was altijd een toekomstdroom want een goed bereden 5 jarige kost al gauw 4500 euro. Boos! Dan moet ik of de bank overvallen, of de loterij winnen of nog een paar jaar doorsparen...

Ik heb vandaag contact gehad met de eigenaren van Humli en heb het een en ander besproken. Hij staat momenteel in een kudde IJslanders in een begrazingsgebied en ik kan hem hier nog een paar jaar laten staan. Kosten: 60 euro per maand, inclusief ontwormen, bekappen en enten. Totale kosten per jaar: 720 euro. Natuurlijk weet ik dat hij ziek kan worden etc maar dat kan een volwassen paard ook, dus dat is voor mij geen punt van afweging.

Ik heb op het moment geen tijd om een paard te hebben waar ik dagelijks naartoe moet en zou dus ook nooit overwegen om nu een volwassen dier te kopen. een veulen dat lekker in een kudde staat is echter iets heel anders! Ik ben nu aan het afstuderen en ben binnen 2 maanden klaar met mn opleiding. Ik heb ervaring met het trainen van jonge paarden (2 en 3 jarigen) en ook met het zadelmak maken en ik vind dit ook ontzettend leuk om te doen. Het echte inrijden zou ik nu aan iemand anders over laten maar misschien durf ik dat wel aan tegen de tijd dat Humli 4 is.

De aanschafprijs is geen probleem en ook een basisbedrag van 60 euro maandelijks onderhoud moet lukken! Ik heb het vandaag met verschillende mensen besproken en ze zeggen (natuurlijk) allemaal iets anders. Of het het goeie moment is om een paard te kopen kun je nooit zeggen, er blijven altijd onzekerheden en je kunt onmogelijk alles voorzien wat er zal gebeuren. Dat ik de eerste jaren nog niet met hem aan de slag kan vind ik absoluut niet erg. Ik heb uitgerekend wat hij me gekost zal hebben tegen de tijd dat hij 3,5 is en dit is vergelijkbaar met de aanschafprijs van een groene 3jarige. Ik heb op verschillende websites gekeken. Wat voor mij ook een groot voordeel is is dat ik hem zelf kan opleiden.

Ik ben niet iemand die impulsaankopen doet (anders had ik gister meteen het geld overgemaakt! Bloos ) maar mijn lijf zegt KOPEN! Mijn hoofd is er echter ook nog en als ik ga redeneren raak ik in de war. Er zijn vast mensen die ook voor zo'n beslissing hebben gestaan, ik wil graag van jullie horen hoe jullie het hebben aangepakt! Positief en negatieve verhalen zijn welkom! Commentaar van anderen is natuurlijk ook niet verboden! Haha! Ik ga zaterdag bij hem en zijn moeder kijken.
Laatst bijgewerkt door Imre op 02-12-03 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt


capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:28

wij hebben 5 jaar geleden wel impulsief een half jarige pony gekocht en ik heb er geen moment spijt van gehad. ik ken haar super goed en ze vertrouwt mij ook heel erg. wel is belangrijk dat je duidelijk en consequent bent, maar dat moet je natuurlijk bij elk paard.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:34

Als ik jou zo hoor, dan lijkt het net of ik mijzelf hoor praten een paar maandjes geleden. En ik heb het gedaan en er nog geen seconde spijt van gehad!
Kijk wel even of je het financieel ook rond kunt krijgen als er een keer een flinke tegenvaller (= dierenarts rekening) komt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:40

als ik je zo hoor praten hoor ik dat je eigenlijk al helemaal op de hoogte bent..
je hebt alles uitgerekend enzo..ik zou et doen als ik jou was..
succes bij je beslissing !! ennuh...
wel foto's he als et zover is Tong uitsteken

Karaat_the_newforest op Instagram

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:43

He Wind,

Joh, je bent zo enthousiast en het klinkt zo goed. Volg je hart, als je het je kan veroorloven. Laat je veulen lekker in de kudde, maar het is harstikke leuk om hem te zien opgroeien. Doen!

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:45

Ik heb het een jaar of zes geleden ook gedaan een veulen gekocht kruising arabier kwpn,heb hem helemaal zelf opgevoed is 2 keer ziek geweest droes,heeft het allemaal overleefd!!!!
Zadelmak maken geen centje pijn,maar toen het beleren!!!!!!!!!!!
Dat was gewoon oorlog heb altijd paarden beleerd ook moeilijke,maar dit was echt heel erg,ik was ondertussen ook nog us bevallen van een zoontje en dat kon hij echt niet accepteren,super jaloers was hij dat er nog iemand bij was gekomen waar hij zijn aandacht moest mee verdelen,hij moest ook niets meer van me weten keerde zich echt van me af,ik heb hem tot heel veel verdriet ook moeten verkopen want het ging niet meer.......
Na 4 mnd bij iemand anders is hij eindelijk zadelmak geworden,maar nog kan je er niet mee naar buitenrijden dat is niet vertrouwd,hij heeft het gelukkig wel naar zijn zin daar!!!!
Maar ondanks dat ik nu een ander paard heb na 2 jaar er over nagedacht te hebben doet het nog steeds zeer dat hij en ik niet meer samen gingen we waren al zo lang bij elkaar!!!
Ik wens je heel veel succes zaterdag,maar wees je wel bewust dat het dus ook mis kan gaan,dat hoop ik natuurlijk niet!!!!
Gr.Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:46

ook wij hebben twee zeer jonge paarden gekocht....een tinker (nu anderhalf) en een friesje (nu 6 maanden). Als je gaat uitrekenen wat een veulen je kost alvorens je kunt gaan rijden.....tja zou je nu ook dat geld systematisch maandelijks achteruit kunnen leggen en t.z.t. een 3-4 jarige kopen. Maar......we leven ook nu.......en heb dagelijks zoveel plezier van ze. Tegen die tijd dat het zadel erop komt ken je ze door en door en zij jou ook. Voor wat betreft het ziek worden...je zegt het zelf al...dat kan ook bij een volwassen paard gebeuren. Tuurlijk is het eng om je eerste paard te kopen....ik had ook zoiets van ojee wat een verantwoording.....maar dat went heeeeeel erg snel. Persoonlijk kijk ik liever elke dag naar een paardensnoetje waar ik erg veel plezier van heb dan naar een maandelijks groeiend banksaldo. Hoop dat je hier wat aan hebt....succes met je beslissing

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:55

Een jaar geleden ben ik ook zo verliefd geworden en heb er geen moment spijt van gehad.
Dit ging dan wel om een 2 en een half jarige, maar ik had toch alle tijd.

Dit klinkt voor jou ideaal, je IJslander die je zo graag wilt, maar dan met uitgestrekte betaling Knipoog
Want zoals je al zegt over een paar jaar tijd staat die gewoon gelijk aan de prijs van een drie en half jarige.

Ik zou het gewoon doen...maar ja...ik ben bevooroordeeld Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 00:09

Dit is em

Afbeelding

Afbeelding

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:10

Het is toch een beslissing die alleen jij kunt maken Lachen

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:15

Wat een poepie!!!!Gewoon doen.Ik heb Kim 13 jaar geleden ook als veulen gekocht en heb daar nooit spijt van gehad.En waar kan hij beter lopen als in die kudde?Als je het niet doet,krijg je denk ik erge spijt!!!Kopen die hap Knipoog

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 01:19

Ik zou hem ook kopen... Ben ook wel typetje 'snel-verliefd'.
Heb nu een 1,5 jarige merrie, zo'n enorme scheet, zou het zo weer doen!!
Alleen moet je idd wel rekening houden met 'onvoorziene' uitgaven. Mijn jaarling heeft in het jaar dat ik haar heb al 2500 euro gekost aan DA rekeningen, stalling, voer, hoefsmid, ontwormen, spullen etc... En dan nog maar te zwijgen over de aankoop...
Uiteraard moet je het helemaal zelf weten, maar het is wel heel erg verleidelijk... Succes met je beslissing! Hou je ons wel op de hoogte?

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 02:17

Als ik jou zo hoor, zou ik het ook doen!
Alleen vergelijk je hem met een 3,5 jarige, en dat klopt imo niet.
Want met een ijslander kan je pas echt een beetje aan de slag als ie 5 is!
Dus is het nog 2 jaar langer x 720 Lachen

Maar het is wel fijn dat je weet wat je veulen allemaal hebt mee gemaakt.
En dat je alles mag mee maken. Ik zou het wel weten Haha!

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:37

Ik denk dat ik hem ook zou kopen, het is wel jammer dat je er verder nog niks mee kan doen, aangezien hij ergens anders staat. Dan heb je wel een paard, maar kan je er niks mee.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:02

Ik zou hem ook kopen! Echt superleuk paardje...alleen IJslanders worden pas ingereden met 5!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:10

Ik zou Humli maar kopen,het is een leuk paardje met een goeie afstamming,ik heb mijn fjorden ook allemaal heel jong gekocht,Viking is nu 3 en een half,die ben ik nu aan het inrijden,Wjerljocht is nu 2 en een half,daar ga ik volgend jaar mee aan de slag,en Zizzle is nu 7 maanden oud,dus die mag ook nog een paar jaar in de begrazing opgroeien.
Als een IJsco je droom is dan moet je deze kans niet voorbij laten gaan vind ik!!

Paardentaxi Zeeland

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 10:14

Mensen, bedankt voor alle reacties! Uiteraard hou ik jullie op de hoogte! Haha! Als ik hem zaterdag heb gezien komt er een uitgebreid verslag op VvdD

IJslanders worden inderdaad later ingereden dan een 'normaal' paard, maar dat betekend niet dat ik tot zn 5e moet wachten voordat ik er iets mee kan! Ik zou hem 3 jaar in de opfok zetten en dan wat dichter bij huis naar een pensionstal halen zodat ik hem al wat dingen bij kan brengen als hij 3,5 is. Dan heb ik het voornamelijk over vaststaan, poetsen, meelopen, langs de weg wandelen etc, niet over rijden. Met longeren en zadelmak maken wacht ik tot hij minstens 4 is! Dit gaat trouwens allemaal gebeuren op de NH-methode.


xxxjes
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-12-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:37

Veel succes als je hem moest kopen. Het is een echt schatje om te zien !!

Don't drink and drive, you may hit a bump and spill your beer !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx............

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:40

Ik zou het gewoon doen Lachen je hebt al goeie research gedaan en weet wat je te wachten staat. financiele tegenvallers (hoooooge DA rekening) kan altijd gebeuren maar net zoals je zei: dat kan bij volwassen paarden ook.

wat een voordeel is, is dat het een veulentje is. je groeit "samen" met elkaar op en je kan hem naar jouw 'normen & waarden' opvoeden, wat ik zelf erg p[raktisch en prettig vind. plus dat je van jezelf weet dat je nu niet al te veel tijd heb en hij lekker tussen de kudde kan blijven staan.. heleboel voors en ik zie nog geen tegens, zolang het jouw droom is zou ik m achterna gaan!

veel succes en plezier met de kleine

*\o/* *\o/*

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:15

Oohh wat een scheetje zeg Lovers

Knap dat je eerst research heb gedaan.
Als ik dat koppie van dichtbij zou zien had ik hem waarschijnlijk al gekocht Haha!

Het is echt een moppie zeg.

Ik hoop dat het wat wordt voor je.
En ik zal zeker je topics vanaf nu in de gaten gaan houden.

*LOL*

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:54

Ik heb dit jaar Wise guy gekocht om precies dezelfde redenen dan jij. ik ben ook nog druk met school en wil graag nog meer leren, en daarbij heb ik Brenin nog die ik dit jaar zadelmak heb gemaakt.
voorlopig gaat hij lekker de opfok in, dit is ook vlak bij huis zodat ik hem helemaal kan zien opgroeien. Natuurlijk moet je goed nadenken over je beslissing, maar ik kan je zeggen dat ik er nog geen spijt van heb gehad, al heb ik hem pas een paar maanden.. Haha!
Heel veel succes met je beslissing.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:58

Als je het je kan veroorloven, en je wilt het graag, waarom niet? Het is echt een heel leuk veulen!

[o]

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:30

alsik je verhaal zo hor den kik dat je al een beslissing hebt gemaakt je wilt hem en 60 euro per maand is goed kopp en eenjong paardje kun je zelf opvoedenen dan word de band oksterker denk ik veelsuc-6

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:39

Ik zou het ook doen Zeker als je alles zo goed op een rijtje hebt als jij!

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 20:54

Even een update: ik ben nog druk aan het rekenen! De paardenmensen die ik ken zijn over het algemeen enthousiast, de anderen niet en dan bedoel ik voornamelijk mijn ouders. Die vinden dat ik mn rijbewijs moet gaan halen en een auto moet kopen omdat ik daar meer aan heb... Paard vinden ze overbodige luxe, kost alleen maar geld en ik kan nu gratis op Donja rijden... zucht... ouders... Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Ponylover_11 en 105 bezoekers