Fokken van kinderpony´s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Fokken van kinderpony´s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 03:00

Het fokken van goede (karakter)pony´s voor kinderen wordt steeds moeilijker c.q. duurder, mede door allerlei wettelijke regelgevingen.

Ik ben van mening dat juist goede kinderpony´s de basis vormen voor het omgaan met paarden door de jeugd, oftewel de toekomst !
Ik heb eens uitgerekend wat het kost om een pony te brengen naar een jaar of 3, licht ingereden, en wil jullie bokkers eens vragen om eens -hetzelfde te doen.

Oftewel.. wat mag een aangereden driejarige eigenlijk kosten, of wat zou die moeten kosten ?

Denk daarbij aan dekgeld, stamboekkosten, dierenarts, voer/weidekosten, ontwormen, en vul zelf maar in.

Wie durft een kostenplaatje te maken ?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:17

pffff, een kostenplaatje..
Ik heb het eens uitgerekend wat een pony per dag kost aan voer, weide en stal en kwam toen op 1 gulden dus omgerekend 45 eurocent per dag.
Ontwormen doe ik het grootste deel van het jaar met korrels. 65 euro om 600 paarden van 600 kg te ontwormen en 2 X per jaar met breedspectrum ontwormpasta, tjee dan kom ik even aan het rekenen...even gemakkelijk opgeteld 1 euro per pony/per jaar voor de korrels met 3 spuiten kan ik 4 pony's ontwormen, dus 20 euro per jaar voor de pasta.
166 euro voor weide/voer en stal
21 euro wormmiddel
175 euro dekgeld (zonder stalgeld, vervoer ed)
smid geen idee wat dat kost per pony
DA ook geen idee

toch gemiddeld zo'n 400 euro voor het eerste jaar (incl. dekking dan, wat eigenlijk weer fictief is omdat het jaar dat er gedekt is naast de dekking geen extra kosten zullen zijn)
dan zo'n 200 euro voor elk volgend jaar

Eigenlijk kost een veulen, en dan weer zonder de onderhoudskosten van de moeder meegerekend, want die zou je ook hebben als je haar niet laat dekken)
ong. 200 euro per jaar X 3 = 600 euro (excl. zadelmak maken als je dat laat doen) als ik het veulen thuis zou houden en excl. extra DA kosten en stamboek zou dan eenmalig zo'n 35 euro bijkomen voor papier, paspoort en schetsen)

Ben hier van mijn situatie uitgegaan en een a-welshje... en daarbij kost elke hobby geld

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:50

Dat is een heel goede vraag. Ik heb zelf een Welsh B merrie voor mijn dochter van 8, oeps inmiddels 9 Haha! en dat vind ik echt een ideale kinderpony.
Ze wordt aankomend voorjaar gedekt en de bedoeling is dan inderdaad het veulen op te fokken tot hij/zij 3/4 jaar is en dan beleerd te verkopen.

Maar een kostenplaatje heb ik eigenlijk nooit zo over nagedacht Bloos! Alles gaat een beetje met de grote pot mee. Ik zou niet eens weten wat mijn pony's me per jaar kosten. Teveel waarschijnlijk Haha!
Ik ga het allemaal eens op een rijtje zetten. Intussen ben ik heel benieuwd naar de antwoorden van anderen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:53

Ik weet uit ondervinding dat als je niet handeld maar zelf fokt dat de kans klein is dat je daar daadwerkelijk winst uit maakt. Vooral in de pony's zijn de prijzen erg laag, vooral als je dan nog 's de "pech" hebt een hengstje te krijgen, want die brengen zowiezo al bijna niets op

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:01

ach, ik heb een 2 jarige pony gekocht afgelopen zomer voor 200 euro. Heb het beestje laten castreren (150 euro), heb hem goed op de hoefjes laten zetten (bekappen), heb hem grondig ontwormd, heb hem al een paar maanden in de kost, ik ben hem aan het beleren, ik wandel ermee langs de weg...
Kortom, ik maak er een eerlijke, gezonde kinderpony van. Voor de pony is dat zijn redding, kleine ponies hebben in mijn optiek alleen bestaansrecht als makke kinderpony.

Ik wil hem binnenkort verkopen. Vrees echter dat ik er niet meer dan 200 euro voor zal beuren. Ik vraag ongeveer 450 euro, maar wordt daarmee vierkant uitgelachen... Men is gewoon niet bereid om een meerprijs voor braaf te betalen. Ze zijn kennelijk alleen maar bereid te betalen per kilogram... en dus is een kleintje niet duurder dan 200 euro, klaarblijkelijk... Frusty

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:41

Ik vind ook dat die kleintjes een goed karakter moeten hebben. Het maakt niet uit wat je er mee wil(fokken, mennen, kinderen op laten rijden) met een kleine pony heb je altijd met kinderen te maken. Dat is nu eenmaal zo. Zelfs bij Dennis vind ik z'n karakter belangrijker dan zijn dekhengst zij. Als hij niet zo verschikkelijk makkelijk(veel makkelijker dan de meeste shet merries en ruintjes om een idee te geven) was waren z'n ballen d'r al lang af geweest.
Ik vind dat karakter heel vaak word vergeten bij het fokken van een pony, terwijl ik dat juist heel erg belangrijk vind(ik heb bij wijze van spreken liever een schat met kromme pootjes dan een kreng die het wel goed doet op de keuring).

Ik zal ook eens een lijstje gaan maken. Omdat het toch ooit mijn droom is om 'grote Dennissen' te gaan fokken. Dus shetlanders van 1.05 met een goed karakter en het liefst nog bruin ook(al vind ik de kleur het minst belangrijk). Die dus ook aanhouden tot ze 3 á 4 zijn, beleren(onder het zadel en voor de kar) en dan verkopen. Dat zal een hobby worden die veel geld gaat kosten Lachen .

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:49

Ik heb net ff wat grofweg uit zitten rekenen. Ik kom op ong 300 euro per jaar(incl ontwormen, bekappen, inenten, stalling. Excl castreren of VA in speciale gevallen). Daar komt nog een dekking en inrijden bij(in mijn geval zou ik ze zelf inrijden en mijn eigen hengst gebruiken). Dus 1000 euro voor een knap ingereden kinderpony van een jaar of 3 vind ik niet belachelijk veel. Maar weet donders goed dat je je geld hier niet mee kan gaan verdienen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:01

Ik denk we de gehele redenatie en berekening geheel verkeerd zien...

Want als ik doelbewust fok op karakter dan heb ik de winst al te pakken als de pony voldoet aan mijn fokeisen.....nl superbraaf en een goedaardig icm een werkwillendkarakter....

Echter als ik de winst in euro's wil uitdrukken zal ik mijn pony's moeten verkopen en de boxen gaan verhuren...
5 X 50 (pure winst excl. onderhoudskosten) = 250 euro per maand....


Wil je echter een pony opfokken en beleren om dienst te doen als kinderpony dan kun je beter een bijna 3 jarige (het karakter kun je dan ter plekke bekijken) kopen, een kind (rij geld laten betalen, indien het niet je eigen kind is) Er mee naar de ponyclub laten gaan en als het goed beleerd is, mak en braaf weer verkopen...En dan moet je mi het onderhoudsgeld compleet weglaten in de berekening van de uiteindelijke verkoopsprijs van de pony.