Wie heeft ervaring met deze manier van beslaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Wie heeft ervaring met deze manier van beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 01:55

Mijn paard is 19 jaar oud en op haar 12de jaar, toen ik haar net gekocht had, bleek ze artrose in haar linker voorbeen te hebben.
Ze is altijd een doodloper geweest, en had ook al rare kuren voordat ik haar kocht.
Ze was L-dressuur en L-springen bij haar vroegere eigenaar, tot ze opeens niet meer wou...
Dan begon ze te steigeren en sprong ze uit de ring als ze aangepakt werd.
Sinds ik haar ken, toen was ze 11 jaar en liep ze in manege lessen, is ze al een doodloper.
Soms moest ze in de les stilgzet worden tegen het hek.
Toen ik haar kocht en ging rijden, is ze met de jaren rustiger geworden.
Ze had onder haar voorbenen ijzers met zooltjes en siliconen, en sindsdien heeft ze voor het oog en mijn gevoel altijd goed gelopen.
Maar sinds het jaar 2000 wil ze niet meer lopen.
Ik ben in 1999 3 keer hard van haar afgevallen in een parcours, en daarna werd ze al vreemder, en langzaam maar zeker kwam het zo ver dat ze een paar rondjes draafde en dan uit zichzelf in stap over ging en absoluut niet meer in draf te krijgen is.
Wat ook altijd raar was, is dat als ze rustig liep in draf, en dan aan de teugel liep, ze erg uit haar hoofd zweette en met haar hoofd schudde.
Ik heb haar door 2 dierenartsen en 3 hoefsmeden laten nakijken, maar niemand begreep iets van het gedrag, lichamelijk lijkt ze gezond...
Nu is iemand er een maand geleden achter gekomen dat haar linker voorbeen korter is dan haar rechter voorbeen....
Ik wist dat ze een smal voetje heeft, dat naar binnen gedraaid staat, maar dat haar linker koot korter is dan haar rechter, dat had niemand nog nooit gezien, terwijl het goed zichtbaar is als je het weet.
Dus een orthopedische smid gebeld, want het advies was, een wig onder de korte hoef.
Gelukkig wilde de smid wel komen kijken, jaja het valt niet mee tegenwoordig, om een goede en vaardige smid te vinden.
Hij bekeek mijn paard eens goed, ook aan de longe waarbij ze op de rechterhand erg naar links bleef kijken, en duidelijk was, als je achter haar stond, dat ze veel meer bespiering heeft op haar linker schouder (dus de kant van het kortere been), dan op de rechter.
Nu heeft de smid het goede been omhoog gezet met 3 plastic zooltjes en siliconen ertussen.
De korte voet staat op een ijzer met een zooltje en siliconen.
Alle 4 de hoeven heeft hij bekapt op de natural balance manier en de 2 ijzers voor zijn ook natural balance ijzers.
Hij zegt dat het inderdaad heel tegenstrijdig lijkt, dat hij juist het goede been nog hoger heeft gezet, maar zijn doel is, dat mijn paard bespiering gaat opbouwen op haar rechter schouder, dus ik moet haar veel bijgezet longeren en diep en laag rond rijden.
Dan gaat hij verdeeld over mischien wel een jaar, de zooltjes er 1 voor 1 onderuit laten, en zou ze dus weer normaal gaan lopen omdat haar korte been jaren gewend is om alle gewicht op te vangen, terwijl ze daarvoor nu haar rechterbeen sterker gaat maken.
Of ze daarna wel een wig krijgt, weet ik eigenlijk nog niet, vergeten te vragen, maar ze zal toch gelijk gezet moeten worden lijkt me.

Wie heeft er ook zoiets meegemaakt???
De smid heeft zelf ook een soortgelijk paard, waarbij het op deze manier goed gekomen is.
Er was risico dat ze een paar dagen kreupel zou zijn, maar dat is ze helemaal niet!
Maar echt fijn loopt het niet volgens mij.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:29

Wij hebben op de manege een paard en die was ook al lange tijd kreupel,. Alles geprobeert en niets hielp. Totdat een nieuwe smid zag dat zijn hoeven niet helemaal gelijk waren. Die is hem goed aan het bekappen geweest en nu loopt hij weer als een trein. Het kan inderdaad DE oplossing zijn en ik zou het zeker een kans geven!!!