Paarden ontwormmiddel gevaarlijk voor honden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Paarden ontwormmiddel gevaarlijk voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 01:27

Gevonden

Herhaaldelijk worden er honden ziek of sterven (!) zelfs door het eten van paardenmest.

De mest van paarden wordt door veel honden als lekkernij beschouwd. Als er in die mest restanten van een ontwormmiddel kan dit fatale gevolgen hebben. Met name ontwormmiddelen met als werkzame stof ivermectine zijn voor collie achtige uitermate gevaarlijk. Ivermectine tast het zenuwstelsel van de hond aan, om nog onbekende reden zijn collie-achtige zoals bijvoorbeeld de bobtails, shelties, alle overige collies, australien shepherds en de dalmatiers er extra gevoelig voor. Sommige paardeneigenaren geven ontwormmiddelen op brood gesmeert, krijgt de hond dit binnen ga dan accuut naar de dierenarts en neem de verpakking mee. Grote hoeveelheden ontwormmingsmiddelen zijn natuurlijk nooit gezond voor je hond. De meeste paarden lopen weleens over de openbare weg en kunnen daar dus wat achter laten wat voor sommige honden fatale gevolgen heeft.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


judithM
Berichten: 1488
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:24

Mijn nicht kan dit verhaal helaas beamen Huilen

Hun 2 New Foundlanders aten op het strand paarden mest en enige tijd later waren ze beide doodziek!

Gelukkig is het weer goed gekomen maar dat was na een hele dikke d'arts rekening

Dus kijk uit!

Volgens mij moet je ook uitkijken met de mest van pas geente paarden!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:27

Nooit geweten eigenlijk...Bedankt Heike voor dit topic .
Onze hond eet gelukkig geen paardenmest.
Maar je zou maar met je hond aan et wandelen zijn, en je hond eet mest op...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:41

ik wist wel dat honden niet tegen de wormkuren konden, sommige domme mensen geven die wormenspuiten nl ook (in kleine dosis) aan honden!
maar dat ze van die paardenmest ook zo ziek konden worden dat wist ik niet
bedankt voor de tip!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:01

zo dat wist ik niet. want amber de hond bij ons op stal eet ook vaak de mest. ik zal het gelijk tegen de staleigenaar zeggen.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:33

Ik heb het ook wel eens gehoord. Maar op het moment zelf geen hond bij de paarden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:08

Inderdaad.
Opzich is het eten van paarden mest voor de honden niet zo erg, maar je moet wel oppassen in de periode dat je je paarden net ontwormt hebt.

Goed dat je het niet even post Heike, niet iedereen was zich er van bewust dat het dodelijk kan zijn voor honden.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 15:28

Ja idd staat ook op het doosje van erQuel ofzo(Virbac)!

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:08

Klopt, maar het is wel alleen bij de middelen met ivermectine en verwanten. En die honden die er gevoelig voor zijn, zoals ik het openingsberichtje al stongd. Dus geen angst als je een andere hond hebt!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:50

Na het ontwormen is er de eerste 24 uur niets aan de hand maar tussen 24 en 72 uur geen honden in de stallen. Ze kunnen er dus hartstikke dood aan gaan. Na 72 uur hebben alle gifstoffen het lichaam verlaten en zijn ze als het goed is opgeruimd.

Bejaarde bokkers weten meer

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:55

Yep, alhoewel mijn honden niet echt onder de risico groep vallen sta ik het eten van paardenmest niet toe.

Het heeft geloof ik te maken met het Blue Merle gen wat deze honden hebben.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:01

cloris schreef:
Yep, alhoewel mijn honden niet echt onder de risico groep vallen sta ik het eten van paardenmest niet toe.

Het heeft geloof ik te maken met het Blue Merle gen wat deze honden hebben.


Bleu merle kan betekenen dat honden ietsje meer gevoelig zin voor bepaalde zaken. Maar Dit vergif kunnen alle honden aan dood gaan, blauwe oogjes of niet.
Overigens is Mest van paarden verder heel gezond voor honden. Daar zitten precies de bacterien in die ze nodig hebben om hun darmen weer eens schoon te maken.
Dat is dan ook meteen het vern**keratieve er aan. Je weet niet wanneer er ontwormt is als er een lekkere paardenkeutel in het bos ligt.

Bejaarde bokkers weten meer


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:12

Alleen die honden die in het eerste bericht genoemd worden zijn gevoelig. De rest van de rassen (tenzij het een ras is wat sterk op één van die rassen lijkt) kan er gewoon mee ontwormd worden. Alleen zijn de wormmiddelen die op de markt zijn tegen wormen bij honden veel goedkoper dan de groep van de avermectinen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:20

mrie"]
[quote="cloris schreef:
Yep, alhoewel mijn honden niet echt onder de risico groep vallen sta ik het eten van paardenmest niet toe.

Het heeft geloof ik te maken met het Blue Merle gen wat deze honden hebben.

Citaat:
Bleu merle kan betekenen dat honden ietsje meer gevoelig zin voor bepaalde zaken. Maar Dit vergif kunnen alle honden aan dood gaan, blauwe oogjes of niet.

Deze honden zijn behoorlijk wat gevoeliger voor dit gif, onze honden (mits gezond) kunnen er goed ziek van worden maar zullen er niet zo snel aan overlijden
Citaat:
Overigens is Mest van paarden verder heel gezond voor honden. Daar zitten precies de bacterien in die ze nodig hebben om hun darmen weer eens schoon te maken.
Dat is dan ook meteen het vern**keratieve er aan. Je weet niet wanneer er ontwormt is als er een lekkere paardenkeutel in het bos ligt.


Yep mest is idd heel goed maar die van mij moeten het echt liggen laten.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:51

Mikey schreef:
Alleen die honden die in het eerste bericht genoemd worden zijn gevoelig. De rest van de rassen (tenzij het een ras is wat sterk op één van die rassen lijkt) kan er gewoon mee ontwormd worden. Alleen zijn de wormmiddelen die op de markt zijn tegen wormen bij honden veel goedkoper dan de groep van de avermectinen.


Nou ik weet niet wat er bij jou op de faculteit allemaal verteld wordt. Over het algemeen zal het geen onzin zijn. Maar je zou niet de honden de kost willen geven ras of geen ras die allemaal kapot gegaan zijn aan dat rot spul in de verse paardenkeutels. Vraag maar eens rond in de praktijk....

Bejaarde bokkers weten meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:21

Daar schrik ik wel even van. Mijn hond is dol op verse mest Misselijk
Ik ben er altijd maar vanuit gegaan dat er mineralen in zullen zitten waar mijn hond behoefte aan heeft. Gelukkig heb ik nog nooit gemekrt dat ze er ziek van is geworden.
Ze wordt soms wel ziek van de kattendrollen die ze op eet. Maar dat omt omdat ze er een hap kattnbakgrit bij neemt en daar kan haar spijsvertering ook niet tegen. Maar ook dat leer ik haar niet af. Ik meot gewoon heel vaak de bak schoonscheppen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:59

Jippi, als een hond ook kattendrollen eet heeft ze waarschijnlijk een te kort aan ammoniak. En dat is dus niet af te leren. Waarschijnlijk snoept ze op straat ook wel een van de poep van haar soortgenoten (Yek)
Je kunt er wel wat aan doen. Geef je hond een week lang elke dag een eierkoek, daar zit namelijk amoniak in, na een week ga je dat verminderen tot je nog maar eens in de 14 dagen een koek geeft. Voila, behoefte weg en niet meer ziek van kattenkorrels.. Probeer maar kost bijna niks en hond smult ervan....

Bejaarde bokkers weten meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yavanna en 10 bezoekers