Wanneer meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Wanneer meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 20:22

Hoi,

Mozart moet op zaterdagochtend altijd harder werken dan normaal dus dan krijgt hij ook altijd meer krachtvoer Schijnheilig . Nu krijgt hij de avond ervoor meer en de ochtend van dezelfde dag meer. Doen jullie dat ook zo of voeren jullie juist de maaltijd na het rijden meer?
Gelijk na het rijden is geen optie, want dan willen de andere drie ook. Knipoog

Groetjes Els Marie


teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:53

Maikel krijgt meestal juist wat extra na het rijden als hij een strand rit of iets dergelijks heeft gemaakt, maar over het algemeen heeft hij een luize leven!


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:20

Vigo krijgt ook wat meer voer als hij heeft gewerkt (nou ja gewerkt....warm heeft gelopen *grin*).
Oliva word niet echt bijgevoert maar als ik heb gereden dan krijgt ze wel een klein beetje brok.

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:45

Taverno krijgt iedere dag hetzelfde of hij nu gewerkt heeft of niet.
Ik vind het zelf een beetje onzin om hem meer voer te geven als hij gewerkt heeft of minder als hij niet gewerkt heeft.
Een vaste regelmaatlijkt mij veel beter.
Dit wil niet zeggen dat hij nooit eens iets extra`s krijgt hoor.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 19:31

Mozart krijgt ook altijd hetzelfde alleen hij staat in de winter drie dagen stil en op zaterdag moet hij drie uur aan het werk. Dus vind ik dat hij dan wel wat extra energie mag Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:55

IK pas het voer altijd aan aan de geleverde prestatie van die dag, in grote lijnen krijgt hij iedere dag hetzelfde maar nav van bewegen krijgt hij een aanvulling of juist rantsoen.
Hij krijgt altijd na het bewegen de extra brokjes bij lichte arbeid (longeren of recreatieve rit) 1/2 kg extra, bij gewone arbeid (les)1 kg. extra en bij zware inspanning of wedstr 1,5 tot 2 kg. kg.extra , dit werkt voor mijn paard het beste en hij doet het hiermee het prettigst, maar voor sommigge paarden is het teveel en voor andere weer teweinig, ligt ook aan jezelf want het kan goed zijn dat jij onder zware training iets anders verstaat dan ik.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:48

Mijn paarden krijgen naar gelang prestatie hun extra voer hier op aangevuld.
Nu werken ze niet echt hard ivm gebreken en de aanvulling is dan ook maar een kwart tot een halve kilo naar gelang arbeid.

Als je altijd het normale rantsoen aanhoud en het paard de ene dag hard moet werken en de andere dag stilstaat onder dezelfde hoeveelheid voer vergroot je aanzienlijk de kans op maandagziekte of tying-up.

Als het dier energie moet leveren,moet deze de verloren energie weer terug krijgen door middel van het voer.
Dit om eventuele tekorten in het lichaam weer aan te vullen en de verzuring in de spieren tegen te gaan.

Tezamen met goede warming-up en cooling down en op en afbouw van de dagelijkse training na een rustdag.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:49

voor het werk uitvoeren is mij altijd geleerd.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:00

Ik voer de mijne wel meestal na het rijden...
op een plek waar de anderen het niet zien Schijnheilig
het is namenlijk zo dat als mijn pony stil staat hij geen krachtvoer of biks krijgt Scheve mond

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:01

taverno schreef:
Taverno krijgt iedere dag hetzelfde of hij nu gewerkt heeft of niet.
Ik vind het zelf een beetje onzin om hem meer voer te geven als hij gewerkt heeft of minder als hij niet gewerkt heeft.
Een vaste regelmaatlijkt mij veel beter.
Dit wil niet zeggen dat hij nooit eens iets extra`s krijgt hoor.


Als een paard niet werkt en krijgt veel voer kunnen ze de:
'maandag ziekte'
Krijgen...
dat is niet bepaalt fijn!!
paarden moeten dus zeker wel naar prestatie voer krijgen!!!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 10:27

Overdag wordt er voor me gevoerd. Ik voer zelf altijd 's avond na het rijden een beetje muesli. Hoe veel muesli ik voer is afhankelijk van hoe hard mijn paard die dag heeft gewerkt.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:29

Ik voer de paarden altijd Na het werk, omdat er koliek of andere maag/darm stoornissen op kunnen treden als je voor het rijden veel krachtvoer voert, jij loopt ook nie lekker met een volle maag, lijkt mij!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 38 bezoekers