Weer kreupel. :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Weer kreupel. :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 09:46

Zoals in mijn vorige onderwerp te lezen was, heeft Santa een tijdje kreupel gelopen op linksachter. Volgens de veearts zou ze hier altijd last van blijven houden, maar ze had er verder geen pijn aan ofzo; ik was van plan foto's te laten maken, maar ik wilde mezelf daar eerst goed over informeren.

Nou was ze vorige week zaterdag ineens érg kreupel op rechtsvoor, en ik dacht dat ze iets in haar hoef getrapt had (ze heeft nogal dunnen zolen; krijgt ze nu ook biotine voor, maar daar zijn we nog niet zo lang mee bezig). Dus hup, in de soda, hoefschoentje erom, enzovoort. Hielp allemaal perfect, en donderdag ben ik weer met haar gaan wandelen; toen liep ze voor zover ik kon zien helemaal goed.
Afgelopen zaterdag ging ik weer wandelen, en ze was hartstikke energiek en enthousiast, maar toen ik een stukje ging draven knikte ze met haar hoofd en liep ze niet helemaal goed. Dus ik ben terug gestapt naar de wei, en heb haar weer weggezet. Zaterdagavond was ik er nog even, en toen liep ze nóg moeilijker, en zondagmiddag was ze echt verschrikkelijk kreupel op rechtsvoor; ze liep bijna op drie benen. Ook had ze weer last van haar linker achterbeen.

Omdat er van de kliniek waar ik normaal heen ga al 3 verschillende veeartsen bij zijn geweest, die allemaal niet verder kwamen dan 'afkoelen' en 'rust geven' en steeds binnen een kwartier weer weg waren, heb ik nu een veearts uit België gebeld (DA Parmentier, waarover ik al verschillende goede dingen heb gehoord; hij werkt door heel Nederland en maakt ook foto's enzo). Die kan morgen pas komen, omdat hij dan in de buurt is, maar ik denk dat het beter is om een dag te wachten en dan echt een goeie DA erbij te halen dan om nu weer iemand van de kliniek in de buurt te bellen die er al een paar keer bij geweest zijn. Vanochtend had ze er gelukkig weer ietsje minder last van; ze staat nu in elk geval op alle vier haar benen (gisteren stond ze praktisch op 2 benen, omdat ze zowel LA als RV wilde ontlasten), en ze loopt ietsje minder moeilijk.

Maar goed, nu vroeg ik me dus af... herkent iemand dit? Eerst erg kreupel op linksachter, wat langzaamaan overging en nu dus super kreupel op rechtsvoor en wéér last van dat linkerachterbeen. Het lijkt in de kogelgewrichten te zitten; die was een paar weken terug linksachter dik en warm, en nu rechtsvoor een béétje warm en er zit een klein beetje vocht in. Waar ik me dus zorgen over maak is dat het van het ene been is overgegaan naar het andere; kan dit komen door overbelasting van de andere drie benen toen ze zoveel last had van haar achterbeen? Of zou het een gewrichtsaandoening zijn, en zo ja, enig idee welke?

Morgen komt sowieso de DA, en ik hoop dat die me meer kan vertellen, maar móchten er nou mensen zijn die dit herkennen van een ander geval en weten wat het zou kunnen zijn... alle informatie is welkom!


elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:11

Wat je heel veel ziet bij paarden die al langere tijd met kreupelheid kampen, is dat ze dat been dusdanig ontlasten dat ze inderdaad een anderbeen overbelasten. Zo hebben wij eens een pony voor de slacht weggekocht, en die had een peesblessure... na langdurig stappen en ultrasound therapie was de pees benezen maar liep ze nog steeds knap kreupel.. bleek artrose aan t andere voorbeentje te hebben. Dat had ze al langdurig zo ontlast dat t andere beentje overbelast was wat weer resulteerde in een peesblessure.. t kan dus heel goed...

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 16:29

Ja, daar was ik dus ook al bang voor...
Zeker omdat het precies het been is wat er schuin tegenover zit, en ze de laatste tijd wel vrolijkjes heeft rondgerend in de wei (ze staat altijd op de wei, en ik durfde haar écht geen 2 maanden binnen te zetten, ivm. risico op hoefbevangenheid en koliek enzo).
Ik zit er ondertussen ook aan te denken dat het misschien iets in haar rug is, ofzo, maar ze heeft nog nooit pijn aangegeven in haar rug (ze rolt makkelijk om, is niet lastig met opzadelen, houdt haar staart gewoon mooi ontspannen, etc.).
Nou ja, morgen komt dus de veearts... hopelijk kan die me wat meer vertellen.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:31

Ik zou bijna zeggen dat aan haar voorbeen een hoefzweer zit, dat is de meestvoorkomende oorzaak van dat soort acute kreupelheden (en geloof me, ik heb veel ervaringen met hoefzweren) Nog even 1 dagje volhouden, Parmentier is een goede DA. En wat Elibeest zegt is ook waar. Ik heb dus 1x een hoefzweer gehad (althans mijn paard) terwijl mijn hoefsmid met vakantie was, 3 DA's konden hem niet vinden en durfden niet verder te zoeken. Maar die knol (van 1.78cm) ging het voorbeen zo ontlasten dat het na 2 dgn wel leek alsof ze hoefbevangen was, kon niet meer voor of achteruit. Ik heb toen de beslissing genomen om toch pijnstillers te geven, waardoor de hoefzweer binnen een paar uur in de kroonrand is uitgebroken, waarna ze direct weer door de wei liep te galoperen.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 22:29

Ze heeft wel vaker hoefzweren gehad, en die waren meestal een stuk 'acuter'. In eerste instantie dacht ik ook dat dat het was (en daarnaar heb ik haar dus ook behandeld, met soda en hoefschoen enzo), maar dat is dan wel een verdomd langdurende hoefzweer, overigens (6 weken ofzo vanaf dat ze aan haar achterbeen voor het eerst kreupel liep). Hoewel het natuurlijk ook kan dat die kreupelheid aan haar achterbeen iets anders was en dat dít nu wel ene hoefzweer is...

Nou ja, morgen komt Parmentier, dus ik ben erg benieuwd (en ook wel zenuwachtig) wat hij te zeggen heeft.


Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 09:33

*huppelt vrolijk*
Vanochtend ging het ineens een stúk beter met haar; in de wei loopt ze zonder moeite, en op de tegels heeft ze veel minder moeite dan gisteren. Ook ontlast ze haar achterbeen niet meer als ze staat.
Ik denk dat het toch een hoefzwaar is, die nu is doorgebroken. Maar voor de zekerheid mag de DA toch gewoon komen, want ze loopt nog niet helemáál lekker, en áls het een hoefzweer is vind ik het wel fijn als hij die even precies opzoekt en evt. goed open legt zodat het ding niet weer dicht gaat zitten (want áls het een hoefzweer is, is hij dus waarschijnlijk een tweede keer dicht gaan zitten, en dat hoeft nou niet persé nóg een keer te gebeuren, eigenlijk). En hij mag sowieso ook nog naar haar achterbeen kijken, en dan kan ik gelijk vragen of hij het raadzaam vindt om foto's te laten maken.

In elk geval ben ik blij dat ze nu ineens zoveel beter loopt. Lachen

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:00

Ha gelukkig ! Heb je goed in de kroonrand gekeken ? dwz echt alle haartjes uitpluizen, als ie daar is doorgebroken kun je duidelijk een gaatje zien (dan heb je misschien-als je zoiets vindt, zekerheid dat dat het idd was)
Ben benieuwd morgen !

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:02

Ha gelukkig ! Heb je goed in de kroonrand gekeken ? dwz echt alle haartjes uitpluizen, als ie daar is doorgebroken kun je duidelijk een gaatje zien (dan heb je misschien-als je zoiets vindt, zekerheid dat dat het idd was)
Ben benieuwd morgen !

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 20:18

Nou ja, zoals ik je al gePBd heb is het dus inderdaad een hoefzweer geweest, en dan eentje gewoon in de onderkant van haar hoef. De DA heeft hem open gesneden, en ze heeft in de soda gestaan en heeft nu een hoefschoentje aan om het vuil eruit te houden. Het gaat al veel beter; voorwaarts loopt ze weer praktisch 100 procent, en alleen in bochtjes naar rechts doet het duidelijk nog pijn, maar ook dat zal wel snel over gaan.

De DA zei dat ik me over haar achterbeen geen zorgen hoefde te maken; was zéér waarschijnlijk overbelasting van haar voorbeen, nu, en die bobbel is waarschijnlijk totaal geen probleem. Mocht ze er last van houden, dan komt hij foto's maken, maar hij denkt niet dat het echt problemen zal geven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gitje1973, GoogleAdsense, lianne125, Mirre1415, Varekaj, wisja en 41 bezoekers