Niet aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Niet aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 12:09

Ik heb een verzorgpony ruim 5 jaar.
Eerst reed ik met haar op een liverpoolstang en nu een gewone trens.
Met de liverpool stang kreeg ik ze gemakkelijk aan de teugel. Maar nu met het trensje niet meer. Ik ben niet van plan om weer met het stangetje te gaan rijden!
Kunnen jullie me alstjeblieft helpen?!~
Groetjes Danicque

                    What doesn't kill makes you stronger..


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:55

Goed les nemen Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:58

een liverpoolstang werkt veel scherper in, maar het is de bedoeling dat je pony ontspant voor ze nageeft. dat is nog erg moeilijk.
Het heeft mij idd veel geholpen door les te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:32


Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:39

En dus heb je haar met die liverpoolstang alleen maar "aan de teugel" getrokken en nu het op echt rijden aankomt lukt het niet. Simpel advies;
NEEM LES!! Op dit moment is het het belangrijkste dat JIJ leert hoe je een paard nageeflijk door het hele lijf rijdt. Pas als jij weet waar je mee bezig bent dan kun je dat overbrengen op je paard!

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 16:19

Ik heb elke week dressuurles en 1 keer in de 2weken springles! Dan rijdt ik tussendoor soms in de bak, en krijg ik GOED les van m'n nicht! en met de liverpoolstang liep ze gewoon aan de teugel! Dat deed ze alleen als ze de goede hulpen kreeg, en nu doet ze het niet meer Verward

                    What doesn't kill makes you stronger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 16:24

Als je goed les kreeg had je al nooit met een liverpool moegen rijden.
Verder geef je niet de goede hulpen, want dan liep je paard wel aan de teugel,
maar lees die linken maar eens door, die staan er niet voor niets.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:42

givanni_girl schreef:
met de liverpoolstang liep ze gewoon aan de teugel!


Nee, ze liep met d'r hoofd naar beneden. Omdat het pijn deed als ze dat niet deed. Dat is niet aan de teugel, dat is uit pure ellende die nek maar in de krul zetten.
Echt aan de teugel lopen heeft te maken met nageven - balans, ontspanning, loslaten van het bit, achterhand eronder. Als je paard aan een gewone trens niet meer omlaag wil komen dan heeft ze nooit nagegeven lijkt me zo.

En een goede instructrice laat je heus niet dressuren op een liverpoolstang, dus dat 'goed les krijgen' daar heb ik zo m'n eigen gedachten bij...

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 17:49

runningkawa schreef:
Als je goed les kreeg had je al nooit met een liverpool moegen rijden.
Verder geef je niet de goede hulpen, want dan liep je paard wel aan de teugel,
maar lees die linken maar eens door, die staan er niet voor niets.

Voor ik er op reed liep ze met een liverpoolstang en daarna toen ik er net op reed was ze heel erg vervelend. Dus moest ik wel. daarna heb ik hem zonder kinketting gebruikt en op het zachtste gaatje en toen ging het zo goed dat ik op een trensje kon gaan rijden!

                    What doesn't kill makes you stronger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:51

Hij was vervelend dus moest je op een liverpool Verward
nee je paard is vervelend en dan los je dat anders op.
Dat doe je niet met scherpe bitten.
Berichtje van ArwenLune is ook een hele goede Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:58

En dit is topic nummer zoveel, een meisje van 10 jaar heeft alle kennis enzo in huis. Ze heeft een vraag, mensen reageren erop en opeens weet ze het allemaal beter.
Goede instructie, goed bit blablabla. Maar met de goede instructie komen ze er niet (snel genoeg) uit dus komen ze het maar hier vragen.

Nee hoor meid, je hebt helemaal gelijk. Je paard liep niet in de krul maar lekker nagevelijk, lekker over het ruggetje, achterhand er goed onder en opeens is ie dit met het andere bit verleerd. *zucht* Schijnheilig

Waarom vraag je wat als je de antwoorden niet wil lezen? Als je wilt horen hoe goed je wel niet bent. Dat het aan het paard ligt en niet aan jou. Moeten we je dan echt naar je mond praten??

Sorry, maar geloof mij nou maar... 9 van de 10 fouten liggen niet bij het paard maar aan de ruiter en het materiaal wat de ruiter gebruikt om zijn wil bij het paard op te dringen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:04

10 jaar?
Daag, dat dus niet, kijk maar eens naar de schrijfstijl.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:08

runningkawa schreef:
10 jaar?
Daag, dat dus niet, kijk maar eens naar de schrijfstijl.

Dat dacht ik dus ook. Maar haar profiel zegt toch dat ze 10 jaar is/was.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:10

Kleintje schreef:
En dit is topic nummer zoveel, een meisje van 10 jaar heeft alle kennis enzo in huis. Ze heeft een vraag, mensen reageren erop en opeens weet ze het allemaal beter.
Goede instructie, goed bit blablabla. Maar met de goede instructie komen ze er niet (snel genoeg) uit dus komen ze het maar hier vragen.

Nee hoor meid, je hebt helemaal gelijk. Je paard liep niet in de krul maar lekker nagevelijk, lekker over het ruggetje, achterhand er goed onder en opeens is ie dit met het andere bit verleerd. *zucht* Schijnheilig

Waarom vraag je wat als je de antwoorden niet wil lezen? Als je wilt horen hoe goed je wel niet bent. Dat het aan het paard ligt en niet aan jou. Moeten we je dan echt naar je mond praten??

Sorry, maar geloof mij nou maar... 9 van de 10 fouten liggen niet bij het paard maar aan de ruiter en het materiaal wat de ruiter gebruikt om zijn wil bij het paard op te dringen!


Mee eens.
Waar halen mensen het vandaan om er altijd een scherper bit in te hangen?
Mijn paard liep één keer weg, zei er iemand, hang er eens een ander bit in! Had ik dat gedaan, was ze nu al tussen de worsten gedraaid (erg extreem maar uiteindelijk krijg je een paard waar je niets meer mee kunt)
Dan heb je ook mensen die alleen met wandelen er een ander bit in gooien of een slof.. Waarom eigenlijk? Dat je mss een iets zwaarder bit in hangt met springen of crossen kan ik ergens begrijpen (je wilt tenslotte niet dat je samen met je paard overkop gaat in de waterbak ofzo)
Ik denk dat de mensen die met zo zware bitten rijden, meestal alleen op het bit rijden en niet op hun zit zodat ze niet zo hoeven te trekken als je een overgang maakt.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:26

Feetje schreef:
Goed les nemen Lachen


Een beter advies kan ik niet geven!

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 18:37

Eerst reed er een meisje op. Die moest met Stang van die baas. Ik wou op een trens maar dat mocht nog niet gelijk! Dan kan ik er toch niet aan doen dat ze op een liverpoolstang moest lopen..Verward

                    What doesn't kill makes you stronger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:48

Nee, dan kan jij er niets aan doen dat je met die liverpool moest rijden.
Maar je kan er wel wat aan doen aande uitspraak "hij liep toen wel aan de teugel"
Want dat deed hij niet.
Hij liep in de houding die lijkt op die van aan de teugel
Dus alleen het plaatje.
Het gevoel is helemaal anders.
Je verzorgpony liep zo om de druk van het bit, wat hem pijn deed te ontwijken.
Dat heeft dus niks met aan de teugel lopen te maken.

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 18:57

Ooh.. Maargoed hoe krijg ik ze nu aan de teugel ? Af en toe doet ze het op buitenrit en beloon ik haar. Maar in de les verdomd ze het!

                    What doesn't kill makes you stronger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:02


chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 19:03

Thnx

                    What doesn't kill makes you stronger..

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 19:03

Thnx

                    What doesn't kill makes you stronger..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:44

je kunt niet even door te lezen, leren hoe je een paard moet laten nageven. Dit heeft bij een paard ook tijd nodig. Je werkt daarbij maanden aan balans, ontspannen, voorwaarts rijden. De meesten willen graag zien dat het paard in de krul loopt, maar daar gaat het niet om, het gaat er juist om dat een paard zich langmaakt en goed rijdt.
Ik hoop dat je nicht goed lesgeeft, en als dat zo is kan zij je uitleggen hoe het moet en wat je er voor moet doen. Je mag niet van je paard verwachten dat die dat meteen doet. Mijn haflinger doet het nu na een half jaar les. tis echt uitvinden en samenwerken en samen leren tot je het kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:46

givanni_girl schreef:
Ooh.. Maargoed hoe krijg ik ze nu aan de teugel ? Af en toe doet ze het op buitenrit en beloon ik haar. Maar in de les verdomd ze het!

Je heb toch les?


Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:41

Chiqa"]
[quote="givanni_girl schreef:
Ooh.. Maargoed hoe krijg ik ze nu aan de teugel ? Af en toe doet ze het op buitenrit en beloon ik haar. Maar in de les verdomd ze het!

Je heb toch les?
[/quote]

hier dacht ik ook gelijk aan

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 02:23

Het lijkt mij wat struisvogelachtig om te denken dat een paard om die manier aan de teugel zou lopen. Het heeft meer te maken met de alover bekende krul, om aan anderen te laten zien dat je best aardig kan rijden. Ach, er is al genoeg over gezegd denk ik. Misschien moet je eerst je paard een soepel maken en het aan de teugel even vergeten. Ik weet niet van wie je les hebt, maar als hij het buiten wel doet en binnen niet, vraag ik me af, hoe je dat dan buiten doet? Want zagen en trekken geeft ook een verkeerd beeld hoor, deze paarden worden ook gedwingen en daar is niet, maar dan ook helemaal niets bij wat op het aan de teugel lopen lijkt. Zoek een goede instructeur, lees een goed boek en probeer zo min mogelij te dwingen, anders krijg je vanzelf problemen. In ieder geval veel succes.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BarbaravdW en 5 bezoekers