Kan een paard zo veranderen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Kan een paard zo veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 23:37

Nou zo als jullie eerder hebben kunnen lezen ben ik met mijn pony van stal verhuisd. Maar nou is ze gewoon zo erg veranderd!!
Het was altijd een pittige pony die echt af en toe het bloed onder je nagels vandaan haalde. Maar nu is het zo, ik kan er gewoon alles mee.
Ik had best angst gekregen om op haar te rijden. Maar dat doe ik nu ook al weer een hele week en het gaat echt super.
Eerst was het altijd rennen, dribbelen en stil gaan staan en dan niet meer vooruit willen. Ik zeg niet dat het allemaal over is, maar na 4 keer rijden is het er bijna uit. Terwijl dat op die andere stal dus nooit zo is geweest.

Ook op stal is ze veel rustiger, ze heeft helemaal geen last meer gehad van stalbenen en het is gewoon bijna een knuffelbeer geworden.

Ik heb de DA er ook al naar gevraagd omdat ik bang was dat ze misschien iets had ofzo. Maar zijn conclusie was dat ze gewoon het heel erg goed naar haar zin had. En dat ze waarschijnlijk op die andere stal voordurend last heeft gehad van een allergische reactie. Vandaar dat de stalbenen nu dus ook over zijn. Ook hoefde ik op de vorige stal geen krachtvoer bij te voeren, want ze was altijd ild genoeg. Nu heeft ze het toch wel degelijk nodig.
Ze staat hier een paar uurtjes per dag buiten met nog 2 anderen. Ze heeft ook een buiten box waar ze 24 uur per dag met haar hoofd buiten kan hangen.

Maar nou is mijn vraag hebben meer mensen hier ervaring mee?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:44

Onze Maikel veranderde ook toen hij naar zijn nieuwe stal ging, nu was het voor hem ook wel een hele verandering van bijna 20 uur per dag op stal naar een loopstal in een kudde met een paddock er aan vast. Hij knapte hier heel erg van op en je zag gewoon dat hij gelukkiger was. Een paard kan zich in een andere omgeving gewoon veel gelukkiger voelen. Misschien voelt hij hier meer ontspanning en op waar hij eerst stond meer spanning in de omgeving. Misschien heeft hij hier meer harmonie met de paarden die rond hem staan. Het kunnen hele kleine dingen zijn waar een paard zich prettiger door voelt en zich anders gaat gedragen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:07

Hey sas, wat fijn dat het zo goed gaat.
Toen Maffick in Oenkerk stond was hij immers ook heel happy, hij vond al die paarden geweldig daar, wat een fun, in de wei staan en er kwam elk uur wel een horde paarden voorbij!
Ik denk echt dat de omgeving een paard veranderen kan, zo is dat ook bij andere dieren en ook bij mensen Knipoog

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:32

inderdaad ik heb hier ook ervaring mee een van mijn paarden had hier ook last van maar op de stal waar ik nu sta is hij ook heel erg veranderd .op deze stal komen ze er in de winter ook elke dag een paar uurtjes uit en alles in en om de stal is veel rustiger en dat merk ik bij hem. dus de omgeving waar een paard staat kan wel degenlijk invloed hebben

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 00:36

die van mij is ook heel erg verandert dat hij naar een andere stal is gegaan en dat ik nu al 6 maanden terug ik sta inmiddels bij een andere stal waar hij het naat zijn zin heeft en ik ook maar het is nooit meer echt goed gekomen. het gaat al wel weer iets beter met hem maar hij is nog steeds niet de oud.

en ik heb ook gehoort dat het een jaar kan duren voor dat je paard/pony weer helemaal de oude is

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 00:47

Onze pony is ook -in positief opzicht- veranderd toen wij van de manege naar eigen stal gingen met een uitloopstal en weidegang, hij is echt een stuk rustiger geworden! Fijn dat dit voor jou paard ook geldt!!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:17

Zie het als positief!
Je hoeft niet meer bang van haar te zijn.
Als er iets met haar had geweest had de DA het wel gevonden.
Ze heeft het gewoon naar haar zin, en is vast heel blij met haar baasje!
Veel plezier nog verder met jepaardje!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 12:47

Mijn paard is ook erg veranderd nu ze elke dag lekker buiten komt. Vroeger - ze was nog niet van mij - stond ze de hele winter binnen en was ze vaak chaggerijnig, stond met opgetrokken flanken (spannning?) en was met enige regelmaat koliekerig.

Nu is het een lekker vrolijk beessie. Omgeving èn mensen in die omgeving hebben heel veel invloed op een paard.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 12:52

ja dit was met mijn pony ook zo. Op haar oude stal was ze mager, en vaak kreupel, en chagarijnig af en toe. Nu is ze in de 3 jaar dat ze hier staat, nooit meer kreupel geweest, goed op gewicht gekomen, en bijna altijd blij. Hier heeft ze ook veel meer gezelschap, ze staat met ong 10 andere pony's op 1 wei, en dat is een hele hechte kudde.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 12:55

ik heb het ook gehad met mijn paard op de eerste stal waar ik hem had staan was hij stront vervelend.
altijd bokken enzo ik was echt bang om op hem te rijden ik kwam er vaak huilens af.
toen ik ging verhuizen ging hij ook mee naar een andere stal .
en ik wist niet wat me overkwam hij was ineens zo braaf deed geen stap verkeerd meer.
dus het kan wel.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 13:42

Zie je wel hoe weidegang belangrijk is voor paarden!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 13:56

mijn paard is ook erg veranderd sinds ie hier staat. Hij stond van de zomer 24/7 op de wei en sinds okt. staat ie 's nachts binnen, maar overdag nog op de wei.

Hij is in sept. bij een andere groep ruinen geplaatst en is toen 2 weken erg depri geweest, nu is ie gewend en weer vrolijk.

Volgende week is het gedaanmet de weidegang en gaan ze overdag op een klein stukje modder, dan zal de depri-zooi wel weer gaan beginnen. Als het gaat vriezen en ijzelen, komen ze hun box niet meer uit en dan gaan we het helemaal beleven.
ik hoop dus op een zachte winter......

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:07

Mijnn oude paardje heeft t ook...bij ons stond ze lekker in een grote wei met andere paarden..en altijd vrolijk..nu ze verkocht is staat ze soms hele dagen op stal en als ze naar buiten mag een klein stukje wei met 2mm gras..ze is nn beetje chagerijnig paard geworden en steigerd vortaan zelfs..wat ze bij mij nooit heeft gedaan echt heel zielig maarje nix aan te doen..

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:36

Precies het zelfde als met mijn pony, ik snap er ook nog steeds niks van Haha!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 23:02

Nou het is wel zo dat ze nu minder op de wei komt hoor!!
Maar toch is ze hier wel een stuk vrolijker enzo. Daarom snapte ik het ook niet. Op die andere stal had ik meer weidegang. Tenminste nu, in de zomer niet want dan komen de paarden wel dag en nacht op de wei.
Maar goed hte gaat nog wel steeds beter met haar. Ze is echt een vrolijke pony geworden. En dat doet me echt goed.
Zat zelf echt in een paardendip, maar ga er nu weer echt met plezier naar toe hoor.